Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juni 2022, 21:06   #1
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.345
Standaard hoog aantal kerkverlaters in Duitsland

Bijna 360.000 Duitsers hebben zich vorig jaar uitgeschreven bij de katholieke kerk, een recordaantal. Voorzitter Georg Bätzing van de Duitse Bisschoppenconferentie zegt in een verklaring ‘diep geschokt’ te zijn door het ‘extreem hoge’ aantal kerkverlaters.

Volgens hem tonen de cijfers ‘de diepe crisis waarin wij als katholieke kerk in Duitsland ons bevinden’. Bätzing wijst erop dat de coronacrisis een groot effect heeft gehad, bijvoorbeeld doordat veel kerkdiensten werden geschrapt. Ook de misbruikschandalen speelden een rol. ‘We moeten dit niet verdraaien, we moeten afscheid nemen van het idee dat de kerken weer vol zullen lopen of dat het aantal gelovigen weer zal toenemen.’


Toch hoopt Bätzing dat de trend kan worden gekeerd. ‘We moeten onszelf opnieuw definiëren, uitleggen wat we doen en waarom we het doen.’

In 2020 verlieten ruim 221.000 Duitse katholieken de kerk, een jaar eerder waren het er meer dan 272.000. De katholieke kerk telde eind 2021 nog 21,6 miljoen leden, ruim een kwart van de bevolking.

Bron: De Standaard
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2022, 21:21   #2
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

2 Tessalonicenzen 2
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2022, 22:36   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Moet dat iemand verbazen ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2022, 23:11   #4
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Moet dat iemand verbazen ?
De huidige katholieke leiding verrast me wel aangenaam.
Jammer dat wanneer de christelijke geest zich dan durft kenbaar maken, een paar politiekers die kans gebruiken zichzelf in de kijker te plaatsen en dat weg te trollen. Men riep enkel op tot bezinning over het debat, that’s it.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!

Laatst gewijzigd door CUFI : 27 juni 2022 om 23:12.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 11:02   #5
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.769
Standaard

Er is een nieuwe kerk...de enig ware.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 14:07   #6
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Teloorgang van het katholieke gouden kalf.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 16:20   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
De huidige katholieke leiding verrast me wel aangenaam.
Jammer dat wanneer de christelijke geest zich dan durft kenbaar maken, een paar politiekers die kans gebruiken zichzelf in de kijker te plaatsen en dat weg te trollen. Men riep enkel op tot bezinning over het debat, that’s it.
Als er zoveel kerkverlaters zijn dan zou die leiding zich eens mogen afvragen hoe dat komt.
Ik vind niet dat een kerkleiding zich moet inspannen om zieltjes te winnen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 16:23   #8
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als er zoveel kerkverlaters zijn dan zou die leiding zich eens mogen afvragen hoe dat komt.
Ik vind niet dat een kerkleiding zich moet inspannen om zieltjes te winnen.
Ging dat over zieltjes winnen, of was het oprecht?
Waarom zouden wij überhaupt niet dieper mogen nadenken en springen de liberalen daarop om ze buiten context te verdraaien en demoniseren?
Er zijn nog andere manieren om aan beleid te doen dan alles en iedereen kapot te verdelen.
Dat de liberalen meelopen in iets en niet meer dieper willen nadenken reflecteert op hun verkiezingsuitslag. Ze hebben democratisch amper politiek gewicht dus waarom zouden zij het voortouw nemen?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 16:27   #9
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.183
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Bijna 360.000 Duitsers hebben zich vorig jaar uitgeschreven bij de katholieke kerk, een recordaantal. Voorzitter Georg Bätzing van de Duitse Bisschoppenconferentie zegt in een verklaring ‘diep geschokt’ te zijn door het ‘extreem hoge’ aantal kerkverlaters.

Volgens hem tonen de cijfers ‘de diepe crisis waarin wij als katholieke kerk in Duitsland ons bevinden’. Bätzing wijst erop dat de coronacrisis een groot effect heeft gehad, bijvoorbeeld doordat veel kerkdiensten werden geschrapt. Ook de misbruikschandalen speelden een rol. ‘We moeten dit niet verdraaien, we moeten afscheid nemen van het idee dat de kerken weer vol zullen lopen of dat het aantal gelovigen weer zal toenemen.’


Toch hoopt Bätzing dat de trend kan worden gekeerd. ‘We moeten onszelf opnieuw definiëren, uitleggen wat we doen en waarom we het doen.’

In 2020 verlieten ruim 221.000 Duitse katholieken de kerk, een jaar eerder waren het er meer dan 272.000. De katholieke kerk telde eind 2021 nog 21,6 miljoen leden, ruim een kwart van de bevolking.

Bron: De Standaard
-360.000 op één jaar, dat is prachtig. De secularisering van west europa zet zich stevig door.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 18:06   #10
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
-360.000 op één jaar, dat is prachtig. De secularisering van west europa zet zich stevig door.
We weten niet waar die 360.000 naartoe zijn gegaan, hé.

Er kunnen er overgegaan zijn naar een Protestantse Kerk of sekte, er zijn er misschien die zich tot de Islam hebben bekeerd, ...

Maar ik ben wel blij met u dat de katholieken in de rats zitten
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 09:21   #11
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Mark 7:7
Howbeit in vain do they worship me, teaching for doctrines the commandments of men.

Colossians 2:22
Which all are to perish with the using; after the commandments and doctrines of men?

1 Timothy 4:1
Now the Spirit speaketh expressly, that in the latter times some shall depart from the faith, giving heed to seducing spirits, and doctrines of devils;

Hebrews 13:9
Be not carried about with divers and strange doctrines. For it is a good thing that the heart be established with grace; not with meats, which have not profited them that have been occupied therein
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 10:18   #12
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ging dat over zieltjes winnen, of was het oprecht?
Waarom zouden wij überhaupt niet dieper mogen nadenken en springen de liberalen daarop om ze buiten context te verdraaien en demoniseren?
Er zijn nog andere manieren om aan beleid te doen dan alles en iedereen kapot te verdelen.
Dat de liberalen meelopen in iets en niet meer dieper willen nadenken reflecteert op hun verkiezingsuitslag. Ze hebben democratisch amper politiek gewicht dus waarom zouden zij het voortouw nemen?
Ik zie niet in wat de liberalen hiermee te maken hebben, behalve dat er nogal wat vrijzinnigen zijn.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 10:29   #13
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik zie niet in wat de liberalen hiermee te maken hebben, behalve dat er nogal wat vrijzinnigen zijn.
Met het topic weinig.
Maar het Vaticaan zei dat we Amerika als gelegenheid konden gebruiken eens dieper over abortus na te denken.
Dat werd niet goed onthaald bij de liberalen die Amerika als gelegenheid gebruiken de termijn op te schroeven.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 10:38   #14
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.769
Standaard

De dood ter wedergeboorte.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 11:39   #15
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.714
Standaard

Vroeger zou een Cd&V-partijvoorzitter op de vraag van een journalist: "bent u gelovig?"
minstens "ergens wel" op antwoorden. Nu agnost.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 12:24   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Ik ben dus gedoopt.
Maar ik gun hen geen woord. Ook niet om te "vragen" (of te bevelen) om mijn te schrappen uit hun register. Je vraagt toch niet aan een hondenstront op het voetpad of je hem moogt ruimen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2022, 11:38   #17
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben dus gedoopt.
Gedoopt met de heilige druppel, het zaad van Jezus.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be