Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Elke Volvo vanaf nu begrensd op 180 km/u. Dat is een goede zaak.
Neen. De bestuurder dient zelf verantwoord om te gaan met zijn wagen. 9 50,00%
Ja. Het is veiliger om een max. snelheid in te bouwen. 9 50,00%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 mei 2020, 10:14   #61
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Niet akkoord. En ik spreek uit ervaring.
Hoewel wat ik ga zeggen anekdotisch is, is de waarde ervan wel een mensenleven. Mijn leven; en dat van mijn gezin om precies te zijn.

We waren aan om en bij 110 km/u op de autostrade. Achter ons zien we in volle vaart een idioot naderen, die mogelijk dacht dat 170 (of meer zelfs) de snelheidslimiet was. Op dat moment, moet je snel handelen. We reden zelfs helemaal rechts; toch kwam die idoot achter ons aan. Geen enkele indicatie dat hij vaart zou minderen. Uitwijken naar links, had een accident veroorzaakt. Ik had dus (op dat moment) geen andere keuze, dan ook maar het gaspedaal induwen, en zodra ik kon naar links uit te wijken. Ik heb toen 140 gedaan. Moeten doen ...
Was ik op dat moment begrenst geweest tot 130, dan weet ik niet, of ik dit nu nog had kunnen vertellen ...
Is dat anekdotisch of fantaisistisch?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 10:15   #62
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan lijkt me dat een argument te zijn voor de afschaffing van de begrenzing op elektrische fietsen.
Indirect wel ja.

Zelfde argumenten daartoe eigenlijk. Daarom dat ik het een moeilijke keuze vind om maken. Common sense zou moeten; helaas weten we allemaal dat bij een grote deel van de gebruikers van zowel de wagen, als de elektrische fiets, dat gezond verstand niet altijd zegeviert ...

Het begrenzen is dan eerder een antwoord, op het tekort aan gezond verstond; en zo ook indirect een oplossing voor onfatsoenlijk rijgedrag.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 10:15   #63
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Is dat anekdotisch of fantaisistisch?
Zoals het er staat. Anekdotisch.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 10:26   #64
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Waar ben je anders mee bezig in de auto wanneer je niet in Duitsland rijdt??
Alles speelt zich af in je hoofd mijn beste. Ik veronderstel dat als ik aan 180 per uur alleen over een autobahn keil ik meer bezig ben met het autorijden an sich dan wanneer jij aan 110 over een autoweg tuft met oma 3 kinderen en een hijgende hond aan boord overgoten met een sausje van Q Music uit een slechte installatie)
Uit uw opmerking maak ik al direct op dat je eigenlijk nog nooit echt heb gereden met een auto. uw auto is het verlengde van uw salon badkamer en keuken.
Niks mis mee.....het kan en mag allemaal maar is niet direct wat ik bedoel met autorijden.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 mei 2020 om 10:28.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 10:30   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Indirect wel ja.

Zelfde argumenten daartoe eigenlijk. Daarom dat ik het een moeilijke keuze vind om maken. Common sense zou moeten; helaas weten we allemaal dat bij een grote deel van de gebruikers van zowel de wagen, als de elektrische fiets, dat gezond verstand niet altijd zegeviert ...

Het begrenzen is dan eerder een antwoord, op het tekort aan gezond verstond; en zo ook indirect een oplossing voor onfatsoenlijk rijgedrag.
Eigenlijk is dat laatste niet het geval, omdat "onfatsoenlijk rijgedrag" zich heus niet laat beteugelen door een auto te laten begrenzen op 180 km/u. Er zijn zoveel meer aspecten aan "onfatsoenlijk rijgedrag" dan alleen dan meer dan 120 km/u rijden. Onfatsoenlijk en misschien zelfs moorddadig is al 100 rijden in een woonzone waar 30 km/u geldt. Als men over begrenzing dan spreekt, moet er iets heel anders uitgewerkt worden: begrenzing op basis van gps-gegevens.

