Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 oktober 2003, 20:38   #1
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Dit jaar zijn er in België nog slechts zeven jongemannen die de studie voor pastoor aanvatten. Als dit aantal zo blijft voor de komende jaren en als we rekenen dat een pastoor meegaat van zijn 25ste tot zijn 75ste, of zo'n 50 jaar, dan zullen er op termijn nog slechts een 350-tal (7x50) priesters zijn in gans België, bischoppen en kardinalen inbegrepen.

Dit lage priesteraantal weerspiegelt eigenlijk gewoon de evolutie in onze huidige samenleving. De westerse Europeaan heeft vandaag blijkbaar geen boodschap meer aan Kerk of christendom. Hij of zij denkt voor zichzelf en laat zich de les niet spellen door een organisatie van morele betweters of laat zijn of haar zieleheil niet langer afhangen van geschriften van 2000 of 3000 jaar geleden.

Nochtans blijven de grote levensvragen, blijven er de grote momenten in het leven van de mens. En deze zaken wil de mens dikwijls in herinnering brengen of vieren met de gepaste luister. Nieuw leven of een verbintenis tussen twee mensen is voor de meesten onder ons aanleiding om er "iets speciaals" van te maken. Vooral bij een huwelijk wordt er vaak op geen duizend Euro minder of meer gekeken. Ook het afscheid van wie ons dierbaar was laten we liefst op een waardige manier plaatsvinden.

Binnenkort zullen de kerken één voor één leeg komen te staan. Parochiepriesters zijn bijna niet meer te vinden. Pastoors moeten vaak verschillende parochies bedienen, soms 6 tegelijkertijd zoals in Wilrijk. In Edegem moeten de parochies bediend worden door de pastoor van Boechout. En deze pastoors zijn dan nog meestal oudjes van rond de 60 jaar.


Vandaar deze denkoefening:

Aangezien er bij de bevolking sowieso "spirituele noden" zijn die tegenwoordig weliswaar op een meer persoonlijke manier ingevuld worden en tegelijkertijd het christendom en hiermee de clerus in Europa uitsterft...

Zou het daarom niet zinvol zijn een nieuw soort eredienst in het leven te roepen die los staat van eender welke religie, maar die toch gebruik zou maken van de lege kerkgebouwen van het christendom die qua functie voor praktisch niets anders geschikt zijn?

Zo blijft het cultureel patrimonium van de kerken zijn functie behouden als ruimte waar er plaats is voor bezinning en voor viering van belangrijke "doorgangs-momenten" van leven en samenleving. Maar dan wel los van elke religie.

Wie een begrafenis, huwelijk, geboorte of speciale streek- of landgebonden gebeurtenis wil vieren met de nodige luister, zou dan zelf een vieringsceremonie kunnen uitwerken, of een keuze maken uit een aanbod van een aantal modelceremoniën en beroep kunnen doen op mensen (ambtenaren?) die speciaal voor het begeleiden van deze plechtigheden zijn opgeleid.

Zo zou bvb een huwelijksviering en de plichtplegingen die hierbij gewoonlijk in het gemeentehuis plaatsgrijpen in één mooie ceremonie kunnen samengebracht worden die plaats heeft in het oude kerkgebouw. Of zo zou er bij de aanvang van een nieuw seizoen, bij de wendes en eveningen ook telkens een viering kunnen georganiseerd worden waar de ganse lokale gemeenschap welkom is en kan aan deelnemen (het niet-christelijk alternatief voor Kerstmis en Pasen zeg maar).
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2003, 12:39   #2
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

En toch blijf ik geloven en dat kan jij mij niet afnemen. Hoe minder priesters er zijn hoe meer ik er van overtuigd ben dat de Kerk nodig is. Binnen 10 jaar zijn hier missionarissen vanuit Afrika die ons komen bekeren. Et croyez-moi, dat zal lukken.
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2003, 14:46   #3
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
En toch blijf ik geloven en dat kan jij mij niet afnemen. Hoe minder priesters er zijn hoe meer ik er van overtuigd ben dat de Kerk nodig is. Binnen 10 jaar zijn hier missionarissen vanuit Afrika die ons komen bekeren. Et croyez-moi, dat zal lukken.
Die missionarissen zitten hier al lang. Maar ze willen dat de Ene Almachtige op een andere manier gevreesd wordt.

