Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juli 2003, 23:59   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Anders gaan arbeiden

Luc De Vos, de geestigste en intelligentste rocker van het land, sprak zich in De Standaard uit tegen het belang van de werkgelegenheid: «Er wordt te veel gewerkt in Vlaanderen. De mensen zouden beter een voorbeeld nemen aan mij, ik doe bijna niets. Per jaar maak ik een plaatje of schrijf ik een boek. Dat volstaat voor mij. Een thema als belastingverlaging vind ik immoreel. De belastingen moeten verhoogd worden zodat we meer geld aan de derde wereld kunnen geven.» De Vos zou derhalve nooit voor de VLD stemmen: «De VLD, die blijft maar doordrammen over economische groei. Ik begrijp dat niet. Waarom moet de economie nog groeien? Ik heb vanmiddag drie biefstukken en twee stukken taart gegeten. Ik zit vol, begrijp je.»

Kijk, zo'n man druk ik met liefde aan mijn schrepele borst. Eindelijk iemand die in heldere bewoordingen zegt waar het op aankomt: we werken te veel. Bovendien staat onze arbeidsfilosofie in het teken van een inkomen: werken om geld te verdienen (niet omdat het nuttig is). Daarmee zijn we flink afgeweken van de oorspronkelijke bedoeling van het begrip 'arbeid'. De essentie is namelijk: werken om de samenleving draaiende te houden. Als we ons nu eens beperkten tot die essentie, tot alleen het werk dat nodig is om de maatschappij levensvatbaar te houden? Een eerste stap bijvoorbeeld zou de afschaffing van de luxe-industrie zijn. Al die mensen die nu werken voor de aanmaak en verkoop van waterbedden, parfums, barbiepoppen, juwelen, limousines, zonnebanken en dies meer moeten zich per direct inzetten voor het essentiële: zij moeten brood gaan bakken, treinen besturen, kleren verstellen, huizen bouwen, onderwijs geven, en ja, rocksongs schrijven, liefst van het kaliber Wacht niet te lang, De Redder en Soms vraagt een mens zich af. Als we ons beperken tot het allernoodzakelijkste, zal iedereen minder lang hoeven te werken. Maak nu de keuze: veel werken en materiële luxe, of weinig werken en immateriële luxe.

Die immateriële luxe zal ongekend heilzaam zijn. Er zal minder stress zijn, bijgevolg zal ook het grootste deel van onze psychiaters het wat rustiger aan kunnen doen. Mensen krijgen eindelijk de tijd om De gebroeders Karamazov, Het slot en De Avonden te lezen. Het intellectuele peil van onze bevolking zal derhalve razendsnel toenemen. Er rest eindelijk tijd om nieuwe talen te leren, zodat vertalers overbodig worden en ik eindelijk ook eens wat anders kan gaan doen. Ik heb me laten vertellen dat er mensen zijn die zich vervelen als ze geen werk hebben of met pensioen zijn. Dat zijn domme mensen, waar je maar beter in een wijde bocht omheen gaat. In het ergste geval laat je hen invallen voor zwangere vrouwen en tijdelijk buiten werking gestelde mannen. Maar ze mogen daar niet voor betaald worden, want te veel werken moet ontraden worden.

Het onderwijs speelt een cruciale rol in de realisatie van dit meesterplan. Scholieren moeten basisvaardigheden worden aangeleerd die hen in staat stellen nuttige radertjes te worden in het systeem. In plaats van in het ASO nutteloze kennis over te brengen over de Middeleeuwen, over bron en monding van de Zenne, over de massa van een volwassen man van 70 kg in het luchtledige, moeten onderwijzers hun pupillen leren hoe ze een brood bakken, hoe een boek wordt gebonden, hoe een bevalling wordt geleid.

Waarom moet ik, een eenvoudige schrijnwerkerszoon en marginaal, dit heerlijke voorstel eigenlijk in mijn uppie uitwerken en doet Agalev, de zogenaamde pleitbezorger van een Anders-Gaan-Arbeiden-filosofie, niets? Neem nu Mieke Vogels: zij werkt veel te veel, bijgevolg eet ze méér dan drie biefstukken en twee stukken taart per dag. Zij is een toonbeeld van hoe het niét moet. In haar eentje beeldt ze de verloedering uit, de kapitalistische, Bourgondische méér-mentaliteit waar geen dieet tegen gewassen is.

