Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2003, 21:46   #81
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Denk je dan écht dat lessen Nederlands (Vlaams d�*�*r!!) plots populair gaan worden?
Ja, aangezien het flamingantisme daar een sterke opmars kent.
Als Parijs doorgaat met het knuffelen van de Algerijnse allochtonen, zal die opmars zich nog doorzetten, denk ik.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2003, 22:51   #82
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinaso R. Frenker
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Denk je dan écht dat lessen Nederlands (Vlaams d�*�*r!!) plots populair gaan worden?
Als ik nu van een os moet horen dat ik een kalf zou zijn...
Dat is nochtans het geval met de Diwan-scholen in Bretagne.

Je probeert een discussie te voeren zonder ook maar enige kennis van zaken te hebben.
Er is een zekere bretoense revival geweest op poujadistische basis, die méér gekenmerkt was door brandstichting in enkele belastingkantoren dan door een toename van bretoenssprekenden (misschien wat folkloristisch gedoe met volksdansen en BzH stickers op sommige autos, als je wil...)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2003, 23:18   #83
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Er is een zekere bretoense revival geweest op poujadistische basis, die méér gekenmerkt was door brandstichting in enkele belastingkantoren dan door een toename van bretoenssprekenden (misschien wat folkloristisch gedoe met volksdansen en BzH stickers op sommige autos, als je wil...)
Daarom noem ik heel dat circus ook "folklore" of hobbyisme.

Het brengt de Franse staat niet aan het wankelen en dat weten de jacobijnen zelf ook wel.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2003, 23:19   #84
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Er is een zekere bretoense revival geweest op poujadistische basis, die méér gekenmerkt was door brandstichting in enkele belastingkantoren dan door een toename van bretoenssprekenden (misschien wat folkloristisch gedoe met volksdansen en BzH stickers op sommige autos, als je wil...)
Daarom noem ik heel dat circus ook "folklore" of hobbyisme.

Het brengt de Franse staat niet aan het wankelen en dat weten de jacobijnen zelf ook wel.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2003, 00:27   #85
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Waarom moet de Franse staat (of elke andere staat) vallen, om een volk/taalgroep gezond te houden? Nationaliteiten zijn enkel, maar een individu of een groep kan gerust een dubbele identiteit hebben, bijvoorbeeld Vlaming en Belg, of Breton en Fransman. Het moment dat Parijs dat beseft, zullen ze er ook veel minder problemen over maken, als er 'folkloristische' groepen hun ding doen in scholen, etc.
En filosoof, er zijn meer mensen die Nederlands volgen in Noord-Frankrijk, dan in Brussel, als tweede taal. Dat zegt mss meer iets over Brussel, maar kom. Men leert er echter wel vaak 'Hollands', geen Vlaams dialect.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2003, 10:24   #86
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Waarom moet de Franse staat (of elke andere staat) vallen, om een volk/taalgroep gezond te houden? Nationaliteiten zijn enkel, maar een individu of een groep kan gerust een dubbele identiteit hebben, bijvoorbeeld Vlaming en Belg, of Breton en Fransman.
Dat valt te bezien natuurlijk. Men kan bijvoorbeeld Hollander, Vlaming, Brabander, Limburger... zijn en Nederlander. Zo ook Waal, Picardiër, Champenois... en Fransman enz. Hier is de nationale identiteit een verlengstuk van de regionale. (Uiteraard kan men geen Vlaming en Belg zijn of Bretoen en Fransman enz.)
Citaat:
Het moment dat Parijs dat beseft, zullen ze er ook veel minder problemen over maken, als er 'folkloristische' groepen hun ding doen in scholen, etc.
En filosoof, er zijn meer mensen die Nederlands volgen in Noord-Frankrijk, dan in Brussel, als tweede taal. Dat zegt mss meer iets over Brussel, maar kom. Men leert er echter wel vaak 'Hollands', geen Vlaams dialect.
Zeg maar Algemeen (Beschaafd) Nederlands en dat is geen slechte zaak, want anders worden ze nog meer geminoriseerd en gemarginaliseerd. Door de cultuurtaal te leren in plaats van het plaatselijke idioom krijgt men het bewustzijn tot een groter gemeenschap te behoren.

