Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 januari 2019, 07:56   #21
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat is het nu ? Hadden die het nu makkelijker of moeilijker dan uw generatie want jij veranderd hier nogal eens van idee daaromtrent zoals je pet staat.
Zelf gebouwd in 1988

Intrestvoet (variabel) 7,25%, max 2% omhoog, naar onder geen limiet.
Geleende bedrag 1.500.000 frank
Eigen kapitaal: 1.500.000 frank
Aankoop grond: 460.000 frank
Notaris : 22.000 frank (lening en beschrijving grond)
Mobiliteit: Aankoop Ford Sierra.

Eigen werk:
  • Metsen
  • Dakwerken
  • Elektriciteit
  • Water
  • Plan (wel laten ondertekenen door een architect)
  • Poutrel- en dal berekening
  • Verwarming
  • Plaatsen van ramen en deuren
  • Vloer en tegelwerken

Uitgegeven:
  • Grondwerken
  • Bepleisteren
  • Aankoop van ramen en deuren
  • Binnenschrijnwerk

Uitgestelde werken (5 jaar):
  • Badkamer
  • Ingerichte keuken

Wij trokken in 1990, twee jaar na aankoop van de grond, in ons stulpje.
Wij hadden een keukenblokje (enkele kastjes) een vrijstaand elektrisch vuur, een koelkast (tafelmodel) een douche en een wasbakje.

Bijna ieder vrij moment staken wij in onze bouw, ik kon hiervoor wel regelmatig rekenen op vrienden en familie (die ik terug geholpen heb).
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 07:58   #22
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Jonkmannen" bleven indertijd gewoon bij hun ouders wonen.
In tegenwoordige tijden is dat terug in de 'mode' bij de ouders blijven wonen.

Ik merk dat goed in de buurt hier waar er tal van voorbeelden zijn van 'jonge mensen' die nog steeds bij hun ouders wonen.

Ik denk zelfs dat er ééntje bij is die al meer dan 30 moet zijn die nog steeds in de 'korf zonder zorg' woont.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 08:02   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ik weet nog bij mijn eerste werkgever dat ik na 6 maanden in dienst mocht kiezen : opslag van toen 5000 BEF. Wat veel was. Te kiezen : elke maand extra in de hand of officieel maar dan wel bruto. Ik had toen ongeveer een 45000 BEF netto en ongeveer 30000 BEF in het handje. Wel veel weekendschriften geklopt en die waren altijd gewoon in de hand uitbetaald. Plus de extra's zoals een bedrijfswagen met tankkaart en mobilofoon (017) in. Bedragen zijn van ergens begin jaren '90 en als pas afgestudeerde.
Ik ben graag vrij in de zomermaanden en in de kerst- en paasvakantie, dit is me, op enkele dagen na (vergaderingen of werfoverleg), steeds gelukt. Al meer dan 40 jaar zet ik daarvoor verlof en overuren in.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 08:21   #24
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik woon in een simpel rijhuisje. En dat is toen gekocht voor minder dan 100K. Langs de andere kant is het volgens een aantal makelaars zelfs met een 15j oude keuken en badkamer +/- €180K waard.
De waarde van een woning hangt af van de ligging.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 08:26   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Begin jaren 90? Mijn eerste netto maandloon was €900, en ik was maar een simpel beginnend lasserke.


Met wat voor en na bijklussen was het goed leven.
Maar een huizeke in Terhagen van 20K kon ik niet kopen, want ik verdiende niet genoeg en €7K eigen inbreng was niet genoeg voor 4 "grootbanken".


Bof, het leven is verder gekabbeld, en momenteel zit ik comfy.

En ik zal ervoor zorgen dat mijn petekindje het nodige zal krijgen op een manier dat oompje (r)overheid er zo min mogelijk aan zal afromen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 08:27   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
De waarde van een woning hangt af van de ligging.
Centrum Vilvoorde...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 09:13   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
In tegenwoordige tijden is dat terug in de 'mode' bij de ouders blijven wonen.

Ik merk dat goed in de buurt hier waar er tal van voorbeelden zijn van 'jonge mensen' die nog steeds bij hun ouders wonen.

Ik denk zelfs dat er ééntje bij is die al meer dan 30 moet zijn die nog steeds in de 'korf zonder zorg' woont.
Ik heb mijn kinderen "met zachte hand" buiten geduwd.
Met de aankondiging: de eerste twee jaren dat je je eigen pree verdient, betaal je je mama voor de was en de plas met 1/3 van je netto;
na die twee jaren, betaal je 2/3.
Ze zijn alle drie schoon op tijd op eigen vleugels gaan vliegen. En dat bevordert een gezonde relatie oude ouders/volwassen kinderen enorm.

