Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2018, 22:32   #1
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard Meer inzage/controle over besteding kindergeld

Men is denk ik op dit forum unaniem akkoord dat het kindergeld niet dient afgeschaft te worden; doch vind ik wel dat er -meerbepaald voor het marginalere deel van de bevolking- meer inzage/controle mag komen inzake de besteding van het budget voor de kindjes. Ik bedoel hiermee dat men zaken zoals sigaretten, bier en flatscreens, tuning van de wagen en dergelijke niet moet betalen met de inkomsten uit kindergeld. Want al te vaak ziet men dit in reportages -alsook in het dagelijkse leven (jawel).

Met andere woorden komt er best een soort van bonnensysteem dat tenminste een meer verantwooord besteden van de kindergelden in de hand werkt. Ook voor de meer begoede lagen van de bevolking zal zo'n systeem beter zijn vermits men op die manier vermijdt dat het kindergeld aan luxe fantasietjes wordt besteed.

Voila mijn kijk op de zaken. Niet geheel onbelangrijk denk ik vermits vanaf januari 2019 ieder kind 160 euro zal 'krijgen'; met een extraatje voor wie financieel gezien uit een minder begoed gezin komt.

Discuss please, thanks.

Laatst gewijzigd door bembem : 20 oktober 2018 om 22:33.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 22:42   #2
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Zou ik niet erg vinden. Dat bvb de school hun factuur eerst van het potje afhaalt voor het aan ons toekomt.
Misschien kunnen we dit ook doortrekken naar andere uitkeringen, dat bvb de verhuurder zijn deel van de uitkering krijgt alvorens ze naar de steuntrekkende gaat.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 23:09   #3
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Zou ik niet erg vinden. Dat bvb de school hun factuur eerst van het potje afhaalt voor het aan ons toekomt.
Misschien kunnen we dit ook doortrekken naar andere uitkeringen, dat bvb de verhuurder zijn deel van de uitkering krijgt alvorens ze naar de steuntrekkende gaat.
Zou de overwegen zijn maar zet tevens aan tot er even bij stil te staan
Als gij (topic) spreekt over kindergeld dan veronderstel ik dat het gaat over enkel de basiskinderbijslag en niet over andere vormen van gezinsbijslag zoals bv de jaarlijkse eenmalige schoolpremie ? ( dan spreken we niet eens over supplementaire schooltoelage die er los van staat )
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 23:24   #4
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Zou de overwegen zijn maar zet tevens aan tot er even bij stil te staan
Als gij (topic) spreekt over kindergeld dan veronderstel ik dat het gaat over enkel de basiskinderbijslag en niet over andere vormen van gezinsbijslag zoals bv de jaarlijkse eenmalige schoolpremie ? ( dan spreken we niet eens over supplementaire schooltoelage die er los van staat )
Zoals bembem aanhaalt, mag dat gerust in zo'n bonnensysteem of andere gestoken worden dat dit enkel ten behoefte van de kinderen kan komen.
Het is immers niet dat dit de rekening dekt.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 01:09   #5
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard

106 miljoen euro kindergeld gaat naar buitenland

Zo’n 106 miljoen euro werd in 2015 uitbetaald in het buitenland. Het bedrag stijgt daarmee met 5,7% in vergelijking met het jaar daarvoor. Het kindergeld dat naar kinderen gaat die in Oost-Europa worden opgevoed stijgt het sterkst.

Misschien moet men dat al maar eens eerst gaan schrappen?

Bij onze Noorderburen was daar ook al een 'opstandje' over.

Kinderbijslag mag toch mee naar Marokko

Hoe later naar school, hoe minder kindergeld.

Drie keer zoveel fraude met kinderbijslag ontdekt

Daar is men nog niet echt uit ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 08:48   #6
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Men is denk ik op dit forum unaniem akkoord dat het kindergeld niet dient afgeschaft te worden; doch vind ik wel dat er -meerbepaald voor het marginalere deel van de bevolking- meer inzage/controle mag komen inzake de besteding van het budget voor de kindjes. Ik bedoel hiermee dat men zaken zoals sigaretten, bier en flatscreens, tuning van de wagen en dergelijke niet moet betalen met de inkomsten uit kindergeld. Want al te vaak ziet men dit in reportages -alsook in het dagelijkse leven (jawel).

