Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 september 2022, 12:23   #1
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.605
Standaard Wanbetaler door niet ontvangen facturen?

Steeds meer mensen klagen dat zij hun maandelijkse facturen per post niet meer en/of onregelmatig ontvangen oa van telenet en energieleveranciers.
Klanten krijgen dan na de vervaldatum, die ze dus niet kennen, wel een herinneringsbrief voor een factuur die ze niet hebben ontvangen.

Bovendien werkt vaak ook de inlog op de klantenzone van die bedrijven niet en worden dure oproepen naar de klantendienst niet beantwoord maar worden ze uren in de wacht en aan het lijntje gehouden zonder een medewerker te kunnen spreken, zogenaamd omdat het te druk zou zijn.
Blijkbaar werken call centers ook al niet meer.
Er is dus geen mogelijkheid voor klanten om bedrijven te contacteren en te laten weten dat er geen maandelijkse factuur werd ontvangen, behalve....het contactformulier op de website maar dan krijgt men een automatische mail met een link waarop de klant nog maar eens moet klikken zodat een medewerker, binnen ACHT werkdagen pas, weleens contact zal opnemen...intussen loopt natuurlijk de achterstand op en zou de volgende factuur al bijna moeten komen.

Het lijkt wel of mensen die kiezen om hun facturen nog op papier en per post te krijgen worden geviseerd en bedrijven op die manier slinks en indirect willen dwingen om facturen digitaal te ontvangen.
Vooral ouderen die niet zo goed met de computer kunnen omgaan en liever nog hun facturen op papier ontvangen zijn de dupe hiervan.
Je kunt geen factuur betalen die je niet krijgt.
Een bedrijf moet ervoor zorgen dat de klanten het verzoek tot betaling - de factuur - ontvangt als ze hun geld willen.

En trachten de schuld te steken op de post is belachelijk, het bedrijf moet bewijzen en zorgen dat ze foutloos facturen versturen als ze hun betaling willen hebben.
De klant hoeft niet te bewijzen dat hij de factuur niet kreeg.
De klant moet enkel verplicht de factuur betalen en daarvoor moet het bedrijf verplicht de factuur sturen.
Dat is de overeenkomst.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2022, 23:27   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Veel doccle.

Maar juist is dat niet.
Een hoop mensen kunnen er niet mee overweg.
Zelfs hun loonbrief weten ze niet te vinden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2022, 06:02   #3
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.431
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Je kunt geen factuur betalen die je niet krijgt.
Ik snap het probleem niet.

Als ik mijn factuur niet krijg, wat al eens een paar keer is voorgevallen, dan gebruik ik gewoon hetzelfde bedrag en gestructureerde mededeling van de vorige maand.

Dat werkt hoor.

Blij om U van dienst te zijn geweest.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2022, 09:51   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.153
Standaard

Ik heb over het item nog geen klachten vernomen.

Vermoedelijk zuigt de draadopstarter, met wie ik overigens al lang niet meer rechtstreeks communiceer, iets uit haar of zijn duim.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2022, 10:05   #5
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Veel doccle.

Maar juist is dat niet.
Een hoop mensen kunnen er niet mee overweg.
Zelfs hun loonbrief weten ze niet te vinden.
Mensen die er niet mee overweg kunnen kiezen daarom voor papieren facturen.
Dat is ook de reden dat klanten mogen kiezen hoe ze hun facturen willen ontvangen: digitaal of op papier maar dan moeten ze die ook nog ontvangen.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2022, 10:29   #6
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ik snap het probleem niet.

Als ik mijn factuur niet krijg, wat al eens een paar keer is voorgevallen, dan gebruik ik gewoon hetzelfde bedrag en gestructureerde mededeling van de vorige maand.

Dat werkt hoor.

Blij om U van dienst te zijn geweest.
Soms verschilt de gestructureerde mededeling en heeft dat betrekking op een andere datum en dus een ander factuurnummer.

Maar dat is het punt niet, je hebt dan geen factuur/betalingsverzoek gekregen en je hebt toch betaald, dan hoeven volgens jouw redenering bedrijven dus ook helemaal geen facturen meer te sturen?

