Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2018, 09:04   #1
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard Elektrische auto vereist equivalent van 150 kerncentrales

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160...nd-to-a-friend

Citaat:
Een grootschalige introductie van elektrische wagens in Europa zou 150 gigawatt aan bijkomende elektriciteitsopwekking vereisen. Dat berekende het Europese Milieuagentschap. Dat is het equivalent van 150 kerncentrales.

Daarbij wordt wel uitgegaan van een scenario waarbij vier op de vijf auto’s elektrisch rijden in 2050. De reductie aan broeikasgassen zou wel aanzienlijk zijn. De transportsector zou 90 procent minder CO2 uitstoten en de uitstoot van vervuilend stof zou met tachtig procent dalen. Over de haalbaarheid van die omschakeling spreekt de studie zich niet uit. Volgens de Europese Commissie zou in 2050 slechts 8 procent van de auto’s elektrisch zijn.
hier heb ik Calvo ook nog nooit over gehoord.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 09:08   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160...nd-to-a-friend



hier heb ik Calvo ook nog nooit over gehoord.
Er staat reeds 169 GW aan windenergie in Europa, en dat is op relatief korte tijd gezet.

Dit is geen onoverkomelijk probleem. Je zal een mix van bronnen moeten aanspreken, niet enkel kernenergie.

150 GW aan bijkomende capaciteit vs. het equivalent in honderden miljarden euros aan olie import...per jaar.

Ik kies voor de kerncentrales/windturbines/zonnepanelen/etc...hoor.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 10:21   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Tijdens de nacht hebben wij redelijk veel overschot aan stroom.

Voor wie nu al een elektrische of stekkerhybride heeft: gelieve het opladen niet te doen tussen 17 en 20 u.

Hopelijk komt er tegen de tijd dat de elektrische auto's echt doorbreken, een echt slimme elektriciteitsmeter.
Zodat je 's nachts je batterijen kan opladen aan een prikje.

Dit doet geen afbreuk aan het schandaal dat wij vanaf november misschien gaan moeten afschakelen.
Er is daar grove nalatigheid gebeurd. Voor alle duidelijkheid: nalatigheid door de oude machtspartijen. Die zich lieten in de luren leggen door de groensels.

Zo moet het zijn:
Eerst voldoende elektriciteit, dan gezonde elektriciteit, en heel de tijd betaalbare elektriciteit.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 10:22   #4
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.076
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er staat reeds 169 GW aan windenergie in Europa, en dat is op relatief korte tijd gezet.

Dit is geen onoverkomelijk probleem. Je zal een mix van bronnen moeten aanspreken, niet enkel kernenergie.

150 GW aan bijkomende capaciteit vs. het equivalent in honderden miljarden euros aan olie import...per jaar.

Ik kies voor de kerncentrales/windturbines/zonnepanelen/etc...hoor.
Ik kies daar ook voor. Calvo en groen echter niet, dus had ik van hen graag gehoord hoe ze dan wel aan die vraag gaan voldoen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 10:25   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik kies daar ook voor. Calvo en groen echter niet, dus had ik van hen graag gehoord hoe ze dan wel aan die vraag gaan voldoen.
Calvo weet van niks.

Master in de politieke communicatie, wat moet dat voorstellen ?

Over kerncentrales kan hij best zijn bek houden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 10:32   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Het probleem bij die mannen, en bij de gehele politiek bij uitstek is dat ze allemaal goed kunnen schreeuwen (zeker net voor de verkiezingen):

dat het anders moet
dat ze van kerncentrales af moeten
dat er meer groene energie moet komen
dat ze electrische wagens wensen
dat ze betere luchtkwaliteit willen
dat ze minder CO2 uitstoot wensen

allemaal beloftes en boude "wensen".

Alleen heeft er niemand, maar dan ook niemand, enig idee hoe ze die wensen moeten vertelen in acties, in beleid. Ze zijn daar intellectueel niet toe in staat. Omdat dit in feite, als je er dieper op ingaat, complexe problemen zijn. En de boodschap die experts brengen, vaak niet overeen komt met wat zij hebben beloofd. Of kunnen ze geen keuze maken (CO2 uitstoot vs kernenergie) omdat ze de ballen er niet voor hebben. Die ballen hebben ze niet omdat ze geen inzicht hebben in de problematiek, en hun kabinetten vullen met politieke benoemingen die "dossiers leren", maar geen in feite evenveel weten (niks).

En zo werkt Belgie niet. Het land der juristen, advocaten, pol en socces, communicatiewetenschapper, geschiedkundigen...maar niet van wetenschappers, ingenieurs, artsen, technici en andere probleemoplossers.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 10:38   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Een grootschalige introductie van elektrische wagens in Europa zou 150 gigawatt aan bijkomende elektriciteitsopwekking vereisen
gans Europa?

Moest het wat helpen met die getallen... even een perspectief...

Saudie-Arabië alleen al gaat voor 200 Gigawatt aan zonnepanelen plaatsen, tegen 2030.