Uiteindelijk is het een tweesporenbeleid en neemt een maximumbegrenzing (er is eigenlijk geen enkel steekhoudend argument om tegen die norm van 180 km/u te zijn) de verantwoordelijkheid van de autobestuurder niet weg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 10:31   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Alles speelt zich af in je hoofd mijn beste. Ik veronderstel dat als ik aan 180 per uur alleen over een autobahn keil ik meer bezig ben met het autorijden an sich dan wanneer jij aan 110 over een autoweg tuft met oma 3 kinderen en een hijgende hond aan boord overgoten met een sausje van Q Music uit een slechte installatie)
Uit uw opmerking maak ik al direct op dat je eigenlijk nog nooit echt heb gereden met een auto. uw auto is het verlengde van uw salon badkamer en keuken.
Niks mis mee.....het kan en mag allemaal maar is niet direct wat ik bedoel met autorijden.
Aha. Autorijden = 180 km/u rijden. Tja, wat moet een mens met zoveel losgeslagen praat in één forumbericht?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 10:36   #67
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk is dat laatste niet het geval, omdat "onfatsoenlijk rijgedrag" zich heus niet laat beteugelen door een auto te laten begrenzen op 180 km/u. Er zijn zoveel meer aspecten aan "onfatsoenlijk rijgedrag" dan alleen dan meer dan 120 km/u rijden. Onfatsoenlijk en misschien zelfs moorddadig is al 100 rijden in een woonzone waar 30 km/u geldt. Als men over begrenzing dan spreekt, moet er iets heel anders uitgewerkt worden: begrenzing op basis van gps-gegevens.

Uiteindelijk is het een tweesporenbeleid en neemt een maximumbegrenzing (er is eigenlijk geen enkel steekhoudend argument om tegen die norm van 180 km/u te zijn) de verantwoordelijkheid van de autobestuurder niet weg.
Daar valt zeker wat over te zeggen. Maar dan (snelheidslimieten op basis van gps) leun je al heel dicht aan bij de zelfrijdende auto. En hoe zit het dan met de (eind)verantwoordelijkheid van de bestuurder?

En wat zeg je tegen liefhebbers van de autosport, die al eens gaan racen op een daarvoor bestemd circuit? Als geen ander, houden die mensen zich op de openbare weg veelal beter aan de regels dan eender wie. Weliswaar, houden ze ervan alle registers open te trekken, zodra ze op een daartoe voorzien circuit zijn.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 10:44   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Daar valt zeker wat over te zeggen. Maar dan (snelheidslimieten op basis van gps) leun je al heel dicht aan bij de zelfrijdende auto. En hoe zit het dan met de (eind)verantwoordelijkheid van de bestuurder?
Eigenlijk sta je nog heel ver af van een zelfrijdende auto. Gps-begrenzing wil immers niet zeggen dat de bestuurder geen keuzes meer heeft. Hij kan nog steeds trager rijden dan de maximum aangegeven snelheid. Hij heeft nog steeds de volle verantwoordelijkheid over het voertuig en zal met nog vele andere aspecten van het verkeer moeten rekening houden dan alleen de voorgeschreven snelheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 10:46   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
En wat zeg je tegen liefhebbers van de autosport, die al eens gaan racen op een daarvoor bestemd circuit? Als geen ander, houden die mensen zich op de openbare weg veelal beter aan de regels dan eender wie. Weliswaar, houden ze ervan alle registers open te trekken, zodra ze op een daartoe voorzien circuit zijn.
Om hoeveel % van het wagenpark spreken we hier? Moet de algemene regel bepaald worden op wat een hoge uitzondering is?

En ik weet niet waar u het vandaan haalt dat wie op het circuit van Zolder gaat racen, ook buiten het racecircuit zich een voorbeeldig en verantwoordelijk chauffeur toont. Dat lijkt me nu eenmaal een ter plaatste uitgevonden nepargument.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 10:46   #70
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk sta je nog heel ver af van een zelfrijdende auto. Gps-begrenzing wil immers niet zeggen dat de bestuurder geen keuzes meer heeft. Hij kan nog steeds trager rijden dan de maximum aangegeven snelheid. Hij heeft nog steeds de volle verantwoordelijkheid over het voertuig en zal met nog vele andere aspecten van het verkeer moeten rekening houden dan alleen de voorgeschreven snelheid.
Uiteraard. Maar het ging in deze over het aspect 'max. snelheid'.
En in die context, deze laten afhangen van gps-signalen, is een stap in de richting van de zelfrijdende auto.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 10:54   #71
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Een stap in de goede richting.
Men zou mensen die met zo'n afgestelde voertuigen rijden kunnen belonen door extra kortingen op verzekeringspremies.
Dat is nu al het geval met rijhulpsystemen.
Dan zou het een systeem moeten zijn met verkeersbordenherkenning (of via GPS) waarbij de auto zich aanpast aan de toegelaten snelheid, eventueel met iets extra speelruimte.

Bv: maximum 85 waar je 70 moogt rijden, zo heb je iets over als je wil voorbijsteken.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 10:58   #72
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Niet akkoord. En ik spreek uit ervaring.
Hoewel wat ik ga zeggen anekdotisch is, is de waarde ervan wel een mensenleven. Mijn leven; en dat van mijn gezin om precies te zijn.

