Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 december 2018, 09:36   #21
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U verwart hier overduidelijk traditie met symbolische iconografie. Nergens vinden we bij de heilige geschriften of bij de kerkvaders enige vermelding dat de aankondiging bij Maria gepaard ging met de manifestatie van een duif. In die schilderijen staat die duif slechts symbool voor de Heilige Geest.
Geen speld tussen te krijgen. In beide gevallen, de doop en de aanzegging, is de duif dus een symbool van de HG. Bij de Jordaan was Johannes er de getuige van en bij de aanzegging aan Maria op het schilderij zijn wij de getuigen. De koran noemt de HG niet. De engel zegt slechts dat het voor de Heer gemakkelijk is. Maar hoe de zwangerschap nou precies ontstaat is in de koran evenmin duidelijk als in de bijbel.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2018, 10:11   #22
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Geen speld tussen te krijgen. In beide gevallen, de doop en de aanzegging, is de duif dus een symbool van de HG. Bij de Jordaan was Johannes er de getuige van en bij de aanzegging aan Maria op het schilderij zijn wij de getuigen. De koran noemt de HG niet. De engel zegt slechts dat het voor de Heer gemakkelijk is. Maar hoe de zwangerschap nou precies ontstaat is in de koran evenmin duidelijk als in de bijbel.
Voor mij is het alvast heel duidelijk.
Citaat:
17. En zich aan hun blikken onttrok, zonden Wij Onze Geest tot haar en hij verscheen aan haar in de gestalte van een volmaakte man.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2018, 11:20   #23
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Voor mij is het alvast heel duidelijk.
Als je alleen vers 17 leest zou je denken dat Maria een kind kreeg van die volmaakte man. Maar Maria zei tegen hem (18) "laat mij met rust ... hoe zou ik een kind krijgen terwijl geen man mij heeft aangeraakt?".
17. En zich aan hun blikken onttrok, zonden Wij Onze Geest tot haar en hij verscheen aan haar in de gestalte van een volmaakte man.

18. Zij zei: “Ik neem mijn toevlucht tot de Barmhartige tegen u, laat mij met rust, indien gij (Allah) vreest.”

19. Hij antwoordde: “Ik ben slechts een boodschapper van uw Heer opdat ik u een reine zoon moge schenken.”

20. Zij zei: “Hoe kan ik een zoon ontvangen terwijl geen man mij heeft aangeraakt en ik evenmin onkuisheid heb bedreven?”

21. Hij zei: “Het is zo naar uw Heer zegt, ‘het is gemakkelijk voor Mij,'” opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken, een genade Onzerzijds; het is een besloten zaak.”

22. En zij ontving hem en trok zich met hem terug in een ver afgelegen oord.
Omdat haar verwanten Maria niet op haar woord zouden geloven moest ze haar zwangerschap verbergen door van huis weg te lopen. Hier schuilt het grootste probleem met dit relaas. Want waar en hoe kon, in de Joodse of Arabische wereld, een ongehuwd meisje dat zwanger was zich negen maanden verbergen en zichzelf in leven houden? De koran verklaart dat niet. De enige verklaring voor de acceptatie van Maria's baby door haar verwanten schijnt te zijn dat het pasgeboren kind sprak en getuigde dat hij een geschenk was van Allah. Zeer vreemd is ook dat de ouders van Maria niet door de boodschapper geïnformeerd werden over de toedracht.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2018, 11:40   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Als je alleen vers 17 leest zou je denken dat Maria een kind kreeg van die volmaakte man. Maar Maria zei tegen hem (18) "laat mij met rust ... hoe zou ik een kind krijgen terwijl geen man mij heeft aangeraakt?".
17. En zich aan hun blikken onttrok, zonden Wij Onze Geest tot haar en hij verscheen aan haar in de gestalte van een volmaakte man.

18. Zij zei: “Ik neem mijn toevlucht tot de Barmhartige tegen u, laat mij met rust, indien gij (Allah) vreest.”

19. Hij antwoordde: “Ik ben slechts een boodschapper van uw Heer opdat ik u een reine zoon moge schenken.”

20. Zij zei: “Hoe kan ik een zoon ontvangen terwijl geen man mij heeft aangeraakt en ik evenmin onkuisheid heb bedreven?”

21. Hij zei: “Het is zo naar uw Heer zegt, ‘het is gemakkelijk voor Mij,'” opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken, een genade Onzerzijds; het is een besloten zaak.”

