Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Cedric Vloemans (UNIE) - 19 tot 25 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Cedric Vloemans (UNIE) - 19 tot 25 februari Unie is een centrumpartij voor de Belgische Unie. Dit kartel bestaat uit drie unitaristische/Belgisch gezinde politieke groeperingen: BEB-n , de Liberale Alliantie en Unie.

 
 
Discussietools
Oud 22 februari 2007, 11:27   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard Euroland

Wat vindt Unie eigenlijk van het feit dat België langs boven wordt uitgekleed? We staan meer en meer bevoegdheden af aan 'europa', wat dat ook moge voorstellen. Veel 'België' blijft er niet meer over.
Pelgrim is offline  
Oud 24 februari 2007, 20:13   #2
Cedric Vloemans
 
 
Cedric Vloemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 76
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wat vindt Unie eigenlijk van het feit dat België langs boven wordt uitgekleed? We staan meer en meer bevoegdheden af aan 'europa', wat dat ook moge voorstellen. Veel 'België' blijft er niet meer over.
Zoals reeds eerder geantwoord heeft UNIE geen probleem met de EU. Spijtig genoeg wordt de burger niet voldoende geraadpleegd. De staat wordt inderdaad meer en meer uitgekleed, en er zijn ook zaken die effectief in Europese context moeten bestuurd worden, als we een economische vuist willen maken naar de rest van de wereld, echter, Europa staat te ver van de burger, omdat de burger te weinig betrokken wordt bij Europa. Dat zou moeten veranderen.
Cedric Vloemans is offline  
Oud 24 februari 2007, 23:39   #3
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Dat is een beetje naast de kwestie. Mijn vraag is: wat vindt een partij die van België haar hoofdthema maakt eigenlijk van het feit dat België als staat en entiteit stilaan verdampt in deze Europese superstaat?
Pelgrim is offline  
Oud 25 februari 2007, 06:31   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat is een beetje naast de kwestie. Mijn vraag is: wat vindt een partij die van België haar hoofdthema maakt eigenlijk van het feit dat België als staat en entiteit stilaan verdampt in deze Europese superstaat?
Inderdaad, of de vraag waarom er nog gepleit moet worden voor een unitaire staatsstructuur terwijl Europa juist regionalisering voorstaat?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 februari 2007, 09:22   #5
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, of de vraag waarom er nog gepleit moet worden voor een unitaire staatsstructuur terwijl Europa juist regionalisering voorstaat?


Dat, mijn beste, is omdat Vlamingen geen eigen cultuur hebben!



enfin, dixit de heer Vloemans toch
MaXiMuS is offline  
Oud 25 februari 2007, 18:03   #6
Cedric Vloemans
 
 
Cedric Vloemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 76
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
Dat, mijn beste, is omdat Vlamingen geen eigen cultuur hebben!



enfin, dixit de heer Vloemans toch
citaat?
Cedric Vloemans is offline  
Oud 25 februari 2007, 18:05   #7
Cedric Vloemans
 
 
Cedric Vloemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 76
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat is een beetje naast de kwestie. Mijn vraag is: wat vindt een partij die van België haar hoofdthema maakt eigenlijk van het feit dat België als staat en entiteit stilaan verdampt in deze Europese superstaat?

Wel, helemaal zal het land nooit verdwijnen, dat hoop ik toch, maar zoals ik al zei spreekt het voor zich dat er in sommige domeinen een Europese koepel moet bestaan. De overige zaken dienen op nationaal niveau te blijven.
Cedric Vloemans is offline  
Oud 25 februari 2007, 18:10   #8
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
citaat?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
separatisme, gevoed door economische en geen culturele verschillen, exact het soort separatisme dat in België leeft.

Er zijn 2 interpretatiemogelijkheden
-De eerste is dat er geen cultuurverschil is tussen Walen en Vlamingen
-Het tweede is dat er in België wel een cultuurverschil is, doch dit geen aanleiding geeft tot separatisme.