Gewoon elke maand hetzelfde bedrag betalen zonder nog een factuur te ontvangen? En als dat bedrag niet elke maand hetzelfde is?
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2022, 10:40   #7
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.431
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Soms verschilt de gestructureerde mededeling en heeft dat betrekking op een andere datum en dus een ander factuurnummer.
Dat maakt niet veel uit he.

als ge de vorige factuur dubbbel betaalt, en de huidige niet, staat uw saldo ook op nul
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2022, 10:43   #8
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb over het item nog geen klachten vernomen.

Vermoedelijk zuigt de draadopstarter, met wie ik overigens al lang niet meer rechtstreeks communiceer, iets uit haar of zijn duim.
We wisten niet dat de ombudsman ook een forumlid was.
Misschien eens leren lezen voor je mij vals beticht van te liegen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht

Als ik mijn factuur niet krijg, wat al eens een paar keer is voorgevallen,
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2022, 10:51   #9
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Dat maakt niet veel uit he.

als ge de vorige factuur dubbbel betaalt, en de huidige niet, staat uw saldo ook op nul
Daarover gaat het niet.
Elk bedrijf heeft een rechtsgeldig contract met klanten waarbij overeengekomen wordt dat het bedrijf een verzoek tot betaling verstuurt en de klant het verschuldigde bedrag moet vereffenen.

Door geen factuur te sturen blijft het bedrijf in gebreke om de klant te laten weten dat er een openstaand saldo verschuldigd is en moet voldaan worden.
Het punt is dat enkel de klanten met de keuze van papieren facturen per post geen of onregelmatig hun factuur ontvangen, vermoedelijk om hen indirect te dwingen om over te gaan op digitale facturen.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2022, 11:35   #10
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.431
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Door geen factuur te sturen blijft het bedrijf in gebreke om de klant te laten weten dat er een openstaand saldo verschuldigd is en moet voldaan worden.
Het punt is dat enkel de klanten met de keuze van papieren facturen per post geen of onregelmatig hun factuur ontvangen, vermoedelijk om hen indirect te dwingen om over te gaan op digitale facturen.
Als ge hebt afgesproken om elke maand x te betalen, dan betaalt ge x elke maand.

Dat is stom van geen factuur te krijgen, maar geen onoverkomelijk probleem.

In mijn persoonlijk geval denk ik eerder dat het met de kwaliteit van de postbezorger te maken heeft, eerder dan de afzender.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2022, 12:33   #11
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Als ge hebt afgesproken om elke maand x te betalen, dan betaalt ge x elke maand.

Dat is stom van geen factuur te krijgen, maar geen onoverkomelijk probleem.

In mijn persoonlijk geval denk ik eerder dat het met de kwaliteit van de postbezorger te maken heeft, eerder dan de afzender.
De afspraak is dat je elke maand het betalingsverzoek en dus de factuur betaalt nadat het bedrijf zijn deel van de overeenkomst nakomt: je een factuur sturen waarbij je zelfs een vervaldatum voor de betaling krijgt.

Als het ene keer voorvalt dan kan het zijn dat de postbode mogelijk in de fout gaat maar dat is niet te bewijzen en ook niet zijn verantwoordelijkheid, hij kan immers geen factuur bezorgen die niet werd verstuurd.

Als het regelmatig gebeurt, dan is er een patroon waar te nemen, merk daarbij op dat bedrijven de digitale factuur blijven promoten, zelfs in de wacht bij een poging tot contact met de klantendienst om te melden dat men geen factuur ontving.

Overigens ook nog merkwaardig: facturen worden, net als herinneringen, vermoedelijk toch automatisch verzonden dus zou geen factuur krijgen onmogelijk moeten zijn tenzij...de verzending van papieren facturen per post af en toe selectief geannuleerd wordt om klanten aan te sporen tot digitale facturen...alles is mogelijk met de technologie op een facturatie afdeling, dat is maar een muisklik.
En als men dan ook nog nergens terecht kan met meerdere klachten bij verschillende bedrijven over niet ontvangen, papieren facturen, dan versterkt dat toch het vermoeden dat er meer aan de hand is dan toevallige vergissingen.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.

