Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2017, 18:22   #1
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard Fonds ter beheersing van onze aantallen (mensen op aarde)

Onze aantallen, overbevolking, …
Een onderwerp dat al in veel threads is teruggekomen.
Terecht natuurlijk.
Het is het belangrijkste probleem waarmee de mensheid te maken heeft.
Het is het probleem dat geheel of tenminste gedeeltelijk verantwoordelijk is voor een groot aantal andere afgeleide problemen waarmee we kampen.
Meestal bestaat de aanpak van de mensheid er in om het afgeleide probleem als een zelfstandig onafhankelijk op zich staand probleem te beschouwen en te bestrijden (dus zonder rekening te houden met het achterliggende probleem dat het aantal mensen op aarde is).

Een heleboel leden hier (politics) hebben hun bijdrage al geleverd om dit gegeven wat onder de aandacht te brengen.
Tot nu toe bleven deze bijdragen voor zover ik weet echter beperkt tot het plaatsen van een nieuwe thread over het onderwerp.

Er zou natuurlijk iets meer druk mogen ontstaan om het probleem meer op het voorplan te krijgen.

Ik denk dat de discussie hier (politics) wel grotendeels gevoerd is.
Waar ik vroeger eerder alleen stond in mijn pleidooien, merk ik dat het nu veeleer de anderen (diegenen die er geen probleem in zien) zijn die nog een kleine minderheid vormen met een overtuiging dat er zich op dit vlak geen probleem stelt.

Het zijn de acties van unicef en andere organisaties die bij mij een idee deden ontstaan om ons streven naar een wereld met iets minder mensen via geboortesturende maatregelen meer onder de aandacht te brengen.

Unicef en andere organisaties willen menselijke noden lenigen.
Een nobel initiatief.
Ze maken echter de eerder aangehaalde fout om het afgeleide probleem (armoede en al wat het met zich meebrengt) te willen aanpakken zonder rekening te houden met het achterliggende mechanisme (onze groeiende aantallen) dat armoede veroorzaakt.

Hoe goed bedoeld ook, hun inspanningen lijken me na al die jaren weinig zoden aan de dijk te leggen.
Er zijn ongetwijfeld successen, beperkte vooruitgang hier en daar, maar als men naar het grote plaatje kijkt (de hele wereld, schijnt het niet echt te lukken).
Op de balans lijkt de vooruitgang steeds te moeten onderdoen tegen de achteruitgang.
Vele donateurs krijgen de indruk dat het iets is als een bodemloos vat trachten te vullen.
Prioritair zou er dus een bodem moeten aangebracht worden in het vat (onze aantallen beheersen).

Naast unicef en andere organisaties zou er dus een andere organisatie kunnen ontstaan.
Eéntje die net als unicef en andere organisaties fondsen vergaart.
Het verschil met unicef en andere organisaties zou dan zijn dat deze organisatie de fondsen zou aanwenden om landen, regio's of individuen te belonen die een inspanning leveren om onze aantallen via geboorte-sturende maatregelen langzaam aan te laten afnemen tot we aan een soort van optimaal aantal mensen op aarde komen ('optimaal', bekeken vanuit zoveel mogelijk omstandigheden en parameters die toelaten om dit optimaal aantal zo juist mogelijk te kunnen inschatten).

Om het ontstaan van een dergelijke organisatie te stimuleren zou men verschillende tussenstappen kunnen overwegen.
Het creëren van een virtueel fonds dat reëel wordt eens de organisatie een feit is en voldoet aan de eisen van de mensen of organisaties die zich op voorhand bereid verklaren om het fonds te spijzen.

Zelf ben ik bvb bereid om 1 euro per jaar te reserveren tegen de dag dat de organisatie er is.

Er zou met andere woorden een soort van virtuele crowdfunding kunnen georganiseerd worden die effectief in werking komt onder de juiste omstandigheden (gelden worden dus pas reëel gestort eens de doelen en ermee gepaard gaande bedragen kristalhelder ter inzage zijn - ter voorkoming van misbruik).

Mocht dergelijk initiatief van de grond komen zou het naargelang de omvang van de virtuele portefeuille reeds heel wat media aandacht kunnen genieten (hetgeen reeds een heel grote stap zou zijn). Het zou ook een serieuze hefboom betekenen om daadwerkelijk iets in beweging te krijgen.

Het lijkt me een realistisch en haalbaar initiatief waar enkel een aantal mensen bereid moeten gevonden worden om er hun schouders onder te steken.

In dit project kunnen verschillende vormen van engagement genomen worden (van klein naar groot).

