Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 oktober 2018, 09:50   #41
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Klopt volledig, maar ik vertrok vanuit de quote van DDD: "Wie weet hoe oud Aïsha werkelijk was mag het zeggen."

Dus: wat indien ze 15,16 of 17 was?
Is er dan nog steeds sprake van pedofilie?
Uiteindelijk is dat niet belangrijk hé. Het gaat erover dat je het mag zeggen of niet.

Blijkbaar mag je in Oostenrijk geen religie beledigen, wat voor ons wel raar lijkt, maar in nog Westerse landen is dat zo dacht ik.

Dat Oostenrijk dit zo bepaalt, is een belangrijk punt voor het Europees Hof, maw hier in België mag je dit wel nog zeggen?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 09:57   #42
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Uiteindelijk is dat niet belangrijk hé. Het gaat erover dat je het mag zeggen of niet.

Blijkbaar mag je in Oostenrijk geen religie beledigen, wat voor ons wel raar lijkt, maar in nog Westerse landen is dat zo dacht ik.

Dat Oostenrijk dit zo bepaalt, is een belangrijk punt voor het Europees Hof, maw hier in België mag je dit wel nog zeggen?
Nope. Als straks een Christen je aanklaagt omdat je Christus een slappe drugsverslaafde psychoot noemt kan je dan ook veroordeeld worden. Stap voor stap.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 09:58   #43
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Nope. Als straks een Christen je aanklaagt omdat je Christus een slappe drugsverslaafde psychoot noemt kan je dan ook veroordeeld worden. Stap voor stap.
dat lees ik toch niet hoor.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 10:02   #44
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat lees ik toch niet hoor.
Neen. Ik ook niet, had het artikel nog niet gelezen Het Europees hof beslist dat alleen voor Oostenrijk. De landen hebben recht op afwijkende wetgeving.
Maar dan nog vind ik het een slechte beslissing van het hof. Stap voor stap kunnen landen dus de vrijheid van meningsuiting inperken.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 10:05   #45
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Nope. Als straks een Christen je aanklaagt omdat je Christus een slappe drugsverslaafde psychoot noemt kan je dan ook veroordeeld worden. Stap voor stap.
Nee hoor, het EHVRM hanteerde altijd al een ruime interpretatie van de mensenrechten, waarbij veel - volgens sommigen te veel - rekening wordt gehouden met de nationale wetgeving van de lidstaten. Wat voor Oostenrijk geldt, geldt niet ipso facto voor België.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 10:06   #46
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Neen. Ik ook niet, had het artikel nog niet gelezen Het Europees hof beslist dat alleen voor Oostenrijk. De landen hebben recht op afwijkende wetgeving.
Maar dan nog vind ik het een slechte beslissing van het hof. Stap voor stap kunnen landen dus de vrijheid van meningsuiting inperken.
de beslissing is er gekomen op basis van alle regelgeving waarmee ze moeten werken, ik ga ervan uit dat dit weloverwogen is. Ik moet niet akkoord gaan met een beslissing om ze te volgen.

Die inperking is er hé, er zijn landen waar je bv de koning niet mag beledigen. even idioot natuurlijk.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 10:07   #47
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Nope. Als straks een Christen je aanklaagt omdat je Christus een slappe drugsverslaafde psychoot noemt kan je dan ook veroordeeld worden. Stap voor stap.
De bijbel is nochtans duidelijk over het gegeven dat hij tijdens zijn vasten-periode in de woestijn psychotisch werd.
Tenzij iemand werkelijk gelooft dat de duivel echt tot bij hem kwam om hem al de koninkrijken in de wereld (en dergelijke meer) aan te bieden.
Het is trouwens iets dat in de kloosterordes in de middeleeuwen voldoende gedocumenteerd werd, het zelfopgelegde vasten en bidden/mediteren voor langere periodes, met hallucinaties vanuit het onbewuste tot gevolg.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 10:08   #48
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Nee hoor, het EHVRM hanteerde altijd al een ruime interpretatie van de mensenrechten, waarbij veel - volgens sommigen te veel - rekening wordt gehouden met de nationale wetgeving van de lidstaten. Wat voor Oostenrijk geldt, geldt niet ipso facto voor België.
Hier hadden ze toch een standpunt kunnen innemen die boven de nationale wetgevingen staat, vind ik.

Maar goed, de beslissing is er, het is aan de lidstaten om ermee om te gaan.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 10:15   #49
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Stap voor stap kunnen landen dus de vrijheid van meningsuiting inperken.
Wel, als het EHVRM die fameuze 'margin of appreciation' laat vallen, haalt ze op termijn haar eigen draagvlak onderuit. Want ja, "waar bemoeien die wereldvreemde rechters zich dan mee?" Het EHVRM kan dan bijvoorbeeld de vrijheid van religie veel nadrukkelijker gaan verdedigen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 10:21   #50
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Hier hadden ze toch een standpunt kunnen innemen die boven de nationale wetgevingen staat, vind ik.
Moeilijk. Het is altijd een afweging tussen rechten die met elkaar in conflict komen. Wat weegt het zwaarst door? En dat laat het Europees Hof liever aan de lidstaten zelf over. Die hebben per slot van rekening de democratische legitimiteit om dat te doen.