Trouwens, weet iemand hoeveel moslims elk jaar voor imams studeren? Of met hoeveel in België/Vlaanderen de (nog niet op rust gestelde) pastoors op dit moment zijn en met hoeveel de imams?


En verder, wat vinden de andere forummers welke bestemming de lege kerken moeten krijgen?

Of vinden jullie dat ze best afgebroken worden of omgevormd tot moskees?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2003, 17:36   #4
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Lege kerken zouden moeten aangewend worden voor de zaken waar ze in de eerste plaats voor gebouwd hadden moeten worden. Ziekenhuizen, scholen, dergelijke zaken.

Als men in de middeleeuwen met evenveel krachten een goed rioleringsnetwerk en hospitalen had gebouwd in plaats van een kerk en een kapel in elke straat had de pest voorkomen geweest.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2003, 17:38   #5
Nom@d
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Berichten: 341
Standaard

wat een zever Darwin. het christendom is zeker niet dood, wereldwijd zijn er miljoenen mensen die nog vertrouwen op hun geloof ook in deze moeilijke tijden.
het zijn de verloren zielen die dwalen omdat ze niets hebben om in te geloven zoals jij die geloven dat ze geen geloof nodig hebben.
het christendom telt meer aanhangers dan in het beginstadium en worden elke dag nog nieuwe geboren.
Nom@d is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2003, 23:20   #6
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
En toch blijf ik geloven en dat kan jij mij niet afnemen. Hoe minder priesters er zijn hoe meer ik er van overtuigd ben dat de Kerk nodig is. Binnen 10 jaar zijn hier missionarissen vanuit Afrika die ons komen bekeren. Et croyez-moi, dat zal lukken.
Die missionarissen zitten hier al lang. Maar ze willen dat de Ene Almachtige op een andere manier gevreesd wordt.

Trouwens, weet iemand hoeveel moslims elk jaar voor imams studeren? Of met hoeveel in België/Vlaanderen de (nog niet op rust gestelde) pastoors op dit moment zijn en met hoeveel de imams?
Ik wist dat deze topic alweer over de moslims zou beginnen

__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2003, 23:36   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
En toch blijf ik geloven en dat kan jij mij niet afnemen. Hoe minder priesters er zijn hoe meer ik er van overtuigd ben dat de Kerk nodig is. Binnen 10 jaar zijn hier missionarissen vanuit Afrika die ons komen bekeren. Et croyez-moi, dat zal lukken.
Die missionarissen zitten hier al lang. Maar ze willen dat de Ene Almachtige op een andere manier gevreesd wordt.