Onafgezien van de interpretatie die u kiest maakt u zichzelf in deze post ongelooflijk belachelijk.
-Aangezien taal een zeer belangrijk onderdeel van cultuur is (dit kunt u niet op een redelijke wijze tegenspreken) is volgens de eerste interpretatiemethode uw bedenking ronduit belachelijk.
-Zeggen dat er wel een cultuurverschil is, doch geen aanleiding geeft tot separatisme, is mogelijks nog debieler aangezien elk klein kind weet dat de Franstalige overheersing en Vlaamse onderdrukking in voornamelijk onderwijs en justitie enorm veel kwaad bloed gezet heeft bij de Vlamingen en uitmondde in de eerste eisen tot meer zelfstandigheid.
MaXiMuS is offline  
Oud 25 februari 2007, 18:16   #9
Cedric Vloemans
 
 
Cedric Vloemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 76
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
Er zijn 2 interpretatiemogelijkheden
-De eerste is dat er geen cultuurverschil is tussen Walen en Vlamingen
-Het tweede is dat er in België wel een cultuurverschil is, doch dit geen aanleiding geeft tot separatisme.

Onafgezien van de interpretatie die u kiest maakt u zichzelf in deze post ongelooflijk belachelijk.
-Aangezien taal een zeer belangrijk onderdeel van cultuur is (dit kunt u niet op een redelijke wijze tegenspreken) is volgens de eerste interpretatiemethode uw bedenking ronduit belachelijk.
-Zeggen dat er wel een cultuurverschil is, doch geen aanleiding geeft tot separatisme, is mogelijks nog debieler aangezien elk klein kind weet dat de Franstalige overheersing en Vlaamse onderdrukking in voornamelijk onderwijs en justitie enorm veel kwaad bloed gezet heeft bij de Vlamingen en uitmondde in de eerste eisen tot meer zelfstandigheid.

Wat ik zei, en u moet geen woorden in de mond leggen die niet gezegd zijn, is dat het separatisme dat vandaag leeft bij de Vlaamse Beweging er geen is van cultuurideologische aard, doch van economische aard. Nergens zeg ik dat er geen cultuurverschillen zijn, en ik heb al meerdere malen de vinger gewezen naar de fouten uit het verleden.
Even ernstig blijven toch, nee?
Cedric Vloemans is offline  
Oud 25 februari 2007, 18:19   #10
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
Wat ik zei, en u moet geen woorden in de mond leggen die niet gezegd zijn, is dat het separatisme dat vandaag leeft bij de Vlaamse Beweging er geen is van cultuurideologische aard, doch van economische aard. Nergens zeg ik dat er geen cultuurverschillen zijn, en ik heb al meerdere malen de vinger gewezen naar de fouten uit het verleden.
Even ernstig blijven toch, nee?


Komaan kerel, doe eens normaal. Het is natuurlijk fijn dat je pretendeert te weten 'wat de Vlaming wil' en dat er 'zeker niet zoiets bestaat als vraag naar meer autonomie op culturele basis'...

Ik denk dat u een schitterende carrière wacht als adviseur bij een van de grote partijen!


Mr 'even ernstig blijven'...
MaXiMuS is offline  
Oud 25 februari 2007, 18:22   #11
Cedric Vloemans
 
 
Cedric Vloemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 76
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
Komaan kerel, doe eens normaal. Het is natuurlijk fijn dat je pretendeert te weten 'wat de Vlaming wil' en dat er 'zeker niet zoiets bestaat als vraag naar meer autonomie op culturele basis'...
Weet u dat dan wel? Ik wacht vol spanning op uw analyse...

Wel, het lijkt me alleszins vreemd dat uw zogenaamde cultureel separatisme dweept met transfers en het warandemanifest... zéér cultureel getint, weinig economische inhoud inderdaad.
Cedric Vloemans is offline  
Oud 25 februari 2007, 18:38   #12
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht

Wel, het lijkt me alleszins vreemd dat uw zogenaamde cultureel separatisme dweept met transfers en het warandemanifest... zéér cultureel getint, weinig economische inhoud inderdaad.

Ach, en luttele jaren geleden riep men om Leuven Vlaams... dat vergeet u blijkbaar?


Citaat:
Weet u dat dan wel? Ik wacht vol spanning op uw analyse...
U begrijpt het nog steeds niet. Mijn kritiek op u is dat u meent te weten wat anderen denken. Denkt u dat ik dan diezelfde fout maak?