22. En zij ontving hem en trok zich met hem terug in een ver afgelegen oord.

Omdat haar verwanten Maria niet op haar woord zouden geloven moest ze haar zwangerschap verbergen door van huis weg te lopen. Hier schuilt het grootste probleem met dit relaas. Want waar en hoe kon, in de Joodse of Arabische wereld, een ongehuwd meisje dat zwanger was zich negen maanden verbergen en zichzelf in leven houden? De koran verklaart dat niet. De enige verklaring voor de acceptatie van Maria's baby door haar verwanten schijnt te zijn dat het pasgeboren kind sprak en getuigde dat hij een geschenk was van Allah. Zeer vreemd is ook dat de ouders van Maria niet door de boodschapper geïnformeerd werden over de toedracht.
Mij lijkt het dat het steeds over de volmaakte man ging, enfin zo had ik het toch begrepen.
Waarom moet die boodschapper anders een volmaakte man zijn, een engel kan die boodschap evengoed overbrengen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2018, 12:08   #25
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
... Hier schuilt het grootste probleem met dit relaas. Want waar en hoe kon, in de Joodse of Arabische wereld, een ongehuwd meisje dat zwanger was zich negen maanden verbergen en zichzelf in leven houden? De koran verklaart dat niet. De enige verklaring voor de acceptatie van Maria's baby door haar verwanten schijnt te zijn dat het pasgeboren kind sprak en getuigde dat hij een geschenk was van Allah. Zeer vreemd is ook dat de ouders van Maria niet door de boodschapper geïnformeerd werden over de toedracht.
Islamieten begrijpen ook wel dat dit relaas grote hiaten bevat. Daarom proberen zij die in te vullen met verzinsels. Maar erg overtuigend is het niet. Bijvoorbeeld hier in de geannoteerde lezing van de koran https://al-yaqeen.com/artikelen/het-...-maria-deel-1/
Het ware verhaal van Jezus, de zoon van Maria deel 1

14 augustus 2008 [...]

(Soerat Aali-cImraan: 45-47)

Daarna vertelt Allah ons over de blijde tijding van de Engelen aan Maria (moge Allah weltevreden zijn met haar) betreffende haar zoon Jezus (vrede zij met hem), zijn eer en hoe Hij hem zal steunen middels wonderen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

[...]

(Soerat Aali-cImraan: 48-51)

[...]

Ook heeft Allah in de Koran een duidelijke uitleg gegeven betreffende de geboorte van Jezus (vrede zij met hem). Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):

“En noem in het Boek (de Koran) Maria, toen zij zich terugtrok van haar familie naar een oostelijke plaats (in de tempel). En zich van hen afzonderde achter een scherm. Vervolgens zonden Wij haar Onze Geest (Gabriël) en Hij verscheen aan haar als een volmaakt mens. Zij zei: ,,Ik zoek mijn bescherming bij de Barmhartige tegen jou, als je (Allah) vreest.” Hij zei: ,,Voorwaar, ik ben slechts een gezant van jouw Heer, om jou een reine jongen te schenken.” Zij zei: ,,Hoe kan ik een jongen krijgen terwijl geen man mij heeft aangeraakt, ik ben geen onzedelijke vrouw. Hij zei: ,,Zo is het, jouw Heer heeft gezegd: ,,Het is makkelijk voor Mij. En (Wij scheppen hem) opdat Wij hem tot een Teken voor de mensen maken en als Barmhartigheid van Ons en het is een vastgestelde .”

(Soerat Maryam: 16-21)

Toen Gabriël het nieuws aan Maria bracht, onderwierp zij zich aan de Wil en Beschikking van Allah en blies Gabriël vervolgens in de mouw van haar kleding. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En zo droeg zij Hem en trok zich met hem terug op een verre plek. En de geboorteweeën dwongen haar naar de stam van een palmboom (om zich tegen de pijn aan vast te houden) te gaan. Zij zei: ,,Was ik maar hiervoor gestorven en volledig vergeten geweest.”

(Soerat Maryam: 22-23)

Allah schonk Maria eten en drinken en beval haar met niemand te praten. Allah zegt hierover (interpretatie van de betekenis):

“Toen riep hij (Gabriël) haar van beneden de palmboom: ,,Treur niet, waarlijk, jouw Heer heeft een beekje beneden jou verschaft. En schud de stam van de palmboom naar jou toe, dan zullen er rijpe dadels op jou vallen. Dus eet en drink en verkoel jouw ogen. Maar als jij iemand van de mensen ziet, zeg dan: ,,Voorwaar, ik heb de Barmhartige beloofd te vasten, dus zal ik vandaag tot geen mens spreken.”

