Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 mei 2015, 19:02   #21
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Als een vrachtwagen 90 per uur rijdt en met die Porsche kom je daar voorbij aan 140 is dat een verschil van 50 km/uur. Reden genoeg.
En dan? Is dat snelheidsverschil een probleem op de snelweg?

Zo ja, vertel mij eens waarom er op de stukken onbeperkt, waar de auto's op het linkerbaanvak gemiddeld 140 kmh en sneller rijden, met uitschieters tot 200 �* 250 kmh, het aantal ongevallen lager ligt dan in heel België ? Er is een groot snelheidsverschil, toch sterven er daar niet elke dag honderden mensen, zoals men hier soms doet uitschijnen wat gebeuren zal wanneer men de snelheidslimiet overschrijdt.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2015, 20:38   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Als een vrachtwagen 90 per uur rijdt en met die Porsche kom je daar voorbij aan 140 is dat een verschil van 50 km/uur. Reden genoeg.
Welke reden ?

Wat scheelt er nu aan een snelheidsverschil van belachelijk lage 50 kmh tov de veiligste en breedste eenrichtingsrijstroken en dan nog tov de achterbumper van een vrachtwagen ?

Zitten er mss kinderen op de achterbumper van een 90 kmh rijdende vrachtwagen op de snelweg ? [/ironisch]

Een zware bus en tram -vol personenvervoer- mag in de bebouwde kom in de regel 50 kmh en op de hoofdassen 70 kmh rijden dit tov kwetsbare weggebruikers (voetgangers bvb), of tegemoetrijdende fietsers die zelfs naast mekaar mogen fietsen op smalle rijbanen binnen de bebouwde kom -aan pakweg 20 kmh- al uitgerekend wat die snelheidverschillen voorstellen en vooral de kwetsbaarheid ? Wat als een Lijnbus een vrachtwagen als tegenligger nadert met een snelheidverschil van 100 kmh in de bebouwde kom en er rakelings aan passeert op smaller rijbanen ? En plots steekt nog een fietser over... Oei oei oei...

Op een gewestweg buiten de bebouwde kom (dan Vmax 90 kmh) is het snelheidsverschil tot 180 kmh (bij het inhalen tov tegenliggers rijdt men zelfs frontaal op hun rijvak) en liggen er gescheiden fietspaden waar ook nog fietsers/bromfieters verkeren, tja wat nu @ non-conformist ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 mei 2015 om 20:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2015, 20:58   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
En dan? Is dat snelheidsverschil een probleem op de snelweg?

Zo ja, vertel mij eens waarom er op de stukken onbeperkt, waar de auto's op het linkerbaanvak gemiddeld 140 kmh en sneller rijden, met uitschieters tot 200 �* 250 kmh, het aantal ongevallen lager ligt dan in heel België ? Er is een groot snelheidsverschil, toch sterven er daar niet elke dag honderden mensen, zoals men hier soms doet uitschijnen wat gebeuren zal wanneer men de snelheidslimiet overschrijdt.
Ook bij 250 kmh tov 90 kmh = 160 kmh is het snelheidsverschil = reactietijd nog altijd kleiner als een 90 kmh tweerichtingsweg in Belgie x2 = 180 kmh, en sowieso 100 kmh D-Landstrasse waar het 200 kmh is, of andere landen waar 100 kmh op de betere gewone 1+1 weg mag. Oostenrijk, Ierland, NL UK, enz... De "verkeersveiligste landen" hebben doorgaans de hoogste limieten op hun betere 1+1 wegen, zie topic V85 : http://forum.politics.be/showpost.ph...56&postcount=1

Autobahnen/snelwegen/(autowegen) zijn nu eenmaal qua ontwerp de allerveiligste wegen, per voertuigkilometer vallen er gemiddeld 3 x minder doden # als op alle wegen, enkel het feit al dat er geen langzame voertuigen en weggebruikers toegelaten worden en er sowieso geen gelijkvloerse kruispunten zijn, enz... enz...
# http://internationaltransportforum.o...c/pdf/risk.pdf laatste kolommen, enkele vbn:
Citaat:
Cijfers 2012: verkeersdoden per miljard kilometer
Fatalities
Country: per 1 billion Veh·Km
--" - all roads > Motorways = snelwegen

Belgium 7,7 > 2,1 limiet 120 kmh
France : 6,5 > 1,7 limiet 130 kmh/110 kmh regen
Germany 5,0 > 1,7 aanbevolen 130 kmh op 2/3 van hun snelwegen.