Trouwens, weet iemand hoeveel moslims elk jaar voor imams studeren? Of met hoeveel in België/Vlaanderen de (nog niet op rust gestelde) pastoors op dit moment zijn en met hoeveel de imams?
Ik wist dat deze topic alweer over de moslims zou beginnen
Ja het gaat nu eenmaal over godsdienst.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2003, 13:18   #8
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nom@d
wat een zever Darwin. het christendom is zeker niet dood, wereldwijd zijn er miljoenen mensen die nog vertrouwen op hun geloof ook in deze moeilijke tijden.
het zijn de verloren zielen die dwalen omdat ze niets hebben om in te geloven zoals jij die geloven dat ze geen geloof nodig hebben.
het christendom telt meer aanhangers dan in het beginstadium en worden elke dag nog nieuwe geboren.
En toch... en toch is het einde voor de beweging nabij.
Vergis u niet. Het is niet omdat je een tegenstander van religie bent, dat je er niets van afweet. Ik durf met de hand op het hart beweren dat ik meer literatuur achter de kiezen heb dan eender welke passtoor in Belgie.
Daar komt nog bij dat ik ook de Joodse literatuur ken, daar christenen amper iets afweten daarvan. Hetzelfde geld voor de Joodse rabbijnen over het NT. Hoedanook. Iedere historicus die de volledige Qumran-documenten en al z'n interpretaties heeft gelezen, kan niet anders dan besluiten dat het christendom -vanaf z'n ontstaan- één en al huichelarij is.
Indien de christenen daarmee kunnen leven, wel, dat moeten ze zelf beslissen. Ik heb de ervaring dat de weinigen die de Qumran-documenten kennen, er niet mee kunnen leven, en hun geloof hebben afgezworen.
En laat ons niet vergeten dat de Rollen, ondanks hun ondekking bijna 40 jaar geleden, nog maar enkele jaren publiek bezit zijn.
W.a.w., het is een zeer select gezelschap op onze aardbol dat zelfs nog maar op de hoogte is van het BESTAAN van deze Rollen, laat staan dat ze weten wat ze betekenen.
Maar dat zal niet zo blijven. Langzamerhand zullen meer en meer mensen de feiten leren kennen.
Of dit het einde betekent voor de beweging? Dat weet ik niet.
Ze zullen het in ieder geval op z'n minst moeten "herdefiniëren".
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2003, 15:32   #9
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
En toch blijf ik geloven en dat kan jij mij niet afnemen.
Je kan een gevaarlijke hond zijn afgeknaagde kluif niet afnemen, totdat de honger hem dwingt het begeerde object, waar hij zich op idiote manier aan vastklampte, te begraven en naar vers voedsel op zoek te gaan.

Ooit zal jouw christelijke kluif niet meer volstaan, je geestelijke honger zal te groot worden, en je zal op zoek gaan naar waardevol authentiek voedsel. Je zal snakken naar 'voedsel' dat niet meer voorgekauwd werd door minabele frituuruitbaters, maar gastronomie van sterrenkoks, en misschien, heel misschien, leer je ooit voor jezelf 'koken'..
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2003, 16:22   #10
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nom@d
wat een zever Darwin. het christendom is zeker niet dood, wereldwijd zijn er miljoenen mensen die nog vertrouwen op hun geloof ook in deze moeilijke tijden.
het zijn de verloren zielen die dwalen omdat ze niets hebben om in te geloven zoals jij die geloven dat ze geen geloof nodig hebben.
het christendom telt meer aanhangers dan in het beginstadium en worden elke dag nog nieuwe geboren.
En toch... en toch is het einde voor de beweging nabij.
Vergis u niet. Het is niet omdat je een tegenstander van religie bent, dat je er niets van afweet. Ik durf met de hand op het hart beweren dat ik meer literatuur achter de kiezen heb dan eender welke passtoor in Belgie.
Daar komt nog bij dat ik ook de Joodse literatuur ken, daar christenen amper iets afweten daarvan. Hetzelfde geld voor de Joodse rabbijnen over het NT. Hoedanook. Iedere historicus die de volledige Qumran-documenten en al z'n interpretaties heeft gelezen, kan niet anders dan besluiten dat het christendom -vanaf z'n ontstaan- één en al huichelarij is.
Indien de christenen daarmee kunnen leven, wel, dat moeten ze zelf beslissen. Ik heb de ervaring dat de weinigen die de Qumran-documenten kennen, er niet mee kunnen leven, en hun geloof hebben afgezworen.
En laat ons niet vergeten dat de Rollen, ondanks hun ondekking bijna 40 jaar geleden, nog maar enkele jaren publiek bezit zijn.
W.a.w., het is een zeer select gezelschap op onze aardbol dat zelfs nog maar op de hoogte is van het BESTAAN van deze Rollen, laat staan dat ze weten wat ze betekenen.
Maar dat zal niet zo blijven. Langzamerhand zullen meer en meer mensen de feiten leren kennen.
Of dit het einde betekent voor de beweging? Dat weet ik niet.
Ze zullen het in ieder geval op z'n minst moeten "herdefiniëren".
@democratsteve