Ipv uw argumenten te stoelen op wat anderen volgens u denken/willen, zou u zich beter tot de feiten beperken. En die feiten geven u alleszins geen gelijk.
Politici die een hele redenering bouwen rond hun perceptie van wat anderen percipiëren... zeeeeeeer geloofwaardig!
MaXiMuS is offline  
Oud 25 februari 2007, 18:44   #13
Cedric Vloemans
 
 
Cedric Vloemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 76
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
Ach, en luttele jaren geleden riep men om Leuven Vlaams... dat vergeet u blijkbaar?
Tuurlijk ben ik dat niet vergeten, maar dat was dan ook geen strijd voor Vlaamse onafhankelijkheid, maar voor respect.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
U begrijpt het nog steeds niet. Mijn kritiek op u is dat u meent te weten wat anderen denken. Denkt u dat ik dan diezelfde fout maak?
Tja, jammer genoeg heb ik niet het grote intellect dat anderen wel hebben, blijkt. Ik meen niet te weten wat anderen denken, ik kijk naar de feiten en argumenten:

- flitspalen
- transfers
- warandemanifest
==> economische eisen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
Ipv uw argumenten te stoelen op wat anderen volgens u denken/willen, zou u zich beter tot de feiten beperken. En die feiten geven u alleszins geen gelijk.
zie supra

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
Politici die een hele redenering bouwen rond hun perceptie van wat anderen percipiëren... zeeeeeeer geloofwaardig!
Tiens, ik dacht net dat het het doel van het parlement was te doen wat goed voor de mensen is. Moeten ze dan niet een idee hebben van wat de burger wenst? Vergeef me mijn kortzichtigheid hierin.
Cedric Vloemans is offline  
Oud 25 februari 2007, 18:51   #14
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
Tiens, ik dacht net dat het het doel van het parlement was te doen wat goed voor de mensen is. Moeten ze dan niet een idee hebben van wat de burger wenst? Vergeef me mijn kortzichtigheid hierin.
Ach kerel, deze discussie is zinloos. U haalt godbetert een flitspaal aan om aan te tonen dat er geen culturele eisen meer zijn voor Vlaanderen.

Misschien is het toppunt van cultuur wel een volledig eigen socio economische maatschappelijke organisatie? Het is maar een ideetje hé...

Soit, om nog te reageren op bovenstaande zever: denkt u werkelijk dat democratie het systeem is waarbij 'de bevolking stemt op een partij/politicus waarvan hij denkt dat die partij/politicus het best weet wat 'goed' is voor hem'? Of denkt u niet eerder dat democratie een systeem is waarbij men kiest voor de partij/politicus die standpunten heeft het dichtst bij die van hem?

Ik gok op het laatste, allez ja, ik weet het zo niet

Man man man... wat gaat u in godsnaam uitvreten in het parlement... qua meerwaarde zal het wel niks zijn...
MaXiMuS is offline  
Oud 25 februari 2007, 18:54   #15
Cedric Vloemans
 
 
Cedric Vloemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 76
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
Ach kerel, deze discussie is zinloos. U haalt godbetert een flitspaal aan om aan te tonen dat er geen culturele eisen meer zijn voor Vlaanderen.

Misschien is het toppunt van cultuur wel een volledig eigen socio economische maatschappelijke organisatie? Het is maar een ideetje hé...

Soit, om nog te reageren op bovenstaande zever: denkt u werkelijk dat democratie het systeem is waarbij 'de bevolking stemt op een partij/politicus waarvan hij denkt dat die partij/politicus het best weet wat 'goed' is voor hem'? Of denkt u niet eerder dat democratie een systeem is waarbij men kiest voor de partij/politicus die standpunten heeft het dichtst bij die van hem?

Ik gok op het laatste, allez ja, ik weet het zo niet

Man man man... wat gaat u in godsnaam uitvreten in het parlement... qua meerwaarde zal het wel niks zijn...
U hebt gelijk, deze discussie is zinloos. Ik sprak namelijk nergens over verkiezingen, maar over de rol van het parlement. Ik heb de indruk, beste Maximus, dat u enkel leest wat u wil lezen, en niet wat er staat.

Zo zeg ik nergens dat er geen culturele eisen zouden zijn, ik heb eerder ook Brussel aangehaald, echter, en u bevestigt dit zelf, is het huidige separatistische gedachtengoed gebouwd uit economische argumenten, en niet langer uit de culturele argumenten van vroeger, gezien de overheden hierin reeds tegemoet zijn gekomen.

