Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juni 2017, 22:47   #40041
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijvende waarde? Wat blijft er eigenlijk nog over van de Code? Nemen we eventjes de rechten van de vrouw. In de Code werd de vrouw herleid tot willoos en juridisch volledig onderworpen aan haar man. Hiermee brak Napoleon trouwens met de bepalingen van het Ancien Régime waar vrouwen wel ruime rechten hadden ten opzichte van hun echtgenoot. Ook financieel.
Ja, maar u pikt er nu natuurlijk iets uit over de vrouw. We kennen die historie . En dat is naar onze normen van vandaag niet zo fraai. Maar de Code is veel meer dan dit item.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juni 2017 om 22:56.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 22:54   #40042
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zoek maar eens het keizerlijk decreet van 3 maart 1810 op. Daar zult u de regeling vinden voor het toekennen van o.m. de titel van "chevalier de l'Empire" alsook de erfelijkheid van de titel.
Geef me de tekst vermits u die bij de hand heeft.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 22:57   #40043
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Geef me de tekst vermits u die bij de hand heeft.
Ik geef u de referentie. Aan u om de rest te doen. Misschien stelt u dan uw verkeerd beeld wat bij over Napoleon en zijn zogezegde "noblesse du mérite".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 22:58   #40044
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik geef u de referentie. Aan u om de rest te doen. Misschien stelt u dan uw verkeerd beeld wat bij over Napoleon en zijn zogezegde "noblesse du mérite".
U hebt dus de tekst niet.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 23:02   #40045
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U hebt dus de tekst niet.
O jawel. Ik zal u al een tipje van de sluier geven:

Citaat:
... le titre de chevalier de l'Empire ne sera transmissible ...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 23:09   #40046
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O jawel. Ik zal u al een tipje van de sluier geven:
Dat wil niet veel zeggen. Dat zegt men ook in het filmpje. De nieuwe adel wilde de titel ook kunnen doorgeven aan het nageslacht. De vraag is hier : hoe verkreeg men als eerste deze titel. Dat zou ik willen weten.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 23:14   #40047
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat wil niet veel zeggen. Dat zegt men ook in het filmpje. De nieuwe adel wilde de titel ook kunnen doorgeven aan het nageslacht. De vraag is hier : hoe verkreeg men als eerste deze titel. Dat zou ik willen weten.
Bij willekeur van de keizer. Zo eenvoudig was het. Bijgevolg was "mérite" een hol begrip. Napoleon wou gewoonweg mensen aan zich binden met het verlenen van adellijke titels. Daarnaast stonden adellijke titels onder Napoleon ook in verhouding tot een bepaalde graad van inkomsten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 23:19   #40048
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij willekeur van de keizer. Zo eenvoudig was het. Bijgevolg was "mérite" een hol begrip. Napoleon wou gewoonweg mensen aan zich binden met het verlenen van adellijke titels. Daarnaast stonden adellijke titels onder Napoleon ook in verhouding tot een bepaalde graad van inkomsten.
Staat er dan niet in de tekst wat die titel inhoudt en waarom iemand de titel kan krijgen? Dat zou er toch moeten in staan.

Natuurlijk wilde Napoleon mensen aan zich binden. Maar daar stond wel iets tegenover.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 23:27   #40049
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Staat er dan niet in de tekst wat die titel inhoudt en waarom iemand de titel kan krijgen? Dat zou er toch moeten in staan.

Natuurlijk wilde Napoleon mensen aan zich binden. Maar daar stond wel iets tegenover.
Getrouwheid aan het regime. Daarom kregen hoge geestelijken ook adellijke titels.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 23:43   #40050
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Getrouwheid aan het regime. Daarom kregen hoge geestelijken ook adellijke titels.
Dat zal toch niet in de tekst staan neem ik aan. Alhoewel dit in de ogen van de machtshebber ook een mérite is. Men vindt dit systeem ook terug bij Willem I :iemand die goede zijn werk deed en trouw was aan het regime, kreeg promotie.

Maar hoe dan ook, het blijft allemaal wat wazig met die erfelijke titels onder Napoleon. Ik zal het maar zelf gaan opzoeken hoe de vork juist in de steel zit met die Napoleontische adel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juni 2017 om 23:46.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2017, 00:13   #40051
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Getrouwheid aan het regime. Daarom kregen hoge geestelijken ook adellijke titels.
Ik heb uw tekst al gevonden. U hebt die gehaald uit een boek op het internet (u hebt met andere woorden gegoogeld...). U beschikt dus niet over de originele tekst van het keizerlijk dekreet.

Meer nog, de tekst van het boek zegt bijna letterlijk wat Jean Tulard op het filmpje zegt. Dat kan ook niet anders want het boek, waaruit u citeert is het boek van ....Jean Tulard! U citeert met andere woorden nu zelf uit een boek van -volgens u- een 'Bonapartist'. En dat laatste is niet zo fraai indien we u moeten geloven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juni 2017 om 00:35.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2017, 10:04   #40052
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij willekeur van de keizer. Zo eenvoudig was het. Bijgevolg was "mérite" een hol begrip. Napoleon wou gewoonweg mensen aan zich binden met het verlenen van adellijke titels. Daarnaast stonden adellijke titels onder Napoleon ook in verhouding tot een bepaalde graad van inkomsten.
Niet zo hol als u denkt. Men moet die dingen bekijken vanuit het standpunt van Napoléon uit die tijd.

