Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies politieke jongerenvoorzitters 2008 > Dirk De Block (Comac) (forumsessie 4 t.e.m. 10 augustus)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Dirk De Block (Comac) (forumsessie 4 t.e.m. 10 augustus) Lid Nationale Raad Comac

 
 
Discussietools
Oud 9 augustus 2008, 17:38   #21
Dirk De Block
Vreemdeling
 
Dirk De Block's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Berichten: 45
Standaard Wie jongeren stimuleert maatschappelijk denken verdient slaag?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Marxisten die politiek (lees: hun visie) binnenbrengen op school verdienen een pak slaag.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Als ge zo begint, zullen jongeren niet maatschappijkritisch worden, maar al vanaf heel jonge leeftijd gehersenspoeld worden door hun leerkrachten. Komaan zeg, denkt ge nu echt dat een lerares die voor Groen! stemt (bijvoorbeeld) haar partijtje en ideologie niet gaat propageren?
Dit bedoel ik net: mogen jongeren nog aan politiek doen? Precies niet, en degenen die een open - en voor mij hoeft het helemaal niet één partijpolitieke visie zijn - debat stimuleren over maatschapplijke thema's verdienen slaag???

Als je "politiek" op school dan enkel nog mag betekenen: de geschiedenis (waarschijnlijk de "goede" versie) van de Vlaamse ontvoogdingsstrijd, dan zijn we wel héél ver van huis, niet?

Laten we duidelijk zijn: op 18jaar moeten jongeren stemmen, dus meebeslissen over de politieke toekomst van dit land. En tot dan mogen ze NIET politiek nadenken?

Maatschappelijke thema's zijn vaak complex genoeg om te verantwoorden dat jongeren wel degelijk leren een mening erover te vormen, en de verschillende invalshoeken leren kennen. Een echt politiek debat, met alle tendensen, kan toch maar positief zijn zeker?

Ik ben in elk geval niet te beroerd om tijdens een debat in een school voor de verkiezingen (of op elk ander moment) in debat te treden met ELKE andere partij. Laat de argumenten maar gelden, en niet de vuisten...
__________________
COMAC website: http://www.chengetheworld.org
Dirk De Block is offline  
Oud 10 augustus 2008, 11:00   #22
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk De Block Bekijk bericht
Dit bedoel ik net: mogen jongeren nog aan politiek doen?
U hebt eigenlijk nog niet op mijn vraag geantwoord: wat als de politiek waar zij aan doen u niet aanstaat? Wat als jongeren tot de conclusie komen dat Belgique niet kan functioneren en beter opgedoekt worden? Wat gaat u als Belgicist dan doen? Gaat u hen verketteren als fascist, racist en nazi, zoals de meeste "linkse" Belgicisten dat plegen te doen?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 10 augustus 2008, 16:45   #23
Dirk De Block
Vreemdeling
 
Dirk De Block's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Berichten: 45
Standaard Politiek is geen bekrompen zaak

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
U hebt eigenlijk nog niet op mijn vraag geantwoord: wat als de politiek waar zij aan doen u niet aanstaat? Wat als jongeren tot de conclusie komen dat Belgique niet kan functioneren en beter opgedoekt worden? Wat gaat u als Belgicist dan doen? Gaat u hen verketteren als fascist, racist en nazi, zoals de meeste "linkse" Belgicisten dat plegen te doen?
Zoals ik al zei in mijn vorige tussenkomst, ik heb er geen probleem mee een breed debat te voeren, met verschillende strekkingen. Als jongeren dan na ruim debat tot de conclusie komen dat België niet functioneert, dan heb ik dat liever dan dat ze dat vinden zonder er serieus over nagedacht te hebben. Ik reageer niet zoals anderen op dit forum: enkel MIJN politiek zaakje mag aan bod komen in de lessen. Ik heb vertrouwen in mijn visie en argumenten.
__________________
COMAC website: http://www.chengetheworld.org
Dirk De Block is offline  
Oud 10 augustus 2008, 23:22   #24
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

wel mag ik u dan proficiat wensen, weinig politici hebben zulk een volwassen kijk op 'de politiek'.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 10 augustus 2008, 23:24   #25
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Politiek werd bij ons niet geschuwd, maar laat ons zeggen dat ik daar meestal een bizarre houding in aannam.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 11 augustus 2008, 05:39   #26
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

http://www.knack.be/nieuws/belgie/oo...icle21094.html


Volgens mij is het enkel bij extreem links dat de jongeren geen heil zoeken omdat de jongeren van vandaag eerder pragmatisch zijn aangelegd. Geen grote idealen en verhalen maar proberen het beste te maken van een wereld die we niet volledig onder controle hebben met een mensdom dat zo voorzichtig moet zijn omdat het snel de verkeerde kant uitgaat. Misschien zijn ze soms iets te pragmatisch, men gaat er vanuit dat men mits voldoende energie en studie effecten in de toekomst kan voorspellen, wat nooit het geval blijkt. Er moeten beslissingen genomen durven worden waar we de uitkomst niet van weten, een tikje idealisme, richtingsgevoel vanuit de buik moet kunnen.
Scherven A. Mok is offline  
Oud 11 augustus 2008, 09:36   #27
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter
 
Bert Deckers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Berichten: 2.064
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk De Block Bekijk bericht
Zoals ik al zei in mijn vorige tussenkomst, ik heb er geen probleem mee een breed debat te voeren, met verschillende strekkingen. Als jongeren dan na ruim debat tot de conclusie komen dat België niet functioneert, dan heb ik dat liever dan dat ze dat vinden zonder er serieus over nagedacht te hebben. Ik reageer niet zoals anderen op dit forum: enkel MIJN politiek zaakje mag aan bod komen in de lessen. Ik heb vertrouwen in mijn visie en argumenten.
Nu nog in de praktijk omzetten... Ik bedoel maar, het is niet echt de stijl van linkse onderwijzers om naar de mening te luisteren van een rechtse student/leerling. Heb het zelf genoeg ondervonden.
__________________
Bert Deckers is offline  
Oud 11 augustus 2008, 12:40   #28
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

Politiek engagement, waarvan de politiek zelf de touwtjes in handen heeft? Nee bedankt.
Pølle is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be