Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 september 2022, 11:06   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.798
Standaard Is het kopen van crypto legaal?

Ik heb ooit eens 4000 euro cash afgehaald om een reis te maken naar een land waar je op straat een betere wisselkoers kreeg dan via de bank zelf. Toen ik het geld op de bank wilde afhalen (in België) moest ik verantwoorden waarom ik dat geld nodig had. Alsof ik niet vrij ben om ermee te doen wat ik zelf wilde.

Als ik nu 50 000 euro wil investeren in edelmetalen, aandelen en vooral crypto, kan de bank zo'n transactie dan tegenhouden?
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2022, 08:09   #2
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Grote sommen cash worden nog weleens gebruikt in drugshandel en dergelijke, de bank zal een bepaalde mate van verantwoordelijkheid hebben gekregen in het tegenhouden van criminaliteit en het opsporen en doorgeven van verdachte transacties.

Je ervaring deze keer zou weleens redelijk kunnen lijken op die vorige, gezien grote sommen cryptocurrency ook nog weleens gebruikt worden in drugshandel en dergelijke. Ze kunnen je niet tegenhouden, niet meer dan dan normaal dan toch, geen idee of banken beperkingen hebben op te snel je geld opnemen, maar het zou me niet verbazen als de politie en/of de belastingdienst wat moeite gaan doen om uit te vinden welke wallet van jou is.

De laatste maand of tien gaan crypto trouwens niet heel lekker meer, bijna iedereen die erin wil stappen zit er al in en dat is vaak toch het punt waarop de piramide stopt met groeien, maar ik ga ervan uit dat jij je eigen research gedaan hebt en weet waar je aan begint.

P.S. Deze post is een complete gok. Ik vermoed dat ik er legaal niet bij hoef te zeggen dat dit geen financieel advies is omdat ik zo slecht ben met geldzaken dat dat voor zich spreekt.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 10 september 2022 om 08:11.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2022, 14:11   #3
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.798
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Grote sommen cash worden nog weleens gebruikt in drugshandel en dergelijke, de bank zal een bepaalde mate van verantwoordelijkheid hebben gekregen in het tegenhouden van criminaliteit en het opsporen en doorgeven van verdachte transacties.

Je ervaring deze keer zou weleens redelijk kunnen lijken op die vorige, gezien grote sommen cryptocurrency ook nog weleens gebruikt worden in drugshandel en dergelijke. Ze kunnen je niet tegenhouden, niet meer dan dan normaal dan toch, geen idee of banken beperkingen hebben op te snel je geld opnemen, maar het zou me niet verbazen als de politie en/of de belastingdienst wat moeite gaan doen om uit te vinden welke wallet van jou is.
Het argument "we moeten criminelen tegenhouden" zal natuurlijk gebruikt worden om elke investeerder te belemmeren naar crypto te lopen.

Het feit is dat we momenteel 9% inflatie per jaar ondergaan. En ik vermoed dat dit een onderschatting is. Wie dus niets doet, wordt elk jaar bestolen door de bank. Mensen hebben dus de keuze, ofwel risico te nemen met investeren, ofwel garantie te hebben op minimaal 9% koopkrachtverlies (of meer) per jaar. Niet geschoten is dus altijd mis.

Banken willen absoluut vermijden dat je jouw geld elders investeert. Dan kunnen zij het immers niet meer gebruiken.

Citaat:
De laatste maand of tien gaan crypto trouwens niet heel lekker meer, bijna iedereen die erin wil stappen zit er al in en dat is vaak toch het punt waarop de piramide stopt met groeien, maar ik ga ervan uit dat jij je eigen research gedaan hebt en weet waar je aan begint.
Ik ben zelf geen expert, maar heb wel vertrouwen in enkele mensen die ik als expert beschouw. Zoals Michael Burry, de man die in hoogst eigen persoon de huizenmarktcrash van 2008 voorspelde. En zelfs perfect timede. De argumentatie die hij hiervoor had, fascineerde me.

Diezelfde Michael Burry voorspelt nu een catastrofe die een pak erger wordt dan 2008. De situatie in de USA vergelijkt hij met 1929.

Bitcoin crashte sinds zijn lancering elke 4 jaar met meer dan 80% in waarde. Momenteel is het zo'n 60% gedropt vanaf zijn hoogtepunt, maar Burry heeft veel argumentatie waarom we nog niet op het dieptepunt zitten. Vervolgens zou de waarde met factor 10 of 20 (niemand weet waar dit precies stopt) toenemen.