Napoléon benoemde mensen die de bekwaamheid hadden op hoge posten. Zij hadden dus een mérite. Alle , of toch zeer veel mensen op hoge posten werden geadeld omdat ze dit dan ook verdienden in de ogen van Napoléon (dat gold zowel voor hoge ambtenaren, bisschoppen -die Napoléon na het Concordaat in de praktijk zelf benoemde-, militairen…enz). Deze mensen werden beschouwd als de vaste pijlers van de nieuwe Napoléontische staat. Dit gold bijvoorbeeld ook voor de burgemeesters van grote steden die belangrijk waren voor de stabiliteit in het land. Ook zij werden beoordeeld op hun verdiensten. Bovendien moest deze elite zijn rang hoog kunnen houden. Dit was zeker ook een bijkomende reden voor het verlenen van titels. Het spreekt vanzelf dat Napoléon hoopte door het verlenen van deze adelijke titels ook de mensen die deze titel mochten ontvangen aan zich te binden. Toegegeven, het is zeker niet uitgesloten dat er mensen werden geadeld men minder grote verdiensten. Maar dat zal zeker een kleine minderheid geweest zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juni 2017 om 10:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2017, 13:46   #40053
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb uw tekst al gevonden. U hebt die gehaald uit een boek op het internet (u hebt met andere woorden gegoogeld...). U beschikt dus niet over de originele tekst van het keizerlijk dekreet.
O jawel, in Google Books staat een ingescande versie van de in die tijd gedrukte versie. Misschien bent u bij iets anders uitgekomen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2017, 13:47   #40054
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet zo hol als u denkt. Men moet die dingen bekijken vanuit het standpunt van Napoléon uit die tijd.

Napoléon benoemde mensen die de bekwaamheid hadden op hoge posten. Zij hadden dus een mérite. Alle , of toch zeer veel mensen op hoge posten werden geadeld omdat ze dit dan ook verdienden in de ogen van Napoléon (dat gold zowel voor hoge ambtenaren, bisschoppen -die Napoléon na het Concordaat in de praktijk zelf benoemde-, militairen…enz). Deze mensen werden beschouwd als de vaste pijlers van de nieuwe Napoléontische staat. Dit gold bijvoorbeeld ook voor de burgemeesters van grote steden die belangrijk waren voor de stabiliteit in het land. Ook zij werden beoordeeld op hun verdiensten. Bovendien moest deze elite zijn rang hoog kunnen houden. Dit was zeker ook een bijkomende reden voor het verlenen van titels. Het spreekt vanzelf dat Napoléon hoopte door het verlenen van deze adelijke titels ook de mensen die deze titel mochten ontvangen aan zich te binden. Toegegeven, het is zeker niet uitgesloten dat er mensen werden geadeld men minder grote verdiensten. Maar dat zal zeker een kleine minderheid geweest zijn.
Ik lees veel veronderstellingen, maar geen concrete elementen. Ik blijf heel nieuwsgierig naar de "mérites" van de door Napoleon aangestelde bisschoppen, waardoor die al bij hun aanstelling als bisschop een adellijke titel kregen. En dus niet bij het uitoefenen van hun vroegere functie (voor zover die er was).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2017, 16:03   #40055
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O jawel, in Google Books staat een ingescande versie van de in die tijd gedrukte versie. Misschien bent u bij iets anders uitgekomen.
Link?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2017, 22:51   #40056
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Toch wel een belangrijke nuance.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is uw interpretatie van mijn post. Napoleon was een bezetter. Met alles wat dit inhoudt. Maar het is en blijft waar : zijn Code Napoleon is een monument van blijvende waarde.
Het was eerder een veroveraar en annexionist die onze jongens naar het oostfront stuurde.
Hitler, dat was een bezetter. Door hem werden we niet naar het Oostfront gestuurd, omdat we geen Duitsers waren.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juni 2017 om 23:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2017, 22:57   #40057
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Napoleon, de Corsikaanse arrivist en volksverrader.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toegegeven, het is zeker niet uitgesloten dat er mensen werden geadeld men minder grote verdiensten. Maar dat zal zeker een kleine minderheid geweest zijn.
De verdienste die ik Napoleon toeken is die van een volksverrader. Hij had de redder van het Corsicaanse volk kunnen zijn, de held van de Corsicaanse vrijheidsbeweging, maar de opportunist schoot zijn eigen mensen in de rug.
Een van zijn eerste opmerkelijke wapenfeiten was trouwens van de kanonnen te richten op de Parijse bevolking.
En kom nu weer niet aandraven met de Code Napoleon. Hij heeft die trouwens zelf niet geschreven. Die hing gewoon in de lucht der Zeitgeist. Had hij daartoe niet de opdracht gegeven dan had dat iemand anders dat eventjes later wel gedaan.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juni 2017 om 23:11.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2017, 23:15   #40058
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De verdienste die ik Napoleon toeken is die van een volksverrader. Hij had de redder van het Corsicaanse volk kunnen zijn, de held van de Corsicaanse vrijheidsbeweging, maar de opportunist schoot zijn eigen mensen in de rug.
Een van zijn eerste opmerkelijke wapenfeiten was trouwens van de kanonnen te richten op de Parijse bevolking.
Napoleon wordt door HO schijnbaar gezien als een vooruitstrevend vorst die de duistere tijd van het AR achter zich liet. Meermaals was de wetgeving onder Napoleon een stap achteruit. Het in de 19e eeuw gevreesde arbeidersboekje bijvoorbeeld was onder Napoleon ingevoerd, daar waar enkele decennia eerder dergelijke beperkingen voor ambachtslui juist waren afgeschaft.

