Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juni 2020, 10:17   #21
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.251
Standaard

sociale afstand
hokkie
nais
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2020, 12:41   #22
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Welk woord gebruiken we voor lockdown ?

?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2020, 12:45   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Kakken = rug uitsnuiten
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2020, 12:47   #24
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
?
Geachte heer Van Artevelde

Er zijn heel wat Nederlandse woorden die als tegenhanger van dit Engels woord kunnen dienen: vergrendeling of afgrendeling, afsluiting, op slot. Een nieuw uitgevonden samenstelling is bv. "kotplicht".

Met vrijheidssnakkende groet
__________________
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2020, 20:37   #25
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Hard Rock = Harde Rots
Heavy Metal = Zware Metaal
Black Metal = Zwarte Metaal
Death Metal = Doodsmetaal
Blues = blauwtjes
Rock & Roll = Rots & Rol
Bluegrass = Blauwgras
Rockabilly = Stenen Willem
Rhythm & Blues = Ritme en Blauwtjes
Drummer = trommelaar
Soundtrack = Geluidsspoor
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2020, 09:20   #26
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Geachte Zonneheer

Dit is een verdienstelijke poging om heel wat liedstromingen te vernederlandsen. Ik een drietal opmerkingen hieromtrent.

1. Het woord "rots" is een ontlening aan het Vrankrijkse "roche" als vervolg van het Latijnse "roca". De sj-klank [ch] werd als "ts" vernederlandst. In de Pikaardse tongvallen luidt dit Romaans woord "roke". De Oudgermaanse evenknie is "falisa". Dit woord wordt in het Duits als "Fels" nog steeds gebruikt. De i heeft een klankwissel (Umlaut) van de voorgaande a bewerkstelligd: a>e. Dit is een Germaanse klankontwikkeling. Dit Germaans woord is in het Nederlands al eeuwen verdwenen. Men kan het weer in onze taal als "Vels" laten intreden. "falisa" werd ook door de naburige Walen overgenomen. In het oosten van het Walenland werd het bestanddeel "falise" of falize" bij de naamgeving van velden en gehuchten dikwijls gebruikt. De dorpsnaam "Houffalize" = Hohenfels, Hochfels is zelfs volledig van Germaanse oorsprong. De oorspronkelijk Germaanse benaming is in het taalgebruik van de naburige Lettenburgers (Lëtzebuerger) verloren gegaan. Men zegt er nu "Hauflescht", een bewerking van de Waalse uitspraak "Oufalîche".

2. Het word "metaal" is op gelijke wijze in het Nederlands verzeild geraakt (metal, metallum). Ook hier bestaat er een Germaans nevenwoord die in het Engels ("ore") en IJslands ("eir") nog voortleeft. De Nederlandse spelling luidt "eer".

3. De aangehaalde liedstromingen kunnen mij alleszins niet bekoren. Liederen uit bv. de Hardekern stroming zijn aangewezen.

Met welluidende groeten
__________________
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2020, 10:28   #27
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Schlagers = beenhouwers
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2020, 16:46   #28
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Schlagers = beenhouwers
Beensjouwers is beter
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2020, 17:30   #29
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard INPERKING voor Lockdown !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Er zijn heel wat Nederlandse woorden die als tegenhanger van dit Engels woord kunnen dienen: vergrendeling of afgrendeling, afsluiting, op slot.
Maar uiteindelijk moeten we wel kiezen....
Afsluiting en, op slot doen te zeer denken aan een letterlijk slot waar men een sleutel insteekt.
Lockdown is echter iets figuurlijks en daarom gaat mijn voorkeur uit naar afgrendeling en daarna naar vergrendeling lettende op het reeds figuurlijk gebruik van die woorden in bijvb. grendelgrondwet.
Tja, en welk prefix ? Ik voel aan dat afgrendeling beter is dan vergrendeling maar kan niet precies zeggen waarom.