Als je dan ziet dat het goed stabiel gaat met hen, dan kan je hen sponsoren voor de aankoop van een eigen woning.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 09:17   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
De waarde van een woning hangt af van de ligging.
Strikt genomen is dat onjuist.
Het is de waarde van de grond, die afhangt van de ligging. Zeer zwaar afhangt van de ligging.
Het huis dat er op staat, maakt geen verschil. Een steek kost evenveel, een keuken/badkamer/ ... ook.

Koop je iets in een goedkope streek/buurt ... dan zal je (desnoods later) toch ook betalen, bijvoorbeeld aan transport. Of veel later: mindere stijging van de prijs van je woning.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 10:00   #29
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb nooit geld gekregen in het handje.
Overuren steeds in het wit uitbetaald gekregen.

Voordeel:
  • Mooie maandlonen
  • veel vakantiegeld
  • Meer pensioen
  • Dagen terug kunnen nemen

Nadeel:
  • Minder mooie bedragen
  • Meer belastingen
Nu, de nadelen zijn niet correct.
De werkgevers betaalde slechts het bruto uurloon uit.
Zelfs hebben ik alles steeds officieel laten uitbetalen.
Overuren werden dan aan 150% betaald, zaterdagen aan 150%
Zon en feestdagen aan 200%

En ja, 1/3 daarvan ging naar de belastingen.
Van de overuren en zaterdagen ontving ik dus slechts 100% als netto uitbetaling.
Evenveel als mijn collega's die zich in het zwart lieten uitbetalen.
Maar door officieel te werken, telde alles mee voor de 13de maand, vakantiegeld en andere premie's.
Op jaarbasis ontving ik vaak tot 300.000BFR netto meer dan mijn collega in de jaren 80.
Per maand kwam dat op +/-25.000BFR die ik extra kon inbrengen om een hypoteek te kunnen afsluiten tegenover mijn toenmalige collega's
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 12:05   #30
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat is het nu ? Hadden die het nu makkelijker of moeilijker dan uw generatie want jij veranderd hier nogal eens van idee daaromtrent zoals je pet staat.
Enige nuance: zij hadden geen diplomas hoger onderwijs en konden met een modaal loon (1.5, mijn ma werkte parttime) een huis kopen, renoveren en onderhouden.

Probeer eens maar van 1.5x loon voor ongeschoolde arbeid een huis te kopen. Het lukt u niet hoor...of het is een krot.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 18:59   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Wat schaarser wordt, wordt duurder.

Vroeger had je de bouwpremie en nog wat van dat.
Is dat niet veel genereuzer geworden in het huidige systeem.

Hoe dan ook: Vlaanderen ligt aan de wereldtop voor percentage van de gezinnen die in hun eigen woning wonen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 19:01   #32
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
De vuistregel van banken was altijd dat je maar 1 derde van je maandelijks inkomen aan de hypotheek mag geven. Maar uitgaande van die vuistregel kunnen jongeren tegenwoordig niks kopen. Zeker singles niet. En alle mensen die een relatie hebben en een huis kopen, gokken er eigenlijk op dat hun relatie gedurende de hele afbetalingsperiode goed blijft lopen. Want indien niet, moet het huis verkocht worden.

Laat ons er vanuit gaan dat de doorsnee loontrekkende Vlaming tussen de 1500 en de 1700 euro verdient. Dat wil dat zeggen dat hij hooguit 600 euro per maand aan de hypotheek kan geven.

Wat kan je kopen met 600 euro per maand? De huur van een doorsnee appartement betalen wordt al moeilijk. De huidige samenleving verplicht jonge mensen om een relatie te hebben. Het alternatief is bij je ouders blijven wonen of levenslang huren.

Ik verdien goed mijn brood maar ben ontmoedigd door de enorme vraagprijzen van zeer bescheiden woningen tegenwoordig. Ben eigenlijk geneigd om te blijven huren (en toch aannemelijk te sparen) dan iets te kopen voor een zeer overdreven prijs.

Hoe doen jullie het allemaal?

Huren, kopen.. zelf iets bouwen of eerder mikken op een bestaande woning?
Bouwen lijkt me anno 2019 echt geweldig overpriced
De eerste jaren huren, sparen en beleggen. Na 7-tal jaar gebouwd, en dat enkele jaren nadien terug verkocht om met die opbrengst + opbrengst van belegging hier ons huis te kopen/bouwen.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 19:13   #33
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
De eerste jaren huren, sparen en beleggen. Na 7-tal jaar gebouwd, en dat enkele jaren nadien terug verkocht om met die opbrengst + opbrengst van belegging hier ons huis te kopen/bouwen.
Veel jongeren kopen een goedkoop appartementje dat ze nadien weer verkopen.

Groot voordeel is dat ze geen huurgelden kwijt zijn.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 19:27   #34
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Veel jongeren kopen een goedkoop appartementje dat ze nadien weer verkopen.