Ach ja, om dit alles te verwezenlijken hebben we geen politici nodig. Deze omwenteling moet uit de buik van de samenleving groeien, niet uit het hoofd van een politicus. Vergelijk dit met het fileprobleem: men zal het nooit oplossen door regeltjes van hogerhand. Alleen een strenge mentaliteitsverandering onder de bevolking kan een oplossing bieden. Die mentaliteitswijziging zal wellicht eerst plaatsvinden onder onze zogeheten 'geëngageerde medemensen'. Deze mensen, die wij later erg dankbaar zullen zijn, moeten het goede voorbeeld geven en de niet-geëngageerde mens met pook en priknaald uit zijn te dure divan porren: «Ziet hoe Gij het fileprobleem eigenhandig veroorzaakt door dagelijks met uwen tuffer elkaar te belemmeren tot stilstaans toe, hoe Gij vervolgens de overheid met het probleem opzadelt waarvan Gij zelve de hoofdschuldige zijt!» Het mag ook in moderner Nederlands, al weet ik uit ervaring dat geëngageerde mensen niet meer van de jongsten zijn: het is een uitstervend ras, ziet u.

Wat het arbeidsvraagstuk betreft: begin bij uzelf. Als u een beroep uitoefent dat volstrekt onnodig is om de samenleving draaiende te houden: ga iets nuttigs doen! En de eerste die het begrip "jobs creëren" nog in de mond neemt, moet diezelfde mond worden gesnoerd, want dat is niets anders dan de bevolking een bezigheidstherapie opleggen. Er is welvaart genoeg, ze is alleen slecht verdeeld. Ik zal mijn voorstel zo snel mogelijk op tien miljoen exemplaren laten drukken, in alle landstalen plus het Engels, het Arabisch, het Berbers, het Turks en het Herman De Croos.

Pyramus, mei 2003
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 00:03   #2
numarx
Minister
 
numarx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2003
Berichten: 3.388
Standaard

Luc De Vos is een man naar mijn hart. Uw tekst mag er ook best wezen.
__________________
when you're asked to fight a war that's over nothing
it's best to join the side that's gonna win
http://chezpaulus.devnulled.be
numarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 00:17   #3
Mieke 79
Minister
 
Mieke 79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Locatie: Leuven / Mechelen
Berichten: 3.162
Standaard

Ik heb het altijd al gehad voor Luc De Vos. Hij is de enige man die de bierpens sexy maakt en bovendien heeft hij nog leuke ideeën ook!
__________________
Leve de Peace, Love and Understanding revolutie!
Please tell me the reason, behind the colours that you fly... Power to the peaceful!
Mieke 79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 00:21   #4
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Anders gaan Arbeiden, Leven en Vrijen.

Luc De Vos had het al gezegd op Doe de stemtest op TV1. Zijn politieke kleur RULES!!!!!!!!
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 00:26   #5
Mieke 79
Minister
 
Mieke 79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Locatie: Leuven / Mechelen
Berichten: 3.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Anders gaan Vrijen.
Meer dan zes uur aan een stuk, hoop ik!
__________________
Leve de Peace, Love and Understanding revolutie!
Please tell me the reason, behind the colours that you fly... Power to the peaceful!
Mieke 79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 00:29   #6
Lorens
Schepen
 
Lorens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Anders gaan Vrijen.
Meer dan zes uur aan een stuk, hoop ik!
Wie dacht dat de slavendrijvers de wereld nog niet uit waren krijgen nu gelijk...
__________________
Linkiewinkie van beroep
Lorens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 00:30   #7
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Anders gaan Vrijen.
Meer dan zes uur aan een stuk, hoop ik!
Wie dacht dat de slavendrijvers de wereld nog niet uit waren krijgen nu gelijk...
Moet je dat slavenarbeid? Dat is verdomme hemel op aarde!!!
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 00:34   #8
Mieke 79
Minister
 
Mieke 79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Locatie: Leuven / Mechelen
Berichten: 3.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Anders gaan Vrijen.
Meer dan zes uur aan een stuk, hoop ik!
Wie dacht dat de slavendrijvers de wereld nog niet uit waren krijgen nu gelijk...
Moet je dat slavenarbeid? Dat is verdomme hemel op aarde!!!
Mja, is een beetje een inside joke, hé, DaBlacky, weet je nog?
__________________
Leve de Peace, Love and Understanding revolutie!
Please tell me the reason, behind the colours that you fly... Power to the peaceful!
Mieke 79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 00:34   #9
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Anders gaan Vrijen.
Meer dan zes uur aan een stuk, hoop ik!
Wie dacht dat de slavendrijvers de wereld nog niet uit waren krijgen nu gelijk...
Moet je dat slavenarbeid? Dat is verdomme hemel op aarde!!!
Mja, is een beetje een inside joke, hé, DaBlacky, weet je nog?
Tuurlijk dadde. Ik zoek nog steeds naar die kloon 8)
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 01:21   #10
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Mooi tekstje. Maar niemand verplicht anderen om zwaar te werken, het zijn keuzes die gemaakt worden door het individu. Als gij graag immateriele weelde hebt: GOOD FOR YOU!
Kom bij diegenen die meer materieel willen echter niet klagen dat ge te weinig hebt ....
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 09:26   #11
Calle
Parlementslid
 
Geregistreerd: 17 december 2002
Berichten: 1.942
Standaard

Ben hem zaterdag nog tegengekomen op de Gentse feesten.