Maar waarom zoeken naar een woordelijke vertaling van het Engels en niet ten rade gaan bij onze voorbeeldige puristische Zuid-Afrikaanse taalbroeders ?
https://translate.google.com/?hl=nl#...&text=lockdown
Googletranslate toont van Engels naar Afrikaans INPERKING voor Lockdown.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Een nieuw uitgevonden samenstelling is bv. "kotplicht".
Waar haalt ge dat ?
Dat is eerder een gelijkwaardigheidswoord voor "quarantaine". En quarantaine is niet hetzelfde dan lockdown. Dat eerste lijkt mij een onderdeel van het tweede te zijn.
Ik denk eerder aan afzonderingsplicht voor quarantaine.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juli 2020 om 17:50.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2020, 17:48   #30
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar uiteindelijk moeten we wel kiezen....
Afsluiting en, op slot doen te zeer denken aan een letterlijk slot waar men een sleutel insteekt.
Lockdown is echter iets figuurlijks en daarom gaat mijn voorkeur uit naar afgrendeling en daarna naar vergrendeling lettende op het reeds figuurlijk gebruik van die woorden in bijvb. grendelgrondwet.
Tja, en welk prefix ? Ik voel aan dat afgrendeling beter is dan vergrendeling maar kan niet precies zeggen waarom.

Waar haalt ge dat ?
Dat is eerder een gelijkwaardigheidswoord voor "quarantaine". En quarantaine is niet hetzelfde dan lockdown. Dat eerste lijkt mij een onderdeel van dat tweede te zijn.
Ik denk eerder aan afzonderingsplicht voor quarantaine.
Geachte heer Van Artevelde

We moeten nu al heel veel...te veel. Ik neem eigenlijk aanstoot aan het woord "moeten" (Niets moet).
De Nederlandse taal is misschien wel de rijkste taal ter wereld. Daarom zie ik niet in waarom we geen verschillende woorden kunnen gebruiken om hetzelfde onderwerp aan te duiden. Indien er toch nood is voor één bijzonder woord voor dit te verwerpen gegeven, lijkt uw voorstel (afgrendeling) het beste. Het woord "vergrendeling" (met een ander voorvoegsel) wordt dikwijls gebruikt in de zin om uw rekentuig met een wachtwoord af te schermen.

De Nederlandse vertaling voor "quarantaine" is inderdaad afzondering. Sinds de uitbraak van de oosterse ziekte, lijken Nederlands minnende lieden de tijd te hebben om nieuwe woorden of samenstellingen zoals "kotplicht" te smeden. Vul het Engelstalig begrip in het vakje van het onderstaande webstek.

zie: http://vindpunt.nl/vindpunt.php

Met Nederlandstalige groeten
__________________
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2020, 17:58   #31
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Nederlands de rijkste taal ter werld ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
De Nederlandse taal is misschien wel de rijkste taal ter wereld.
Waarop baseert ge die bewering ?
En 2° Hoeveel andere talen kent ge zodat ge met kennis van zaken een vergelijking kunt maken ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juli 2020 om 18:07.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2020, 18:07   #32
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
We moeten nu al heel veel...te veel. Ik neem eigenlijk aanstoot aan het woord "moeten" (Niets moet).
De Nederlandse taal is misschien wel de rijkste taal ter wereld. Daarom zie ik niet in waarom we geen verschillende woorden kunnen gebruiken om hetzelfde onderwerp aan te duiden.
Uiteraard duidt een veelheid van evenwoorden die toch elk weer een uiterst genuanceerd verschil weergeven op taalrijkdom. Maar als we een Engels leenwoord dat wereldwijd gebruikt wordt willen vervangen en verdringen door een Nederlands woord, dan lijkt het mij echt wel nodig dat we allemaal voor hetzelfde kiezen. Daar speelt dan echt wel de sterkte van het getal een rol.

