Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 oktober 2022, 20:48   #221
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dankzij de gulheid van de Russische Federatie heeft deze UKR artillerieploeg hun 2S3 kunnen upgraden naar een "als nieuwe" 2S5 houwitzer en nog wat "gedoneerde" 152mm munitie.De granaten worden nu herenigd met hun vroegere eigenaars.

https://www.youtube.com/watch?v=KO7uhPXQRaw


We horen dus dat alvast deze ploeg moet draaien op buitgemaakte 152mm's......Het is nog steeds een probleem....
Dat is een situatie die toch niet kan blijven duren. Er moet op korte termijn voor zoiets een oplossing gevonden worden. Namaak in eigen fabrieken?
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 19:09   #222
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Het was vandaag nog in het nieuws dat ruwweg de helft van de Oekrainse pantsermacht ondertussen bestaat uit donaties van de Russische Federatie...

Dat is de laatste maanden een betrouwbare leverancier van schiet- en rij-spullen,hoewel de aflevermodaliteiten van de gedoneerde marchandise soms wel te wensen overlaten....


Deze "V"-tank werd toch wel op een erg ongemakkelijke manier gedoneerd....Gelukkig wist een Oekrainse bestuurder ook hier wel raad mee...

https://www.youtube.com/watch?v=4S93wtnqJ98
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 19:19   #223
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het was vandaag nog in het nieuws dat ruwweg de helft van de Oekrainse pantsermacht ondertussen bestaat uit donaties van de Russische Federatie...
Dat is de laatste maanden een betrouwbare leverancier van schiet- en rij-spullen,hoewel de aflevermodaliteiten van de gedoneerde marchandise soms wel te wensen overlaten....
Deze "V"-tank werd toch wel op een erg ongemakkelijke manier gedoneerd....Gelukkig wist een Oekrainse bestuurder ook hier wel raad mee...
https://www.youtube.com/watch?v=4S93wtnqJ98
Het door de Russen achtergelaten materieel in de oblast Kharkhov is nagenoeg gelijk aan de helft van het totale Franse tankbestand. Rusland is Oekraïnes grootste wapenleverancier geworden.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles

Laatst gewijzigd door fcal : 7 oktober 2022 om 19:19.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 19:19   #224
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het was vandaag nog in het nieuws dat ruwweg de helft van de Oekrainse pantsermacht ondertussen bestaat uit donaties van de Russische Federatie...

Dat is de laatste maanden een betrouwbare leverancier van schiet- en rij-spullen,hoewel de aflevermodaliteiten van de gedoneerde marchandise soms wel te wensen overlaten....


Deze "V"-tank werd toch wel op een erg ongemakkelijke manier gedoneerd....Gelukkig wist een Oekrainse bestuurder ook hier wel raad mee...

https://www.youtube.com/watch?v=4S93wtnqJ98
Ik heb het filmpje eens bekeken. Je krijgt de indruk dat de originele bemanning in de kant was gereden en blijkbaar zo weinig fut had dat ze zelfs niet probeerden om hem eruit te halen, want een Oekrainse tankist nog vrij makkelijk deed. Was hij achtergelaten omwille van diesel- of munitietekort dan had je toch verwacht dat de originele bemanning hem had onbruikbaar gemaakt? Wat een bedroevend moreel is dat daar toch bij het Russisch leger.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 19:38   #225
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ik heb het filmpje eens bekeken. Je krijgt de indruk dat de originele bemanning in de kant was gereden en blijkbaar zo weinig fut had dat ze zelfs niet probeerden om hem eruit te halen, want een Oekrainse tankist nog vrij makkelijk deed. Was hij achtergelaten omwille van diesel- of munitietekort dan had je toch verwacht dat de originele bemanning hem had onbruikbaar gemaakt? Wat een bedroevend moreel is dat daar toch bij het Russisch leger.
Hier zie je hoe hard de rusjes wel willen vechten....

De Vladimir zal het graag zien...

https://www.youtube.com/watch?v=0zW0Ye38aR4
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 20:49   #226
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Het waren wél vooruitziende gasten hé....

Ze hadden immers hun Z symbool al met zwart overschilderd...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2022, 06:23   #227
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Hier zie je hoe hard de rusjes wel willen vechten....

