Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 januari 2019, 19:45   #181
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat zit ge dan te lullen over correctie? Ze zijn ontvangen op het kabinet
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2019, 20:32   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Wat zit ge dan te lullen over correctie? Ze zijn ontvangen op het kabinet
Correctie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2019, 22:27   #183
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad. Het punt is wel dat de zo gevreesde klimaatsverandering ons in principe zou terugbrengen naar het Eoceen, zo een 34 miljoen jaar geleden. Op het einde van het Eoceen is er een grote ramp gebeurd: het ontstaan van een ijstijd (waar wij dus nog altijd in zitten, en inderdaad in een interglaciaal), en een massa extinctie (zij het veel kleiner dan de "grote" extincties voorheen) ten gevolge van een dramatische klimaatsverandering: de grote koeling.

Een einde stellen aan die "grote koeling" en ons terugbrengen naar de bijzonder vruchtbare tijden van het Eoceen gaat niet onmiddellijk "het aardse leven uitroeien" he.
Het is een feit dat een afkoeling naar een nieuw glaciaal werkelijk dramatisch zou zijn. En het is een feit dat het erg waarschijnlijk is dat er een nieuw glaciaal komt. Want zo is het al zoveel keer gegaan. En glacialen duren zoveel langer dan interglacialen.
Je kan zien ( https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_ag...emperature.png ) dat we nu nog lang niet de piektemperaturen bereikt hebben van het vorige interglaciaal en het kan nog duizenden jaren duren maar vroeg of laat komt die glaciaal er.

De gevolgen van een glaciaal voor het leven in Europa zijn dramatisch. Tijdens het laatste glaciaal, het Weichselien, en dat was dan nog een milde glaciaal, kwam het poolijs tot Hamburg om dan onder Berlijn naar het oosten Polen in te gaan. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Weichselien )
Moest dat opnieuw gebeuren, en het zal gebeuren, dan ligt alles wat er nu in Skandinavia staat en Denemarken en Hamburg en Berlijn als puin aan de zuidelijke rand van de gletsjer. Bovendien was de temperatuur in de rest van Europa, behalve in Spanje en Italië te koud om er enige vorm van landbouw te kunnen bedrijven. Onmogelijk om er een bevolking van 500 miljoen mensen mee te voeden en te huisvesten.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 07:40   #184
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Het is een feit dat een afkoeling naar een nieuw glaciaal werkelijk dramatisch zou zijn. En het is een feit dat het erg waarschijnlijk is dat er een nieuw glaciaal komt. Want zo is het al zoveel keer gegaan. En glacialen duren zoveel langer dan interglacialen.
Je kan zien ( https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_ag...emperature.png ) dat we nu nog lang niet de piektemperaturen bereikt hebben van het vorige interglaciaal en het kan nog duizenden jaren duren maar vroeg of laat komt die glaciaal er.

De gevolgen van een glaciaal voor het leven in Europa zijn dramatisch. Tijdens het laatste glaciaal, het Weichselien, en dat was dan nog een milde glaciaal, kwam het poolijs tot Hamburg om dan onder Berlijn naar het oosten Polen in te gaan. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Weichselien )
Moest dat opnieuw gebeuren, en het zal gebeuren, dan ligt alles wat er nu in Skandinavia staat en Denemarken en Hamburg en Berlijn als puin aan de zuidelijke rand van de gletsjer. Bovendien was de temperatuur in de rest van Europa, behalve in Spanje en Italië te koud om er enige vorm van landbouw te kunnen bedrijven. Onmogelijk om er een bevolking van 500 miljoen mensen mee te voeden en te huisvesten.
Nog een chance dat de human-induced climate change ons daarvan zal beschermen he ! We hebben net op tijd ontdekt dat we veel CO2 in de lucht moeten sturen om die ramp tegen te gaan.

En zeggen dat er schoolkinderen zijn die dat niet weten, en willen dat we daarmee ophouden...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 09:02   #185
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
6 jongeren die voor het klimaat spijbelen aan het woord: "Er is geen reserveplaneet"



Ik ben niet tegen de actie op zich maar ik denk dat op dat vlak ook hier het kalf al lang verzopen is. (hopelijk niet )
De dochter van ...

Zal waarschijnlijk op de Groen lijst gaan staan.

Groen misbruikt de jongeren voor hun kiescampagne.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 13:00   #186
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Behalve "meer voor mij" is dat heel zelden het geval. Omdat "betogingen" meestal rond simplismen draaien bij een complexe problematiek.
Ik vind het hier toch erger, want het zijn kinderen.
Vandaag in DS een artikel onder de titel "De groene geest met de paplepel ingegeven" met een portret van de betogende jongeren: http://www.standaard.be/cnt/dmf20190117_04110760
Ik vind het erg hoe de geest van die kinderen vergiftigd wordt door hun ouders en zelfs door hun leraren met totaal foute denkbeelden.

Het begint al direct vanaf het begin: "Vandaag zijn wij de baas! Weg met al die auto’s!": de cliché der cliché's: de auto als de bron van alle kwaad.