Laatst gewijzigd door Oma : 28 september 2022 om 12:33.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2022, 12:40   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
De afspraak is dat je elke maand het betalingsverzoek en dus de factuur betaalt nadat het bedrijf zijn deel van de overeenkomst nakomt: je een factuur sturen waarbij je zelfs een vervaldatum voor de betaling krijgt.

Als het ene keer voorvalt dan kan het zijn dat de postbode mogelijk in de fout gaat maar dat is niet te bewijzen en ook niet zijn verantwoordelijkheid, hij kan immers geen factuur bezorgen die niet werd verstuurd.

Als het regelmatig gebeurt, dan is er een patroon waar te nemen, merk daarbij op dat bedrijven de digitale factuur blijven promoten, zelfs in de wacht bij een poging tot contact met de klantendienst om te melden dat men geen factuur ontving.

Overigens ook nog merkwaardig: facturen worden, net als herinneringen, vermoedelijk toch automatisch verzonden dus zou geen factuur krijgen onmogelijk moeten zijn tenzij...de verzending van papieren facturen per post af en toe selectief geannuleerd wordt om klanten aan te sporen tot digitale facturen...alles is mogelijk met de technologie op een facturatie afdeling, dat is maar een muisklik.
En als men dan ook nog nergens terecht kan met meerdere klachten bij verschillende bedrijven over niet ontvangen, papieren facturen, dan versterkt dat toch het vermoeden dat er meer aan de hand is dan toevallige vergissingen.
Zo doen ze het, en geloof me, ze blijven dat doen, ze maken uw leven speciaal moeilijker omdat je digitaal zou gaan, dat bespaart hen dan ook veel geld.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2022, 13:22   #13
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.719
Standaard

Telenet, Proximus en trawanten zijn hier niet vrij van schuld. De oplossing dat ze naar voor schuiven is hen een Sepa domiciliëring te geven zodat ze zelf hun facturen kunnen innen. Ik raad meestal aan om dit ook effectief te doen, tenzij je bereid bent de kabel door te knippen en TV kijken laten voor wat het is en desnoods VRT Max, VTM Go en Goplay. TV Vlaanderen biedt ook streaming aan voor TV zenders zonder vereiste klant te zijn bij de duopolisten.

Ik ben klant bij Xerius en die werken met Zoomit. Als ik hun afrekening niet tijdig open via Zoomit sturen ze het zonder kosten op per gewone post.

De providers zijn hier malafide want ze weten goed genoeg dat ze in veel gevallen niet kunnen bewijzen of hun digitale facturen effectief toekomen. Ze hebben wel zicht in de frequentie dat je de facturen raadpleegt in hun Mijn Proximus of Mijn Telenet.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2022, 14:07   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Mensen die er niet mee overweg kunnen kiezen daarom voor papieren facturen.
Dat is ook de reden dat klanten mogen kiezen hoe ze hun facturen willen ontvangen: digitaal of op papier maar dan moeten ze die ook nog ontvangen.
Die keus is niet overal nog aanwezig.
Mijn btw uittreksel is enkel nog electronisch.
En als ik me niet vergis mijn kwartaal afrekening ook.

Nu ergens is dat wel te begrijpen want postzegels, papier, inkt enz is ook prijzig als je een berg te verzenden hebt.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2022, 15:32   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.153
Standaard

Ik denk dat ik in gans mijn leven éénmaal een factuur niet ontvangen heb.

En dat was dan nog de schuld van de handelaar zelf, die mijn nieuw adres onvolledig overgenomen had.

Nu was het wel een factuur waarvan ik wist dat ze nog moest komen. Dus na een maand ongeveer, een mailke gemaakt enz. opgelost zonder problemen.