De Vladimir zal het graag zien...

https://www.youtube.com/watch?v=0zW0Ye38aR4
Dit zou "ergens in de Kherson-regio" zijn...
Er was reeds meer dan een week geleden sprake van dat er contacten zijn tussen Russische en Oekrainse eenheden omtrent passende overgave-modaliteiten....In zo een pantser zit een radio,dus dat praat al wat makkelijker van op afstand....Doordat ,zeker in de noordkant van die gevechtszone de Russische commando-greep op de gebeurtenissen verslapt,is er gelegenheid voor Russische troepen te ontsnappen...met materieel en al...

In oorlogstijd is "zich overgeven" niet altijd evident hoor!

Omtrent dit incident wordt becommentarieerd dat dit vooraf besproken was.We zien hoe de Oekrainse troepen desondanks zeer zenuwachtig zijn,ze proberen schijnbaar een protocol te volgen dat ze vermoedelijk nog nooit in de praktijk hebben moeten brengen....bij deze
Er is dan ook veel kwaad bloed ondertussen.......en wantrouwen,maar het is goed afgelopen zo te zien.

Laatst gewijzigd door kelt : 8 oktober 2022 om 06:27.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2022, 07:29   #228
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dit zou "ergens in de Kherson-regio" zijn...
Er was reeds meer dan een week geleden sprake van dat er contacten zijn tussen Russische en Oekrainse eenheden omtrent passende overgave-modaliteiten....In zo een pantser zit een radio,dus dat praat al wat makkelijker van op afstand....Doordat ,zeker in de noordkant van die gevechtszone de Russische commando-greep op de gebeurtenissen verslapt,is er gelegenheid voor Russische troepen te ontsnappen...met materieel en al...

In oorlogstijd is "zich overgeven" niet altijd evident hoor!

Omtrent dit incident wordt becommentarieerd dat dit vooraf besproken was.We zien hoe de Oekrainse troepen desondanks zeer zenuwachtig zijn,ze proberen schijnbaar een protocol te volgen dat ze vermoedelijk nog nooit in de praktijk hebben moeten brengen....bij deze
Er is dan ook veel kwaad bloed ondertussen.......en wantrouwen,maar het is goed afgelopen zo te zien.
Het valt me op dat de soldaten die zich overgeven, hun gezichten al van in het begin gemaskerd hebben. Wisten ze dat ze gingen worden gefilmd?

Ook opvallend: de chauffeur van het voertuig, wacht af wat er gebeurt met z'n kameraden die zich eerst overgeven. Heel verstandig: stel dat ze per direct zouden worden geëxecuteerd, dan kon hij misschien nog vluchten.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 12:30   #229
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

De Slovaakse minister van defensie,Mr Jaroslav Nad heeft blijkbaar op Twitter laten weten :

"om zijn 70ste verjaardag te vieren hebben we nog een gift gedaan aan agressor Putin.Nog eens 2 nieuwe Zuzana2 howitzers zijn nu in Oekraine,en veel meer volgen nog...."


De Zuzana2 is ,een beetje zoals de Franse Caesar, in essentie een terreincapabele vrachtwagen waarop een houwitzer met halfautomatisch laadsysteem en hoge nauwkeurigheid staat.

Er zijn al DANA's actief in Oekraine, dat is een Tjecho-Slovaakse voorloper uit Oostblok-tijden ,die werkt met de Soviet-kaliber 152 granaten.De Oekrainers hadden er zelf een 20-tal verworven en de Tjechische Republiek heeft er een onbekend aantal van gedoneerd.

De Zuzana's zijn dus bedoeld voor het NATO 155mm kaliber .
Oekraine zelf heeft er al 8 besteld,dit zijn de eerste 2 ervan die geleverd worden.
Duitsland,Denemarken en Noorwegen hebben ten voordele van Oekraine nog eens 16 van die dingen besteld in Slovakije ter waarde van 92 miljoen dollar.Die komen in de loopt van volgend jaar beschikbaar.

Deze houwitzers kunnen 6 granaten per minuut tot 40 km ver weg pompen zodat de vreugde van het toebedeeld worden met NATO-granaten gedeeld wordt tot vrij ver achter het front....