(Soerat Maryam: 24-26)

Haar zoon Jezus (vrede zij met hem) dragend, kwam Maria aan bij haar volk. Toen zij haar zagen dachten zij dat zij iets verschrikkelijks had gedaan en hekelden zij dit. Toch reageerde ze niet op hen maar verwees zij naar de zuigeling die hen zou antwoorden. Allah zegt: (interpretatie van de betekenis):
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2018, 12:34   #26
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Mij lijkt het dat het steeds over de volmaakte man ging, enfin zo had ik het toch begrepen.
Waarom moet die boodschapper anders een volmaakte man zijn, een engel kan die boodschap evengoed overbrengen.
Ja, dat is uiteraard verdacht. Niemand weet wat die man met Maria heeft uitgespookt. Dat hij via haar mouw naar binnen ging, zie vorige post, is al een veeg teken dat er meer aan de hand was.

Nu leert de koran dat engelen twee of drie of vier vleugels hebben. Dat had hier dan mooi eens aan Maria kunnen worden getoond. Maar nee hoor, deze heeft helemaal geen vleugels, maar wel een penis en ballen. Hij was naakt. Maria zag immers dat het een volmaakte man was?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2018, 12:42   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ja, dat is uiteraard verdacht. Niemand weet wat die man met Maria heeft uitgespookt. Dat hij via haar mouw naar binnen ging, zie vorige post, is al een veeg teken dat er meer aan de hand was.

Nu leert de koran dat engelen twee of drie of vier vleugels hebben. Dat had hier dan mooi eens aan Maria kunnen worden getoond. Maar nee hoor, deze heeft helemaal geen vleugels, maar wel een penis en ballen. Hij was naakt. Maria zag immers dat het een volmaakte man was?
Ons Maria heeft een scheve schaats gereden, zoveel is duidelijk.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2018, 13:41   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ons Maria heeft een scheve schaats gereden, zoveel is duidelijk.
Werd hier op dit forum niet al eerder gesteld dat de koran een slechte kopie is van het NT, her en der wat verhalen geplukt, verkeerd geïnterpreteerd en weergegeven?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2018, 13:58   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Werd hier op dit forum niet al eerder gesteld dat de koran een slechte kopie is van het NT, her en der wat verhalen geplukt, verkeerd geïnterpreteerd en weergegeven?
Inderdaad, maar dat betekent niet dat de bijbel wel duidelijk is.
Vergelijk maar maar de verschillende bijbels onderling.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2018, 18:16   #30
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
(Soerat Maryam: 24-26) ...

Haar zoon Jezus (vrede zij met hem) dragend, kwam Maria aan bij haar volk. Toen zij haar zagen dachten zij dat zij iets verschrikkelijks had gedaan en hekelden zij dit. Toch reageerde ze niet op hen maar verwees zij naar de zuigeling die hen zou antwoorden. ... [/indent]
Maria was dus zwanger geworden zonder echtgenoot, en dat was geen kleinigheid, dat was verschrikkelijk. Haar zoon Jezus was dus geen gewoon kind als elk ander. Het was verwekt door Allah. Dat wordt schijnbaar toch niet erkend door de hedendaagse koran exegeten. Want zij verwerpen de betekenis van de woorden van de evangelist Johannes:
In het evangelie van Johannes wordt uitgelegd wat bedoeld wordt met de zoonschap. Het omvat alle rechtschapen dienaren van God. In dit opzicht is er dus geen verschil tussen Jezus (vrede zij met hem) en welke andere Profeet dan ook.

“Maar allen die de openbaring ontvingen, gaf Hij kracht om de zonen van God te worden, zelfs aan hen die in Zijn naam geloven.” (Johannes 1:3)

https://al-yaqeen.com/va/jezus-de-zoon-van-god/
Zeer inconsequent: Eerst beweren dat Jezus geen menselijke vader had en dan beweren dat er geen verschil is in zijn zoonschap van God met alle andere dienaren van God. Waarom was het dan nodig dat Jezus zonder mens als vader werd verwekt? Waarom al die verschrikkelijke problemen en smaad voor Hem en Maria? Daar weet de islam geen antwoord op.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2018, 19:50   #31
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

... of anders:

Maria is niet vanzelf zwanger geworden. Haar kind Jezus werd verwekt. De verwekker is de vader. De verwekking gebeurde bij aanwezigheid van een boodschapper van Allah en in naam van Allah. Het was de wil van Allah en niet de wil van Maria of de boodschapper. Dan is Allah de verwekker en vader van Jezus. Het valt niet meer te ontkennen dat Allah een zoon heeft verwekt, niet geschapen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2018, 02:27   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Inderdaad, maar dat betekent niet dat de bijbel wel duidelijk is.
Vergelijk maar maar de verschillende bijbels onderling.
Wat moet ik dan wel vergelijken? En met welke verschillende bijbels "onderling"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2018, 08:41   #33
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat moet ik dan wel vergelijken? En met welke verschillende bijbels "onderling"?
Ge kunt al beginnen met uw bijbel en die van de Getuigen van Jehova.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be