Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Walter Vandenbossche (CD&V) - 19 tot 25 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Walter Vandenbossche (CD&V) - 19 tot 25 februari Vlaming en Brusselaar, zo zegt hij zelf. Momenteel zit deze advocaat in de Brusselse Hoofdstedelijke Raad, met de verkiezingen komt hij op voor een zitje in het federale halfrond. Opgelet: deze sessie begint pas op woensdag, maar zal ook iets langer duren.

 
 
Discussietools
Oud 22 februari 2007, 21:04   #1
Walter Vandenbossche
 
 
Walter Vandenbossche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 101
Standaard BRUSSEL EN VLAANDEREN, een liefde-haat verhouding

Vlaanderen kent Brussel niet. Vandaag herbouwt Vlaanderen een muur rond Brussel, die voorheen, als FDF bouwwerk was afgebroken. Nochtans is Brussel essentieel voor Vlaanderen's economie en dus welvaart. Brussel is een gelaat van Vlaanderen in de wereld en moet hier méér gebruik van maken.
Brussel als woonstad is bijzonder leuk, als werkstad biedt ze een boeiend werkaanbod, als Europese stad isze de top.
Laten we anders denken over onze Hoofdstad!
Walter Vandenbossche is offline  
Oud 22 februari 2007, 21:05   #2
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Vlaanderen kent Brussel niet. Vandaag herbouwt Vlaanderen een muur rond Brussel, die voorheen, als FDF bouwwerk was afgebroken. Nochtans is Brussel essentieel voor Vlaanderen's economie en dus welvaart. Brussel is een gelaat van Vlaanderen in de wereld en moet hier méér gebruik van maken.
Brussel als woonstad is bijzonder leuk, als werkstad biedt ze een boeiend werkaanbod, als Europese stad isze de top.
Laten we anders denken over onze Hoofdstad!

Hierover geef ik je gelijk maar Brussel op zich is een afschuwelijke stad om in te wonen en bovendien onbetaalbaar.
Vorenus is offline  
Oud 22 februari 2007, 21:19   #3
Walter Vandenbossche
 
 
Walter Vandenbossche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 101
Standaard

Brussel is niet zo afschuwelijk als je denkt. Zij is zeker niet de duurste Europese stad. ga maar even op stap, op een gewone vrijdag of zaterdagavond, dan zie je hoe Brussel bruist!
Walter Vandenbossche is offline  
Oud 22 februari 2007, 21:21   #4
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Brussel is niet zo afschuwelijk als je denkt. Zij is zeker niet de duurste Europese stad. ga maar even op stap, op een gewone vrijdag of zaterdagavond, dan zie je hoe Brussel bruist!

er zijn een paar mooie plekjes in Brussel maar datv is het dan ook. Ik weet ook dat je niet op de grote markt moet zijn om een koffie of een pintje te drinken. Wat ik bedoel met onbetaalbaar, zijn de prijzen van de vastgoed. Een gewoon gezin kan dat niet meer betalen.
Vorenus is offline  
Oud 22 februari 2007, 22:43   #5
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Vlaanderen kent Brussel niet. Vandaag herbouwt Vlaanderen een muur rond Brussel, die voorheen, als FDF bouwwerk was afgebroken. Nochtans is Brussel essentieel voor Vlaanderen's economie en dus welvaart. Brussel is een gelaat van Vlaanderen in de wereld en moet hier méér gebruik van maken.
Brussel als woonstad is bijzonder leuk, als werkstad biedt ze een boeiend werkaanbod, als Europese stad isze de top.
Laten we anders denken over onze Hoofdstad!
Dit soort van propaganda komt echt mijn strot uit. Politici zoals u die Brussel verkopen als het Centrum van het Universum zijn ronduit lachwekkend. De Vlamingen wat schrik aanjagen voor zelfstandigheid met als argument dat we "ons gezicht" verliezen als we Brussel verliezen!

Brussel is hoogstens het gelaat van de bureaucratische EU. Van Vlaanderen? Laat me niet lachen. Denkt u nu echt dat mensen bij Brussel aan Vlaanderen denken!?
Ik raad u trouwens aan eens wat meer expats die in Brussel wonen (of gewone toeristen) te aanhoren: Brussel is allesbehalve populair of geliefd.

