Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 maart 2024, 14:35   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard Guido Dumarey wilt Vanhool overnemen

Blijkbaar is een overnemer gevonden voor Vanhool.

Zakenman Guido Dumarey wil Van Hool in Koningshooikt overnemen: "Ik zie toekomst in het bedrijf"

Eind deze maand dreigt Van Hool in Koningshooikt failliet te gaan. De busbouwer moet op zoek naar bijkomende financiering om het schip te keren. Ondernemer Guido Dumarey laat weten dat hij interesse heeft om Van Hool over te nemen.

Dumarey is een ondernemer met heel wat ervaring. In het verleden heeft hij al meerdere bedrijven overgenomen en gered.

Zou deze overname goedgekeurd worden? Het zou alleszins goed nieuws zijn voor wat resteert van Vanhool.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...5b2427ea&ei=10
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 14 maart 2024 om 14:36.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2024, 20:44   #2
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Blijkbaar is een overnemer gevonden voor Vanhool.

Zakenman Guido Dumarey wil Van Hool in Koningshooikt overnemen: "Ik zie toekomst in het bedrijf"

Eind deze maand dreigt Van Hool in Koningshooikt failliet te gaan. De busbouwer moet op zoek naar bijkomende financiering om het schip te keren. Ondernemer Guido Dumarey laat weten dat hij interesse heeft om Van Hool over te nemen.

Dumarey is een ondernemer met heel wat ervaring. In het verleden heeft hij al meerdere bedrijven overgenomen en gered.

Zou deze overname goedgekeurd worden? Het zou alleszins goed nieuws zijn voor wat resteert van Vanhool.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...5b2427ea&ei=10
Klein detail, Dumarey wil het alleen maar overnemen nadat het failliet is verklaard. Hij wil alleen de activa niet de passiva. Vrij van leningen en schulden. Geen personeel met 30-40 jaar ancienniteit. Wie terug van het oude personeel aangeworven wordt start gewoon een nieuw werkcontract terug vanaf dag nul dus.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2024, 20:53   #3
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Klein detail, Dumarey wil het alleen maar overnemen nadat het failliet is verklaard. Hij wil alleen de activa niet de passiva. Vrij van leningen en schulden. Geen personeel met 30-40 jaar ancienniteit. Wie terug van het oude personeel aangeworven wordt start gewoon een nieuw werkcontract terug vanaf dag nul dus.
tja, die man is niet gek, eh.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2024, 21:14   #4
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Klein detail, Dumarey wil het alleen maar overnemen nadat het failliet is verklaard. Hij wil alleen de activa niet de passiva. Vrij van leningen en schulden. Geen personeel met 30-40 jaar ancienniteit. Wie terug van het oude personeel aangeworven wordt start gewoon een nieuw werkcontract terug vanaf dag nul dus.
Yep. De titel van dit topic is misleidend. Dumarey is naar de woorden van Jan Jambon een cowboy.

https://www.gva.be/cnt/aid838693

Guido Dumarey ging woensdagmorgen aan de poort van zijn bedrijf compleet door het lint. De succesvolle West-Vlaamse zakenman stormde op vakbondssecretaris Wim Penninckx van bediendenvakbond LBC-NVK af.

“Alles ging heel snel. Hij heeft mijn bril afgenomen en heeft een vuistslag in mijn gezicht gegeven. Daarna heeft hij me op de grond geduwd en is hij op mij beginnen stampen”, doet Wim Penninckx zijn verhaal. Verschillende getuigen zouden zijn verhaal bevestigen.
Werkonwillig

De kiem van het conflict ontstond maandag tijdens het sociaal overleg tussen vakbonden en directie. “De directie wil 25 mensen op straat zetten, van wie 21 bedienden en 4 arbeiders. De directie heeft voor dat collectief ontslag een eerste sociaal plan uitgewerkt, maar daar konden we absoluut geen vrede mee nemen. Het kwam erop neer dat alle werknemers hun opzeg zouden moeten uitdoen, zodat het ontslag niets zou kosten. Onaanvaardbaar”, vertelt Penninckx.

Na de spaakgelopen onderhandelingen riep aandeelhouder Guido Dumarey het personeel dinsdag samen. “Hij vertelde dat alle 230 personeelsleden woensdag dan maar moesten thuisblijven, want dat hij het bedrijf volledig ging sluiten. Het personeel wilde uiteraard niet ingaan op zo’n eenzijdig verzoek. Dan riskeerden ze nog als werkonwillig behandeld te worden”, zegt Penninckx.
Raadsel

Het personeel ging woensdag dus gewoon aan de slag. Maar toen Dumarey het gezicht van vakbondsman Penninckx zag, liep het mis. “Iedereen ging rustig naar binnen. Ik kwam kijken of alles goed verliep. Plots stormde Dumarey op mij af en ging hij door het lint. Waarom hij mij aanviel is voor mij een raadsel. Hij staat bekend als iemand die er niet voor terugdeinst om mensen verbaal te kleineren. Maar geweld had ik hem nog nooit weten gebruiken.”