Toevoeging:
een andere zaak heb ik ook voorgehad, en daarmee wel heel veel chance gehad.
Ik had toen een caravan en twee auto's. De verzekering van de caravan hing blijkbaar vast aan auto nr 1. Toen die auto geëlimineerd werd, werd ongemerkt ook de verzekering van de caravan opgeheven. Dat heb ik gedurende drie jaar niet opgemerkt. Omdat ik de gewoonte had: factuur komt toe, betalen dezelfde dag.
Drie jaar onverzekerd rondgereden, waarvan heel wat in het buitenland.
Gelukkig nooit een ongeval en nooit controle.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2022, 12:01   #16
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Telenet, Proximus en trawanten zijn hier niet vrij van schuld. De oplossing dat ze naar voor schuiven is hen een Sepa domiciliëring te geven zodat ze zelf hun facturen kunnen innen. Ik raad meestal aan om dit ook effectief te doen, tenzij je bereid bent de kabel door te knippen en TV kijken laten voor wat het is en desnoods VRT Max, VTM Go en Goplay. TV Vlaanderen biedt ook streaming aan voor TV zenders zonder vereiste klant te zijn bij de duopolisten.

Ik ben klant bij Xerius en die werken met Zoomit. Als ik hun afrekening niet tijdig open via Zoomit sturen ze het zonder kosten op per gewone post.

De providers zijn hier malafide want ze weten goed genoeg dat ze in veel gevallen niet kunnen bewijzen of hun digitale facturen effectief toekomen. Ze hebben wel zicht in de frequentie dat je de facturen raadpleegt in hun Mijn Proximus of Mijn Telenet.
De manier waarop de factuur betaald wordt heeft niks te maken met kabel-tv kijken. Zolang je betaalt wordt je kabel niet afgesloten, daar heb je geen domiciliëring voor nodig maar wél een factuur.

Domiciliëring is helemaal geen oplossing, integendeel.
Natuurlijk willen bedrijven het liefst aan je bankrekening kunnen maar het is aan de klant om die toegang tot zijn bankrekening niet toe te staan door zelf zijn zaken te regelen en zijn facturen te betalen.

Reeds jaren geleden werd op het juridisch forum gewaarschuwd voor de europese sepa domiciliëring waarbij luie mensen uit gemakzucht bedrijven de toestemming en toegang geven tot hun bankrekening met het risico dat er willekeurig elk bedrag, dat ze maar willen, afgehaald kan worden.
Je hebt niks te koeken als ze een nulletje méér van je bankrekening afhalen dan je verschuldigd bent en zorg dan maar eens bij die "vergissing" dat je je geld terugkrijgt.
Bovendien heb je meer werk door je bankrekening herhaaldelijk te moeten controleren of door domiciliëring het juiste bedrag wel werd afgehaald dan dat je zelf je factuur betaalt.
Ik behoud graag en alleen de volledige controle over mijn bankrekening.

En natuurlijk kunnen providers wel bewijzen door een eenvoudige screenshot dat digitale/electronische facturen verzonden werden.
Ze kunnen echter niet bewijzen dat hun papieren factuur per post werd verzonden.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2022, 12:24   #17
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dat ik in gans mijn leven éénmaal een factuur niet ontvangen heb.

En dat was dan nog de schuld van de handelaar zelf, die mijn nieuw adres onvolledig overgenomen had.
......
Inderdaad, nog merkwaardiger dus dat het nu meer en regelmatiger voorkomt dat papieren facturen achterwege blijven.

Dat ruikt naar opzet en versterkt mijn punt dat men papieren facturen wil afschaffen door indirect te dwingen tot gebruik van digitale facturen.
Net zoals men cash betaling wil afschaffen door indirecte dwang tot digitaal betalen (en zoals men ook de vrije keuze wou afschaffen door indirecte dwang tot vaccinatie met maatregelen.)
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2022, 13:30   #18
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.719
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
De manier waarop de factuur betaald wordt heeft niks te maken met kabel-tv kijken. Zolang je betaalt wordt je kabel niet afgesloten, daar heb je geen domiciliëring voor nodig maar wél een factuur.

Domiciliëring is helemaal geen oplossing, integendeel.
Natuurlijk willen bedrijven het liefst aan je bankrekening kunnen maar het is aan de klant om die toegang tot zijn bankrekening niet toe te staan door zelf zijn zaken te regelen en zijn facturen te betalen.