Een dikke zeveraar is dat ja.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 09:58   #12
skye
Gouverneur
 
skye's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 1.374
Standaard

Dit is allemaal wel heel goedkope praat. "Neen, ge moet niet werken. Zet u maar aan de kant en neemt het er ne keer goed van." Maar ondertussen worden diegenen die wel werken zwaar belast om diegenen die niet werken te onderhouden. Natuurlijk dat Luc Devos voor het verhogen van de belastingen is. Dit lijkt allemaal aanlokkelijk maar kijk ne keer wat er met het communisme gebeurd is.
__________________
Live free or die.
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 09:59   #13
skye
Gouverneur
 
skye's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 1.374
Standaard

Luc Devos = marginaal.
__________________
Live free or die.
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 10:06   #14
Mieke 79
Minister
 
Mieke 79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Locatie: Leuven / Mechelen
Berichten: 3.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
Dit is allemaal wel heel goedkope praat. "Neen, ge moet niet werken. Zet u maar aan de kant en neemt het er ne keer goed van." Maar ondertussen worden diegenen die wel werken zwaar belast om diegenen die niet werken te onderhouden. Natuurlijk dat Luc Devos voor het verhogen van de belastingen is. Dit lijkt allemaal aanlokkelijk maar kijk ne keer wat er met het communisme gebeurd is.
Luc De Vos is zelf zelfstandige, dus wordt toch wel zwaar belast. Ik lees hier meer een boodschap in van 'minder werken', onthaasting, genieten van het leven, van je vrienden, familie,... Zou iedereen dit niet willen? Mja, tis natuurlijk een kwestie van prioriteiten, en natuurlijk overdrijft hij hier wel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
Luc Devos = marginaal
Ik heb niks tegen marginalen.
__________________
Leve de Peace, Love and Understanding revolutie!
Please tell me the reason, behind the colours that you fly... Power to the peaceful!
Mieke 79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 10:13   #15
skye
Gouverneur
 
skye's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 1.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
Dit is allemaal wel heel goedkope praat. "Neen, ge moet niet werken. Zet u maar aan de kant en neemt het er ne keer goed van." Maar ondertussen worden diegenen die wel werken zwaar belast om diegenen die niet werken te onderhouden. Natuurlijk dat Luc Devos voor het verhogen van de belastingen is. Dit lijkt allemaal aanlokkelijk maar kijk ne keer wat er met het communisme gebeurd is.
Luc De Vos is zelf zelfstandige, dus wordt toch wel zwaar belast. Ik lees hier meer een boodschap in van 'minder werken', onthaasting, genieten van het leven, van je vrienden, familie,... Zou iedereen dit niet willen? Mja, tis natuurlijk een kwestie van prioriteiten, en natuurlijk overdrijft hij hier wel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
Luc Devos = marginaal
Ik heb niks tegen marginalen.
Ik ook niet. Zolang ze maar niet voor hogere belastingen pleiten.
__________________
Live free or die.
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 10:16   #16
Georg
Provinciaal Statenlid
 
Georg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2003
Locatie: Absurdistan
Berichten: 707
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
Luc Devos = marginaal.
I love marginaal
__________________
[size=4]Love all, trust a few. Do wrong to none.[/size]
Shakespeare
Georg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 11:54   #17
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde
 
Renaud's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 891
Standaard

Is de boodschap niet gewoon: mensen, probeer wat meer te genieten van het leven.
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 11:57   #18
Mieke 79
Minister
 
Mieke 79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Locatie: Leuven / Mechelen
Berichten: 3.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renaud
Is de boodschap niet gewoon: mensen, probeer wat meer te genieten van het leven.
[size=6]Zalige boodschap hé! [/size]
__________________
Leve de Peace, Love and Understanding revolutie!
Please tell me the reason, behind the colours that you fly... Power to the peaceful!
Mieke 79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 12:20   #19
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renaud
Is de boodschap niet gewoon: mensen, probeer wat meer te genieten van het leven.
[size=6]Zalige boodschap hé! [/size]
Mooi, maar ik voel mij niet aangesproken.

Ik geniet namelijk met volle teugen van het leven.

__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 12:40   #20
Mieke 79
Minister
 
Mieke 79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Locatie: Leuven / Mechelen
Berichten: 3.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renaud
Is de boodschap niet gewoon: mensen, probeer wat meer te genieten van het leven.
[size=6]Zalige boodschap hé! [/size]
Mooi, maar ik voel mij niet aangesproken.

Ik geniet namelijk met volle teugen van het leven.

Alles kan beter! Je kan nooit genoeg genieten!
__________________
Leve de Peace, Love and Understanding revolutie!
Please tell me the reason, behind the colours that you fly... Power to the peaceful!
Mieke 79 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be