Welk boek(en) raad jij ons aan om de Qumran-documenten zo volledig mogelijk te kunnen appreciëren?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2003, 23:09   #11
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nom@d
wat een zever Darwin. het christendom is zeker niet dood, wereldwijd zijn er miljoenen mensen die nog vertrouwen op hun geloof ook in deze moeilijke tijden.
het zijn de verloren zielen die dwalen omdat ze niets hebben om in te geloven zoals jij die geloven dat ze geen geloof nodig hebben.
het christendom telt meer aanhangers dan in het beginstadium en worden elke dag nog nieuwe geboren.
Ik hoef helemaal niet te "geloven".

Ik wéét gewoon dat God bestaat. Overal waar ik om me heen kijk zie ik God. Omdat voor mij God en de Natuur één zijn. En jij en ik zijn daar een onderdeel van.

Nog dagelijks sta ik in verwondering en bewondering voor God of de Natuur. En als er ergens een leidraad of vertroosting te vinden is, dan hoef ik maar om me heen te kijken, naar de Natuur. Ik hoef helemaal niet te wachten op het Hiernamaals om God te zien.

Daarom lach ik ook met de onwetendheid van de volgelingen van godsdiensten. Godsdiensten trachten de mensen meestal blind te maken voor wat vlak voor hun eigen ogen te zien is.

Het zou volgens mij best kunnen dat de oerboodschap van een Jezus of diegene waar het christendom zijn oorsprong in gevonden heeft, praktisch geheel overeenkwam met wat ik boven stelde, maar dat die door latere "christenen" gekidnapt is, en gebruikt voor eigen persoonlijke doelstellingen, te weten: macht uitoefenen over anderen.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2003, 00:03   #12
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin

@democratsteve

Welk boek(en) raad jij ons aan om de Qumran-documenten zo volledig mogelijk te kunnen appreciëren?
Van prof. R. Eisenman en M. Wise: "De Dode Zeerollen onthuld"
Ik moet er bij vertellen dat dit niet een heel toegankelijk boek is. Daarom dat ik eerder Silbermans " De Verborgen Rollen" aanbeveel wat veel toegankelijker is voor "leken", tesamen met "Jezus de Nazoreër" van P. Krijbolder. Natuurlijk helpt het enorm om beter inzicht te krijgen in wat die mensen vertellen als je goed bekend bent met het NT.
Het boek van Silberman is écht een aanrader omdat hij ook een duidelijke reconstructie geeft van, hoe belangrijke christelijke geleerden alles in het werk hebben gesteld om de Rollen uit de openbaarheid te houden. 40 jaar lang zijn ze er zelfs ingeslaagd. WAAROM hebben ze dat gedaan??
Josephus' "Vita" helpt ook enorm om de verbanden en theorieën van de auteurs beter te begrijpen.
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2003, 01:02   #13
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
En verder, wat vinden de andere forummers welke bestemming de lege kerken moeten krijgen? Of vinden jullie dat ze best afgebroken worden of omgevormd tot moskees?
De waardevolle gebouwen moeten behouden en onderhouden blijven. Op kosten van de staat.
Over de andere moet de katholieke kerk beslissen. Op eigen kosten.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2003, 10:13   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ik heb één boek gelezen over die Qumran rollen, van Baigent en Leigh. Ze hadden ook eens een boek geschreven 'het heilige bloed en de heilige graal'. Interessante stof, maar ik weet niet in hoeverre zij een geloofwaardige reputatie hebben. Uit het boek van de dode zeerollen heb ik vooral onthouden dat een deel van die rollen heel lange tijd achter slot en grendel werden houden door kardinaal Ratzinger, degene die enorme invloed heeft in het vaticaan en tevens voorzitter van de Congregatie van de geloofsleer, een soort ultraconservatief clubje dat waakt over de katholieke dogmas. Ik kan alleen maar concluderen dat er blijkbaar iets in die documenten stond dat niet overeen kwam met de officiële doctrine.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2003, 16:48   #15
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
En toch blijf ik geloven en dat kan jij mij niet afnemen. Hoe minder priesters er zijn hoe meer ik er van overtuigd ben dat de Kerk nodig is. Binnen 10 jaar zijn hier missionarissen vanuit Afrika die ons komen bekeren. Et croyez-moi, dat zal lukken.
Die missionarissen zitten hier al lang. Maar ze willen dat de Ene Almachtige op een andere manier gevreesd wordt.

