Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 oktober 2003, 15:42   #21
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudysfonduehuisje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Dit jaar zijn er in België nog slechts zeven jongemannen die de studie voor pastoor aanvatten.
Uw berekening is vertekenend. Vooreerst zijn dit de cijfers van de Vlaamse seminaries , die inderdaad een diepe crisis meemaken, niet van heel België. De opleiding daar trekt al jaren op niets meer. Wie niet progressief genoeg is wordt geweerd. De Vlaamse bisschoppen ijveren voor een creatie van een lekenkerk, priesterkandidaten zijn dus eerder een last. Zo werden 4 kandidaten in Limburg aangemaand nog eens goed na te denken en over een paar jaar terug te komen.

Ondertussen zijn alle vele Vlaamse priesterkandidaten uitgeweken naar Nederland ('s Hertogenbos en Rolduc). Dit jaar werden er nog 6 of 7 (het juiste getal ontsnapt mij) Vlaamse priesters gewijd.

Bij Christus Sacerdos in Overijse zitten er 6 Vlaamse seminaristen die hun opleiding in Namen volgen.

Daarnaast zijn er verscheidene Vlaamse kandidaat-priesters aangesloten bij de Priesterbroederschap Pius X , die eveneens niet opgenomen zijn in deze berekening.

Over het algemeen kan men zeggen dat kleine, gedreven katholieke groeperingen van allerlei slag door hun duidelijke en radicale boodschap wel nog veel succes kennen
Bestaat er misschien ook zoiets als een lijst met de jaarlijkse priesterwijdingen in België/Vlaanderen?

Dat lijkt me nog zinniger dan het aantal dat aan het studeren is. Deze groep(je) kan immers ook nog onderwege uitgedund worden.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2003, 22:03   #22
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin

@democratsteve

Welk boek(en) raad jij ons aan om de Qumran-documenten zo volledig mogelijk te kunnen appreciëren?
Van prof. R. Eisenman en M. Wise: "De Dode Zeerollen onthuld"
Ik moet er bij vertellen dat dit niet een heel toegankelijk boek is. Daarom dat ik eerder Silbermans " De Verborgen Rollen" aanbeveel wat veel toegankelijker is voor "leken", tesamen met "Jezus de Nazoreër" van P. Krijbolder. Natuurlijk helpt het enorm om beter inzicht te krijgen in wat die mensen vertellen als je goed bekend bent met het NT.
Het boek van Silberman is écht een aanrader omdat hij ook een duidelijke reconstructie geeft van, hoe belangrijke christelijke geleerden alles in het werk hebben gesteld om de Rollen uit de openbaarheid te houden. 40 jaar lang zijn ze er zelfs ingeslaagd. WAAROM hebben ze dat gedaan??
Josephus' "Vita" helpt ook enorm om de verbanden en theorieën van de auteurs beter te begrijpen.

Op mijn verlanglijst staat ook nog 'De koperen schatkaart' van Robert Feather die de koperen rol behandelt die in Qumran gevonden werd. Deze zeer speciale ('heilige' ?) rol is een beschrijving van een inventaris van schatten die de auteur zowaar terugvoert naar een welbepaalde plaats in Aket Aton, de nieuwe hoofdstad van Egypte die Echnaton, de grote promotor van het monotheïsme, liet bouwen.

Naast De Man Moses en het Monotheïsme van Sigmund Freud vind ik ook dat Immanuel Velikovsky in Oedipus en Echnaton een prachtige analyse heeft gemaakt. Nadat hij het boek van Freud had gelezen kwam hij immers tot het inzicht dat Echnaton en de hoofdfiguur uit Oedipus ('Zwelbeen') één en dezelfde persoon zijn. Een zeer aangrijpend geschreven werk dat sterk genoeg ook nog weet te overtuigen (je moet wel afstand kunnen nemen van sommige andere theoriën en werken van Velikovsky -zoals zijn theorie van een soort kosmisch biljart door de planeet Venus- die eerder als science fiction beschouwd moeten worden, maar dit doet niets af aan de waarde en het belang van dit heel originele werk).
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 09:44   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Die Venus theorie van Velikovsky heeft veel tegenstanders maar ook wel wat voorstanders Darwin. Net als de theorie dat de aarde niet het centrum van het universum was. Vooralsnog zijn er geen bewijzen, maar het idee dat er een kosmisch biljartspel is geweest is zo gek niet, want er zijn in de geschiedenis van het zonnestelsel al meer van die grote verschuivingen en catastrofes geweest.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 11:13   #24
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Heb je "De geheime leer" van Blavatsky al eens gelezen ? Haar ontstaantheorie gaat uit van 7 verschillende opeenvolgende "aardes" en verder heeft ze de reïncarnatie-theorie van de Boeddhisten en Hindoes overgenomen.