De politie kwam ter plaatse en stelde een proces-verbaal op. De geslagen vakbondsman liet zich onderzoeken in het ziekenhuis. Hij had enkele blauwe plekken en vooral pijn aan de ribben. Er vloeide geen bloed en de man is ook niet werkonbekwaam.
Excuses

Algemeen secretaris van LBC-NVK Ferre Wyckmans reageerde onthutst. “Onze vakbondsman mag dan misschien niet halfdood zijn geslagen, maar iemand fysiek aanvallen tijdens een onderhandeling is absoluut ontoelaatbaar. Ik zou het gepast vinden mochten de werkgeversorganisaties dit voor de verandering ook eens veroordelen.”

Woensdagnamiddag werd er inderhaast een gesprek belegd met de directie. “De directie heeft zich uitgebreid verontschuldigd en wil volgende week verder praten over het sociaal akkoord. Of ik ook van Dumarey persoonlijk excuses heb gehad? Vlak na het incident heeft hij me vlug een hand gegeven, maar echte verontschuldigingen? Neen”, zegt Penninckx.


https://www.gva.be/cnt/aid838693

Ik denk niet dat Guido D. over de jaren meer vakbondsgezind is geworden. Hij heeft zijn lef nog niet verloren door publiek het faillissement van Van Hool te vragen.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 07:44   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Dat is allemaal veel minder fraai.
Eigenlijk wil ie alleen lusten en geen lasten.
De schulden die er zijn, wil ie dus gewoon afwentellen op de schuldeisers.
Ik denk inderdaad dat het dan gemakkelijk is om een zaak over te nemen en een nieuwe (door) start te maken.

PS: De titel kwam niet van mij maar van de VRT.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 08:51   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.384
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De familie Van Hool is stinkendrijk, en ze zouden de schulden kunnen betalen vanuit hun zakgeld.

Maar ze weten goed genoeg dat België een aflopende zaak is, en nu eieren voor hun geld kiezen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 09:41   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De familie Van Hool is stinkendrijk, en ze zouden de schulden kunnen betalen vanuit hun zakgeld.

Maar ze weten goed genoeg dat België een aflopende zaak is, en nu eieren voor hun geld kiezen.
Hangt ervan af hoe de constructie in mekaar zit. Staat de Macedonische tak los van de Belgische?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 10:22   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Ik ben nog niet zo zeker of de uitspraak van mp Jambon sloeg op een of meerdere kandidaat overnemers na een faillissement. Of wat precies in deze een "cowboy" is.

De schuldeisende firma's bij Van Hool, op dit ogenblik, hebben toch ook wel de situatie zien aankomen. Zoniet: eigen schuld, dikke bult.

Natuurlijk zou de meest optimale oplossing erin bestaan dat er zonder faillissement een nieuwe sterke partner inkomt. Met inbegrip van een uiterst ingrijpende "verarming" van de familie Van Hool.

Rustig afwachten maar.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 11:37   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De familie Van Hool is stinkendrijk, en ze zouden de schulden kunnen betalen vanuit hun zakgeld.

Maar ze weten goed genoeg dat België een aflopende zaak is, en nu eieren voor hun geld kiezen.
Er is een verschil tussen privé kapitaal en zakelijk kapitaal.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 11:38   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben nog niet zo zeker of de uitspraak van mp Jambon sloeg op een of meerdere kandidaat overnemers na een faillissement. Of wat precies in deze een "cowboy" is.

De schuldeisende firma's bij Van Hool, op dit ogenblik, hebben toch ook wel de situatie zien aankomen. Zoniet: eigen schuld, dikke bult.

Natuurlijk zou de meest optimale oplossing erin bestaan dat er zonder faillissement een nieuwe sterke partner inkomt. Met inbegrip van een uiterst ingrijpende "verarming" van de familie Van Hool.

Rustig afwachten maar.
Hoe gaat u dat doen?
Privé kapitaal opeisen?
Zo werkt het echt niet hoor.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 11:49   #11
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben nog niet zo zeker of de uitspraak van mp Jambon sloeg op een of meerdere kandidaat overnemers na een faillissement. Of wat precies in deze een "cowboy" is.
https://nl.wiktionary.org/wiki/cowboyeconomie

cowboyeconomie v
(economie) benaming voor de ultrakapitalistische Amerikaanse economie, die met name gericht is op het verwerven van individuele welvaart
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 11:50   #12
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De familie Van Hool is stinkendrijk, en ze zouden de schulden kunnen betalen vanuit hun zakgeld.