Met andere woorden komt er best een soort van bonnensysteem dat tenminste een meer verantwooord besteden van de kindergelden in de hand werkt. Ook voor de meer begoede lagen van de bevolking zal zo'n systeem beter zijn vermits men op die manier vermijdt dat het kindergeld aan luxe fantasietjes wordt besteed.

Voila mijn kijk op de zaken. Niet geheel onbelangrijk denk ik vermits vanaf januari 2019 ieder kind 160 euro zal 'krijgen'; met een extraatje voor wie financieel gezien uit een minder begoed gezin komt.

Discuss please, thanks.
Op zich niet zo'n slecht idee.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 08:55   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Eigenlijk simpel op te lossen.

Kinderkledij. Nu een peperdure affaire, zeker als je maar 1 of 2 koters hebt die nog een paar jaar van elkaar schelen.

Gewoon een staats-uniformpje, en als het te klein is, wisselen de ouders het in.

Voeding. Ipv de peperdure merkvoeding uit de apotheek of supermarkt, een fles staatsmelk of voor de minder jonge aanstormende kiezers, een kommetje veganistische bonenbrei.

Ouders mogen dan nog steeds kiezen, staatssteun voor de koters, of uit eigen zak ophoesten.

Maar kindergeld is dan zeker niet meer nodig.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 09:08   #8
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Eigenlijk simpel op te lossen.

Kinderkledij. Nu een peperdure affaire, zeker als je maar 1 of 2 koters hebt die nog een paar jaar van elkaar schelen.

Gewoon een staats-uniformpje, en als het te klein is, wisselen de ouders het in.

Voeding. Ipv de peperdure merkvoeding uit de apotheek of supermarkt, een fles staatsmelk of voor de minder jonge aanstormende kiezers, een kommetje veganistische bonenbrei.

Ouders mogen dan nog steeds kiezen, staatssteun voor de koters, of uit eigen zak ophoesten.

Maar kindergeld is dan zeker niet meer nodig.
Jeetje, zo communistisch?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 09:12   #9
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Vraagje aan de voorstanders van de afschaffing van kindergeld: ik neem aan dat jullie de bijdrage voor het kindergeld uit de sociale lasten geknipt willen zien?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 09:26   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Jeetje, zo communistisch?
Niks communisme.
Ouders mogen de keuze helemaal en ongedwongen zelf maken.
  • Of "kinder-staats-steun"
  • Of hun eigen hobby bekostigen.

En bij voorkeur zouden die uniformpjes en bonenpapjes bekostigd worden met giften van de hele bevolking, niet met geroofde middelen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 09:42   #11
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Zo logisch is het niet om mensen die hun eigen leven nog niet op orde krijgen en door de maatschappij meegedragen moeten worden, mee te laten beslissen over hoe de maatschappij georganiseerd zou moeten worden.
Dus op zijn minst alle uitkeringsgerechtigden tijdelijk van stemrecht ontheffing.

Inspraak over hoe kindergeld besteed moet worden is hen ook niet gegund.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 09:52   #12
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niks communisme.
Ouders mogen de keuze helemaal en ongedwongen zelf maken.
  • Of "kinder-staats-steun"
  • Of hun eigen hobby bekostigen.

En bij voorkeur zouden die uniformpjes en bonenpapjes bekostigd worden met giften van de hele bevolking, niet met geroofde middelen.
1)Kinderen zijn geen hobby.
2)De meesten die kindergeld krijgen, betalen er ook zelf voor via de SZ, wat eigenlijk absurd is.
3)Van mij mag het kindergeld afgeschaft worden ALS DE FISCALE DRUK HIER NAAR 45% ZAKT. Eerder niet.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 11:07   #13
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Men is denk ik op dit forum unaniem akkoord dat het kindergeld niet dient afgeschaft te worden; doch vind ik wel dat er -meerbepaald voor het marginalere deel van de bevolking- meer inzage/controle mag komen inzake de besteding van het budget voor de kindjes. Ik bedoel hiermee dat men zaken zoals sigaretten, bier en flatscreens, tuning van de wagen en dergelijke niet moet betalen met de inkomsten uit kindergeld. Want al te vaak ziet men dit in reportages -alsook in het dagelijkse leven (jawel).

Met andere woorden komt er best een soort van bonnensysteem dat tenminste een meer verantwooord besteden van de kindergelden in de hand werkt. Ook voor de meer begoede lagen van de bevolking zal zo'n systeem beter zijn vermits men op die manier vermijdt dat het kindergeld aan luxe fantasietjes wordt besteed.