"Ze zijn ons milieu aan het verpesten", zegt een jongen, 14 jaar oud. "Ze zeggen dat alles weer goed komt en doen niets."
Dat komt totaal niet overeen met de realiteit die ons leert dat alle aspecten van het milieu jaar na jaar verbeteren dankzij de continue verbeteringen die overheid en industrie realiseren.

"Soms krijg ik panische aanvallen als ik hoor dat het over vijftig jaar met de wereld gedaan kan zijn. Ik ben vaak bang. En ik denk dat het bij de meesten is zoals bij mij.", een meisje van 17.
Dat is toch vreselijk? Wie jaagt dat kind angst aan met dergelijke klinkklare onzin?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 13:20   #187
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik vind het hier toch erger, want het zijn kinderen.
Vandaag in DS een artikel onder de titel "De groene geest met de paplepel ingegeven" met een portret van de betogende jongeren: http://www.standaard.be/cnt/dmf20190117_04110760
Ik vind het erg hoe de geest van die kinderen vergiftigd wordt door hun ouders en zelfs door hun leraren met totaal foute denkbeelden.
Dat is van alle tijden. De school dient daarvoor. Sinds school een zaak is van de overheid. Karel de Grote wist wel wat hij deed.

Hoe denk jij dat we gedurende een groot deel van de geschiedenis, vandaag inbegrepen, een grote meerderheid van de mensheid hebben die ergens in godsdiensten gelooft ? Die zever is niet iets dat van nature komt he. Het is indoctrinatie van kinderen. In ons "seculiere westen" is het de groensel weldenkendheid die hoogtij viert, zoals in Koranscholen het Allah is, en het in onze scholen lang Jezus is geweest. Niks nieuws onder de zon.

Citaat:
"Soms krijg ik panische aanvallen als ik hoor dat het over vijftig jaar met de wereld gedaan kan zijn. Ik ben vaak bang. En ik denk dat het bij de meesten is zoals bij mij.", een meisje van 17.
Dat is toch vreselijk? Wie jaagt dat kind angst aan met dergelijke klinkklare onzin?
Eigenaardig. Zij zal dan 67 zijn. Tijd om ermee op te houden zou ik denken. Ik zou blij zijn dat ik bij de laatsten was en dat ik zeker weet dat er na mij niemand nog pret zal hebben. Maar bon, dat is mijn slecht karakter

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 januari 2019 om 13:22.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 14:00   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is van alle tijden. De school dient daarvoor. Sinds school een zaak is van de overheid. Karel de Grote wist wel wat hij deed.
Karel de Grote heeft geen scholen opgericht voor het grote publiek, wel integendeel. En in zijn tijd was er een exclusief recht van de overheid. Er bestonden kathedraal- en kloostersscholen, onder het directe toezicht van de Kerk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 14:01   #189
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Hoe denk jij dat we gedurende een groot deel van de geschiedenis, vandaag inbegrepen, een grote meerderheid van de mensheid hebben die ergens in godsdiensten gelooft ? Die zever is niet iets dat van nature komt he. Het is indoctrinatie van kinderen. In ons "seculiere westen" is het de groensel weldenkendheid die hoogtij viert, zoals in Koranscholen het Allah is, en het in onze scholen lang Jezus is geweest. Niks nieuws onder de zon.
Alvast niet door scholen, want eeuwenlang had het grootste deel van de bevolking geen toegang tot enige vorm van onderwijs buiten een gedegen beroepsopleiding.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 14:51   #190
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Karel de Grote heeft geen scholen opgericht voor het grote publiek, wel integendeel. En in zijn tijd was er een exclusief recht van de overheid. Er bestonden kathedraal- en kloostersscholen, onder het directe toezicht van de Kerk.
Karel de Grote heeft de kloosters en kathedralen opgedragen niet alleen een school voor de clerus te hebben (dat hadden ze al) maar ook een aparte school, gratis en toegankelijk voor iedereen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 17:22   #191
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Karel de Grote heeft de kloosters en kathedralen opgedragen niet alleen een school voor de clerus te hebben (dat hadden ze al) maar ook een aparte school, gratis en toegankelijk voor iedereen.
Helemaal niet, zelfs onder de gewone dorps- en plattelandsclerus was de geletterdheid en kennis in die tijd soms ronduit laag te noemen. Een veelgehoorde klacht over de Karolingische geestelijkheid was bijvoorbeeld dat ze nauwelijks Latijn begreep en daardoor de liturgische teksten gewoon afratelden. Laat staan dat de gewone boer, lijfeigene of laat enige intellectuele vorming kreeg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 17:57   #192
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is van alle tijden. De school dient daarvoor. Sinds school een zaak is van de overheid. Karel de Grote wist wel wat hij deed.