Brussel is een groot uitgevallen provinciestad die de laatste jaren serieus naast haar schoenen is gaan lopen, met hulp van politici zoals u.

Wat zou Vlaanderen zijn zonder Brussel? Wel, gewoon hetzelfde Vlaanderen dat wij vandaag kennen: één van Europa's topregio's met een wereldhaven, enz. We gaan heus niks verliezen als Brussel z'n eigen weg gaat aangezien de geografische ligging van de stad die niet zal veranderen.

Hou dus aub op met de Vlamingen schrik aan te jagen door Brussel voor te stellen als dé stad die we niet mogen verliezen "anders zou de wereld vergaan."

ps: Ga trouwens eens met de trein naar Brussel; in de Brusselse stations waan je je in 1946. Vies, vuil, oud, donker en stinkend. Prachtig hoe de Europese hoofdstad haar bezoekers verwelkomt. Beschamend. En dat moet ons "venster op de wereld" zijn? What a joke.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 22 februari 2007 om 22:45.
Zeno! is offline  
Oud 23 februari 2007, 00:40   #6
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Brussel is niet zo afschuwelijk als je denkt. Zij is zeker niet de duurste Europese stad. ga maar even op stap, op een gewone vrijdag of zaterdagavond, dan zie je hoe Brussel bruist!
Het bruist van Hollanderhaat. Ben er dinsdag en woensdag geweest. Wat een domper zeg.
liberalist_NL is offline  
Oud 23 februari 2007, 08:47   #7
Walter Vandenbossche
 
 
Walter Vandenbossche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 101
Standaard

Je houdt van de stad, of niet. Je houdt van multiculturaliteit of niet. Voor de ene maakt stadslucht vrij, voor de andere stadsvlucht. Maar laat ons geen domme dingen vertellen. Brussel is een sterk economisch centrum, omdat deze stad, als Hoofdstad van Vlaanderen én Wallonië is kunnen uitgroeien tot een Europese, zelfs wereldstad.
In onze wijken leven volksgemeenschappen zoals elders, warm, solidair. Brussel heeft de andere gewesten nodig als brood en water om te overleven. Ik doorbreek niet de relaties met de andere gewesten in mijn politiek denken.
Ook van Brussel kun je houden...
Walter Vandenbossche is offline  
Oud 23 februari 2007, 11:38   #8
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Je houdt van de stad, of niet. Je houdt van multiculturaliteit of niet. Voor de ene maakt stadslucht vrij, voor de andere stadsvlucht. Maar laat ons geen domme dingen vertellen. Brussel is een sterk economisch centrum, omdat deze stad, als Hoofdstad van Vlaanderen én Wallonië is kunnen uitgroeien tot een Europese, zelfs wereldstad.
In onze wijken leven volksgemeenschappen zoals elders, warm, solidair. Brussel heeft de andere gewesten nodig als brood en water om te overleven. Ik doorbreek niet de relaties met de andere gewesten in mijn politiek denken.
Ook van Brussel kun je houden...
Dat is natuurlijk helemaal waar, en ik vertel u dan ook niets dan de waarheid. Brussel heeft een prachtige collectie historische schatten en een aantal economisch zeer aantrekkelijke motieven. Maar laten we eerlijk zijn. Zelfs tijdens mijn verblijf daar hoorde ik op TV dat Brussel een van de hoogste armoedecijfers heeft. Eén op de vier mensen leeft onder die grens. Dat is hoger dan bijna elke andere EU-stad of land. De mensen zijn chagrijnig als de pest, en krijgen met de grootste tegenzin een nog steeds slecht woord Nederlands uit hun strot. Van wat ik er gezien heb vind ik Wallonië dichter bij Vlaanderen staan dan Brussel. Er moet flink wat gebeuren daar, qua vriendelijkheid en dynamiek komt het niet eens in de buurt bij steden als Antwerpen of zelfs Arnhem, de provinciestad van Gelderland.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 23 februari 2007 om 11:39.
liberalist_NL is offline  
Oud 23 februari 2007, 13:59   #9
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde
 
DenDane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2006
Berichten: 876
Standaard

Citaat:
Je houdt van de stad, of niet. Je houdt van multiculturaliteit of niet
Als vroegere bewoner van Brussel en meer bepaald Laken, moet ik met verdriet aanzien, wat er van deze prachtige stad gebeurd is....