Ik heb ook een boek gelezen gehad maar ik herinner me de titel niet goed meer (is ook al 6 jaar geleden) maar het ging over de "Hermetische Gnosis" en er was nog een ander boek over de Lijkwade van Turijn waarbij de schrijver tot de conclusie kwam dat Jesus een tovenaar was. Er zijn dus genoeg "afwijkende" boeken te vinden en ze zijn best wel interessant.

Je moet trouwens eens de volgende redenering volgen: bij het ontstaan van de Christelijke gemeenschappen waren vooral vrouwen belangrijk. Zij waren de eerste echte voorvechtsters van het geloof, zij hielden alles gaande, zij verstopten de apostelen en missionarissen, zij zorgden ervoor dat hun kinderen ook Christelijk werden, er waren vrouwelijke predikanten en gemeenschapsleidsters. Als je dan in de brieven van de apostelen leest hoe vrouwvijandig zij soms tegenover deze vrouwen zijn, hoe zij trachten die vrouwelijke begeestering en geestdrift aan banden te leggen... dan verbaast het me niet dat de huidige Paus nog altijd falikant tegen vrouwelijke priesters is. Ergens in de prille geschiedenis van het Christendom is vrouwenhaat binnengeslopen.

Het celibaat is ook niet zo authentiek Christelijk, pas tijdens de middeleeuwen hebben de kerkvorsten besloten om de priesters te verbieden om te huwen. Het protest van de priesters heeft nog eeuwenlang geduurt maar het mocht niet baten. Het was een van de punten waarop de Protestanten van mening verschilden met de Katholieke Kerk. Opmerkelijk genoeg mogen priesters in de Orthodoxe Kerk wel trouwen maar hun bisschoppen moeten dan weer ongehuwd zijn zodat alleen monnikken (en de enkele celibataire priester, maar die zijn niet geliefd in hun paroches wegens "een bedreiging" voor de getrouwde mannen) in aanmerking komen voor de hogere functies van de Orthodoxe Kerk. Uiteindelijk zijn de Protestanten de ware volgelingen van Jezus: man en vrouw samen staan ten dienste van de gemeenschap, een voorbeeld voor de anderen en een geborgen omgeving voor kindervreugd.
Het is spijtig dat verzuurde oude mannen dat niet zo zien en vast blijven houden aan een tegennatuurlijke en psychisch zwaar belastende sexuele onthouding en voortdurende eenzaamheid, en ook nog eens voorbij gaan aan de instinctieve verzorgende aard, medevoelen en dienstbaarheid van vrouwen.
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 12:01   #25
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Die Venus theorie van Velikovsky heeft veel tegenstanders maar ook wel wat voorstanders Darwin. Net als de theorie dat de aarde niet het centrum van het universum was. Vooralsnog zijn er geen bewijzen, maar het idee dat er een kosmisch biljartspel is geweest is zo gek niet, want er zijn in de geschiedenis van het zonnestelsel al meer van die grote verschuivingen en catastrofes geweest.
Inderdaad in de eerste miljoenen jaren van het zonnestelsel. De restanten daarvan kunnen we met het blote oog zien als we naar de maan kijken of als we naar grote kraters kijken op aarde.

Maar planeten die eventjes een ommetje maken daar lijkt enkel in het geval van Pluto met zijn excentrieke baan iets te zijn dat daar in de buurt van komt.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 12:04   #26
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Ik heb ook een boek gelezen gehad maar ik herinner me de titel niet goed meer (is ook al 6 jaar geleden) maar het ging over de "Hermetische Gnosis" en er was nog een ander boek over de Lijkwade van Turijn waarbij de schrijver tot de conclusie kwam dat Jesus een tovenaar was. Er zijn dus genoeg "afwijkende" boeken te vinden en ze zijn best wel interessant.
Die lijkwade is de oudst gekende foto ter wereld. Ze lijkt inderdaad ongeveer 2000 jaar oud te zijn. En enkel door haar bestaan alleen al is ze een raadsel van dezelfde grootte-orde als dat van de pyramide van Cheops.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 13:55   #27
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

In mijn kast ligt ook ergens een boek genaamd 'het Jezus komplot', dat ik binnenkort wel eens ga lezen. Ik weet de auteur niet van buiten, maar kan het dat boek zijn dat je zocht?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 22:47   #28
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid
 
kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Berichten: 720
Standaard

Van mij mogen kerken en priesters verdwijnen ik geloof er niet in en vind het ook maar een commercieel gedoe.De kerkgebouwen kunnen gebruikt worden voor andere doelen mits de nodige aanpassingen want handige gebouwen zijn het niet wel mooie.Sorry dat ik er even over begin maar het verdwijnen van de kerk mag niet worden opgevuld door de islam.Ik geloof in geen enkele god en waarom niet .wel als er al een god bestond waarom laat hij kinderen vermoorden en ontvoeren ,waarom laat hij huizen afbranden,waarom heeben zovele mensen zoveel verdriet.Nee god bestaat niet en als hij al bestaat dan is het een slechte mens.Ik vind trouwens dat het zo is als ik een dierbaar iemand verlies wil ik hem of haar een uitvaart geven naar mijn goeddunken want ik kende hem of haar.Nu is het de pastoor die zegt zo en zo.Als ik trouw wil ik met men eigen woorden kunnen zeggen schat ik hou van je en wil je tot mijn wederhelft maken.Nu is het de pastoor die alles voorzegt.Nee voor mij hoeft meneer pastoor er niet te zijn ik doe het wel zelf en zeker weten dat ik het beter doe.
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2003, 10:36   #29
Juju_La_Terreure
Partijlid
 
Juju_La_Terreure's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2002
Locatie: BELGIË
Berichten: 218
Stuur een bericht via MSN naar Juju_La_Terreure
Standaard

Doe zoals in Maastricht.
Gebruik de kerk voor carnaval in te vieren.
Dan is ze tenminste 1 keer op e jaar gevuld.
__________________


Ik ben Limburger en voel mij Belg.
maar ik spreek Vlaams.
En ik ben trots op ze alle drie !
Juju_La_Terreure is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2003, 20:01   #30
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid
 
kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Berichten: 720
Standaard

veel verschil met een carnavalfuif en een kerkdienst is er niet he
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2003, 00:10   #31
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
En toch blijf ik geloven en dat kan jij mij niet afnemen. Hoe minder priesters er zijn hoe meer ik er van overtuigd ben dat de Kerk nodig is. Binnen 10 jaar zijn hier missionarissen vanuit Afrika die ons komen bekeren. Et croyez-moi, dat zal lukken.
Die missionarissen zitten hier al lang. Maar ze willen dat de Ene Almachtige op een andere manier gevreesd wordt.

Trouwens, weet iemand hoeveel moslims elk jaar voor imams studeren? Of met hoeveel in België/Vlaanderen de (nog niet op rust gestelde) pastoors op dit moment zijn en met hoeveel de imams?
Ik wist dat deze topic alweer over de moslims zou beginnen
Ja het gaat nu eenmaal over godsdienst.
Ik vermoed eerder dat de missionarissen uit de USA zullen vertienvoudigen: schakelaar op je bel zetten of een code geven aan je vrienden: lang-kort-lang of zo...camera kan ook, maar niet zo economisch

Ik was vorige maand oa in New Orleans en heb uit nieuwsgierigheid, als "amateur-antropoloog" daar een kerkdienst bijgewoond, hoewel ik atheïst ben
Daar zat de kerk barstensvol: heb ik nooit gezien in Italië, Spanje of Portugal, laat staan België of Frankrijk.
Ik stak ook al wel eens mijn kurieuzeneus binnen in een moskee, voor het vrijdagavondgebed, hier en in Turkije en Tunesië: halfvol+/-, maar die kerk in New Orleans, dat was drummen om er bij te zijn (en 't was geen kapelletje)....
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2003, 01:07   #32
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
En toch blijf ik geloven en dat kan jij mij niet afnemen. Hoe minder priesters er zijn hoe meer ik er van overtuigd ben dat de Kerk nodig is. Binnen 10 jaar zijn hier missionarissen vanuit Afrika die ons komen bekeren. Et croyez-moi, dat zal lukken.
Die missionarissen zitten hier al lang. Maar ze willen dat de Ene Almachtige op een andere manier gevreesd wordt.

Trouwens, weet iemand hoeveel moslims elk jaar voor imams studeren? Of met hoeveel in België/Vlaanderen de (nog niet op rust gestelde) pastoors op dit moment zijn en met hoeveel de imams?
Ik wist dat deze topic alweer over de moslims zou beginnen
Ja het gaat nu eenmaal over godsdienst.
Ik vermoed eerder dat de missionarissen uit de USA zullen vertienvoudigen: schakelaar op je bel zetten of een code geven aan je vrienden: lang-kort-lang of zo...camera kan ook, maar niet zo economisch

Ik was vorige maand oa in New Orleans en heb uit nieuwsgierigheid, als "amateur-antropoloog" daar een kerkdienst bijgewoond, hoewel ik atheïst ben
Daar zat de kerk barstensvol: heb ik nooit gezien in Italië, Spanje of Portugal, laat staan België of Frankrijk.
Ik stak ook al wel eens mijn kurieuzeneus binnen in een moskee, voor het vrijdagavondgebed, hier en in Turkije en Tunesië: halfvol+/-, maar die kerk in New Orleans, dat was drummen om er bij te zijn (en 't was geen kapelletje)....
Mag ik er u op wijzen dat die reactie sloeg op de uitlating van Piano;
"Ik wist dat deze topic alweer over de moslims zou beginnen "
Ik sprak mij niet uit over iets anders.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be