Maar gezien u deze discussie als "onzin" aanziet, en de inhoud ervan als "zever", ben ik er gerust in dat u hierop niet meer reageert?
Cedric Vloemans is offline  
Oud 26 februari 2007, 13:21   #16
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
Wel, helemaal zal het land nooit verdwijnen, dat hoop ik toch, maar zoals ik al zei spreekt het voor zich dat er in sommige domeinen een Europese koepel moet bestaan. De overige zaken dienen op nationaal niveau te blijven.

Zo ongeveer zeventig procent van het wetgevend sturend werk gebeurt op Europees niveau. Zelfs in het (nogal heel) hypothetische scenario dat België ooit weer unitair wordt zou het maar dertig procent waard zijn.
Pelgrim is offline  
Oud 26 februari 2007, 13:28   #17
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, of de vraag waarom er nog gepleit moet worden voor een unitaire staatsstructuur terwijl Europa juist regionalisering voorstaat?
welke regionalisering? Europa trekt steeds meer bevoegdheden naar zich toe. Vlaanderen heeft in de praktijk niks te zeggen want het moet zich steeds meer verantwoorden tegenover Europese decreten, die inmiddels al meer wetgeving bepalen dan Vlaanderen met al zijn bevoegdheden ooit heeft kunnen doen.

Mijn vraag geldt dus niet alleen voor de belgicisten maar ook voor de aanhangers van 'Vlaanderen staat in Europa'. Of liever: Vlaanderen, provincietje in Europa.
Pelgrim is offline  
Oud 26 februari 2007, 14:13   #18
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Zo ongeveer zeventig procent van het wetgevend sturend werk gebeurt op Europees niveau. Zelfs in het (nogal heel) hypothetische scenario dat België ooit weer unitair wordt zou het maar dertig procent waard zijn.
En uw "Vlaanderen" dan?

Als bevoegdheden op Europees niveau kunnen, kunnen ze ook op Belgisch niveau.
Hans1 is offline  
Oud 26 februari 2007, 14:24   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
En uw "Vlaanderen" dan?
.
ik zie de EU liefst verdwijnen, ja.

Citaat:
Als bevoegdheden op Europees niveau kunnen, kunnen ze ook op Belgisch niveau
jij pleit met andere woorden voor een herzien van europese bevoegdheden ten voordele van de lidstaten?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 26 februari 2007, 14:25   #20
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
welke regionalisering? Europa trekt steeds meer bevoegdheden naar zich toe. Vlaanderen heeft in de praktijk niks te zeggen want het moet zich steeds meer verantwoorden tegenover Europese decreten, die inmiddels al meer wetgeving bepalen dan Vlaanderen met al zijn bevoegdheden ooit heeft kunnen doen.

Mijn vraag geldt dus niet alleen voor de belgicisten maar ook voor de aanhangers van 'Vlaanderen staat in Europa'. Of liever: Vlaanderen, provincietje in Europa.
Beter een deel van een staat waarin men democratische inspraak heeft via bindende volksreferenda en via zijn rechtstreeks verkozenen dan een vazalstaat van een of andere grootmacht (al dan niet economisch of militair). Zelfs een EU in zijn huidige zwakke vorm heeft het moeilijk om voor zijn eigen belangen op te komen tegenover de russische gasmonopolies & de door "das Militär" gesterkte USA vuist. Met de "stem" van het soevereine Vlaanderen zou er absoluut geen rekening meer gehouden worden. De 2 laatste wereldoorlogen bewijzen ten overvloede de invloed van kleine staten zoals België om de eigen onafhankelijkheid te waarborgen/in stand te houden : 0,0.

& Dan heb ik het nog niet over de fragiele "welvaart" : Vlaanderen en België zijn totaal afhankelijk van de export, de vrijhandel, de globalisatie.
Zonder de globalisatie zaten wij economisch reeds volkomen aan de grond.
Ik heb in de debatclub een draad over globalisatie opgestart nl. "De nachtmerrie van Darwin" een geval waarbij de nefaste invloed van een op hol geslagen wereldkapitalistische maatschappij duidelijk aantoonbaar is.
Straks ga ik een recent persbericht van de familie Vanrompuy (Vader of zoon ?) nog becommentariëren - er moeten wel degelijk zware vraagtekens gezet worden bij economische groei tegenover het in stand houden van welvaart in de bredere zin. Hetzelfde geldt ook voor regionalisme en nationalisme - die alhoewel waardevol ivm met het behoud van culturele verworvenheden, zeker de internationale solidariteit onderealle mensen/volkeren niet in het gedrang mag brengen.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be