Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 januari 2014, 19:58   #41
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Op tram en bus kan je ook niet alles meenemen, dan kan je al om grotere boodschappen met fiets en (fiets)kar. OV is vaak ook trager, en het werkt zelden van punt tot punt. En fit? Ik ben lang niet zo sportief als ik klink, hoor. Zelfs een ongeoefende fietser heeft weinig moeite met pakweg 5 of 6 km. En het is een cliché, maar je kan je kledij aanpassen aan bijna elk weer.
Om de auto terug te dringen heb je beide nodig, een goede fietsinfra, en een performant OV-systeem.
De meeste mensen moeten langere afstanden dan 5 of 6 km. afleggen. Ikzelf leg ongeveer 300 km. per dag af, maar dat is ook uitzonderlijk. In landen als de VS of Canada en vele andere evenwel niet.


OV zou moeten sneller zijn, zeker met de hogesnelheidstreinen (waar veel ecologisten onvoorstelbaar maar waar tegen zijn...) en metro's. Dus zeker als het grote afstanden betreft of/en in een stedelijke omgeving.
In een stedelijke omgeving wonen is veel ecologischer, zelfs al wonen de meeste ecologisten liever op het platteland. Minder natuur en landbouwgrond wordt ervoor verkwanseld, en in een appartement wonen spaart ook op verwarmings- en andere nutsvoorzieningskosten.
Azië haalt ons intussen in, nu heb je al betaalbare treinen tussen Peking en Shangai die er enkele uren over doen, waar dat tot enkele decennia geleden meer dan een dag duurde.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2014, 21:13   #42
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

De meest ecologische energiebesparing is de energie die nooit gebruikt is geweest. Met vervoer wordt dat dat de meest ecologisch afgelegde km de km is die niet werd afgelegd. Daarnaast zijn er inderdaad gradaties van vervuiling, waarbij openbaar vervoer het niet slecht doet. Maar alleen OV volstaat niet, net zo min als alleen de fiets volstaat. En daarvoor is stedelijk leven inderdaad een grote hulp. En daar is snelheid slechts 1 aspect, betrouwbaarheid en bruikbaarheid zijn m.i. belangrijker. Ik geloof dat een hoge frequentie en stiptheid meer reizigers trekken dan een HST die maar enkele keren per dag rijdt. Maar ook hier geldt, dat beide nodig zijn.
Ik ben alleen tegen HST's wanneer ze de middelen voor regulier, lokaler OV kannibaliseren, en wanneer nieuwe infrastructuur geen rekening houdt met plaatselijke omstandigheden.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2014, 22:36   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De meeste mensen moeten langere afstanden dan 5 of 6 km. afleggen. Ikzelf leg ongeveer 300 km. per dag af, maar dat is ook uitzonderlijk. In landen als de VS of Canada en vele andere evenwel niet.
Uit cijfers van de FOD Economie blijkt dat we in België aan een dagelijks gemiddeld zitten van 18,8 km. Dit betekent dan ook dat er flink wat mensen minder kilometers doen en ook flink wat meer.

Bepaalde afstanden lijken me zeker overbrugbaar met een fiets, vooral nu er in de handel allerlei elektrisch ondersteunde modellen voorradig zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2014, 23:08   #44
ShinobiX9X
Burger
 
Geregistreerd: 31 maart 2011
Berichten: 188
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Fietsen is gezond en soms leuk, maar het kan nooit een alternatief voor "koning auto" worden. Je kunt er niet veel mee vervoeren, je bent onderhevig aan de natuurelementen, je kunt er geen lange afstanden mee afleggen, en je moet er redelijk fit voor zijn.

Veel belangrijker om het aantal auto's terug te dringen is goed openbaar vervoer, zoals treinen, bussen, trams, etc. Wie in een stad woont en werkt zou eigenlijk geen auto nodig moeten hebben. Bvb. gebeurt 90% van alle verplaatsingen in Hong Kong met het openbaar vervoer, en de meeste mensen hebben er zelfs geen auto.
Hong Kong telt evenveel inwoners als Vlaanderen en is evengroot als 1/3 van West-Vlaandere. Ja dan gaat dit.
ShinobiX9X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2014, 23:11   #45
ShinobiX9X
Burger
 