Voila mijn kijk op de zaken. Niet geheel onbelangrijk denk ik vermits vanaf januari 2019 ieder kind 160 euro zal 'krijgen'; met een extraatje voor wie financieel gezien uit een minder begoed gezin komt.

Discuss please, thanks.
Ik stel voor dat uw uitkering in de vorm van bonnen wordt uitbetaald, iedere dag op het internet/ forum zitten is ook een vorm van onnodige verspilling.
Heeft u daar wel recht op?
Zou niet beter al uw rekeningen worden betaald voor basisvoorzieningen zoals water, gas en elektriciteit ( dus geen internet) en enkel bonnen voor voedsel en kledij worden gegeven?
Een abonnement openbaar vervoer kan ook nog betaald worden, want u moet wel werk kunnen zoeken natuurlijk.
Maar voor de rest, mag er controle zijn op wat u met uw uitkering doet!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 11:10   #14
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Zoals bembem aanhaalt, mag dat gerust in zo'n bonnensysteem of andere gestoken worden dat dit enkel ten behoefte van de kinderen kan komen.
Het is immers niet dat dit de rekening dekt.
Waarom dan ook niet voor haar uitkering?
Ik vind dat kindergeld mag worden afgeschaft voor alle kinderen die hier niet verblijven.
Dus is de erkenning van vaders niet langer het uitgangspunt, het kind moet met de moeder hier verblijven, en dit moet ieder half jaar worden aangetoond met een attest vanuit de school, wanneer het kind tussen 3 en 18 jaar oud is.

Gaat het kind niet regelmatig naar school, dan geeft de school geen attest, punt uit. Die maand dan geen kindergeld.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 11:27   #15
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Waarom dan ook niet voor haar uitkering?
Zie post #2
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 11:30   #16
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Je mag er zeker van zijn dat het kindergeld in veel gezinnen eerder naar sigaretten, bier, honden-en kattenbrokken, halal voeding, kledij, tatoeages en meer van die zooi gaat dan naar de kinderen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 12:20   #17
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Je mag er zeker van zijn dat het kindergeld in veel gezinnen eerder naar sigaretten, bier, honden-en kattenbrokken, halal voeding, kledij, tatoeages en meer van die zooi gaat dan naar de kinderen.
Ja want onze Belgische kinderen lopen in lompen te bedelen voor een boterham, ze gaan zonder eten naar school of liggen uitgemergeld met uitpuilende ogen in de goot. Ze hebben geen computers, smartfones en videospellen. Ze gaan kilometers te voet naar school (als ze al gaan) omdat ze geen fietsen hebben en ga zo maar verder.

Den Hoomer denkt dat dit forum vandaag weer vol mensen zit die zo maar iets uit hun broek krabben en dat die vooral voorkomen in draadjes die door bepaalde armoedige personen geopend zijn.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 12:31   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Ja want onze Belgische kinderen lopen in lompen te bedelen voor een boterham, ze gaan zonder eten naar school of liggen uitgemergeld met uitpuilende ogen in de goot. Ze hebben geen computers, smartfones en videospellen. Ze gaan kilometers te voet naar school (als ze al gaan) omdat ze geen fietsen hebben en ga zo maar verder.

Den Hoomer denkt dat dit forum vandaag weer vol mensen zit die zo maar iets uit hun broek krabben en dat die vooral voorkomen in draadjes die door bepaalde armoedige personen geopend zijn.
Gaat ge ontkennen dat sommige kinderen zonder eten op school aankomen?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 12:46   #19
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Gaat ge ontkennen dat sommige kinderen zonder eten op school aankomen?
Is mierenneuken een werkwoord?
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2018, 13:00   #20
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Ja want onze Belgische kinderen lopen in lompen te bedelen voor een boterham, ze gaan zonder eten naar school of liggen uitgemergeld met uitpuilende ogen in de goot. Ze hebben geen computers, smartfones en videospellen. Ze gaan kilometers te voet naar school (als ze al gaan) omdat ze geen fietsen hebben en ga zo maar verder.

Den Hoomer denkt dat dit forum vandaag weer vol mensen zit die zo maar iets uit hun broek krabben en dat die vooral voorkomen in draadjes die door bepaalde armoedige personen geopend zijn.
In uw omgeving is alles misschien dik ok maar er is ook veel verborgen armoede en dan zwijgen we nog over Wallonië. Of bent u een autoriteit op het vlak van armoede misschien?
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be