Big deal met de bank (Softbank) is rond, $200 miljard. Tijden veranderen.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2018 om 10:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 10:40   #8
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160...nd-to-a-friend
hier heb ik Calvo ook nog nooit over gehoord.
Ik twijfel er toch aan of dit praktisch haalbaar is. Theoretisch/technisch wel natuurlijk. Maar zie je het reeds overbevolkte en overbebouwde Vlaanderen een enorm pak windmolens plaatsen? Ik niet hoor! Ze kunnen natuurlijk er aan denken om gans de Noordzee vol te stouwen met windmolens. Maar zelfs dan blijft dat ook geen 100% betrouwbare energieleverancier. Er zijn ook wel dagen dat het op de Noordzee nagenoeg windstil is. Verder is er ook nog dit: ik hou mijn hart vast wanneer we ooit (en dat zal vroeg of laat zeker gebeuren) een mega storm over ons heen krijgen. Stel je eens voor dat in zo'n orkaan een paar zware tankers of containerschepen een defect krijgen en stuurloos in de richting van de windmolenparken gestuwd worden. Dat kan een serieuze ramp veroorzaken.

Laatst gewijzigd door quercus : 1 oktober 2018 om 10:41.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 10:43   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik twijfel er toch aan of dit praktisch haalbaar is. Theoretisch/technisch wel natuurlijk. Maar zie je het reeds overbevolkte en overbebouwde Vlaanderen een enorm pak windmolens plaatsen? Ik niet hoor! Ze kunnen natuurlijk er aan denken om gans de Noordzee vol te stouwen met windmolens. Maar zelfs dan blijft dat ook geen 100% betrouwbare energieleverancier. Er zijn ook wel dagen dat het op de Noordzee nagenoeg windstil is. Verder is er ook nog dit: ik hou mijn hart vast wanneer we ooit (en dat zal vroeg of laat zeker gebeuren) een mega storm over ons heen krijgen. Stel je eens voor dat in zo'n orkaan een paar zware tankers of containerschepen een defect krijgen en stuurloos in de richting van de windmolenparken gestuwd worden. Dat kan een serieuze ramp veroorzaken.
Vooral die randvolle olietankers. Olierampen genoeg. Maar goed dat dit risico serieus gaat minderen.

Oei over olierampen en hun gevolgen niets dan goeds:
Citaat:
https://www.demorgen.be/buitenland/j...www.google.be/

Journalisten die over olieramp berichten riskeren vijf jaar cel

07-07-10,

Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2018 om 10:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 10:45   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik twijfel er toch aan of dit praktisch haalbaar is. Theoretisch/technisch wel natuurlijk. Maar zie je het reeds overbevolkte en overbebouwde Vlaanderen een enorm pak windmolens plaatsen? Ik niet hoor! Ze kunnen natuurlijk er aan denken om gans de Noordzee vol te stouwen met windmolens. Maar zelfs dan blijft dat ook geen 100% betrouwbare energieleverancier. Er zijn ook wel dagen dat het op de Noordzee nagenoeg windstil is. Verder is er ook nog dit: ik hou mijn hart vast wanneer we ooit (en dat zal vroeg of laat zeker gebeuren) een mega storm over ons heen krijgen. Stel je eens voor dat in zo'n orkaan een paar zware tankers of containerschepen een defect krijgen en stuurloos in de richting van de windmolenparken gestuwd worden. Dat kan een serieuze ramp veroorzaken.
Belgie is slechts 2-3 % van Europa. Voor Belgie alleen is 1 dikke kernreactor voldoende om alle personenwagens electrisch te laten rijden.

Even om uw perspectief correct te stellen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 11:25   #11
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Belgie is slechts 2-3 % van Europa. Voor Belgie alleen is 1 dikke kernreactor voldoende om alle personenwagens electrisch te laten rijden.

Even om uw perspectief correct te stellen.
Goed, maar dat perspectief heb ik geschetst in de veronderstelling dat vanuit politieke hoek het verzet tegen kerncentrales blijft wat ze nu is. Maar u hebt ongetwijfeld gelijk hoor, indien een geloofwaardig pleidooi zou kunnen gehouden worden voor een ultra-moderne kernreactor met flinke capaciteit en een minimum aan (hercycleerbare) nucleaire rest-afval, dan ben ik daar persoonlijk wel voor gewonnen. Maar dan zou de anti-nucleaire hysterie vanuit groen/linkse hoek moeten kunnen afgeblokt worden. Maar wat zeker ook (en tegelijkertijd) hoort uitgebouwd te worden is een flinke batterij gascentrales voor het geval dat zelfs die moderne reactor tijdelijk uitvalt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 11:36   #12
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.076
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Calvo weet van niks.

Master in de politieke communicatie, wat moet dat voorstellen ?

