Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 maart 2008, 17:12   #21
Pluche
Staatssecretaris
 
Pluche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Regio Mechelen-Lier-Antwerpen-Brussel
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Vavli ik ben blij dat je in je partij geloofd, maar besef wel dat 5 procent halen zonder mediaandacht bijna onmogelijk is.
__________________


Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2008, 17:59   #22
Gentenaar
Parlementsvoorzitter
 
Gentenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Berichten: 2.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Vavli ik ben blij dat je in je partij geloofd, maar besef wel dat 5 procent halen zonder mediaandacht bijna onmogelijk is.
Daar wordt aan gewerkt Pluche.
__________________
Gentenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2008, 18:03   #23
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Vavli ik ben blij dat je in je partij geloofd, maar besef wel dat 5 procent halen zonder mediaandacht bijna onmogelijk is.
Die media-aandacht is inderdaad belangrijk maar ook op dat vlak gebeurt er nu wel wat: het 8ste partijcongres en de verkiezing van Peter Mertens als nieuwe partijvoorzitter, kreeg relatief veel aandacht in de pers. Afgelopen week heeft het Franstalige tijdschrift Journal du Midi een dossier van 10 blz aan de PvdA geweid. Die ruimere media-aandacht heeft tot gevolg dat de PvdA nu gecontacteerd wordt door bijzonder veel mensen waarvan er aardig wat lid worden. En dat leden-aantal is m.i. het meest cruciale punt: als dat blijft stijgen zoals het nu gaat en als we campagnes voeren die echt aansluiten bij hetgeen er leeft (zoals de eis van 6 procent ipv 21 procent BTW op energie- een aktie die een ongeloofelijk succes is) dan volgt de media-aandacht vanzelf.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2008, 18:06   #24
Pluche
Staatssecretaris
 
Pluche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Regio Mechelen-Lier-Antwerpen-Brussel
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
Daar wordt aan gewerkt Pluche.
__________________


Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2008, 18:24   #25
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Ik heb alleszins de indruk dat de mensen waar ik contact mee heb wel realistisch genoeg zijn om te beseffen dat 2009 (nog) geen zetel opleveren zal.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2008, 18:40   #26
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Ik heb alleszins de indruk dat de mensen waar ik contact mee heb wel realistisch genoeg zijn om te beseffen dat 2009 (nog) geen zetel opleveren zal.
Mee eens: 2009 is nog te vroeg.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2008, 22:58   #27
Proletariër
Minister-President
 
Proletariër's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2005
Berichten: 5.362
Standaard

is het rond de zetels dat politiek volgens jullie draait?

(ik heb hier anders nog nen oude salon staan)
Proletariër is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2008, 23:03   #28
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Neen, het vacuüm ter linkerzijde hebben Sleeckx, Debunne en CAP aan zichzelf te danken.
Voor alle duidelijkheid, voor LSP zelf is het puur strategisch geen
slechte zaak dat de PVDA een bredere partij met laag profiel wil worden. Dat betekent dat er eigenlijk voor onze organisatie een grote ruimte vrij komt van mensen voor wie de PVDA niet revolutionair genoeg is - aangezien we zo op termijn de enige openlijk revolutionaire organisatie ter linkerzijde van hen vormen. Nu al zijn er mensen die ons op die basis contacteren.

Op zich is het overigens niet slecht voor links in het algemeen als je het een beetje op een afstand bekijkt. PVDA en LSP zullen in de toekomst minder in dezelfde vijver vissen om het zo te zeggen, en elk meer ruimte krijgen voor hun eigen organisatie. Dat kan op termijn de linkerzijde versterken.


Het zal u misschien verbazen, maar dit standpunt werd eerst doorgenomen met verschillende CAP'ers, zowel gewone militanten als delegees. Velen konden ons standpunt bijtreden.
Het is waar dat bepaalde passages ook vrij hard geformuleerd zijn, maar dat is ook de bedoeling, als een soort van signaal naar de leiding toe. Deze tekst is als signaal bedoeld, en als basis voor discussie onder de eigen leden. Want laat het duidelijk zijn, we trekken ons nog niet onmiddellijk terug uit CAP!