Hoe denk jij dat we gedurende een groot deel van de geschiedenis, vandaag inbegrepen, een grote meerderheid van de mensheid hebben die ergens in godsdiensten gelooft ? Die zever is niet iets dat van nature komt he. Het is indoctrinatie van kinderen. In ons "seculiere westen" is het de groensel weldenkendheid die hoogtij viert, zoals in Koranscholen het Allah is, en het in onze scholen lang Jezus is geweest. Niks nieuws onder de zon.
(...)
Je hebt een punt.
De generatie van mijn ouders werden schrik aangejaagd met verhalen over duivel en hel.
Mijn generatie is opgegroeid met doemverhalen over het einde van de wereld door een nucleaire oorlog.
Nu maken ze de kinderen bang met doemverhalen over het broeikaseffect.

Maar daar dient een school absoluut niet voor. Die moet ervoor zorgen dat jongeren in staat zijn om als volwassene objectief zelf een oordeel te kunnen vellen over gelijk welk onderwerp.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 18:48   #193
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nog een chance dat de human-induced climate change ons daarvan zal beschermen he ! We hebben net op tijd ontdekt dat we veel CO2 in de lucht moeten sturen om die ramp tegen te gaan.
(...)
Ik denk niet dat de CO2-concentratie daar de sturende factor is.

Welk CO2 mechanisme zou er voor gezorgd hebben dat de temperatuur vrij plots is beginnen dalen zo een 120.000 jaar geleden? En welk CO2 mechanisme zou er dan voor gezorgd hebben dat de temperatuur al even plots weer is beginnen te stijgen een 12.000 jaar geleden? En waarom herneemt dat proces zich telkens opnieuw op een ongeveer regelmatig tempo van een 100.000 jaar?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 20:15   #194
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Maar daar dient een school absoluut niet voor. Die moet ervoor zorgen dat jongeren in staat zijn om als volwassene objectief zelf een oordeel te kunnen vellen over gelijk welk onderwerp.
Jaja, zoals de staat ervoor dient om de condities te scheppen voor een welvarende maatschappij en dergelijke zever meer he

Dat is hetzelfde als stellen dat DASH dient om witter dan wit te wassen, he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 20:17   #195
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik denk niet dat de CO2-concentratie daar de sturende factor is.
Het punt is wel dat een extra snuif CO2 voor extra opwarming kan zorgen, zodat wat ook het fenomeen is dat voor glaciatie zorgt, zwaar tegengewerkt wordt.

Het is niet omdat het in de zomer warm is in uw huis door zonnestraling, dat ge in de winter zonnestraling moet hebben om uw huis te verwarmen he. Een andere chauffage is ook goed. Als wij dus CO2 installeren als chauffage, mag het best iets anders zijn dat voor de kou zorgt, met die CO2 zullen we minder kou hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 20:19   #196
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet, zelfs onder de gewone dorps- en plattelandsclerus was de geletterdheid en kennis in die tijd soms ronduit laag te noemen. Een veelgehoorde klacht over de Karolingische geestelijkheid was bijvoorbeeld dat ze nauwelijks Latijn begreep en daardoor de liturgische teksten gewoon afratelden. Laat staan dat de gewone boer, lijfeigene of laat enige intellectuele vorming kreeg.
Juist. Het was om dat aan te pakken (en om het land te kerstenen) dat Karel de Grote precies die scholen heeft ingevoerd. Zoek eens iets op over de Carolingische renaissance. Alles is relatief natuurlijk.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 20:36   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist. Het was om dat aan te pakken (en om het land te kerstenen) dat Karel de Grote precies die scholen heeft ingevoerd. Zoek eens iets op over de Carolingische renaissance. Alles is relatief natuurlijk.
Carolingische renaissance was een opflakkering vooral rond de kathedraalscholen. Daarbuiten bleef het huilen met de pet op. Van enig volksonderwijs voor de boerenbevolking was er totaal geen sprake.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 21:29   #198
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Jaja, zoals de staat ervoor dient om de condities te scheppen voor een welvarende maatschappij en dergelijke zever meer he
(...)
Ik zou daar niet zo laagdunkend over doen.
De organisatie binnen een staat is cruciaal voor hoe de mensen binnen die staat hun leven kunnen leven.
Wij hebben het geluk dat we in een wellicht niet optimaal maar toch redelijk goed georganiseerde staat leven.
Velen op aarde, de meesten, hebben dat geluk niet.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2019, 16:14   #199
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Wat zit ge dan te lullen over correctie? Ze zijn ontvangen op het kabinet
Over die ontvangst op het kabinet staat een beperkte verslaggeving op de site van DS: http://www.standaard.be/cnt/dmf20190116_04108754

Wat me daarbij stoort is dat er blijkbaar door de bewindsvoerders geen duidelijke taal werd gesproken.
Het minste wat ik zou verwachten is dat duidelijk gesteld werd dat het iedereen vrij staat om te betogen maar voor leerplichtige jongeren kan dat niet tijdens de schooluren. Er is meer dan tijd genoeg buiten de schooluren, op woensdagnamiddag of in het weekend.
Uit de verslaggeving blijkt niet dat dit ter sprake werd gebracht.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2019, 12:18   #200
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.700
Standaard

32500
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be