Ik ben vrij zeker dat die theorie klopt, omdat veel topinvesteerders die ik vertrouw hun geld als dusdanig investeren. Mijn enige bezorgdheid is dat overheden er uiteindelijk in zullen slagen om het te reguleren.

Op basis van het argument dat je hierboven gebruikt. Criminelen en witwaspraktijken. Ik hoop gewoon dat de technologie zodanig evolueert dat overheden het niet kunnen reguleren. Dat onze anonimiteit volledig bewaard blijft en dat we straks in crypto kunnen betalen zonder dat er een bank of een exchange tussen zit.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 10 september 2022 om 14:12.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2022, 15:03   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Als ik nu 50 000 euro wil investeren in edelmetalen, aandelen en vooral crypto, kan de bank zo'n transactie dan tegenhouden?
Zal wel afhangen van de bank he. Maar er zijn wel degelijk mensen die met veel grotere bedragen in crypto gaan. De vraag is natuurlijk waarom je zo een grote overschrijving zou doen in 1 keer, en niet in 5 of 6 kleinere overschrijvingen, naar de exchange van jouw voorkeur - of zelfs naar verschillende exchanges.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2022, 18:09   #5
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.798
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zal wel afhangen van de bank he.
Ik denk eerder van de wetgeving op het betreffende moment.

Citaat:
Maar er zijn wel degelijk mensen die met veel grotere bedragen in crypto gaan. De vraag is natuurlijk waarom je zo een grote overschrijving zou doen in 1 keer, en niet in 5 of 6 kleinere overschrijvingen, naar de exchange van jouw voorkeur - of zelfs naar verschillende exchanges.
Het hoeft niet in 1 keer. Maar zelfs als ik het doe per 1000 euro vermoed ik dat ik uiteindelijk problemen kan krijgen. Nu nog niet, maar in de toekomst wanneer EU regulatie crypto zal aanvallen onder het mom van "criminelen met witwaspraktijken". In realiteit zijn de banken bang om hun hegemonie te verliezen.

Ik twijfel er niet aan dat bitcoin na deze bear market fel in waarde zal stijgen.
Waar ik wel aan twijfel, is de veiligheid van het bewaren van de coins. Zeker op platformen zoals Binance of Coinbase, maar ook op hardware wallets. Ik ben er niet van overtuigd dat Ledger Nano x en Trezor T compleet immuun zijn voor de overheid.

Ledger May Be Secure but Not Private, According to Its Privacy Policy

Ik denk dat het een kwestie van tijd is vooraleer de overheid de identiteit van account holders opvraagt. Dat ze het klaarkrijgen om een zicht te krijgen op wat we precies bezitten, zodat ze het kunnen belasten.

Hoe werken exchanges eigenlijk?
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2022, 18:14   #6
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.798
Standaard

@Patrick

Lees dit eens. Als ik dit allemaal lees, heb ik er geen enkel vertrouwen in dat de overheid hier straks geen invloed op zou hebben.

Anonimiteit nougabollen.

https://www.ledger.com/privacy-policy

__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 10 september 2022 om 18:17.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2022, 18:27   #7
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.798
Standaard

En nog een vraag aan Patrick.

Stel je koopt straks bitcoin in aan 12000 euro (iets wat ik zelf ga doen).
Een jaar later komt de bullrun en stijgt het naar 250 000 euro.

Je voelt de angst voor overheidsregulatie en wil 250 000 euro ineens cashen naar je bankrekening.

Wat doet de overheid met die 250 000 euro?
Ik denk dat dit gezien wordt als "beroepsmatig inkomen" waarop je uiteraard in de hoogste schijf wordt belast. Dan ben je de helft van al je winst kwijt.

Doet me denken aan mijn studententijd, waarin ik een succesvol online pokerspeler was. Storten naar de site is gemakkelijk. Spelen ook. Maar als je winst maakt en wil uitcashen, moet er ineens vanalles gecontroleerd worden.
Overheden willen je niet compenseren voor eventuele verliezen. Dan heb je maar pech, en was het jouw keuze om te gokken. Maar als je wint en wil uitcashen, dan komen ze wel je winst afromen.

Zelfde met mensen die de lotto winnen. Daar blijft ook nog amper de helft van over als de belastingdienst is gepasseerd.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be