Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2022, 21:32   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard Vlaanderen onderzoekt premie voor electrische tweedehandswagens

Lees ik toevallig, maar is al van augustus geleden.

Vlaanderen wil dat de tweedehands-BEV in eigen land blijven, de reden is duidelijk, in Nederland bestaat er bvb al een premie van €2k bij tweedehands-aankoop. In andere buurlanden mogelijk ook.

Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220809_97639946

10 augustus 2022

Vlaanderen onderzoekt premie voor tweedehands elektrische auto

Het aantal elektrische tweedehandswagens zit in de lift. Vlaanderen wil ze zo veel mogelijk in de eigen regio houden, mogelijk met een aankooppremie.
Citaat:
https://www.egear.be/premie-tweedeha...ktrische-auto/

VLAANDEREN WIL PREMIE VOOR TWEEDEHANDS ELEKTRISCHE AUTO’S

Didier De Kerpel / 18 augustus 2022 / 4 Reacties / e-auto

De Vlaamse overheid wil zoveel mogelijk tweedehands elektrische auto’s op eigen bodem houden, en onderzoekt daarom de invoering van een aankooppremie.

Binnen België is Vlaanderen de drijvende kracht wat betreft de inschrijvingen van nieuwe elektrische wagens. Zelfstandigen en vennootschappen kopen het gros van de nieuwe EV’s, gebruik makend van de gunstige fiscaliteit voor bedrijven.

Eens die nieuwe EV’s op de tweedehandsmarkt komen, worden ze vaak “geëxporteerd” naar Wallonië of naar landen die reeds subsidies voor tweedehands EV’s uitdelen. Nederland bijvoorbeeld, geeft tot 2.000€ subsidie (SEPP: Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren) voor particulieren die een nieuwe of tweedehands elektrische wagen kopen.

Vlaanderen laat nu onderzoeken of die geëxporteerde EV’s hier zouden blijven met de hulp van een aankooppremie.

Hogere prijzen

Een delicate kwestie, want een dergelijke occasiepremie zal er meer dan waarschijnlijk voor zorgen dat de tweedehands EV-prijzen gewoon stijgen. De tweedehandsmarkt is bovendien nu al oververhit, o.a. door vertraagde leveringen van nieuwe auto’s en door de hoge geldontwaarding van de afgelopen jaren.
De reacties zijn alvast zo.

Het zal de EV-tweedehandsprijzen nog wat navenant opdrijven en de koper heeft er niets aan. Wel de verkoper van zijn nog recente EV.

4 reacties
Citaat:
Markske
Markske / 18-8-2022 / ·
2dehands EV prijzen zijn al de hoogte ingegaan, een YT gezien van de verkoop van een ioniq5 met ik denk 13000km is duurder verkocht dan de originele aankoopprijs

pekkie
pekkie / 19-8-2022 / ·
laat die premie maar weg . beter een premie voor nieuwe ev tot max 35000 euro . dan zullen de automakers hun prijzen daar wel naar maken

Kris Vandermeulen
Kris Vandermeulen / 19-8-2022 / ·
Een premie geven zal idd ook een negatieve invloed hebben op de al hogere algemene prijzen op de 2de handsmarkt voor EV’s.
dat is gewoon pure logica van het menselijk brein (of moet ik zeggen van het menselijk profiteren).

Een andere optie zou gewoon zijn om vervuilende auto’s aggressiever te belasten voor inschrijving… Wil je een EV inschrijven dan moet je 0euro betalen. Maar een diesel van 5 jaar oud krijgt gewoon een (tamelijk) verhoogde inschrijvingstaks. Een wagen van 10jaar krijgt een nog hogere inschrijvingstaks. De 2de handsmarkt zal hierdoor prijzen verlagen omdat die auto’s minder aantrekkelijker worden voor de algemene koper.

stevens johnny
stevens johnny / 29-8-2022 / ·
allo
hier ben ik weer met mijn mg ev .nu al 27000 km op de teller is nu 2 jaar en 4 maand .dit een betaalbare auto
32000 euro .veel mensen moeten een grotere auto hebben .na een updaete kan ik bijna 400km rijden .na 4 jaar een nieuwe kopen
gtrs van john

Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2022 om 21:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2022, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be