Groot voordeel is dat ze geen huurgelden kwijt zijn.
Maar wel schrijfgeld en kadastraal.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 21:47   #35
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een paar jaar sparen, zodat ge 30-40k op de bank hebt (en op kot/studio wonen, zoals ik, of zoals anderen, gewoon bij ma en pa (Jay-P is nu getriggerd)) en tegelijk u inzetten op het werk, bijscholen, zodat ge geen 1500-1700 netto meer hebt maar 2300-2500 euro netto.

En dan een appartement kopen of oude vervallen opknapwoning.

Wilt ge een mooi huis, zoekt u dan maar een partner die hetzelfde doet en doe de bedragen maal twee.

Moeilijk ? Ja. Maar zeker haalbaar.
Als ik een deftig aantal uren per week werk (zelf te bepalen) geraak ik daar vlot aan. Dan kan ik zelf een woning kopen maar ik vind de kwaliteit die je anno 2019 voor bvb 1500 euro/ maand hypotheek kan kopen tov 10 jaar geleden zeer bedroevend. Mijn ouders wonen in een kast van een huis en ik heb altijd gedacht dat ik hetzelfde kon als ik maar goed studeerde. Maar zelfs een koppel met 2 dokters zou het niet kunnen kopen.

Een huis kopen met 2 mensen is zeer riskant. Je gokt dan niet zo zeer dat je het afbetaald krijgt, maar wel dat je relatie levenslang goed blijft lopen. Want gebeurt er wat (scheiding, ziekte) dan kan de ene de andere niet uitkopen.

En die vuistregel van banken die zeggen dat je minimum 1000 euro per maand moet overhouden naast je hypotheek.. Als ik met 1000 euro mijn auto, benzine, elektriciteit, water, gas, kleren, voedsel etc moet betalen ben ik eigenlijk een armoezaaier.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 27 januari 2019 om 21:50.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 21:52   #36
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Vele jaren geleden ja en in het handje uitbetaald. Ook bij je baas waar je in de week werkte werden extra's in het handje betaald. Vroeger startte je ook een zelfstandig bijberoep op en maakte je een veelvoud van onkosten ten opzichte van de inkomsten. Toen was het nog feest als de berekening van de belastingaangifte in de bus viel.
Nu is t als flexjobber naast je voltijdse baan net makkelijker geworden.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 22:05   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar wel schrijfgeld en kadastraal.
Dank zij Vlaanderen, wordt vroeger betaald schrijfgeld verrekend bij een nieuwe aankoop.
Kadastraal moet je niet betalen, vermits dat verrekend wordt bij de belastingsaftrek nav de hypotheek afbetaling.

Je allerbelangrijkste en eerste investering is altijd je woonst.
Maar wel moet je daarvoor eerst straf sparen, of gesponsord worden door hotel mama en bank papa.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 22:10   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Vergeet ook niet dat je, toch na 15 jaar, zeer regelmatig moet investeren in je huis, om het up to date te houden.
Een kast van een huis dat 40 jaar oud is: begin het maar te verwarmen.
Hoe ziet de keuken er na 15 jaar oud, of de badkamer na 20 of 25 jaar?
Hoeveel maal heb je al een andere stookketel of boiler moeten vernieuwen?
Hoe verwilderd ziet je tuin er uit?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 23:24   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vergeet ook niet dat je, toch na 15 jaar, zeer regelmatig moet investeren in je huis, om het up to date te houden.
Een kast van een huis dat 40 jaar oud is: begin het maar te verwarmen.
Hoe ziet de keuken er na 15 jaar oud, of de badkamer na 20 of 25 jaar?
Hoeveel maal heb je al een andere stookketel of boiler moeten vernieuwen?
Hoe verwilderd ziet je tuin er uit?
Badkamer en keuken zijn prima functioneel, maar na 12 jaar (sorry, geen 15) zie je het er wel aan dat ze gebruikt zijn.

Verwarmingsketel ben ik nooit blij mee geweest, en een volgende ketel ga ik samen met een installateur doen, en niet meer op mijn eentje, en als het even kan een combinatiesysteem met warmtepomp, diepe boring voor een water/water setup en zonnepanelen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 23:33   #40
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dank zij Vlaanderen, wordt vroeger betaald schrijfgeld verrekend bij een nieuwe aankoop.
Kadastraal moet je niet betalen, vermits dat verrekend wordt bij de belastingsaftrek nav de hypotheek afbetaling.

Je allerbelangrijkste en eerste investering is altijd je woonst.
Maar wel moet je daarvoor eerst straf sparen, of gesponsord worden door hotel mama en bank papa.
Ongeveer de helft zal je niet moeten betalen.
Het wordt niet van je belastingen afgetrokken maar wel van je belastbaar inkomen hé.
Een groot verschil.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be