Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 januari 2018, 10:33   #541
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Uhm, niet echt: de meste campings in de EU voorzien 220 V, gelimiteerd tot 6A (uitzonderingen tot 10A).

Met 6A kan men dus laden aan 1.32 kW, met een doordeweekse EV goed voor 8 km bijladen per uur... men is beter af met het zoeken van een camping in de buurt van een snellaadpaal.
Tiens, hier op de lokale camping kunnen mensen hun stofzuiger, vaatwasser, strijkijzer enz...toch gemakkelijk gebruiken in hun staancaravan of mobilehome.

En die dingen trekken toch meer als 1.3 kW.

(Nota: het kan wel zijn dat die mensen die er langer verblijven er specifiek om vragen om meer vermogen te hebben, en daar dus ook voor betalen).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 10:37   #542
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik vroeg je een oplossing voor mensen die hun wagen niet thuis kunnen parkeren.
Sommige mensen wonen nu eenmaal in een rijwoning en mogen zelfs niet in hun straat parkeren.
En kom niet af dat ze een voorbehouden parkeerplaats kunnen aanvragen, want men respeteerd zelfs de voorbehouden parkings voor invalide niet.

Citaat:
Amai zoveel onzin op een hoopje. Ik vermoed dat je bij dat 0,2 % clubke bent. Doe vooral wat je niet laten kunt.
Wat is er verkeerd aan om nog privacy te willen hebben?
Big brother heb ik niet nodig om mij veilig en gelukkig te voelen, ik ben meer gehecht aan mijn vrijheid.
Ik moet al die energievretende controlesystemen dus niet in een wagen hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 10:50   #543
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tiens, hier op de lokale camping kunnen mensen hun stofzuiger, vaatwasser, strijkijzer enz...toch gemakkelijk gebruiken in hun staancaravan of mobilehome.

En die dingen trekken toch meer als 1.3 kW.

(Nota: het kan wel zijn dat die mensen die er langer verblijven er specifiek om vragen om meer vermogen te hebben, en daar dus ook voor betalen).
Ik zie ons al op zo'n camping staan!!!
Aankomen na een tocht van enkele uren door bossen, velden, rivieren, over rotsen en door grotten.
Die laten ons zelfs gewoon niet toe op het terrein.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 10:56   #544
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik zie ons al op zo'n camping staan!!!
Aankomen na een tocht van enkele uren door bossen, velden, rivieren, over rotsen en door grotten.
Die laten ons zelfs gewoon niet toe op het terrein.
Eh, ge zijt betalende klant ?

En waar ga jij uren door bossen, velden en rivieren trekken ? De rockies in de VS ?

Want in de Ardennen kom je ook niet ver meer zonder de bewoonde wereld tegen te komen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 11:21   #545
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Eh, ge zijt betalende klant ?
Op veel campings zijn de voorschriften belangrijker dan de centen.
Trouwens echte campings waar trekkers met tenten nog welkom zijn worden steeds schaarser

Citaat:
En waar ga jij uren door bossen, velden en rivieren trekken ? De rockies in de VS ?
Wij verblijven vaak in natuurgebieden en militaire domeinen in België, buiten de Benelux heb je nog heel grote gebieden waar je ver van de beschaving kan wegblijven.

Citaat:
Want in de Ardennen kom je ook niet ver meer zonder de bewoonde wereld tegen te komen....
Ach, daar zou je raar van opkijken. Je legt soms weinig afstand af, terwijl je wel veel uren onder weg bent.
Over 20km doe je soms meer dan 10 uur.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 11:43   #546
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Op veel campings zijn de voorschriften belangrijker dan de centen.
Trouwens echte campings waar trekkers met tenten nog welkom zijn worden steeds schaarser


Wij verblijven vaak in natuurgebieden en militaire domeinen in België, buiten de Benelux heb je nog heel grote gebieden waar je ver van de beschaving kan wegblijven.