1) lippendienst (gewoon zeggen dat dit een goed idee is en de boodschap verspreiden).
2) Zich verbinden een bepaald bedrag per jaar te reserveren zodat een virtueel fonds ontstaat tot de dag dat er effectief een reden is om de gelden effectief over te maken aan hetgeen de moeite lijkt te zijn.
3) De zaak technisch vorm geven (web development) bvb website ontwikkelen waarbij geïnteresseerden de virtuele vrucht kunnen laten groeien (site met een soort van teller die op elk gegeven moment de status van het virtuele fonds weergeeft).
4) De boodschap naar andere landen en taalgroepen verspreiden, lijkt me ook best te lukken via web development (zustersites in andere landen).

Over welke bedragen spreken we?

Stel dat één op 4 Europeanen zich wil inschakelen om het fonds te spijzen en dat het 10 jaar duurt vooraleer de organisatie zoals we ze graag zien er is.

In dat geval zouden er bvb 200 miljoen europeanen(1/4e van europese inwoners) 10 jaar lang ieder bvb één euro reserveren, hetgeen zou neerkomen op: 200 000 000 * 1 euro * 10 jaar = 2 miljard euro virtueel aanwezig in het fonds tegen het jaar 2028.
Natuurlijk hoeft dit niet beperkt te blijven tot Europa, maar zelfs met enkel Europa komt men reeds tot een mooi betekenisvol bedrag dat ter beschikking zou kunnen komen om te werken aan betere wereld voor velen die na ons komen.

Een idee, voor hen die het wel iets lijkt (zie de 4 punten waar men nu reeds kan aan meewerken om het idee te helpen uitgroeien tot realiteit).

Bij voorbaat bedankt








crawd funding


Deze organisatie is er nu nog niet bij mijn weten.
Ik zelf ben bereid om 1 euro per jaar apart te houden tegen de dag dat ze er is en met open boeken laat zien dat ze effectief de voorziene fondsen wil inzetten voor het nieuw gecreëerde doel.

Je kan dit zien als een project dat mogelijks vaste vorm kan krijgen in de toekomst.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 06:21   #2
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.515
Standaard

Er bestaan tal van fondsen en programma's om de overbevolking tegen te gaan. In sommige ontwikkelingslanden lopen zelfs programma's om vrouwen te steriliseren. Als katten.
Oa UNFPA, Bangladesh Rohingya, India, ... en op de Europese scholen wordt aangeleerd dat de wereld overbevolkt is en het milieu naar de kloten en dat we ons best niet te hard meer voortplanten en Afrikaanse migranten als kind opnemen.
Natuurlijk zijn alle sterilisatie programma's slecht maar de indoctrinatie van de Europese kinderen is goed.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 13:22   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.571
Standaard

Gaat heen en vermenigvuldig u ...

Ik denk dat er een héle hoop dat een beetje te aux serieux genomen hebben die uitspraak.

Ik haalde het al eerder aan dat in bepaalde landen het kweekgedrag niet meer bij te houden is.

Eigenaardig genoeg zijn dat meestal die landen die altijd maar liggen te zagen en te zeveren om eten ...

Ik heb niet de indruk dat ik het op een seksen zou zetten als ik honger aan het lijden was.

Ok, laten we dit plaatsen onder de noemer: soortbehoud/legers kweken?

Zoals ik al eerder schreef plaats ik de wildkwekers in bepaalde landen zij die een boreling meestal aan zijn/haar lot overlaten in de hoop dat er één of ander wreed vroom gezinnetje uit de EU er zal willen voor zorgen in als slechte mensen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 4 december 2017 om 13:22.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 14:15   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.819
Standaard

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...rden~a1ff15e8/


Wat kan bij dieren zou ook bij mensen moeten kunnen.....

Ik weet het,er wordt nog steeds,door een meerderheid,en om redenen die gaan van morele,alover religieuze-,tot zelfs economische- aard(allemaal drogredenen want feitelijk geestelijke uitvindsels),blijkbaar van uit gegaan dat er niet "teveel" mensen zijn.

Als "beloning",in plaats van het oprichten van allerlei "fondsen" denk ik eerder aan fiscale vrijstellingen....

Het idee,zoal beschreven in science-fiction literatuur (de beste bron gezien de volstrekte kortzichtigheid van de politiek anders)van "geboorterechten",enkel te verhogen wegens uitzonderlinge verdienste,en ZEER streng en zwaar bestraft indien overtreden,is ook een HEEL goed idee...
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 23 december 2017 om 14:18.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be