De afgelopen twee jaar waren trouwens helemaal geen verloren jaren. 3 jaar geleden hadden we het perspectief naar voor gesteld om LSP om te vormen van een organisatie die zich vooral met jongerenwerk bezig hield (antiglobalisatie en antifascisme) naar een volwaardige revolutionaire partij die zich vooral op de arbeidersklasse zou gaan richten. Met CAP zijn we effectief tussengekomen bij de belangrijkste discussies die er ter linkerzijde gevoerd werden de laatste jaren, en hebben we daar bovendien heel ons lidmaatschap bij kunnen betrekken.
Naast het feit dat CAP een zeer lovenswaardig initiatief was heeft het ook voor heel wat ervaring gezorgd en voor een militanten-vorming gezorgd voor de kameraden op de werkvloer.
Die omvorming van partij die volwaardig om jongerenwerk richtte naar een partij die zich hoofdzakelijk op de arbeidersklasse richt is redelijk goed gelukt. Op dit moment bestaat onze organisatie uit een meerderheid van werkenden, hebben we onze syndicale posities versterkt zoals nooit tevoren. We zijn vandaag in staat van campagnes te voeren zoals nu rond de koopkracht waarbij bijna al de grootste bedrijven in het land gecoverd werden met pamfletten en waarbij de hele week geïntervenieerd werd op de stakingen van de ambtenaren. Zowel bij de stakingen van de ambtenaren als bij het openbaar vervoer gisteren hebben wij nu mensen die zelf actief zijn op de werkvloer en dus op die basis kunnen tussenkomen.

Ik zal niet zeggen dat dat allemaal komt door ons engagement binnen CAP, maar onze partij is wel van karakter veranderd. En dat is ook een stap vooruit.

Uw idee trouwens dat we op dit moment door die zaak met CAP minder zouden recruteren slaat nergens op. Ik ken natuurlijk enkel de situatie in Gent, maar op dit moment hebben we al onze handen vol met discussies te voeren met nieuwe mensen.


Toch nog een paar vragen:
1. Waarom hebben Sleekx, Debunne en CAP het aan zichzelf te danken dat er een politiek vacuum is? Jullie werken twee jaar met die mensen samen, verwijten o.a. de SAP en PvdA dat ze dat niet wilden doen maar nu plots zijn Sleekx, Debunne en CAP de pineut.
2. Je schrijft dat de LSP rond de koopkracht bijna alle grote bedrijven van het land met pamfletten gecoverd heeft. Mijn concrete vraag: hoeveel pamfletten zijn er uitgedeeld door LSP? Volgens mij lul je gewoon uit je nek: LSP heeft noch de financiele middelen, noch de mensen om 'bijna alle grote bedrijven van het land te coveren'
3. Zoals ik al eerder heb gevraagd: bewijs eens aan de hand van de PvdA-documenten dat de PvdA een reformistische partij is geworden? Ook hier wordt er gewoon met modder gesmeten. Nu de LSP niet meer kan uitpakken met de stelling dat de PvdA stalinistisch is, moet er natuurlijk iets anders uit de mouw getoverd worden om het eigen bestaan te rechtvaardigen: wij, de LSP, zijn de enige echte revolutionairen.
Je gaat mij zeker niet horen zeggen dat de LSP reformistisch is. Wat ik wel stel is dat jullie niet leren van de eigen fouten, in een dogmatisch-gauchistische stramien blijven steken, geen enkele impact hebben vanwege te klein en omwille van al die fouten ook niet kunnen doorgroeien. Alles wat jullie kunnen doen is blindelings om jullie heen slaan om als miniclub toch maar te overleven. Ik twijfel echt niet aan de integriteit en het idealisme van de LSPleden maar wat ik wel heel erg vind, is dat de fouten die de LSP maakt tot onvermijdelijk gevolg heeft dat de meeste leden na een tijdje ontgoocheld afhaken en zo opgebrand zijn dat ze alles wat links is niet meer vertrouwen: Amada heeft in de jaren 70 volgens mij hetzelfde soort van fouten gemaakt maar heeft wel geleerd en zich geleidelijk ontdaan van het sectarisme, dogmatisme,... Misschien slaagt LSP daar ook nog in, maar vooralsnog zie ik daarvan geen bewijzen, integendeel: de manier waarop LSP nu afrekent met CAP zonder ook maar één woordje zelfrkritiek is effenaf schanddalig en bevestigt voor mij vooral een zaak: wat een geluk dat de PvdA hier niet in mee is gegaan. Ik vind het schanddalig dat jullie iemand als Debunne , die man is fysiek helemaal op, verwijten dat hij mee verantwoordelijk is voor het politieke vacuum aan de linkerzijde.