Geregistreerd: 31 maart 2011
Berichten: 188
Standaard

Laat mij in de auto rijden of te voet wandelen, ik laat je fietsen.
ShinobiX9X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2014, 23:13   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ShinobiX9X Bekijk bericht
Laat mij in de auto rijden of te voet wandelen, ik laat je fietsen.
Ik laat u helemaal niet op het fietspad rijden met uw auto. Net zoals u ook niet in een autovrije straat mag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2014, 23:20   #47
ShinobiX9X
Burger
 
Geregistreerd: 31 maart 2011
Berichten: 188
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik laat u helemaal niet op het fietspad rijden met uw auto. Net zoals u ook niet in een autovrije straat mag.
Wanneer zag je mij dan op een fietspad rijden?

Mijn ervaring als voetganger hier is wel dat fietsers een stuk arroganter zijn dan automobilisten. Ik word zelfs uitgescholden als ik op het zebrapad niet stop om een fietser voorrang te verlenen.
ShinobiX9X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2014, 23:28   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ShinobiX9X Bekijk bericht
Wanneer zag je mij dan op een fietspad rijden?

Mijn ervaring als voetganger hier is wel dat fietsers een stuk arroganter zijn dan automobilisten. Ik word zelfs uitgescholden als ik op het zebrapad niet stop om een fietser voorrang te verlenen.
Uw ervaring is dan de mijne niet. Als automobilist, als fietser en als voetganger probeer ik steeds de regels na te leven en een zekere hoffelijkheid te tonen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2014, 23:43   #49
ShinobiX9X
Burger
 
Geregistreerd: 31 maart 2011
Berichten: 188
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw ervaring is dan de mijne niet. Als automobilist, als fietser en als voetganger probeer ik steeds de regels na te leven en een zekere hoffelijkheid te tonen.
En als iedereen dit zou doen zou heel deze discussie overbodig zijn.
ShinobiX9X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 12:48   #50
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw ervaring is dan de mijne niet. Als automobilist, als fietser en als voetganger probeer ik steeds de regels na te leven en een zekere hoffelijkheid te tonen.
Maar fietsen in België en zeker in grote steden blijft gevaarlijk in vergelijking met Nederland, zelfs als iedereen zich aan de regels houdt, wat zeker niet altijd het geval is.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 12:55   #51
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
De meest ecologische energiebesparing is de energie die nooit gebruikt is geweest. Met vervoer wordt dat dat de meest ecologisch afgelegde km de km is die niet werd afgelegd. Daarnaast zijn er inderdaad gradaties van vervuiling, waarbij openbaar vervoer het niet slecht doet. Maar alleen OV volstaat niet, net zo min als alleen de fiets volstaat. En daarvoor is stedelijk leven inderdaad een grote hulp. En daar is snelheid slechts 1 aspect, betrouwbaarheid en bruikbaarheid zijn m.i. belangrijker. Ik geloof dat een hoge frequentie en stiptheid meer reizigers trekken dan een HST die maar enkele keren per dag rijdt. Maar ook hier geldt, dat beide nodig zijn.
Ik ben alleen tegen HST's wanneer ze de middelen voor regulier, lokaler OV kannibaliseren, en wanneer nieuwe infrastructuur geen rekening houdt met plaatselijke omstandigheden.
Hoe meer mensen in steden en hoogbouw wonen, hoe minder vervoer er nodig is, dat wisten zelfs de sovjet-communisten al.

De HST zouden er voor kunnen zorgen dat bvb. het traject Antwerpen Brussel of Antwerpen Gent verminderd wordt tot 20 minuten, wie zou er dan nog de auto nemen tussen die steden als die treinen ook nog eens betaalbaar zouden zijn, en er voldoende parkingmogelijkheden zouden zijn bij het station?
Wie in de stad woont zou met de fiets kunnen verder reizen, of met metro, tram of bus, wie op het platteland woont vanaf het station de auto nemen.

Op langere afstanden en voor grotere landen is de HST helemaal een zegen. Bvb. vliegreizen tussen Parijs, Londen, amsterdam, Brussel, Keulen, Berlijn, Lyon, etc. worden steeds minder populair.