Citaat:
Indien er toch nood is voor één bijzonder woord voor dit te verwerpen gegeven, lijkt uw voorstel (afgrendeling) het beste. Het woord "vergrendeling" (met een ander voorvoegsel) wordt dikwijls gebruikt in de zin om uw rekentuig met een wachtwoord af te schermen.
Bovendien doet het voorzetsel af- herinnering aan afkappen, afsluiten, afzonderen allemaal dingen die in deze een beetje aangeven waar het om gaat.

En tja, kiezen we nu voor INPERKING of AFGRENDELING ? We moeten natuurlijk niet blind de Zuid-Afrikanen volgen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juli 2020 om 18:18.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2020, 18:49   #33
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En tja, kiezen we nu voor INPERKING of AFGRENDELING ? We moeten natuurlijk niet blind de Zuid-Afrikanen volgen.
Geachte Van Artevelde

Zij gebruiken ook meerdere begrippen "Staat van inperking" en "grendeltoestand". Ik verkies alleszins het woord "AFGRENDELING" boven "INPERKING" voor dit vrijheidsontnemende gegeven. Het woord "inperken" wordt eerder gebruikt als men iets (eigendom) van grote doet verminderen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Waarop baseert ge die bewering ?
En 2° Hoeveel andere talen kent ge zodat ge met kennis van zaken een vergelijking kunt maken ?
Sla mij niet dood, als het geen waar is. Ik heb deze bewering ooit eens gelezen.
Wat mijn talenkennis betreft, kan ik zeggen wat ik wil. Als ik hieromtrent eerlijk zou zijn, zal een ander lid dit wellicht pogen te overtreffen. Ik heb geen zin in een spel van gepoch. Ik ben al genoeg vernederd geweest.
De doelstelling van de Avondlandse Bond (Europese Unie) is drietaligheid: vadertaal + buurtaal + wereldtaal. Dit kan voor de Walen drie keer hetzelfde zijn.

Hoogachtend
__________________
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.

Laatst gewijzigd door Koenaard Depuydt : 27 juli 2020 om 18:50.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2020, 18:52   #34
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
?
Totale afsluiting/afzondering?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2020, 19:44   #35
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Toch maar kiezen voor "afgrendelingstoestand" ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Zij gebruiken ook meerdere begrippen "Staat van inperking" en "grendeltoestand". Ik verkies alleszins het woord "AFGRENDELING" boven "INPERKING" voor dit vrijheidsontnemende gegeven. Het woord "inperken" wordt eerder gebruikt als men iets (eigendom) van grote doet verminderen.
Erg terzake doende vind ik in het Afrikaans de toevoegingen "staat" en "toestand". Want dat is het precies waar het om gaat, net zoals bij een noodtoestand die wordt afgekondigd, of een staat van beleg die wordt uitgeroepen.
"Afgrendeling" op zich vind ik een beetje te naakt en hoor ik schreeuwen naar meer. Het belangrijkste is immers niet de daad op zich der afgrendeling, maar precies die toestand die daardoor veroorzaakt wordt.
Lettende op uw bezwaar tegen inperking kom ik dan uit bij idd. het Afrikaanse "grendeltoestand" of als variant daarop "afgrendelingstoestand".
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juli 2020 om 19:59.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2020, 21:16   #36
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Totale afsluiting/afzondering?
Afzondering is eerder wat bedoeld wordt met quarantaine.
https://forum.politics.be/showpost.p...2&postcount=29
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2020, 21:50   #37
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Erg terzake doende vind ik in het Afrikaans de toevoegingen "staat" en "toestand". Want dat is het precies waar het om gaat, net zoals bij een noodtoestand die wordt afgekondigd, of een staat van beleg die wordt uitgeroepen.
"Afgrendeling" op zich vind ik een beetje te naakt en hoor ik schreeuwen naar meer. Het belangrijkste is immers niet de daad op zich der afgrendeling, maar precies die toestand die daardoor veroorzaakt wordt.
Lettende op uw bezwaar tegen inperking kom ik dan uit bij idd. het Afrikaanse "grendeltoestand" of als variant daarop "afgrendelingstoestand".
Geachte heer Van Artevelde