Ben echt benieuwd of je concrete antwoorden zal geven op mijn vragen.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2008, 23:11   #29
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër Bekijk bericht
is het rond de zetels dat politiek volgens jullie draait?

(ik heb hier anders nog nen oude salon staan)
Voor de PvdA is electoraal scoren echt geen doel op zich maar het is wel, om tal van redenen belangrijk: je wordt pas au serieus genomen door het brede publiek als je ook electoraal weegt;verkozenen geven de partij een veel ruimere tribune om je eigen analyse en programma bij een ruim publiek bekend te maken; met verkozenen kan je de politieke agenda mee bepalen;... kortom het is een belangrijk instrument om de eigen organisatie te versterken, om impact te hebben op de klassenstrijd. Als je dat niet inziet, heb je echt geen verstand van de wijze waarop de krachtsverhoudingen zich ontwikkelen.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 00:12   #30
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Ik weet zelf niet op basis van welke concrete strijdbewegingen ze zich in die tekst baseren. Maar als ik zelf afga op wat ik de laatste dagen concreet zag op de ambtenaren stakingen, kan ik dat bevestigen.
Terwijl we telkens met 5-10 LSP'ers heel de dag aan de piketten aanwezig waren, aan de sluizen; heb ik slechts één PVDA'er gezien in Gent die 5 minuten "blijf-van-mijn-patatten-blaadjes" is komen uitdelen. Op de betoging in Brussel waren er helemaal geen leden van de PVDA.

Of het zou natuurlijk moeten zijn dat ze niet meer actief tussen komen met materiaal van de PVDA natuurlijk...
Kijk eens op de website van PvdA: een fotoreportage van de akties aan de sluizen van Evergem, Merelbeke, Zelzate, Oudenaarde, Aalst en interviews met vakbondsecretarissen Berckmans (ACOD), Vandenbulke (Acv) en Johny Goethals (ACOD).
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 01:02   #31
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Kijk eens op de website van PvdA: een fotoreportage van de akties aan de sluizen van Evergem, Merelbeke, Zelzate, Oudenaarde, Aalst en interviews met vakbondsecretarissen Berckmans (ACOD), Vandenbulke (Acv) en Johny Goethals (ACOD).
Er staan inderdaad foto's van diezelfde actie in gent, nu. Ik heb zelfs vier LSP'ers gezien op die foto's, maar op de actie heb ik geen enkele PVDA'er gezien die militeerde. Je moet dan misschien de raad geven aan die militanten om wat zichtbaarder te zijn.
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 13:56   #32
Proletariër
Minister-President
 