Maar ze weten goed genoeg dat België een aflopende zaak is, en nu eieren voor hun geld kiezen.
Van waar haal je dat Van Hool familie stinkend rijk zou zijn ? Ze lijden de laatste jaren zwaar verlies en waren niet zo slim als Marc Coucke om tijdig de boel te verkopen. De familie Van Hool is aan de derde generatie toe. De eerste Van Hool had 10 kinderen. Die versnippering werkte harde strategische beslissingen tegen.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 15 maart 2024 om 11:52.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 11:55   #13
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hoe gaat u dat doen?
Privé kapitaal opeisen?
Zo werkt het echt niet hoor.
Familieleden Van Hool die nog aandelen hadden van de Van Hool bedrijven lijden zware verliezen, zelfs als het bedrijf "gered" wordt. Bij een "redding" treden derde partijen in het kapitaal tegen spotprijs, de bestaande aandeelhouders zien hun aandeel verwateren tenzij ze zelf mee instappen in de kapitaalverhoging.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 11:56   #14
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Er is een verschil tussen privé kapitaal en zakelijk kapitaal.
Wat is in jouw definitie het verschil tussen privé kapitaal en zakelijk kapitaal ?
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 15 maart 2024 om 11:56.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 12:45   #15
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben nog niet zo zeker of de uitspraak van mp Jambon sloeg op een of meerdere kandidaat overnemers na een faillissement. Of wat precies in deze een "cowboy" is.

De schuldeisende firma's bij Van Hool, op dit ogenblik, hebben toch ook wel de situatie zien aankomen. Zoniet: eigen schuld, dikke bult.

Natuurlijk zou de meest optimale oplossing erin bestaan dat er zonder faillissement een nieuwe sterke partner inkomt. Met inbegrip van een uiterst ingrijpende "verarming" van de familie Van Hool.

Rustig afwachten maar.
Investeerders zijn niet zo idioot om daar in te stappen als ze het een maand later voor een appel en een ei kunnen kopen. Vooral die massa werknemers met zéér oude ancienniteiten zijn moordend + de andere schulden natuurlijk. Het bedrijf in België is sowieso verlieslatend. Er is een enorme schuldenput opgebouwd.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 12:50   #16
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Investeerders zijn niet zo idioot om daar in te stappen als ze het een maand later voor een appel en een ei kunnen kopen. Vooral die massa werknemers met zéér oude ancienniteiten zijn moordend + de andere schulden natuurlijk. Het bedrijf in België is sowieso verlieslatend. Er is een enorme schuldenput opgebouwd.
2
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 13:29   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Investeerders zijn niet zo idioot om daar in te stappen als ze het een maand later voor een appel en een ei kunnen kopen. Vooral die massa werknemers met zéér oude ancienniteiten zijn moordend + de andere schulden natuurlijk. Het bedrijf in België is sowieso verlieslatend. Er is een enorme schuldenput opgebouwd.
Ik weet er geen kloten van. Mogelijks: nu bieden om iets te hebben, ofwel later bieden en door de meerdere gegadigden achter het net vissen?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 17:14   #18
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik weet er geen kloten van. Mogelijks: nu bieden om iets te hebben, ofwel later bieden en door de meerdere gegadigden achter het net vissen?
Nu bieden is zelfmoord met die berg schulden en massa oudere werknemers met decennia jaren dienst. Dat probleem verdwijnt na het faillissement.

Na faillissement gaan er wel opkopers zijn die het bedrijf willen ontmantelen en verkopen in vulgaire goedkope loten.

Een Dumarey is dan misschien wel een beste oplossing omdat hij toch een industriële achtergrond heeft. In ieder geval bussen maken in Lier is het verleden, men moet niet fantaseren. Er kan hoogstens een beperkt hoofdkwartier blijven voor research en ontwikkeling.

Er bied zich misschien wel een Chinees bedrijf aan maar nogmaals niet om daar te produceren.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 15 maart 2024 om 17:16.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 17:30   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.384
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hangt ervan af hoe de constructie in mekaar zit. Staat de Macedonische tak los van de Belgische?
Dat zou pas dom zijn die aan elkaar gekoppeld te laten zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2024, 17:31   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.384
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Van waar haal je dat Van Hool familie stinkend rijk zou zijn ? Ze lijden de laatste jaren zwaar verlies en waren niet zo slim als Marc Coucke om tijdig de boel te verkopen. De familie Van Hool is aan de derde generatie toe. De eerste Van Hool had 10 kinderen. Die versnippering werkte harde strategische beslissingen tegen.
1.6 miljard gezamelijk, prive kapitaal. U weet wel, waar een hele hoop Belgjes jaloers op zijn en een vermogensbelasting op willen laten heffen.

Het geld dat in de firma zit staat daar maar voor een deel in.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be