Er is trouwens een "moraal van het verhaal".....Vele toegezegde of bestelde wapensystemen bedoeld voor Oekraine komen pas volgend jaar beschikbaar.....Rusland mag van zichzelf denken dat ze een gans vers leger aan het prepareren zijn op basis van de overblijfselen en ervaringen van een verslagen en gedecimeerde strijdmacht en een bijna lamme wapenindustrie.We laten ze dat rustig verder denken.
De Oekrainers ondertussen ZIJN een gans nieuw leger aan het prepareren met MODERN wapentuig en steeds meer "vers bloed" dat kan leren van meer ervaren WINNAARS en als basis een gedegen basistraining....

Dit is het OMGEKEERDE van wat Moskou hoopte waarschijnlijk,dat met de tijd ook het morele en het materiele van Oekraine en bondgenoten zou verzwakken....

Laatst gewijzigd door kelt : 9 oktober 2022 om 12:37.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 17:03   #230
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Kelt, hier verschil ik van mening. De USSR is indertijd na de Duitse inval, vrij snel kunnen overschakelen naar een oorlogseconomie, die dan jaren op volle toeren draaide. Mijn ongerustheid is dat dit nu ook zou gebeuren. Ik denk dat Oekraine best nog dit kalenderjaar de Russen volledig zou buitenkuisen (maar dat zal wishful thinking zijn, vrees ik). Indien Rusland er in slaagt om dit conflict om te vormen tot een jarenlange slijtage-oorlog, vrees ik dat Rusland in het voordeel zal zijn.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 17:26   #231
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Kelt, hier verschil ik van mening. De USSR is indertijd na de Duitse inval, vrij snel kunnen overschakelen naar een oorlogseconomie, die dan jaren op volle toeren draaide. Mijn ongerustheid is dat dit nu ook zou gebeuren. Ik denk dat Oekraine best nog dit kalenderjaar de Russen volledig zou buitenkuisen (maar dat zal wishful thinking zijn, vrees ik). Indien Rusland er in slaagt om dit conflict om te vormen tot een jarenlange slijtage-oorlog, vrees ik dat Rusland in het voordeel zal zijn.
Rusland heeft een technologisch nadeel in deze strijd die ze niet op één jaar kunnen rechttrekken. Hieronder ene Thomas C. Theiner, iemand die zich voordoet als expert op twitter:

https://twitter.com/noclador/status/1578874929893687296

Citaat:
A video of a Ukrainian M777 crew firing Excalibur rounds from the same spot for hours without any fear of russian counter battery fire.

That is very interesting as it tells us a lot about the artillery battle. A short thread:

First, if you fire M982A1 Excalibur rounds (range 40+ km) you're outside the range of all russian tube artillery, Grad, and Uragan. You can hit them, but they can't hit you.

Secondly, M142 HIMARS and M270 MLRS have destroyed massive amounts of russian artillery ammo. And thanks to the range and precision of GMLRS rockets Ukraine can hit and destroy all russian artillery it discovers.

russia has now less artillery systems and less ammo, and russian gunners have learned by now that if they fire a few rounds, then Ukraine's counter battery radars, like i.e. the German COBRA or the American AN/TPQ-36 will pinpoint the russian gunner's location within seconds and then Ukrainian shells and rockets come flying.

russia has counter battery radars of its own... but if russian operators switch their counter battery radars on, they are gonna attract a AGM-88 HARM anti-radiation missile, which the US and Ukraine integrated on Ukraine's Mig-29.

And getting hit by a HARM is deadly. So, all that russia can do now to spot Ukrainian artillery is use their drones.

But with thousands of Stingers all over the front, and now also heavier weapon systems like the British Stormer HVM and German Gepard, using drones becomes riskier and riskier for russia, which as we know is unable to replace the drones it lost so far (that is why putin had to buy drones in Iran).

The Red Army and the russian army were both artillery-centric, and until HIMARS arrived the russians just smashed entire cities to rubble with their artillery to then conquer the ruins. That is over.

GMLRS, HARM, Stinger, Excalibur, etc. all contributed to help Ukraine crush russia's artillery advantage... but advantage is not victory.
Ukraine needs more howitzers (especially self-propelled), more ammo (especially precision guided ammo), more air defense, and more radars to fully annihilate russia's artillery.
De gebruikelijke korrels zout moeten in acht genomen worden met twitter huiskamerstrategen, maar wie ben ik, p.be huiskamerstrateeg, om hem tegen te spreken?