De toevoeging "staat van …" zal hoogstwaarschijnlijk in navolging van het Engelse "state of emergency" ontstaan zijn. Ik ken deze Engelstalige zinsnede o.a. van een Hardekern lied.
Uw vernieuwd voorstel "afgrendelingstoestand" bevalt mij erg. Ik vind het beter klinken dan "grendeltoestand". Ik zal het vanaf nu ook gebruiken. Het enige nadeel: Het woord is een heel stuk langer dan zijn Engelse tegenhanger. Dit is voor mij geen enkel bezwaar. Dit kan echter voor andere taalonverschillige of taalvervuilende lieden wel een reden zijn om de taalreiniging te bestrijden of in het belachelijke te trekken. Ik hoor deze reden vaak als ik een vreemd woord door een (veel) langer Nederlandstalige tegenhanger in een gesprek poog te vervangen.

Hoogachtend
__________________
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2020, 05:25   #38
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Is Engels dan een ontaarde taal ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Uw vernieuwd voorstel "afgrendelingstoestand" bevalt mij erg. Ik vind het beter klinken dan "grendeltoestand". Ik zal het vanaf nu ook gebruiken. Het enige nadeel: Het woord is een heel stuk langer dan zijn Engelse tegenhanger. Dit is voor mij geen enkel bezwaar. Dit kan echter voor andere taalonverschillige of taalvervuilende lieden wel een reden zijn om de taalreiniging te bestrijden of in het belachelijke te trekken. Ik hoor deze reden vaak als ik een vreemd woord door een (veel) langer Nederlandstalige tegenhanger in een gesprek poog te vervangen.
Ach, dat "nadeel" is eigen aan onze taal en in het Duits is dat nog meer uitgesproken. Vergelijk maar: van - Lastkraftwagen (in de omgangstaal dan ook afgekort tot LKW.)

Engels heeft in mijn ogen dan ook niet het minste prestige. Alles is kort & kompakt, bijna zonder vervoegingen, zonder naamvallen; een geamputeerde taal zoals kinderen spreken die speels de taal van Indianen nabootsen.

Voeg daarbij nog dat die taal (en dat ten zeerste in tegenstelling tot het Duits) zeer idiomatisch is en dus niet nauwkeurig want niet éénduidig.
Kijk maar eens in een echt (gedrukt !) woordenboek wat er allemaal niet naast bijvoorbeeld een woord als record staat, en dan nog al de verschillende uitdrukkingen waarin dat woord voorkomt. Engels kan men onmogelijk "1 op 1 " vertalen zoals Nederlands of Duits.
Ik merk dat bij verschillende vertalingen van Engelse teksten. Die vertalingen zijn allemaal op zich wel juist, maar toch allemaal weer eventjes anders, zodat er eigenlijk geen ultieme definitieve vertaling bestaat.
Dat probleem lijkt mij slechts in veel mindere mate te bestaan met de andere talen die ik ken, Duits, Frans en Nederlands.

Kortom, ik kan er niet aan doen, maar Engels wekt bij mij voortdurend wrevel en irritatie op.
Anderzijds moet ik stellen dat elke nieuwe muziekstroming ontstond in het Engelse taalgebied.
Als het Engels er niet was geweest, leefden we misschien muzikaal nog in de tijd van Bobbejaan Schoepen.....?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 juli 2020 om 05:54.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2020, 05:58   #39
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Als het Engels er niet was geweest, leefden we misschien muzikaal nog in de tijd van Bobbejaan Schoepen.....?
Of zou het kunnen dat dat te maken heeft met het feit dat alle grote platenfirma's gevestigd zijn in het Engelse taalgebied ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2020, 06:27   #40
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Afzondering is eerder wat bedoeld wordt met quarantaine.
https://forum.politics.be/showpost.p...2&postcount=29
Ik begrijp niet dat ze iemand 14 dagen in quarantaine kunnen zetten.
Quarantaine is toch 40 dagen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be