Laatst ben ik eens door de straat gereden waar ik 3/4 van mijn jeugd heb gespendeerd....van die mooie straat blijft er niets meer over, het lijkt meer op één of andere geto

Laatst gewijzigd door DenDane : 23 februari 2007 om 14:00.
DenDane is offline  
Oud 23 februari 2007, 14:37   #10
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De mensen zijn chagrijnig als de pest
Tegen jou omdat je Nederland bent, of gewoon tegen iedereen, hoe dan?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 23 februari 2007, 15:19   #11
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Dit soort van propaganda komt echt mijn strot uit. Politici zoals u die Brussel verkopen als het Centrum van het Universum zijn ronduit lachwekkend. De Vlamingen wat schrik aanjagen voor zelfstandigheid met als argument dat we "ons gezicht" verliezen als we Brussel verliezen!

Brussel is hoogstens het gelaat van de bureaucratische EU. Van Vlaanderen? Laat me niet lachen. Denkt u nu echt dat mensen bij Brussel aan Vlaanderen denken!?
Ik raad u trouwens aan eens wat meer expats die in Brussel wonen (of gewone toeristen) te aanhoren: Brussel is allesbehalve populair of geliefd.

Brussel is een groot uitgevallen provinciestad die de laatste jaren serieus naast haar schoenen is gaan lopen, met hulp van politici zoals u.

Wat zou Vlaanderen zijn zonder Brussel? Wel, gewoon hetzelfde Vlaanderen dat wij vandaag kennen: één van Europa's topregio's met een wereldhaven, enz. We gaan heus niks verliezen als Brussel z'n eigen weg gaat aangezien de geografische ligging van de stad die niet zal veranderen.

Hou dus aub op met de Vlamingen schrik aan te jagen door Brussel voor te stellen als dé stad die we niet mogen verliezen "anders zou de wereld vergaan."