Dat jij dat "Hollands" noemt, is te wijten aan het feit dat Vlaanderen staatkundig (nog) geen deel van "Nederland" is. Daardoor worden onze "eigenaardigheden" niet voor vol aanzien in het buitenland (dus ook in Staatsnederland).
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2003, 17:58   #87
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

multiculturele staten zijn mogelijk, volgens mij. Vlaming en Belg kunnen dus complementair zijn, en hoeven elkaar niet uit te sluiten.

De cultuurtaal, geen probleem, ik spreek en schrijf ook (in) AN, ik erger me echter dood aan 'hollandismen' als nou, asjemenou, en enkele noordelijke klanken, niet als zodanig, maar wel, als die als norm worden genomen, ook in Vlaanderen.

Nu leren veel Frans-Vlamingen een vreemde taal, namelijk het 'Hollands', en leren ze niet hun eigen taal correct beheersen. En dat vind ik spijtig...
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2003, 18:15   #88
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Nu leren veel Frans-Vlamingen een vreemde taal, namelijk het 'Hollands', en leren ze niet hun eigen taal correct beheersen. En dat vind ik spijtig...
Het Hollands bestaat niet. Het Nederlands is voor Frans-Vlamingen geen vreemde taal, het Vlaams is immers een dialect van het Nederlands. Nederlands is daarom de schrijftaal/standaardtaal van de Vlaamse spreektaal/het Vlaamse dialect. Hetzelfde geldt bijv. voor de Elzas: het Duits is de schrijftaal/standaardtaal van de spreektaal/het dialect Elzassisch.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2003, 03:08   #89
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
En filosoof, er zijn meer mensen die Nederlands volgen in Noord-Frankrijk, dan in Brussel, als tweede taal.
D�*t betwijfel ik zéér sterk.....
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2003, 03:30   #90
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ach, filosoof, het was wel enkele jaren terug, de situatie is ook in Brussel aan het verbeteren, maar is zeer lang slecht geweest. Dat kunt u niet ontkennen, toch?

Het Hollands bestaat wél, als ander dialect van het Nederlands. En ik deel uw voorkeur voor het AN, niet voor een polderversie ervan. (dwz, als standaardtaal; zij doen voor de rest natuurlijk wat ze niet laten kunnen)
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2003, 11:45   #91
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Het Hollands bestaat wél, als ander dialect van het Nederlands. En ik deel uw voorkeur voor het AN, niet voor een polderversie ervan. (dwz, als standaardtaal; zij doen voor de rest natuurlijk wat ze niet laten kunnen)
Ah, je bedoelt met 'Hollands' het poldernederlands? Wel, dat is geen dialect, maar een tongval. De taal is immers precies hetzelfde als het Nederlands, alleen wordt het op een bepaalde manier uitgesproken. Als een Vlaming AN spreekt met een zachte g of als een Limburger zangerig AN spreekt, is dat ook geen dialect maar een tongval.

In 'Holland' zijn er geen of nauwelijks dialecten. Misschien dat je de spreektaal van een enkele steden en dorpen als dialect kunt beschouwen, maar over het algemeen zijn er geen dialecten.

'Hollands' bestaat dus niet als taal of dialect, er zijn enkel een West-Nederlandse tongvallen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2003, 12:03   #92
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

OK, het Hollands is een tongval. Nederland is echter niet verstoken van vele dialecten, hoor, en je hoeft echt niet zover te gaan, om een absoluut onverstaanbaar dialect te horen. Limburg, bijvoorbeeld is een klassiek voorbeeld, maar ook de omgeving van Apeldoorn, en het idioom van R'dam of Den Haag is toch ook sterk afwijkend van de standaardtaal.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2003, 12:28   #93
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
OK, het Hollands is een tongval. Nederland is echter niet verstoken van vele dialecten, hoor, en je hoeft echt niet zover te gaan, om een absoluut onverstaanbaar dialect te horen. Limburg, bijvoorbeeld is een klassiek voorbeeld, maar ook de omgeving van Apeldoorn, en het idioom van R'dam of Den Haag is toch ook sterk afwijkend van de standaardtaal.
Nederland heeft inderdaad veel dialecten, maar ik had het over Holland.