We waren aan om en bij 110 km/u op de autostrade. Achter ons zien we in volle vaart een idioot naderen, die mogelijk dacht dat 170 (of meer zelfs) de snelheidslimiet was. Op dat moment, moet je snel handelen. We reden zelfs helemaal rechts; toch kwam die idoot achter ons aan. Geen enkele indicatie dat hij vaart zou minderen. Uitwijken naar links, had een accident veroorzaakt. Ik had dus (op dat moment) geen andere keuze, dan ook maar het gaspedaal induwen, en zodra ik kon naar links uit te wijken. Ik heb toen 140 gedaan. Moeten doen ...
Was ik op dat moment begrenst geweest tot 130, dan weet ik niet, of ik dit nu nog had kunnen vertellen ...
Verkeerd.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 22 mei 2020 om 10:58.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 10:59   #73
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik zou die premie enkel als het op 130 afgesteld wordt.

En als je een ongeval hebt met meer dan 180 in België, geen tussenkomst van de verzekering.
Er moet wel een oorzakelijk verband zijn. Is nu ook met dronken met de wagen rijden.


Stel:
Je rijdt op de snelweg tegen 150 km/u.
Er is iemand die in de verkeerde richting rijdt.
Een aanrijding is niet meer te vermijden.

De oorzaak van het ongeval was niet de snelheid maar de spookrijder die in de verkeerde richting reed.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 11:11   #74
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Afijn, met de verkeersveiligheid is het eigenlijk maar wat rommelen in de marge.

Het grootste probleem is wat er tussen de oren zit, en daar zijn weinig effectieve maatregelen voor te vinden.

In afwachting moeten we onze hoop maar stellen in wetenschappelijk-electronische-.. maatregelen.

Wat zouden jullie denken van een systeem van herkenning van verkeersborden, van rijbaanbewaking en nog een paar dingen, EN die de gemaakte fouten optellen en bewaren in de Super Zwarte Doos van de auto?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 11:11   #75
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aha. Autorijden = 180 km/u rijden. Tja, wat moet een mens met zoveel losgeslagen praat in één forumbericht?!
U heeft waarschijnlijk meer verstand van fietsen maar ik waarschijnlijk meer van auto's. Ieder zijn ding.

U rijdt nooit met een auto U verplaatst zich met een auto.

Alhoewel mensen in het onderwijs blijkbaar denken alles beter te weten. Beroepsmisvorming in de zin van alle andere mensen zijn kinderen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 mei 2020 om 11:13.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 11:13   #76
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Verkeerd.
Verklaar u aub nader.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 11:17   #77
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Er moet wel een oorzakelijk verband zijn. Is nu ook met dronken met de wagen rijden.


Stel:
Je rijdt op de snelweg tegen 150 km/u.
Er is iemand die in de verkeerde richting rijdt.
Een aanrijding is niet meer te vermijden.

De oorzaak van het ongeval was niet de snelheid maar de spookrijder die in de verkeerde richting reed.
Tegen 120km per uur had je een fractie meer tijd om te reageren toen je de spookrijder zag afkomen en de aanrijding.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 11:19   #78
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aha. Autorijden = 180 km/u rijden. Tja, wat moet een mens met zoveel losgeslagen praat in één forumbericht?!
Men kan door de bossen en velden gaan mountainbiken met een gemiddelde van 22 km/u en men kan als 75 jarige naar de bakker rechtdoor fietsen aan 12 km/u op een vlak fietspad het is allebei fietsen
U kan Marcel Proust lezen of Dag Allemaal. Het is in wezen hetzelfde het is lezen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 mei 2020 om 11:20.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 11:22   #79
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Tegen 120km per uur had je een fractie meer tijd om te reageren toen je de spookrijder zag afkomen en de aanrijding.
In theorie wel. In praktijk zal het er ook van afhangen hoe aandachtig je op dat moment aan het rijden bent.
Sommige mensen zitten aan 120 per uur gezellig te babbelen aan de telefoon of zitten te friemelen aan hun vriendin of hebben vooral aandacht voor dat puistje op hun kin.
Sommige mensen zijn aan 150 één en al aandacht voor het verkeer....kijk maar eens naar truckers aan 90.....die liggen soms precies in hun strandstoel.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 mei 2020 om 11:24.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 11:31   #80
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Afijn, met de verkeersveiligheid is het eigenlijk maar wat rommelen in de marge.

Het grootste probleem is wat er tussen de oren zit, en daar zijn weinig effectieve maatregelen voor te vinden.

In afwachting moeten we onze hoop maar stellen in wetenschappelijk-electronische-.. maatregelen.

Wat zouden jullie denken van een systeem van herkenning van verkeersborden, van rijbaanbewaking en nog een paar dingen, EN die de gemaakte fouten optellen en bewaren in de Super Zwarte Doos van de auto?
Die systemen bestaan al allemaal.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be