Reeds jaren geleden werd op het juridisch forum gewaarschuwd voor de europese sepa domiciliëring waarbij luie mensen uit gemakzucht bedrijven de toestemming en toegang geven tot hun bankrekening met het risico dat er willekeurig elk bedrag, dat ze maar willen, afgehaald kan worden.
Je hebt niks te koeken als ze een nulletje méér van je bankrekening afhalen dan je verschuldigd bent en zorg dan maar eens bij die "vergissing" dat je je geld terugkrijgt.
Bovendien heb je meer werk door je bankrekening herhaaldelijk te moeten controleren of door domiciliëring het juiste bedrag wel werd afgehaald dan dat je zelf je factuur betaalt.
Ik behoud graag en alleen de volledige controle over mijn bankrekening.

En natuurlijk kunnen providers wel bewijzen door een eenvoudige screenshot dat digitale/electronische facturen verzonden werden.
Ze kunnen echter niet bewijzen dat hun papieren factuur per post werd verzonden.
Ik raad natuurlijk ook aan om regelmatig je bankverrichtingen te controleren. Je kan een Sepa domiciliëring tot 8 weken na datum terugvorderen. Als het bedrijf in kwestie geen bewijs kan tonen van een geldig Sepa mandaat kan je tot 13 maanden na de valutadatum terugvorderen.

https://www.febelfin.be/nl/dossiers/...-domiciliering
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2022, 15:09   #19
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik raad natuurlijk ook aan om regelmatig je bankverrichtingen te controleren. Je kan een Sepa domiciliëring tot 8 weken na datum terugvorderen. Als het bedrijf in kwestie geen bewijs kan tonen van een geldig Sepa mandaat kan je tot 13 maanden na de valutadatum terugvorderen.

https://www.febelfin.be/nl/dossiers/...-domiciliering
Ja, dag Jan.
Als ikzelf de factuur betaal, dan hoef ik niet regelmatig mijn bankverrichtingen te gaan controleren of de factuur wel op tijd geïnd werd en correct was.
En dan hoef ik ook niet te gaan lopen achter mijn geld om terug te vorderen omdat een bedrijf de fout gemaakt heeft door onterecht via domiciliëring teveel van mijn bankrekening af te halen.

Een bedrijf dat geen geldig Sepa mandaat heeft, kan in principe helemaal geen geld van je bankrekening halen, er is dus niks terug te vorderen in dat geval want er bestaat geen sepa-mandaat/domiciliëring = jouw opdracht/toestemming voor automatische betalingen van eender welk bedrijf. Tot 13 maanden na de valutadatum terugvorderen is dus boerenbedrog want er is helemaal geen valutadatum als er geen geldig sepa mandaat is.
Dat is punt 1.

Punt 2:
Voor een aanvraag bij de bank tot terugbetaling van een bepaalde betaling die is gebeurd in het kader van een domiciliëring heb je ácht weken de tijd en dat betekent niet automatisch dat je je geld terugkrijgt.
En wees maar zeker dat de bank je doorverwijst naar het bedrijf, een bank mag zogenaamd niet op eigen initiatief terugbetalingen voor derden doen. (Maar dat doen ze wel bij burgers, bijv. bij overlijden het pensioen terug storten naar de staatskas )
Dus lezen we:
Citaat:
Bij problemen neem je best rechtstreeks contact op met de klantendienst van de organisatie waarbij je de domiciliëring hebt afgesloten.
Krijg je daar geen sluitend antwoord, dan kan je ofwel contact opnemen met de Ombudsman van de betrokken sector ofwel kan je een klacht indienen bij het Meldpunt van de FOD Economie.
"Bij de duivel te biechten gaan" heet dat - je moet contact opnemen met hetzelfde bedrijf dat de fout heeft gemaakt en dan pas kun je gaan klagen bij de ombudsman of FOD (je moet aantonen dat je eerst contact had met het bedrijf maar niet tot de oplossing: terugbetaling kwam) maar dan heb je je geld nog altijd niet terug en zit je in de mallemolen van terugvordering die jaren kan aanslepen.