Switzerland 5.6 > 2,9* limiet 120 kmh
(vooral wegens busongeval* Sierre +28 extra doden, Belgische bus; CH doet het in de regel zeker niet slechter als D)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 mei 2015 om 21:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 07:20   #24
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik pleit voor een nieuwe taks !!
Die mag gerust mijn naam dragen: de Schoof taks.

Alle vliegtuigen die ons luchtruim doorkruisen, ook dus de overvliegende, moeten een slimme kilometerheffing betalen.

Door te storten aan het gewest pro rato de afgelegde kilometers boven ieders grondgebied.

.
Misschien een idee voor #Bel10 op Radio 1?
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:04   #25
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
En dan? Is dat snelheidsverschil een probleem op de snelweg?

Zo ja, vertel mij eens waarom er op de stukken onbeperkt, waar de auto's op het linkerbaanvak gemiddeld 140 kmh en sneller rijden, met uitschieters tot 200 �* 250 kmh, het aantal ongevallen lager ligt dan in heel België ? Er is een groot snelheidsverschil, toch sterven er daar niet elke dag honderden mensen, zoals men hier soms doet uitschijnen wat gebeuren zal wanneer men de snelheidslimiet overschrijdt.
Denk je nu echt dat het mij een reet kan schelen dat jij graag hard rijdt ? Het soort reacties van : kijk eens wat ik kan met mijn auto zijn gewoon te belachelijk voor worden. Ga gerust je gang.

Ik zal doen wat ik vind dat ik moet doen en dat is mij houden aan de snelheidslimieten. Die zijn er niet voor niks.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 6 mei 2015 om 20:05.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:34   #26
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Denk je nu echt dat het mij een reet kan schelen dat jij graag hard rijdt ? Het soort reacties van : kijk eens wat ik kan met mijn auto zijn gewoon te belachelijk voor worden. Ga gerust je gang.

Ik zal doen wat ik vind dat ik moet doen en dat is mij houden aan de snelheidslimieten. Die zijn er niet voor niks.
En kijk, we gaan meteen de persoonlijke toer op wanneer de rationele argumenten op zijn.

Ik heb hier niet beweerd dat ik graag snel rijd. Ik heb hier niet beweerd dat ik veel met mijn auto kan.

Ik probeer enkel aan te tonen dat het snelheidsbeleid in België op sommige punten met haken en ogen aan elkaar hangt. Het is jammer genoeg door de wijdverspreide mentaliteit die jij hier tentoonspreid, dat het moeilijk is om dit te veranderen.
Snelheidslimieten (op snelwegen) zijn er inderdaad voor een reden: geld inzamelen van chauffeurs die liever op de weg en het omgevende verkeer letten in plaats van hun kilometer en belasting op chauffeurs die een iets snellere auto kopen, er goed mee leren rijden en dit daarna dan ook graag doen.
Snelheidslimieten in dorpskommen enzovoort, zijn er natuurlijk met als hoofdreden veiligheid. Maar secundair ook weeral het financieel gewin wanneer men merkt dat een straat niet aangepast wordt aan de snelheidslimiet.

Heb ik in de vorige alinea beweerd dat ik snelheidslimieten niet respecteer? Neen.
Of ik de snelheidslimiet overschrijd, gaat u helemaal niet aan.
Wel geef ik nog mee dat ik al veel in Duitsland heb rond getoerd, en op de stukke Freie Fahrt-Autobahn maar al te graag het gas even door druk. Hier is dit immers legaal. En nogmaals: dit zijn de veiligste wegen.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:39   #27
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
En kijk, we gaan meteen de persoonlijke toer op wanneer de rationele argumenten op zijn.

Ik heb hier niet beweerd dat ik graag snel rijd. Ik heb hier niet beweerd dat ik veel met mijn auto kan.