Ach, daar zou je raar van opkijken. Je legt soms weinig afstand af, terwijl je wel veel uren onder weg bent.
Over 20km doe je soms meer dan 10 uur.
Tegen die snelheid rij je verder, en veeeel verder, met een EV dan een diesel of benzine.

Makkelijk 800 km met een lading. Een benzinevoertuig gaat in lage versnelling veel verbruiken voor eigenlijk niks.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 13:01   #547
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hoogtijd om een proces in te spannen wegens discriminatie.
Idd diegene die een E-wagen willen in stadsgebied worden gediscrimineerd.

Hoezo?
- oude steden in Belgiek, er zouden zelfs straten zonder degelijke neuter (stabiele nulleider N), veel straten hebben helemaal geen 400 V-netwerk. Tijd om er eens serieus aan te beginnen niet?

- weet je dat er ca 4 maal zoveel openbare laadpunten staan enkel Amsterdam dan in Vlaanderen?

bron: Radiointerview met de schepen van Antwerpen:
https://radio1.be/staat-er-jouw-geme...trische-wagens radiogesprek kan je beluisteren, deel 1 en deel 2.

Citaat:
14 nov. 2017 - Schepen Koen Kennis vertelde dat in de situaties waar er geen 3x400 Volt netwerk beschikbaar is, dat het plaatsen van een laadpaal niet zo eenvoudig is. De oudere 230 Volt netwerken beschikken vaak niet over een stabiele nulgeleider en dat geeft technische problemen bij het opladen.
Grappige naam, Koen Doener was natuurlijk beter.

Dat is Europese discriminatie op grote schaal.

In BE kan je beter wonen in een moderne gemeente of provinciestad of ergens modern dorp ... dan in ...

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2018 om 13:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 13:15   #548
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Dit is een infrastructuurprobleem.

De kosten voor electriciteit zullen daardoor exploderen. En dat is nog niet eens de schuld van de windturbines en zonnepanelen. Maar van een netwerk dat gewoon verouderd is in bepaalde regios.

Je wilt trouwens niet weten hoeveel huizen in de stedelijke gebieden nog echte stoppen hebben in hun kast....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 13:19   #549
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dit is een infrastructuurprobleem.

De kosten voor electriciteit zullen daardoor exploderen. En dat is nog niet eens de schuld van de windturbines en zonnepanelen. Maar van een netwerk dat gewoon verouderd is in bepaalde regios.

Je wilt trouwens niet weten hoeveel huizen in de stedelijke gebieden nog echte stoppen hebben in hun kast....
Dat wil ik idd niet weten...

Er moet toch zoiets als genormde (brand)veiligheid bestaan?

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2018 om 13:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 13:25   #550
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Allez jong Micele, als ge wat handig zijt kunt ge voor 1000 euro (kost kast, zekeringen, wat kabels, keuring) zelf een nieuwe kast zetten !

Als ge het laat doen zal het eerder richting 2000-3000 euro gaan.

Ik heb recent alle stopcontacten en schakelaars vervangen. Uit esthetisch oogpunt maar ook omdat de vorige versleten waren kwa contacten. Dimmers uit de jaren 90 gaan geen 20 jaar mee....en mijn kast is gelukkig reeds uitgerust met moderne zekeringen. Maar in de komende 5-10 jaar ga ik die ook een refresh geven, en dan mss kijken of ik niet meteen wat domotica kan installeren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 13:26   #551
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

(Geleerd van mijn schoonpa, niet op de ingenieursschool)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 14:44   #552
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.372
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tiens, hier op de lokale camping kunnen mensen hun stofzuiger, vaatwasser, strijkijzer enz...toch gemakkelijk gebruiken in hun staancaravan of mobilehome.

En die dingen trekken toch meer als 1.3 kW.
.
Euh, oude stofzuigers, ja. Nieuwe mogen van Europa niet meer dan 1200W zijn.
Een 6A automatische zekering heeft ook een curve qua belasting en tijd. Die 6A zekering gaat niet exact op 6A uitknallen. Als je een "onmiddelijke" uitschakeling wil, dan moet je of meer A trekken, of een lichtere zekering gebruiken.