Trouwens, weet iemand hoeveel moslims elk jaar voor imams studeren? Of met hoeveel in België/Vlaanderen de (nog niet op rust gestelde) pastoors op dit moment zijn en met hoeveel de imams?


En verder, wat vinden de andere forummers welke bestemming de lege kerken moeten krijgen?

Of vinden jullie dat ze best afgebroken worden of omgevormd tot moskees?
Wat vindt u leeg? Alleen maar oude mensen ( wat het geval is, die zijn met zo een 150 voor een decanale kerk.) of 5 mensen in 1 Kerk.
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2003, 17:30   #16
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
En toch blijf ik geloven en dat kan jij mij niet afnemen. Hoe minder priesters er zijn hoe meer ik er van overtuigd ben dat de Kerk nodig is. Binnen 10 jaar zijn hier missionarissen vanuit Afrika die ons komen bekeren. Et croyez-moi, dat zal lukken.
Die missionarissen zitten hier al lang. Maar ze willen dat de Ene Almachtige op een andere manier gevreesd wordt.

Trouwens, weet iemand hoeveel moslims elk jaar voor imams studeren? Of met hoeveel in België/Vlaanderen de (nog niet op rust gestelde) pastoors op dit moment zijn en met hoeveel de imams?


En verder, wat vinden de andere forummers welke bestemming de lege kerken moeten krijgen?

Of vinden jullie dat ze best afgebroken worden of omgevormd tot moskees?
Wat vindt u leeg? Alleen maar oude mensen ( wat het geval is, die zijn met zo een 150 voor een decanale kerk.) of 5 mensen in 1 Kerk.
Als een gemeente bijvoorbeeld 6 parochies telt en 1 pastoor en in elke parochie gaan nog een twintigtal mensen 1 keer naar de mis.

Dan is het toch nonsens om al die zes kerken open te houden. Nu laat men die lege kerken soms leeg staan of men laat er andere godsdiensten diensten doen, zoals bij de Sint-Jozefkerk aan het Stadspark in Antwerpen, gelegen middenin de Jodenbuurt. Nu is dat geen katholieke kerk meer maar een kerk waar orthodoxe erediensten plaatsvinden.


In Nederland maakt men van lege kerken tapijten-discounts en studentenhome's. In Brugge heeft men een kerk omgevormd in een "evenementenzaal" waarin je 'riddertje' kan spelen...

Geef mij dan maar een kerkgebouw dat zijn oorspronkelijke functie behoudt, en waar (niet-godsdienstgebonden) plechtigheden zoals huwelijken en begrafenissen kunnen plaatsvinden in een gepast waardig en luisterrijk kader. En laat die mooie gekleurde brandglasramen en beeldhouwwerken maar staan. Veel liever zoiets dan bvb een koel en onpersoonlijk funerarium waar men soms afscheid neemt van vrijzinnigen.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2003, 18:11   #17
Ebbe
Burger
 
Ebbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2003
Berichten: 194
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nom@d
wat een zever Darwin. het christendom is zeker niet dood, wereldwijd zijn er miljoenen mensen die nog vertrouwen op hun geloof ook in deze moeilijke tijden.
het zijn de verloren zielen die dwalen omdat ze niets hebben om in te geloven zoals jij die geloven dat ze geen geloof nodig hebben.
het christendom telt meer aanhangers dan in het beginstadium en worden elke dag nog nieuwe geboren.
Ik hoef helemaal niet te "geloven".

Ik wéét gewoon dat God bestaat. Overal waar ik om me heen kijk zie ik God. Omdat voor mij God en de Natuur één zijn. En jij en ik zijn daar een onderdeel van.