Zie ook zijn draden over het belang van spoorverbindingen in de Russische militaire logistiek, en hun ouwbollige gewoonte om houten munitiekisten met de hand over te laden in vrachtwagens:

https://twitter.com/noclador/status/1572389840007892992

https://twitter.com/noclador/status/1544495879884886017
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het kan ook in scène gezet zijn hé.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 17:42   #232
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Kelt, hier verschil ik van mening. De USSR is indertijd na de Duitse inval, vrij snel kunnen overschakelen naar een oorlogseconomie, die dan jaren op volle toeren draaide. Mijn ongerustheid is dat dit nu ook zou gebeuren. Ik denk dat Oekraine best nog dit kalenderjaar de Russen volledig zou buitenkuisen (maar dat zal wishful thinking zijn, vrees ik). Indien Rusland er in slaagt om dit conflict om te vormen tot een jarenlange slijtage-oorlog, vrees ik dat Rusland in het voordeel zal zijn.
Wel;ik verwijs naar de bijdrage van een medeforummer hier eerder....

Nu,met al de vernietiging en verwarring in de Russische Staat zal het jaren kosten om weer enigszins "normaal" te worden,laat staan een ganse Staat ,Leger en Militair Industrieel Complex nog om te draaien om tegen volgende lente TEN LAATSTE het tij te keren.
Vergeten we ook niet dat onder de Russische Exodus misschien wel "lafaards" zitten,maar evengoed tienduizenden jonge "brains"...

"Ouwe Yvan" zal het dus weer moeten doen,als hij niet per abuis opgeroepen is voor militaire dienst op zijn 48ste of zo...en vraag hem niks over microcontrollers en opto-electronica hé.....


De "jarenlange slijtage" oorlog was eigenlijk al in de Donbas bezig sinds 2014 en heeft aan Rusland en de Maffiarepubliekjes,evident,NIKS opgebracht,ze slaagden er zelfs niet in het "Industrieel Complex" van Luhansk en Donetsk om te draaien tegen een vijand die tot begin dit jaar met een hand op de rug gebonden(en nog bang van Rusland) aan de voordeur stond.........

Laatst gewijzigd door kelt : 9 oktober 2022 om 17:46.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 22:27   #233
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Kelt, hier verschil ik van mening. De USSR is indertijd na de Duitse inval, vrij snel kunnen overschakelen naar een oorlogseconomie, die dan jaren op volle toeren draaide. Mijn ongerustheid is dat dit nu ook zou gebeuren. Ik denk dat Oekraine best nog dit kalenderjaar de Russen volledig zou buitenkuisen (maar dat zal wishful thinking zijn, vrees ik). Indien Rusland er in slaagt om dit conflict om te vormen tot een jarenlange slijtage-oorlog, vrees ik dat Rusland in het voordeel zal zijn.
Vergeet het effect van de Moermansk convooien niet hé ...

Ze hebben het uiteindelijk gewonnen op Amerikaanse rantsoenen...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 19:00   #234
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Straks grijpt binnen de NATO weer een "Ramstein-formaat-overleg" plaats...Dat is zeer regelmatig,en betreft het bijeenschrapen en coordineren van militaire hulppaketten voor Oekraine...



Verder werd door de Oekrainers medegedeeld dat het eerste Duitse IRIS luchtafweersysteem reeds in Oekraine is.We kennen de UKR's al,nog deze maand knallen ze er Russische missielen mee weg.Ik weet niet of het zal toegewezen worden voor de afweer boven een ganse agglomeratie(waarvoor het bedoeld is in Duitsland zelf) of eerder van een ganse frontzone.....we'll see about that...


Nakend ook is de aankomst van NASAM-luchtafweersystemen van de VS.Zeer vergelijkbaar in opzet en moderniteit aan IRIS...


Met hun huidige luchtafweer zijn de UKR's al bepaald indrukwekkend,er kan straks gestreefd worden naar 100% efficiency

Verder lezen we dat Duitsland zich opmaakt nog "enkele" Pzh2000's en MARSII's te leveren....



Hoeveel wijwater Belgie zal leveren kon niet vernomen worden....

Laatst gewijzigd door kelt : 12 oktober 2022 om 19:02.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 19:01   #235
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Straks grijpt binnen de NATO weer een "Ramstein-formaat-overleg" plaats...Dat is zeer regelmatig,en betreft het bijeenschrapen en coordineren van militaire hulppaketten voor Oekraine...