Dus: domiciliëring? Nee, dank u, die tijdrovende rompslomp kan ik missen als kiespijn, ik betaal mijn facturen wel zelf.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2022, 16:12   #20
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Ik ben ook weleens gewanbetalerd, mede mogelijk gemaakt door het niet versturen van herinneringen.

Toen ik in enige tijd in Vlaanderen woonde had ik daar een buskaartjes app. Zolang je daar woont en er gebruik van maakt komt dat wel goed, er komt altijd een volgende factuur in je mail, ook als je er eentje mist. Maar de laatste voor ik vertrok had ik blijkbaar over het hoofd gezien. Slordig, maar goed, het ging maar over enkele euro's, dus ik zat er ook weer niet als een havik bovenop. Enkele jaren later kreeg ik opeens een mail (die overigens nauwelijks te onderscheiden was van een poging tot phishing) van een incassobureau, of ik even aan hen wilde betalen: het originele bedrag van een paar euro; een klein beetje rente, en tientallen euro's incassokosten. Ik heb toen het originele bedrag betaald (natuurlijk) en de rente (niet meer dan redelijk), maar de incassokosten niet. Een simpele herinnering om te betalen had er toch wel vanaf gekunnen, in plaats van een paar jaar radiostilte en dan een incassobureau op je nek. Ik heb een mail gestuurd met mijn bezwaren en redenatie etc. Binnen 5 dagen zou ik antwoord krijgen. Dat is er nooit gekomen, maar wel een herinnering een jaar later, of ik nog even tientallen euro's wilde overmaken. Toen heb ik opnieuw contact opgenomen met hetzelfde verhaal, en toen kreeg ik terug "Hierbij delen wij u mede dat wij het dossier hebben gesloten. Wij zullen in dit dossier verder geen actie meer ondernemen." Merk op dat ze niet zeggen dat de schuld is weggestreept, enkel dat ze geen actie meer ondernemen. Het zou dus best eens kunnen dat over enkele jaren mijn incassokosten over een inmiddels betaald buskaartje als onderdeel van een groot pakket "moeilijk inbare schulden" nog eens aan een ander incassobureau verkocht wordt, Amerikaanse stijl, en dat die er weer een probleem van gaan maken. Nieuw bedrijf, nieuw dossier. Maar goed, dat zien we dan wel weer.

Voor mij lijkt de kous nu af, in ieder geval toch voorlopig. Maar dit is mogelijk gemaakt doordat het om een heel klein bedrag ging, doordat ik welbespraakt (welbeschreven?) ben en enig idee heb van mijn rechten en van hoe procedures horen te lopen en doordat ik genoeg financiële zekerheid heb dat ik weet dat zelfs de ergste mogelijke gevolgen, de grootste bedragen die ik mogelijk kan verliezen aan eventuele legale rotzooi afkopen in de toekomst, binnen mijn vermogen tot betalen liggen. Zij hebben me laten gaan omdat ik meer moeite leek dan mijn geld waard was, en ik heb moeilijk durven doen omdat ik enige bewegingsruimte had. Had dit groot bedrag als een onbetaalde energiefactuur geweest, had ik echt krap bij kas gezeten of was ik een verminderd zelfstandige oudere geweest, of zelfs een immigrant met een beperkt begrip van de taal (niet heel vergezocht, gezien ik in dit scenario toch best wel een immigrant was, ware het met een goed begrip van de taal) dan had dit weleens veel moeilijker kunnen worden.

Hierbij dus mijn steun aan Oma's oproep: het is een serieus probleem als facturen of herinneringen niet verzonden worden, het opent een heleboel ruimte voor incassokantoren en andere mensen die niet de originele schuldeiser zijn om geld te verdienen terwijl het bedrijf dat de dienst geleverd heeft er niet veel aan heeft en de klant de dupe is.

(De identiteit van het incassobureau inzake is onherkenbaar gemaakt om hun (en mijn) identiteit te beschermen, ze zijn tenslotte uiteindelijk fatsoenlijk genoeg geweest.)
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 29 september 2022 om 16:17.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be