Hier een voorbeeld van zo'n uitschakel curve.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 14:46   #553
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.372
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat wil ik idd niet weten...

Er moet toch zoiets als genormde (brand)veiligheid bestaan?
In theorie zouden alle Belgische woningen nu moeten voldoen aan de norm uit de jaren 80. Maar dat is weer uitgesteld...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 15:04   #554
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Allez jong Micele, als ge wat handig zijt kunt ge voor 1000 euro (kost kast, zekeringen, wat kabels, keuring) zelf een nieuwe kast zetten !
Weet ik Tavek, maar ik heb thuis ook geen enkel probleem, mijn huis is anno 1995 en staat in een toen recente verkaveling.

Wachtput heb ik al, stroomkast in de garage staat op 6 m van de rooilijn of ondergronds 400 V-net., extra kabels doorsteken is dus geen probleem.
Dus enkel putje graven waar de aansluiting is, die weet ik precies liggen.

Nodig is enkel een moderne 400 V-stroomkast en laadaansluiting (kost zowat 700€ denk ik, een Tesla wall connector bvb 530 €).

Wijziging van aansluiting aanvragen aan Infrax en die zullen zich wel melden:
https://www.infrax.be/nl/Aansluiting...meter-verhogen

ff ggl op Tesla-forum, prijs anno 2014:
Citaat:
https://teslamotorsclub.com/tmc/thre...g-meter.51323/

DimiVdb, Aug 9, 2015 post # 10
Beste Gerrit

Exact een jaar geleden had ik dezelfde vraag en in Infrax gebied koste de aanpassing van enkelfasig 40a naar driefasig 25A ongeveer 600 euro. Daarnaast komen nog de kosten om je elektriciteitskast te laten splitsen over de drie fasen.

Ik heb het nadien als volgt gedaan. Ik heb een Keba laadstation gekocht dat zowel enkelfasig als driefasig kan laden en mijn installatie niet aangepast. Ik laad nu 's nachts aan 31 km per uur (enkelfasig 32A) en dat volstaat. Mocht ik in de toekomst meer nodig hebben, dan kan ik nog altijd de aanpassing laten uitvoeren om aan 50km/u te laden met het Keba-laadstation maar op dit moment heb ik dat totaal niet nodig.

Tip: als je in de installatie voor je laadstation ook nog een blauwe stekker voorziet kun je ook via de UMC laden mocht er ooit iets stuk gaan aan het laadstation.
Zie ook het vervolg op die post.

Ook het tabelletje dat 3f400V 25A ruim genoeg is voor de interne omvormer van de wagen (een Tesla bvb heeft 16,5 kW) Occasie Tesla S/X hebben soms 22 kW. (2 laders van 11 kW) Maar wie weet heeft men bruto 3f400 32A nodig voor 16,5kW netto. 3f 400 20Amps is voldoende voor 11 kW in elk geval.



Citaat:
https://www.tesla.com/nl_BE/support/...g-installation

Wat te installeren?

De Tesla Wall Connector is de meest praktische manier om thuis te laden. Dit laadpunt heeft een vaste kabel die direct in de auto geplugd kan worden en is verkrijgbaar in twee verschillende kabellengtes; 2.5 en 7.5 meter. Alle elektrische auto’s met een type 2 aansluiting kunnen ook met een Tesla Wall Connector geladen worden.

Een Tesla kan geladen worden met een vermogen van 16.5 kW of 81 km per uur*. De laadsnelheid die behaalt kan worden met de Wall Connector, is afhankelijk van uw netwerkaansluiting. Voor andere stekker soorten, zie de tabel aan het einde van deze pagina.

Eén derde van alle huisaansluitingen heeft geen neuter. Hiermee kan tot 8.5 kW of 42 km/uur* geladen worden, wat meer dan voldoende is om 's nachts helemaal op te laden.
Citaat:
De meerderheid van huizen heeft een 3-fase (400V) netwerkaansluiting. Hiermee kan tot 11 kW of 54 km/uur* geladen worden.
16.5 kW of 81 km per uur* kan worden behaald als er meer vermogen beschikbaar is of u een verzwaring van uw netwerkaansluiting doet.
*verwijst naar het nominale bereik per uur laden voor Model S

De Tesla Wall Connector is in onze Service Centers verkrijgbaar voor €530.