Verder werd door de Oekrainers medegedeeld dat het eerste Duitse IRIS luchtafweersysteem reeds in Oekraine is.We kennen de UKR's al,nog deze maand knallen ze er Russische missielen mee weg.Ik wete niet of het zal toegewezen worden voor de afweer van een ganse agglomeratie of eerder van een ganse frontzone.....we'l see about that...


Nakend ook is de aankomst van NASAM-luchtafweersystemen van de VS.Zeer vergelijkbaar in opzet en moderniteit aan IRIS...


Met hun huidige luchtafweer zijn de UKR's al bepaald indrukwekkend,er kan straks gestreefd worden naar 100% efficiency

Verder lezen we dat Duitsland zich opmaakt nog "enkele" Pzh2000's en MARSII's te leveren....



Hoeveel wijwater Belgie zal leveren kon niet vernomen worden....
ons mitrailletjes zijn basismateriaal en dat steunt de waalse economie
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 05:36   #236
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

We vernemen dat Spanje,als reactie op een vraag van Oekrine gedurende de 'Ramstein formaat" besprekingen tussen NATO en UKR al 4 Hawk batterijen opgezonden heeft .Meer materiaal (raketten) zullen volgen.
We begrijpen nu waarom Oekrains personeel al een tijdje in Spanje zit...dit zat al een tijdje in de pijplijn en nu is de levering beslist...

Ik neem aan dat het de "Advanced" Hawk systeem zal zijn want de Hawk (ooit nog in dienst van de Belgische luchtafweer,maar nadien nooit vervangen door iets dat zelfs maar enigszins vergelijkbaar is....maar ik wijk af...) bestaat al van in de jaren zestig vorige eeuw...


Ook Frankrijk maakt zich op Radars en luchtafweersystemen te zenden....(er werd nog niet gemeld dewelke)



Na maandenlange schietpartijen ,onderandree met hun S-300 systemen mogen we aannemen dat de oekrainse stock wat laag begint te zijn(ik vermoed dat de Russen geen nieuwe missielen gaan leveren).....maar de NATO-landen (behalve...alweer....Belgie) kunnen alternatieven leveren.Zeer gesofistikeerde IRIS en NASAMS voor de verdediging van agglomeraties en onderandere (advanced)HAWKS die slagveldbewaking kunnen doen...

Laatst gewijzigd door kelt : 14 oktober 2022 om 05:38.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 11:55   #237
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
We vernemen dat Spanje,als reactie op een vraag van Oekrine gedurende de 'Ramstein formaat" besprekingen tussen NATO en UKR al 4 Hawk batterijen opgezonden heeft .Meer materiaal (raketten) zullen volgen.
We begrijpen nu waarom Oekrains personeel al een tijdje in Spanje zit...dit zat al een tijdje in de pijplijn en nu is de levering beslist...

Ik neem aan dat het de "Advanced" Hawk systeem zal zijn want de Hawk (ooit nog in dienst van de Belgische luchtafweer,maar nadien nooit vervangen door iets dat zelfs maar enigszins vergelijkbaar is....maar ik wijk af...) bestaat al van in de jaren zestig vorige eeuw...


Ook Frankrijk maakt zich op Radars en luchtafweersystemen te zenden....(er werd nog niet gemeld dewelke)



Na maandenlange schietpartijen ,onderandree met hun S-300 systemen mogen we aannemen dat de oekrainse stock wat laag begint te zijn(ik vermoed dat de Russen geen nieuwe missielen gaan leveren).....maar de NATO-landen (behalve...alweer....Belgie) kunnen alternatieven leveren.Zeer gesofistikeerde IRIS en NASAMS voor de verdediging van agglomeraties en onderandere (advanced)HAWKS die slagveldbewaking kunnen doen...
Frankrijk gaat luchtafweer leveren: "De source bien informée, il s'agirait notamment de missiles sol-air de courte portée Crotale et de radars GM200"
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 13:55   #238
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Frankrijk gaat luchtafweer leveren: "De source bien informée, il s'agirait notamment de missiles sol-air de courte portée Crotale et de radars GM200"
Zeer goed dat de Fransen ook hun steentje bijdragen. Heb je dat van Le Figaro?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 18:56   #239
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Op Ukrinform kunnen belangstellenden lezen dat PzH2000's hersteld zijn in Litouwen (er werd niet bij gezegd hoeveel en door wie) en inmiddels alweer op weg zijn naar het slagveld.....