In de VS is het openbaar vervoer volledig verwaarloosd, met gevolg dat de auto er koning blijft en er ook ontzettend veel gevlogen wordt... Ecologisch hebben de VS, in verhouding, een veel grotere voetafdruk dan Europa.
Goed, HST tussen Californië en de oostkust heeft niet veel zin, maar onvoorstelbaar dat er bvb. geen HST is tussen Chicago, Boston, New York, en Washington, of tussen San Fransico, Silicon valley, LA en San Diego (er wordt aan gedacht, maar nog niets concreets...)....
De VS staan decennia achter op West-Europa, Japan en zelfs China op dat vlak.

Laatst gewijzigd door tomm : 28 januari 2014 om 13:05.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 13:07   #52
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit cijfers van de FOD Economie blijkt dat we in België aan een dagelijks gemiddeld zitten van 18,8 km. Dit betekent dan ook dat er flink wat mensen minder kilometers doen en ook flink wat meer.

Bepaalde afstanden lijken me zeker overbrugbaar met een fiets, vooral nu er in de handel allerlei elektrisch ondersteunde modellen voorradig zijn.
Zeker, en het is gezond, maar niet voor iedereen haalbaar, daar moeten we realistisch in zijn.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 13:09   #53
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ShinobiX9X Bekijk bericht
Hong Kong telt evenveel inwoners als Vlaanderen en is evengroot als 1/3 van West-Vlaandere. Ja dan gaat dit.
inderdaad, maar het toont ook aan dat hoogbouw en stedelijke concentraties wel degelijk ecologisch verantwoord zijn.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 13:14   #54
ShinobiX9X
Burger
 
Geregistreerd: 31 maart 2011
Berichten: 188
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
inderdaad, maar het toont ook aan dat hoogbouw en stedelijke concentraties wel degelijk ecologisch verantwoord zijn.
Behalve een uitstekend openbaar vervoer zou ik het toch geen ecologisch pareltje noemen hoor.
ShinobiX9X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 13:32   #55
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ShinobiX9X Bekijk bericht
Behalve een uitstekend openbaar vervoer zou ik het toch geen ecologisch pareltje noemen hoor.
Veel minder auto's betekent ook veel minder uitstootgassen. Bovendien is een ook nog veel groen en bossen aanwezig waar niet gebouwd mag worden.

Laatst gewijzigd door tomm : 28 januari 2014 om 13:33.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 13:36   #56
lohabra
Schepen
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik laat u helemaal niet op het fietspad rijden met uw auto. Net zoals u ook niet in een autovrije straat mag.
Zoals u fietsers ook niet op de rijbaan laat rijden, als er een bruikbaar en perfect berijdbaar fietspad ligt ?
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 13:50   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Maar fietsen in België en zeker in grote steden blijft gevaarlijk in vergelijking met Nederland, zelfs als iedereen zich aan de regels houdt, wat zeker niet altijd het geval is.
Op dat vlak hebben we een achterstand van vele decennia. Gelukkig zie ik dat er toch flink aan gewerkt wordt. Ondanks bijvoorbeeld mooie projecten als de Leiewerken blijft Kortrijk zwaar in gebreke als het op fietsinfrastructuur komt. In Gent daarentegen wordt flink aan de weg getimmerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 13:51   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Zoals u fietsers ook niet op de rijbaan laat rijden, als er een bruikbaar en perfect berijdbaar fietspad ligt ?
Wel in groep. Voorzien in de wegcode.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 14:17   #59
R.Verhiest
Gouverneur
 
R.Verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2013
Berichten: 1.318
Standaard

Her en der zijn er reeds vele interessante projecten uitgevoerd en in uitvoering om de mobiliteit in stedelijk gebied te verbeteren (distributie van goederen - vertramming - tol om met de auto de stad in te rijden naargelang het antal passagiers).

Intussen is de modale in lintbebouwingen wonende belg er nog steeds van overtuigd dat
de stadscenbtra open moeten staan voor alle autoverkeer.

Zonder een goed uitgebouwd openbaar vervoer in de toekomstige grotere agglomeraties zullen we het niet redden !
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 14:19   #60
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op dat vlak hebben we een achterstand van vele decennia. Gelukkig zie ik dat er toch flink aan gewerkt wordt. Ondanks bijvoorbeeld mooie projecten als de Leiewerken blijft Kortrijk zwaar in gebreke als het op fietsinfrastructuur komt. In Gent daarentegen wordt flink aan de weg getimmerd.
toevallig of niet met SPA-burgemeester?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be