Wie kan installeren?
Elke situatie is anders. Om de installatie veilig en soepel te laten verlopen, raden we aan contact op te nemen met één van Tesla’s aanbevolen installateurs.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2018 om 15:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 15:11   #555
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.372
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Weet ik Tavek, maar ik heb thuis ook geen enkel probleem, mijn huis is anno 1995 en staat in een toen recente verkaveling.

Wachtput heb ik al, stroomkast in de garage staat op 6 m van de rooilijn of ondergronds 400 V-net., extra kabels doorsteken is dus geen probleem.
Dus enkel putje graven waar de aansluiting is, die weet ik precies liggen.

Nodig is enkel een moderne 400 V-stroomkast en laadaansluiting (kost zowat 700€ denk ik, een Tesla wall connector bvb 530 €).

Wijziging van aansluiting aanvragen aan Infrax en die zullen zich wel melden:
https://www.infrax.be/nl/Aansluiting...meter-verhogen
Toch, zoals Jantje al melde, er zijn mensen die geen eigen laadstekker kunnen plaatsen.
Ik zit hier met het dubbele probleem dat ik maar monofaze 230 binnenkrijg (irritant voor mijn werkplaats), en ik al zeker niet voor de deur kan parkeren.
(dit is iets beter geworden nadat het betaald parkeren is ingevoerd, het kostte ons €50 vorig jaar voor de bewonerskaart. Maar dan nog zou ik een leiding onder of over het straat moeten trekken.)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 15:33   #556
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Toch, zoals Jantje al melde, er zijn mensen die geen eigen laadstekker kunnen plaatsen.
Ik zit hier met het dubbele probleem dat ik maar monofaze 230 binnenkrijg (irritant voor mijn werkplaats), en ik al zeker niet voor de deur kan parkeren.
(dit is iets beter geworden nadat het betaald parkeren is ingevoerd, het kostte ons €50 vorig jaar voor de bewonerskaart. Maar dan nog zou ik een leiding onder of over het straat moeten trekken.)
Ik neem aan dat uw E-beheerder dat doet...
Krijg je geen 3f van jouw beheerder?

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2018 om 15:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 15:54   #557
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.372
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik neem aan dat uw E-beheerder dat doet...
Krijg je geen 3f van jouw beheerder?
Nope, de 3fase in deze straat is opgedeeld in 3 monofase netten per huizenblok om de last te verdelen op de oude bekabeling.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 16:22   #558
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nope, de 3fase in deze straat is opgedeeld in 3 monofase netten per huizenblok om de last te verdelen op de oude bekabeling.
Wat ga je doen als je echt 3 fasen (werkplaats) nodig hebt? Verhuizen?

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2018 om 16:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 16:36   #559
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.372
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat ga je doen als je echt 3 fasen (werkplaats) nodig hebt? Verhuizen?
Nope, dat heb ik al opgelost. Voor "normaal" gebruik zorg ik dat mijn apparaten monofase zijn.
Als ik dan toch 3fase nodig zou hebben gebruik ik of de kleine benzinegenerator die ik al heb, of huur ik een grotere dieselgroep.

En het probleem kan verder aangepakt worden met zonnepanelen en een powerwall. Maar da's een investering die ik nog niet wil doen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 16:43   #560
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nope, dat heb ik al opgelost. Voor "normaal" gebruik zorg ik dat mijn apparaten monofase zijn.
Als ik dan toch 3fase nodig zou hebben gebruik ik of de kleine benzinegenerator die ik al heb, of huur ik een grotere dieselgroep.

En het probleem kan verder aangepakt worden met zonnepanelen en een powerwall. Maar da's een investering die ik nog niet wil doen.
OK, good job.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be