Persoonlijk vind ik ook dat Oostenrijk haar wetgeving beter verandert. Maar het is aan de Oostenrijkse kiezer om dat te bepleiten. Dit arrest zou wel eens een aanleiding daartoe kunnen zijn.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 10:26   #51
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ze mocht zelfs twaalf jaar geweest zijn, dan was het nog steeds een crapuleus misbruiken van een kind.
Inderdaad maar dat is niet eens het ergste. Wel dat op basis van wat Mo deed, vandaag nog steeds kinderen worden uitgehuwelijkt aan pedofielen. Dat kan en is volstrekt acceptabel in sommige landen zoals Afghanistan of Pakistan.

Dus is dat Europees hof mee schuldig aan het in stand houden van kinderverkrachting, blijkbaar zijn de gevoelens van die kinderen ondergeschikt aan wereldvreemdheid van het Europees hof.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 10:30   #52
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

Binnenkort de Lonely Planet Europe twee keer zo dik. Wat je wel en niet in elk land mag zeggen zonder in de gevangenis te belanden.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 10:32   #53
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Uiteindelijk is dat niet belangrijk hé. Het gaat erover dat je het mag zeggen of niet.
In sé heb je gelijk, hé, maar het heeft echt niet lang geduurd voor het onderwerp van de thread "herbekeken" werd.

Citaat:
Blijkbaar mag je in Oostenrijk geen religie beledigen, wat voor ons wel raar lijkt, maar in nog Westerse landen is dat zo dacht ik.

Dat Oostenrijk dit zo bepaalt, is een belangrijk punt voor het Europees Hof, maw hier in België mag je dit wel nog zeggen?
In België wel, ja. Maar in de Raad van Europa zijn er andere landen die bepaalde handelingen tegen religie nog steeds bestraffen. Ook in Polen, bij voorbeeld, bestaan er zulke wetten.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 10:42   #54
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Moeilijk. Het is altijd een afweging tussen rechten die met elkaar in conflict komen. Wat weegt het zwaarst door? En dat laat het Europees Hof liever aan de lidstaten zelf over. Die hebben per slot van rekening de democratische legitimiteit om dat te doen.
Misschien om het duidelijker te maken: in een aantal domeinen waar er duidelijk grote verschillen bestaan tussen lidstaten, gaat het EHRM enkel een soort "benedengrens" bepalen en kijken of de regelgeving (of het vonnis) binnen die grenzen blijft.

Wat ze hier doet: er bestaat totaal geen consensus tussen lidstaten over heiligschennis en "kritiek" op religie, dus hebben de lidstaten een grote maneuvreerruimte.
Maar pakweg een wet die zou zeggen "alle vormen van kritiek, spot, invraagstgelling, enz., op religie, is verboden", zou de toets van het EHRM niet doorstaan.

Citaat:
Persoonlijk vind ik ook dat Oostenrijk haar wetgeving beter verandert. Maar het is aan de Oostenrijkse kiezer om dat te bepleiten. Dit arrest zou wel eens een aanleiding daartoe kunnen zijn.
Daar het arrest de regelgeving niet veroordeeld, zie ik niet in waarom Oostenrijk de wet zou aanpassen...
Al ben ik zeker ook geen voorstander van zulke wetten...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 11:01   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Het stoot me tegen de borst dat
- in de EU er landen zijn met wetgeving die religie voortrekken op andere overtuigingen (voortrekken: want ik mag wellicht wel beweren dat voetballiefhebbers dommekloten zijn, maar niet dat iemand met religieuze overtuigingen een dommekloot is. De ene overtuiging is meer waard dan de andere.
Terwijl we in de EU dus een politieke unie zijn, en geen beperkte economische unie.

- dat deze uitspraak de Oostenrijkse wetgeving dus niet afkeurt (terwijl, gelukkig, onlangs wel beslist werd dat het verbranden van een foto van een koning, wel toegelaten was in het raam van de vrije meningsuiting ...)

Nu denk ik wel dat de Oostenrijkse wetgeving zal wijzigen. Denk ik. Afwachten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 11:48   #56
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.056
Standaard

Dat contextualiseren vind ik nonsens.
Immers, moslims beweren dat Mohammed de ideale mens was.
Als de ideale mens naar huidige normen een pedofiel, een rover, een moordenaar blijkt te zijn, tja, dan stelt je religie niet veel voor.
Normen evolueren, maar dan zit je wel met het probleem dat je hem tot ideaalbeeld verheven hebt.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 11:55   #57
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

de avonturen van de pedofiele profeet!!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 11:57   #58
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de avonturen van de pedofiele profeet!!
Gerapporteerd wegens minachting van een religie!

__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 12:06   #59
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de avonturen van de pedofiele profeet!!
"De avonturen van Pedofeet": dat klinkt als het recept voor een succesvolle stripreeks. Wie kan er hier goed tekenen?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 12:19   #60
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Gerapporteerd wegens minachting van een religie!

het is de voorlopige werktitel van mijn nieuwe stripreeks.

da's kunst.
da mag.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be