ps: Ga trouwens eens met de trein naar Brussel; in de Brusselse stations waan je je in 1946. Vies, vuil, oud, donker en stinkend. Prachtig hoe de Europese hoofdstad haar bezoekers verwelkomt. Beschamend. En dat moet ons "venster op de wereld" zijn? What a joke.
Dat gebeurt natuurlijk als je vijandig bijna racistisch tegenover elkaar staat....... dan wordt alles verwaarloosd ten bate van de haat.
Haat is heel onproductief als u het mij vraagt zowel voor Vlaanderen als België en Brussel.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline  
Oud 23 februari 2007, 15:26   #12
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Je houdt van de stad, of niet. Je houdt van multiculturaliteit of niet. Voor de ene maakt stadslucht vrij, voor de andere stadsvlucht. Maar laat ons geen domme dingen vertellen. Brussel is een sterk economisch centrum, omdat deze stad, als Hoofdstad van Vlaanderen én Wallonië is kunnen uitgroeien tot een Europese, zelfs wereldstad.
In onze wijken leven volksgemeenschappen zoals elders, warm, solidair. Brussel heeft de andere gewesten nodig als brood en water om te overleven. Ik doorbreek niet de relaties met de andere gewesten in mijn politiek denken.
Ook van Brussel kun je houden...
Natuurlijk kan je van Brussel houden. Ik heb er met plezier gewoond.
Als er al sprake is van enig verval in bepaalde wijken van Brussel dan is dat vooral door de strijd en de economische competitie tussen gewesten en tussen mensen die niet samenwerken maar elkaar voortdurend de 'duvel' aandoen.
Het wordt tijd dat we die mensen wegstemmen en anderen verkiezen die wel willen bouwen aan een welvarend geheel die het welzijn van de mens laten primeren op taal en godsdienst.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 23 februari 2007 om 15:27.
labyrinth is offline  
Oud 23 februari 2007, 17:24   #13
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Tegen jou omdat je Nederland bent, of gewoon tegen iedereen, hoe dan?
Alleen al in de horeca wordt van je afgekeken of je niet bestaat. Als je in het Nederlands begint, dan spreken ze dat met tegenzin terug, de mensen op straat zien er nog al droevig uit. Ik heb niet de indruk dat het chagrijn zijn kwam door mijn Nederlander zijn, hoewel ze totaal geen zin hadden Nederlands te spreken.
liberalist_NL is offline  
Oud 23 februari 2007, 17:39   #14
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Alleen al in de horeca wordt van je afgekeken of je niet bestaat. Als je in het Nederlands begint, dan spreken ze dat met tegenzin terug, de mensen op straat zien er nog al droevig uit. Ik heb niet de indruk dat het chagrijn zijn kwam door mijn Nederlander zijn, hoewel ze totaal geen zin hadden Nederlands te spreken.
Daar is iets van .... maar dat komt eerder doordat ze het Nederlands linken aan Vlaams-nationalisme dan aan de taal het Nederlands zelf. Die Vlaamse gordel werkt een beetje op hen zoals het cordon werkt op het VB.
Eigenlijk is de gordel-cordon het beste bewijs dat ons klein landje toch mooi tweetalig is. Waarom deden ze geen gordel rond het VB ...... omdat de gordel al bestond rond Brussel, dus kozen onze Vlamingen dan maar voor het Franse cordon......
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline  
Oud 23 februari 2007, 18:04   #15
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Alleen al in de horeca wordt van je afgekeken of je niet bestaat. Als je in het Nederlands begint, dan spreken ze dat met tegenzin terug, de mensen op straat zien er nog al droevig uit. Ik heb niet de indruk dat het chagrijn zijn kwam door mijn Nederlander zijn, hoewel ze totaal geen zin hadden Nederlands te spreken.
Als ik jou hoor praten dan is het alsof de Franstalige Brusselaars die jij tegen het lijf loopt allemaal uiteindelijk wel Nederlands begrijpen?

En... kom je eigenlijk nooit een Vlaming tegen in Brussel?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 23 februari 2007, 18:14   #16
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Als ik jou hoor praten dan is het alsof de Franstalige Brusselaars die jij tegen het lijf loopt allemaal uiteindelijk wel Nederlands begrijpen?

En... kom je eigenlijk nooit een Vlaming tegen in Brussel?
20 % ongeveer, maar je moet wel geluk hebben .......
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline  
Oud 23 februari 2007, 18:27   #17
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
20 % ongeveer, maar je moet wel geluk hebben .......
Ik vrees dat het minder is hoor , electoraal is het in elk geval maar rond de 14.2%.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 23 februari 2007, 18:30   #18
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik vrees dat het minder is hoor , electoraal is het in elk geval maar rond de 14.2%.
Ja, naar het schijnt is het nog lager en bovendien zijn ze aan het afsterven ........ hen van nationaliteit doen veranderen zal niet meevallen.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 23 februari 2007 om 18:32.
labyrinth is offline  
Oud 23 februari 2007, 18:59   #19
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Als ik jou hoor praten dan is het alsof de Franstalige Brusselaars die jij tegen het lijf loopt allemaal uiteindelijk wel Nederlands begrijpen?

En... kom je eigenlijk nooit een Vlaming tegen in Brussel?
In de toeristische sektor toch echt wel. De spraken allemaal Nederlands, welliswaar gebrekkig, maar Nederlands. Met de grootst mogelijke tegenzin. Ze begrepen het allemaal wel. Ik ben er ook veel Vlamingen tegengekomen, vooral op de Grote Markt.
liberalist_NL is offline  
Oud 23 februari 2007, 19:18   #20
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik vrees dat het minder is hoor , electoraal is het in elk geval maar rond de 14.2%.
Electoraal zijn enkel de mensen die er wonen. Vanuit heel Vlaanderen pendelen echter elke dag mensen naar Brussel. Overdag in het centrum hoor je evenveel Nederlands als Frans praten.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 23 februari 2007 om 19:19.
lomeanor is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be