Ik probeer enkel aan te tonen dat het snelheidsbeleid in België op sommige punten met haken en ogen aan elkaar hangt. Het is jammer genoeg door de wijdverspreide mentaliteit die jij hier tentoonspreid, dat het moeilijk is om dit te veranderen.
Snelheidslimieten (op snelwegen) zijn er inderdaad voor een reden: geld inzamelen van chauffeurs die liever op de weg en het omgevende verkeer letten in plaats van hun kilometer en belasting op chauffeurs die een iets snellere auto kopen, er goed mee leren rijden en dit daarna dan ook graag doen.
Snelheidslimieten in dorpskommen enzovoort, zijn er natuurlijk met als hoofdreden veiligheid. Maar secundair ook weeral het financieel gewin wanneer men merkt dat een straat niet aangepast wordt aan de snelheidslimiet.

Heb ik in de vorige alinea beweerd dat ik snelheidslimieten niet respecteer? Neen.
Of ik de snelheidslimiet overschrijd, gaat u helemaal niet aan.
Wel geef ik nog mee dat ik al veel in Duitsland heb rond getoerd, en op de stukke Freie Fahrt-Autobahn maar al te graag het gas even door druk. Hier is dit immers legaal. En nogmaals: dit zijn de veiligste wegen.
Beste kerel, ik heb overigens een hekel aan de veiligheidslimieten, maar dit terzijde, jij kent mij van geen haar, dus jij kan over mijn mentaliteit dan ook geen reet weten.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:46   #28
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Beste kerel, ik heb overigens een hekel aan de veiligheidslimieten, maar dit terzijde, jij kent mij van geen haar, dus jij kan over mijn mentaliteit dan ook geen reet weten.
Citaat:
Ik zal doen wat ik vind dat ik moet doen en dat is mij houden aan de snelheidslimieten. Die zijn er niet voor niks.

Dit geeft volgens mij toch gedeeltelijk aan wat jouw mentaliteit is op vlak van snelheidslimieten?
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:49   #29
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Dit geeft volgens mij toch gedeeltelijk aan wat jouw mentaliteit is op vlak van snelheidslimieten?
Je had het ook kunnen interpreteren als : hij wil geen boetes betalen.

Maar zoals altijd hier ziet men alleen zijn eigen uitleg.

En hier eindigt ons gesprek.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 6 mei 2015 om 20:49.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 06:08   #30
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Dat zal dus niet gaan ....

Net om die reden, is ons landje eerder al teruggefloten geweest door Europa. Europa vindt namelijk dat dat discriminatie is. En Europa wou (wil ?) nu ook Duitsland om dezelfde reden terugfluiten.

http://www.autoblog.nl/nieuws/eu-com...iminatie-70185
Nochtans doen de Duitsers net dat.
Een Vignet invoeren en tegelijkertijd de wegentaks voor de Duitsers laten dalen in verhouding.
Henri1 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 07:14   #31
lohabra
Schepen
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nochtans doen de Duitsers net dat.
Een Vignet invoeren en tegelijkertijd de wegentaks voor de Duitsers laten dalen in verhouding.
Wakker worden ! Lees even wat ik schreef, en lees mss ook de link eens, als je reageert.

Net daarom wil Europa hen daarom nu dus terugfluiten ......

Laatst gewijzigd door lohabra : 8 mei 2015 om 07:15.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2015, 10:35   #32
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Mensen betalen al peage in België, dat heet wegentaks.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2015, 10:50   #33
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Mensen betalen al peage in België, dat heet wegentaks.
...en in andere landen waar wel tolwegen zijn betaal je geen wegentaks misschien?

Soit, als België 'n soort van péage wil invoeren zal er toch moeten gezorgd worden dat de staat van hun wegennet aanzienlijk verbeterd wordt, er zal ook iets aan dat fileprobleem moeten gedaan worden, kan me niet voorstellen dat ik tol wil betalen om uren in 'n file te staan, over hobbelige wegen te rijden waar ook nog eens constant ergens wegenwerken uitgevoerd worden.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2015, 11:10   #34
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Als ik in Frankrijk rij betaal ik graag peage om over een mooie vlakke autoweg te rijden. En als ik geen peage wil betalen dan neem ik een andere weg.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be