Nog dagelijks sta ik in verwondering en bewondering voor God of de Natuur. En als er ergens een leidraad of vertroosting te vinden is, dan hoef ik maar om me heen te kijken, naar de Natuur. Ik hoef helemaal niet te wachten op het Hiernamaals om God te zien.

Daarom lach ik ook met de onwetendheid van de volgelingen van godsdiensten. Godsdiensten trachten de mensen meestal blind te maken voor wat vlak voor hun eigen ogen te zien is.

Het zou volgens mij best kunnen dat de oerboodschap van een Jezus of diegene waar het christendom zijn oorsprong in gevonden heeft, praktisch geheel overeenkwam met wat ik boven stelde, maar dat die door latere "christenen" gekidnapt is, en gebruikt voor eigen persoonlijke doelstellingen, te weten: macht uitoefenen over anderen.
Darwin,super!!
Hier herken ik mijn opvattingen tegenover de kerk en het christendom volledig in.
__________________
In ontwikkeling...
Ebbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2003, 23:08   #18
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
En laat die mooie gekleurde brandglasramen en beeldhouwwerken maar staan. Veel liever zoiets dan bvb een koel en onpersoonlijk funerarium waar men soms afscheid neemt van vrijzinnigen.
Mij mogen ze aan het slachthuis afleveren om kattevoer van te maken, dan heeft er tenminste nog iemand plezier aan mij na mijn dood.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2003, 23:50   #19
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik heb één boek gelezen over die Qumran rollen, van Baigent en Leigh. Ze hadden ook eens een boek geschreven 'het heilige bloed en de heilige graal'. Interessante stof, maar ik weet niet in hoeverre zij een geloofwaardige reputatie hebben. Uit het boek van de dode zeerollen heb ik vooral onthouden dat een deel van die rollen heel lange tijd achter slot en grendel werden houden door kardinaal Ratzinger, degene die enorme invloed heeft in het vaticaan en tevens voorzitter van de Congregatie van de geloofsleer, een soort ultraconservatief clubje dat waakt over de katholieke dogmas. Ik kan alleen maar concluderen dat er blijkbaar iets in die documenten stond dat niet overeen kwam met de officiële doctrine.
Nou, ik heb nog wel wat meer onthouden uit de Qumran-documenten.
Het verhaal over Ratzinger is nogal dubieus, maar van anderen( o.a. Cross en Milik) is geweten hoe zij zich ingespannen hebben om de Rollen uit de openbaarheid te houden.
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 13:53   #20
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde
 
Rudysfonduehuisje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Dit jaar zijn er in België nog slechts zeven jongemannen die de studie voor pastoor aanvatten.
Uw berekening is vertekenend. Vooreerst zijn dit de cijfers van de Vlaamse seminaries , die inderdaad een diepe crisis meemaken, niet van heel België. De opleiding daar trekt al jaren op niets meer. Wie niet progressief genoeg is wordt geweerd. De Vlaamse bisschoppen ijveren voor een creatie van een lekenkerk, priesterkandidaten zijn dus eerder een last. Zo werden 4 kandidaten in Limburg aangemaand nog eens goed na te denken en over een paar jaar terug te komen.

Ondertussen zijn alle vele Vlaamse priesterkandidaten uitgeweken naar Nederland ('s Hertogenbos en Rolduc). Dit jaar werden er nog 6 of 7 (het juiste getal ontsnapt mij) Vlaamse priesters gewijd.

Bij Christus Sacerdos in Overijse zitten er 6 Vlaamse seminaristen die hun opleiding in Namen volgen.

Daarnaast zijn er verscheidene Vlaamse kandidaat-priesters aangesloten bij de Priesterbroederschap Pius X , die eveneens niet opgenomen zijn in deze berekening.

Over het algemeen kan men zeggen dat kleine, gedreven katholieke groeperingen van allerlei slag door hun duidelijke en radicale boodschap wel nog veel succes kennen
Rudysfonduehuisje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be