Haags en Rotterdams zijn inderdaad wel afwijkend, maar er zitten niet veel dialectwoorden in de spreektaal. Je zou ze misschien toch als stadsdialect kunnen beschouwen, maar er zijn wel steeds minder mensen die dat 'dialect' spreken, althans in Rotterdam. De tongval is vaak het enige dat overblijft.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2003, 23:13   #94
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ah, OK, misverstand. :wink:
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2003, 22:40   #95
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinaso R. Frenker
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Er is een zekere bretoense revival geweest op poujadistische basis, die méér gekenmerkt was door brandstichting in enkele belastingkantoren dan door een toename van bretoenssprekenden (misschien wat folkloristisch gedoe met volksdansen en BzH stickers op sommige autos, als je wil...)
Daarom noem ik heel dat circus ook "folklore" of hobbyisme.

Het brengt de Franse staat niet aan het wankelen en dat weten de jacobijnen zelf ook wel.
En nu wil je eenzelfde folklore in Frans Vlaanderen?
Hoe is het mogelijk, 213 jaar n�* de franse revolutie nog altijd in termen van "jacobijns" en zo te redeneren..Dan ben jij Vendéen of royalist, veronderstel ik?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2003, 23:12   #96
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ik wil niet voor Dinaso spreken, en om het 'folklore' te noemen, ben ik het ook niet met hem eens. Maar ja, ik wil die folklore weer in Frans-Vlaanderen. Weg met de eenheidscultuur, leve de (regionale) diversiteit!
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2003, 23:42   #97
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinaso R. Frenker
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Er is een zekere bretoense revival geweest op poujadistische basis, die méér gekenmerkt was door brandstichting in enkele belastingkantoren dan door een toename van bretoenssprekenden (misschien wat folkloristisch gedoe met volksdansen en BzH stickers op sommige autos, als je wil...)
Daarom noem ik heel dat circus ook "folklore" of hobbyisme.

Het brengt de Franse staat niet aan het wankelen en dat weten de jacobijnen zelf ook wel.
En nu wil je eenzelfde folklore in Frans Vlaanderen?
Hoe is het mogelijk, 213 jaar n�* de franse revolutie nog altijd in termen van "jacobijns" en zo te redeneren..Dan ben jij Vendéen of royalist, veronderstel ik?
Ik heb inderdaad ooit overwogen om de schuilnaam "Chouan" te nemen op internetfora.

Maar de term jacobijns vind ik nog steeds van toepassing en zéker in Frankrijk. Centralistisch lijkt mij immers iets te zwak uitgedrukt...
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2003, 23:43   #98
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Ik wil niet voor Dinaso spreken, en om het 'folklore' te noemen, ben ik het ook niet met hem eens. Maar ja, ik wil die folklore weer in Frans-Vlaanderen. Weg met de eenheidscultuur, leve de (regionale) diversiteit!
Het is wat het is, daar kun je niet omheen. Jij wilt folklore, ik wil méér.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2003, 23:47   #99
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

De toestand in Frankrijk is verre van ideaal te noemen, maar dat vind ik dan weer iets te sterk, Dinaso.

Trouwens, wat is meer? Onafhankelijkheid? Sorry, maar dat is fel overroepen, als je het mij vraagt. Maar dat zal wel aan mij liggen...
Ik neem er genoegen mee, als ik mijn 'folklore' kan beoefenen, met respect voor andere culturen, en andere zienswijzen. Bij voorkeur wederzijds respect.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2003, 23:20   #100
Praetoriax I
Vreemdeling
 
Praetoriax I's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2003
Berichten: 36
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Is daar eigenlijk vraag naar van de vlaams-sprekende mensen ?
Indien dat zo is, vind ik dat inderdaad volledig onrechtvaardig.
De vraag is zo klein dat er al jaren vzw's vragen om Nederlands al taal te kunnen studeren in Frans-Vlaanderen (en deze vraag kwam van de plaatstelijke bevolking).
Maar ja, de BUB ziet en kent enkel België en de rest kan barsten......dat is wat mijn goed geplaatste bron toch telkens verklaar wanneer ik vraag omtrent buitenlandse politiek : "Da interesseert ons ni ", krijgek als antwoord.
__________________
Ghi Fransoyse sijt hier onteert !
Faugh A Ballaugh !
Praetoriax I is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be