Een tijdje geleden maakten "gazetteberichten" daar spel over dat "nu reeds" er verschillende van die "Duitse superwapens" in panne waren...

We leren nu dat de reaktie had moeten zijn,"So What,dan repareren we toch wat stuk is,wat is me dat nu?"

We krijgen hier een inzichtje in het netwerk dat NATO landen opzetten.

Slovakije bvb repareert ook allerlei beschadigd Oekrains pantsermateriaal.


Litouwen ondertussen,toch niet bepaald een rijk land,heeft al 230 miljoen euro steun gegeven aan Oekraine....voor binnenkort worden ook nog eens mortieren en pantserwagens overgedragen...

Belgie ondertussen...(hoewel we aanzienlijke stocks vrijwel ongebruikt materiaal hebben waar we toch nooit geen soldaten meer voor zullen hebben...).....tap tap tap.....*crickets*
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2022, 12:56   #240
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

Een update van 2 laatste maanden:
https://www.forumarmstrade.org/ukrainearms.html
Citaat:
October

On Thursday, October 13, the United Kingdom authorized the supply of AMRAAM anti-aircraft missiles to Ukraine (see official release).

On Wednesday, October 12, Slovakia announced that it will produce 16 Zuzana 2 (155mm calibre) self-propelled howitzers for Ukraine. The cost of their manufacture – €92 million – will be financed in equal proportions by Germany, Norway, and Denmark (see media source).

On Wednesday, October 12, Canada announced an additional $47M in new military aid for Ukraine, including approximately 500,000 pieces of winter clothing, M777 Howitzer shells, Wescam MX-15D UAV sensors, and satellite communication devices (see press interview).

On Tuesday, October 11, Germany delivered the first of four IRIS-T air defense systems to Ukraine (see media source).

On Friday, October 7, France announced $98 million in additional security assistance to Ukraine (see media).

On Thursday, October 6, Finland approved its 9th military assistance package to Ukraine (see official release).

On Tuesday, October 4, the United States announced $625 million in additional security assistance to Ukraine, including 4 HIMARS and ammunition, and more than 30 howitzers (see official release and updated factsheet).

September

On Wednesday, September 28, the United States announced $1.1 billion in additional security assistance to Ukraine including 18 HIMARs and ammunitions (see official release and updated factsheet). Also, the first meeting of National Armaments Directors met in Brussels under the auspices of the Ukraine Defense Contact Group in order to " increase production of capabilities critical to Ukraine’s long-term defense" (see readout and media).

On Monday, September 26, Lithuanian 50 M113 armored vehicles reached Ukraine (see official news story).

On Monday, September 19, Slovenian Prime Minister Golob and German Chancellor Scholz agreed to a joint action to deliver 28 Slovenian M-55S tanks to Ukraine. In return, Slovenia will obtain 40 German military transport vehicles and other equipment (see official news).

On Saturday, September 17, the Belgian Defense Minister announced that Belgium will send heavy machine guns, ammunition, and other equipment from Belgian arms manufacturer FN Herstal including non-lethal equipment for the winter, helmets, spare provisions and night vision equipment (see media).

On Thursday, September 15, the United States announced $600 million in additional security assistance to Ukraine including HIMARs ammunitions and 105 mm artillery rounds (see official release and updated factsheet).

On Thursday, September 8, the United States announced $675 million in additional security assistance to Ukraine including HIMARs, 105 mm Howitzers, HARM missiles, 1.5 million rounds of small arms ammunition, and more, plus its request to Congress for an additional $2.2 billion in Foreign Military Financing (FMF) for assistance to Ukraine and 17 other nearby countries (see official press release [Defense] and statement [State]). Norway announced it will donate approximately 160 Hellfire missiles and other military support (see official news story).

On Wednesday, September 7, Lithuania sent 105-mm howitzers from its reserve to Ukraine (see official source).

On Thursday, September 1, Finland said it would provide more defense materials, to be its eighth delivery, but did not provide any additional specifics (see official release).
Een half miljoen wintervesten en wintersokken voor de Oekrainse superhelden, van Canada en ja, van Belgie.
Totaal +22 himars raketlanceerkamions om de weer kapotgeschotene weer te vervangen.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be