Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 oktober 2018, 10:48   #621
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Je kinderen denken net zo, en wie trekt er dan uiteindelijk aan het laatste eind?
Jouw IK is een offer voor het nageslacht, of je dat nou leuk vindt of niet.
Tuurlijk, dat is altijd zo, ik dacht ook zo over mijn ouders. Wat niet wil zeggen dat ik geen affiniteit had voor hen, maar zij waren daar voor mij, en niet andersom. Ik ga ervan uit dat mijn kinderen, eens volwassen, hetzelfde zullen denken en dan hebben zij groot gelijk.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 11:06   #622
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

[quote=patrickve;8846385]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik maak geen fout. Dit waren uw eigen woorden:



Inderdaad. Het is zelfs zo dat het "denken dat men onfeilbare uitgangspunten heeft" nu net precies een gebrek aan rationaliteit is.
Het gaat er bij rationeel zijn slechts om dat men redenen heeft om iets te geloven of om op een bepaalde manier te handelen. Dat wil niet zeggen dat wat we denken en doen juist is of het beste of volmaakt. Plato gaf een voorbeeld van rationaliteit met zijn verhaal over mensen in een grot die schaduwen zagen van wat er buiten gebeurde. Er is een oosterse vertelling van een aantal blinde mannen die gezamenlijk een olifant onderzochten. De eën betastte een poot, de ander een oor een ander de staart en een ander de flank. Elk kwam tot een andere opvatting over het dier, volkomen rationeel.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 14:16   #623
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Of bekijk het juridisch. Ineen strafzaak mag een rechter alleen veroordelen als de handeling strafbaar is en bij overtuigend (rationeel) bewijs. De onderbouwing van het vonnis is rationeel van opzet. Maar toch worden ook wel onschuldigen veroordeeld en schuldigen kunnen vrjjuit gaan. Nog vreemder is dat er wel eens ontlastend bewijs wordt achtergehouden door het OM. In dat geval kan het belastende bewijs onmogelijk overtuigend zijn. Desonddanks kan het de rechter overtuigen van schuld. Hoe kan dat? Waarschijnlijk omdat de rechter het geconstateerde misdrijf, een diefstal, vernieling of moord, wil oplossen. Iemand moet het toch gedaan hebben en de beschuldigde heeft de schijn tegen. Allemaal rationeel gedacht en helemaal fout.

Wat ik wil zeggen is dat de gelovige de aangevoerde bewijzen voor het bestaan van goden, engelen en duivels kennelijk overtuigend vindt, terwijl ze voor de ongelovige niet meer dan fabels zijn. De gelovige zit in de grot van Plato en bestudeert de schaduwen terwijl de ongelovige naar buiten is gestapt om de dingen zelf in ogenschouw te nemen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 14:18   #624
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, het punt is dat je zonder veronderstellingen, met alle rationaliteit van de wereld, niks kan doen, behalve tautologieen afleiden. Het enige verschil tussen een "rationele veronderstelling" en een "emotionele veronderstelling" is dat je bij een rationele veronderstelling in gedachten houdt dat je mis kan zijn, maar de "meest waarschijnlijke gok waagt", terwijl je bij "emotionele veronderstellingen" verkeerdelijk uitgaat van "zekerheden".
Zijn de veronderstellingen niet eerder verbonden aan de conclusies die je trekt dan aan de rationele redenering op zich? Uiteraard is een conclusie afhankelijk van zijn premissen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 14:26   #625
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Zijn de veronderstellingen niet eerder verbonden aan de conclusies die je trekt dan aan de rationele redenering op zich? Uiteraard is een conclusie afhankelijk van zijn premissen.
Ja, als je bedoelt dat "logisch redeneren" op zich inderdaad zeker, juist en niet op veronderstellingen is gebaseerd, dan zou ik geneigd zijn om je gelijk te geven ; maar met logisch redeneren ALLEEN bekom je enkel maar tautologieën. Om iets *zinnigs* over de wereld kunnen te zeggen heb je EXTRA waarheden nodig, en die zijn altijd gebaseerd op onzekere veronderstellingen.

Maw, zonder premissen ben je niet veel met je logisch redeneren.

Laatst gewijzigd door patrickve : 31 oktober 2018 om 14:26.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 14:26   #626
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

[quote=Jan van den Berghe;8846318]Ik maak geen fout. Dit waren uw eigen woorden:

Citaat:
[/Rationaliteit is onfeilbaar in zijn definitie, het is het redeneren los van emoties.QUOTE]

Op welke basis zou u kunnen concluderen dat "redeneren los van emoties" onfeilbaar is?
Tja, ik ben mss inderdaad kort door de bocht gegaan en heb me laten vangen in uw drang naar absolute waarheden, die op zich toch niet bestaan.

Laat ons het houden op wat Patrickve stelt, het resulteert in de meest waarschijnlijke gok.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 09:20   #627
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.609
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Tuurlijk, dat is altijd zo, ik dacht ook zo over mijn ouders. Wat niet wil zeggen dat ik geen affiniteit had voor hen, maar zij waren daar voor mij, en niet andersom.
Maar volgens jouw theorie was jij er voor je ouders.
Ze hebben jou gemaakt voor hun eigen genot en plezier (volgens jouw theorie).
Zoals jouw kinderen er nu zijn voor jou.
Citaat:
Ik ga ervan uit dat mijn kinderen, eens volwassen, hetzelfde zullen denken en dan hebben zij groot gelijk.
Volgens jouw theorie dan.

Maar het ware hogere gelijk gaat van de wetmatigheid der voortplanting uit, die meer is dan de voortdurende verschuiving der ikkigheid.
Het is het eenheid van alle geslachten als het WIJ.
En die is niet door het IK geschapen, die slechts slachtoffer is van geile drift, die hij ook niet zelf heeft gecreëerd.

WIJ is meer dan Ik en God is meer dan beiden.

De ikkigheid is slechts een beperkte en tevens laagste visie.
Qua bewustzijn is het dan wel het hoogste als dit ene IK, maar de inhoud is het meest beperkt, ook slechts dit ene IK te zijn.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be