Proletariër's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2005
Berichten: 5.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Als je dat niet inziet, heb je echt geen verstand van de wijze waarop de krachtsverhoudingen zich ontwikkelen.
enlighten me
Proletariër is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 14:08   #33
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Mee eens: 2009 is nog te vroeg.
Dat is onzin : maak een duidelijke keuze & ga ervoor en je haalt 5 % met je vingers in je neus !
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 14:25   #34
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Dat is onzin : maak een duidelijke keuze & ga ervoor en je haalt 5 % met je vingers in je neus !
Ik denk dat je onderschat met welke ongelijke middelen (klein)-linkse partijen het moeten opnemen tegen de andere "gevestigde" partijen. PVDA is momenteel veruit het best geplaats om een redelijke electorale score neer te zetten komende verkiezingen maar tenzij er voor 2009 iets spectaculairs gebeurd is 5% nog (veel) te hoog gegrepen, wat ze ook weten en zeggen. In het verleden hebben ze de fout gemaakt door (quasi) iedere verkiezingen te zeggen dat ze een verkozenen zouden halen (hoewel duidelijk was dat dit onmogelijk was) en het is goed dat ze dit niet meer doen. Vorige verkiezingen haalden ze in Vlaanderen dacht ik rond de % en volgens mij zouden ze tevreden moeten zijn met 2% nationaal met misschien een uitschieter met van Duppen in Antwerpen tot 3% en misschien wat meer om daarna een gooi te kunnen doen naar die 5%. Nu dat is lang niet verworven. Kiesdrempel is een groot (psychologisch) nadeel want is een stem voor iemand die de kiesdrempel niet zal halen geen verloren stem, zeker op een moment partijen als Groen! en SP.a in Vlaanderen reeds relatief weinig stemmen halen en in de oppositie zitten? SP.a Rood wordt door de leiding van de SP.a nu wel in een hoek geduwd en genegeerd omdat ze niet nuttig zijn op dit moment maar mocht de PVDA een electorale bedreiging vormen wees maar gerust dat de leiding SP.a Rood zal gebruiken om een dam op te werken en dat SP.a Rood zich met plezier zal laten gebruiken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 14:57   #35
toccata
Europees Commissaris
 
toccata's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 7.056
Standaard

De dag dat de PvdA (of een andere radicaal-linkse partij) over kiesdrempel springt heeft de SP.a een probleem.
Nu best zou zijn dat de PvdA opkomt en LSP en consorten niet opkomen met stemadvies voor de PvdA.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Heel wat prille democratieen met onwillige burgers zouden het toejuichen, voor de chocoladecigarettenindustrie zou het een slag zijn

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 15:02   #36
Pavolini
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 1.046
Standaard

Marxisme kan geen antwoorden meer bieden op de problemen van de 21ste eeuw. Partijtjes en lijsten �* la PVDA, LSP, CAP, SAP zijn gedoemd om klein, onmachtig en onderling ruzieënd verder te sukkelen. Jullie discussies duren al j�*�*�*�*�*ren en leiden enkel tot leedvermaak bij kapitalisten en hun sympathisanten. LSP is overigens altijd al zo geweest: alles wat fout loopt op anderen afschuiven. Men kan zich afvragen of LSP niet door het regime bewust in stand gehouden wordt...
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 15:22   #37
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Marxisme kan geen antwoorden meer bieden op de problemen van de 21ste eeuw. Partijtjes en lijsten �* la PVDA, LSP, CAP, SAP zijn gedoemd om klein, onmachtig en onderling ruzieënd verder te sukkelen. Jullie discussies duren al j�*�*�*�*�*ren en leiden enkel tot leedvermaak bij kapitalisten en hun sympathisanten. LSP is overigens altijd al zo geweest: alles wat fout loopt op anderen afschuiven. Men kan zich afvragen of LSP niet door het regime bewust in stand gehouden wordt...
Tip: ga naar de debatclub van de rechtse jongens en meisjes.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 15:25   #38
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Dat is onzin : maak een duidelijke keuze & ga ervoor en je haalt 5 % met je vingers in je neus !
Wat bedoel je met: maak een duidelijke keuze ? Ik denk echt dat het alleen maar kan leiden tot een grote ontgoocheling als we zouden denken dat we, met de vingers in de neus, die drempel van 5 procent kunnen halen: daarvoor hebben we een nog paar duizend extra leden nodig denk ik.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 15:28   #39
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Vavli ik ben blij dat je in je partij geloofd, maar besef wel dat 5 procent halen zonder mediaandacht bijna onmogelijk is.
Nog wat media-aandacht: Morgen maandag op radio twee: om 12:00 uur Kris Merkx en om 17:00 Kris Hertogen (allebei behoren ze tot de oprichters van Amada) over mei '68
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 17:07   #40
Pavolini
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 1.046
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Tip: ga naar de debatclub van de rechtse jongens en meisjes.

Waarom zou ik, ik hoor evenmin bij die rechtselingen! Linksen en rechtsen hebben beide interessante zaken voor discussie en beiden hebben achterhaalde zaken.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be