Napoleon was ook dat staatshoofd dat de geheime politie en de censuur tot bijna ongekende hoogtes bracht. Het kwam zelfs tot vrij sarcastische regelingen waarbij de gedrukte pers een door de overheid per krant aangewezen censor uit eigen middelen moest betalen. En dan zwijg ik maar best over die leuke "monsieur Fouché"...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 07:11   #40059
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Napoleon wordt door HO schijnbaar gezien als een vooruitstrevend vorst die de duistere tijd van het AR achter zich liet. Meermaals was de wetgeving onder Napoleon een stap achteruit. Het in de 19e eeuw gevreesde arbeidersboekje bijvoorbeeld was onder Napoleon ingevoerd, daar waar enkele decennia eerder dergelijke beperkingen voor ambachtslui juist waren afgeschaft.

Napoleon was ook dat staatshoofd dat de geheime politie en de censuur tot bijna ongekende hoogtes bracht. Het kwam zelfs tot vrij sarcastische regelingen waarbij de gedrukte pers een door de overheid per krant aangewezen censor uit eigen middelen moest betalen. En dan zwijg ik maar best over die leuke "monsieur Fouché"...
Tja, Joseph Fouché, de Hertog van Otrante. Eigenlijk was hij de grondlegger van hoe je een moderne inlichtingendienst moet opzetten. Verder liet hij inwoners van Lyon aan elkaar ketenen om ze met scherven uit een kanon te laten doodschieten...mooie jongen. Past wel bij de Franstalige terroristen van 1830.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 07:23   #40060
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Napoleon wordt door HO schijnbaar gezien als een vooruitstrevend vorst die de duistere tijd van het AR achter zich liet. Meermaals was de wetgeving onder Napoleon een stap achteruit. Het in de 19e eeuw gevreesde arbeidersboekje bijvoorbeeld was onder Napoleon ingevoerd, daar waar enkele decennia eerder dergelijke beperkingen voor ambachtslui juist waren afgeschaft.

Napoleon was ook dat staatshoofd dat de geheime politie en de censuur tot bijna ongekende hoogtes bracht. Het kwam zelfs tot vrij sarcastische regelingen waarbij de gedrukte pers een door de overheid per krant aangewezen censor uit eigen middelen moest betalen. En dan zwijg ik maar best over die leuke "monsieur Fouché"...
Het ging ook om de Code Napoléon. Waarvan ik zei dat het een monument was van blijvende waarde (hetgeen u betwistte). En dat is de Code inderdaad. Het is er wel aan te merken dat u geen jurist bent.

In haar inleiding van een masterproef (in de rechten) van Alexandra Vanvooren (een onverdachte bron) aan de Rijksuniversiteit Gent , gepromoot door Professor Gerd Verschelden, zegt de promovanda in haar inleiding terecht het volgende:

"Twee eeuwen en een onafhankelijkheidsverklaring later is de Code Civil echter nog steeds de fundamentele bron van het Belgische burgerlijke recht. Napoleons ideeën, soms radicaal vernieuwend, dan weer verkrampt traditioneel bleken in het algemeen tijdsbestendig. De ambitie tot vernieuwing leefde nochtans in België en meermaals lagen er voorstellen op tafel, maar tot een geheel nieuw Burgerlijk Wetboek kwam het nooit. Ere wie ere toekomt: Napoleons Code Civil was voor op zijn tijd."


En zo is het. Ieder jurist zal dit beamen. De Code Civil werd trouwens overgenomen door zeer vele landen en is voor een groot stuk nog altijd in gebruik in gebruik in vele landen. Na 200 jaar...

En ja, in ver gelijking met de regimes van het Ancien Regime was Napoléon zeker 'modern'. Bovendien namen onder het bewind van Napoléon de wetenschappen toe. Hij stimuleerde dat ook.Ook beoordeelde hij vaak de mensen naar hun verdiensten en niet naar hun afkomst. Napoléon was inderdaad 'een stap vooruit' op vele vlakken. Maar men moet kunnen nuanceren: niet alles wat Napoléon deed, was goed en wel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 juni 2017 om 07:47.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be