Over kerncentrales kan hij best zijn bek houden.
Het is natuurlijk wel problematisch als mensen met een hart voor het milieu hun stem geven aan een partij die geen yota begrijpt van het energievraagstuk.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 11:37   #13
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Goed, maar dat perspectief heb ik geschetst in de veronderstelling dat vanuit politieke hoek het verzet tegen kerncentrales blijft wat ze nu is. Maar u hebt ongetwijfeld gelijk hoor, indien een geloofwaardig pleidooi zou kunnen gehouden worden voor een ultra-moderne kernreactor met flinke capaciteit en een minimum aan (hercycleerbare) nucleaire rest-afval, dan ben ik daar persoonlijk wel voor gewonnen. Maar dan zou de anti-nucleaire hysterie vanuit groen/linkse hoek moeten kunnen afgeblokt worden. Maar wat zeker ook (en tegelijkertijd) hoort uitgebouwd te worden is een flinke batterij gascentrales voor het geval dat zelfs die moderne reactor tijdelijk uitvalt.
De backup van zo één centrale is geen probleem; daar dient de facto je Europese netwerk voor. Het enige dat je niet mag doen is een giga-reactor van pakweg 10GW zetten, als de rest van EU daar niet op afgestemd is.

Het nucleaire afval is een non-issue. Dat is een zuiver technische kwestie waar veel hysterie rond gekweekt wordt, maar dat speelt verder geen enkele relevante rol.

Uiteindelijk zullen jullie weinig andere keuze hebben dan kernenergie terug te omarmen. Alleen ga je dat met ettelijke jaren achterstand, met kennisachterstand en na enkele jaren energetische hardship doen.
Niets zo goed om dat in te zien, dan een winter met power outages en stijgende prijzen.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 11:45   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Buffering met een pompsysteem zoals in Coo.
Probleem: je moet een hoogelegen waterbuffer hebben. Een Nederlander is met een ondergronds systeem op de proppen gekomen. Dat onze regering dat eens onderzoekt ipv nutteloze zonnepanelen te laten plaatsen.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap...rgen~b4a6ac2d/

Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 11:55   #15
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Belgie is slechts 2-3 % van Europa. Voor Belgie alleen is 1 dikke kernreactor voldoende om alle personenwagens electrisch te laten rijden.

Even om uw perspectief correct te stellen.
Neem er maar twee, om 85 miljard auto-kilometers (aan 200 Wh/km) in België te voorzien zal men 2 * 1 GW nodig hebben... En dat is dan nog zonder vrachtwagentransport...

En nieuwe kerncentrales (of reactoren) ? Als de regering nu groen licht zou geven, hoe lang duurt het voor er stroom vloeit uit die nieuwe centrale ? 15 of zelfs 20 jaar...?
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 11:59   #16
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er staat reeds 169 GW aan windenergie in Europa, en dat is op relatief korte tijd gezet.
Maar die 169 GW aan capaciteit produceert maar 330 TWh op een jaar, dat is gemiddeld 38 GW (= 22% v.d. geïnstalleerde capaciteit).
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 12:17   #17
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

We doen onze kerncentrales dicht en kopen onze energie in het buitenland......energie van kerncentrales.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 12:39   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er staat reeds 169 GW aan windenergie in Europa, en dat is op relatief korte tijd gezet.

Dit is geen onoverkomelijk probleem. Je zal een mix van bronnen moeten aanspreken, niet enkel kernenergie.

150 GW aan bijkomende capaciteit vs. het equivalent in honderden miljarden euros aan olie import...per jaar.

Ik kies voor de kerncentrales/windturbines/zonnepanelen/etc...hoor.
De gigafabriek van al die autobatterijen draait volledig op wind en zon.

Ze zitten geregeld met tekorten waardoor de fabriek stilvalt.
Ook de batterijen om op te slaan vullen dat gat dus niet.

Daaraan zie je toch dat je er niet komt op die manier.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 12:51   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De gigafabriek van al die autobatterijen draait volledig op wind en zon.

Ze zitten geregeld met tekorten waardoor de fabriek stilvalt.
Ook de batterijen om op te slaan vullen dat gat dus niet.

Daaraan zie je toch dat je er niet komt op die manier.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 12:53   #20
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Neem er maar twee, om 85 miljard auto-kilometers (aan 200 Wh/km) in België te voorzien zal men 2 * 1 GW nodig hebben... En dat is dan nog zonder vrachtwagentransport...

En nieuwe kerncentrales (of reactoren) ? Als de regering nu groen licht zou geven, hoe lang duurt het voor er stroom vloeit uit die nieuwe centrale ? 15 of zelfs 20 jaar...?
We hebben het hier al dikwijls over gehad. In België komen er geen nieuwe kerncentrales (en ook geen steekoolcentrales), forget it, not gonna happen...

En ook de oude zullen verdwijnen, Electrabel gaat er niet meer in investeren.

Enige resterende opties voor de basisvoorziening:
- gascentrales...veeeeel te duur
- invoer...niet gegarandeerd
- buffering van groene energie

Volgens mij worden het gascentrales, het slechtste, maar het politiek eenvoudigste.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be