Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 december 2012, 21:58   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard Zonnepanelen voor het eerst rendabel zonder overheidssteun

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...dhtml#reaction
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2012, 22:33   #2
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Een goede zaak. Misschien laat ik er nu installeren, subsidiesytemen wantrouw ik, als onze overheid nu ineens de regels niet verandert.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 02:00   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Waw, ge moet eerst €20 000 op tafel leggen, om een "winstmarge" van €60 te realiseren.
Zelfs al denk je op 20 jaar, dan doe je €1200 "winst". De inflatie gaat net iets sneller nietwaar.

Ik denk dat ik dan een zuinigere wagen aanschaf. Sneller en meer rendement.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 2 december 2012 om 02:01.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 10:40   #4
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waw, ge moet eerst €20 000 op tafel leggen, om een "winstmarge" van €60 te realiseren.
Zelfs al denk je op 20 jaar, dan doe je €1200 "winst". De inflatie gaat net iets sneller nietwaar.
20 000?
Mijn installatie, aangekocht en geinstalleerd begin dit jaar kostte net geen 7000 euro.
Met gsc's, zoals het geval, is dat terugbetaald op 6 a 7 jaar.
Znder gsc's duurt dat 12 a 14 jaar .
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 10:48   #5
'XIII'
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 oktober 2012
Berichten: 1.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waw, ge moet eerst €20 000 op tafel leggen, om een "winstmarge" van €60 te realiseren.
Zelfs al denk je op 20 jaar, dan doe je €1200 "winst". De inflatie gaat net iets sneller nietwaar.

Ik denk dat ik dan een zuinigere wagen aanschaf. Sneller en meer rendement.
Ik vrees ook dat het een truuk is om de zonnepanelen industrie opnieuw een boost te geven. Voor mij is het gestuurde regeringsreclame.
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 10:55   #6
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Ik vind het weldegelijk een schande dat mensen die zelf niet de mogelijkheid hebben om zonnepanelen te installeren (appartementen, verkeerd gerichte daken, huurwoningen, schaduwrijke buurten) dan wel moeten meebetalen aan de subsidies die worden verleend aan de rijke tisten die hun open bebouwing kunnen vollegen met panelen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 11:02   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
20 000?
Mijn installatie, aangekocht en geinstalleerd begin dit jaar kostte net geen 7000 euro.
Met gsc's, zoals het geval, is dat terugbetaald op 6 a 7 jaar.
Zonder gsc's duurt dat 12 a 14 jaar .
En dan hopen dat je ondertussen geen omvormers moet vervangen. Die dingen hebben blijkbaar maar een beperkte levensduur.

Maar, hoeveel m² heb je liggen?

In alle geval, zelfs al hebt U 5000 kw/u jaar, da's €300 "winst". Op €7000 is dat een rendement van 4.3%
Dan doet mijn pensioensparen het nog steeds beter.... En die "winst" word bijgeteld bij het basiskapitaal.
Gaat U uw installatie uitbreiden aan €300 per jaar?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 11:24   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En dan hopen dat je ondertussen geen omvormers moet vervangen. Die dingen hebben blijkbaar maar een beperkte levensduur.

Maar, hoeveel m² heb je liggen?

In alle geval, zelfs al hebt U 5000 kw/u jaar, da's €300 "winst". Op €7000 is dat een rendement van 4.3%
Dan doet mijn pensioensparen het nog steeds beter.... En die "winst" word bijgeteld bij het basiskapitaal.
Gaat U uw installatie uitbreiden aan €300 per jaar?
Een gemiddeld gezin betaald in totaal zo'n 600€ per jaar, 50€ per maand aan stroomvoorziening.
Bij de oude berekeningen werden deze wegvallende kosten niet ingebracht, men hield enkel rekening met wat de panelen opbrachten met wat men aan het net leverden.

Neem daarnaast, dat net de plaatsers van zonnepanelen, de mensen zijn die overschakelen van de spaar en gloeilamp naar LED.
En de meeste onder hen, niet meer met overdreven belichting werken op plaatsen waar ze enkel doorgang moeten hebben.
Veel van deze mensen gaan na het plaatsen van zonnepanelen ook verder uitzoeken hoe ze energie kunnen besparen of zelf winnen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 12:00   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik ben aan't wachten tot ik 2 kw aan zonnepaneel op de kop kan tikken voor een prikkie.

15 kw aan accu is wel te versieren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 12:07   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik ben aan't wachten tot ik 2 kw aan zonnepaneel op de kop kan tikken voor een prikkie.

15 kw aan accu is wel te versieren.
Bestel je panelen in het buitenland en laat ze plaatsen door een buitenlandse firma.
Je krijgt dan wel geen subsidies van de overheid, maar de kosten liggen veel lager.
Je betaald dan immers niet mee aan de overdreven belastingen in dit apenland.
En de garantie op je aangekochte goederen tellen over heel Europa, want dat is een Europese regel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 12:58   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De lul Bekijk bericht
Hoe meet je eigenlijk slijtage aan omvormers?
Zoals je slijtage op andere electronica meet. Moeilijk.

Maar een omvormer is een product zoals een versterker. "Vroeger" was het mogelijk een betaalbare te kopen die 20 jaar na aankoop nog prima werkt. Tegenwoordig is dat wel een ander verhaal.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 13:57   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De lul Bekijk bericht
Dus die werken, en dan plotseling niet meer.
Al dan niet met een rookpluimpje.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 16:53   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Dankzij de Chinese zonnepaneelindustrie zijn zonnepanelen inderdaad merkelijk goedkoper.....Het elimineren van de Europese zonnepaneelindustrie,met behulp van ons belastingsgeld ,doordat men nooit aan de installateurs verplicht heeft Europese waren te kopen in ruil voor,feitelijk,Europese Euro's,heeft belangwekkende gevolgen gehad.

Nu nog een klein probleempje;namelijk het verder bekostigen van de heraanleg van ons electriciteitsnet(er was niks mis mee,maar gedistribueerde stroomleveranciers vereisen een andere benadering...) en vooral: wie zal de aardgas-buffercentrales (kompleet onnodig in een klassiek electriciteitsnet maar volstrekt noodzakelijk in een gedecentraliseerd net met stoichastische leveranciers) bekostigen? In gans Europa,ook in het veelbejubelde land van schijnheilige Duitsers is dat iets waarvan de grote leveranciers zeggen dat ze die dingen weer gaan sluiten wegens geld-smijt-weg tenzij de overheid dat betaalt!


joepie...wind- en zonneenergie.....way to go!


o ja.....Chinese bedrijven zijn ondertussen de wereldmarkt voor de vervaardiging van windmolenwieken aan het inpikken.....op wiens kosten?.......juist!

Laatst gewijzigd door kelt : 2 december 2012 om 16:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 17:16   #14
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En dan hopen dat je ondertussen geen omvormers moet vervangen. Die dingen hebben blijkbaar maar een beperkte levensduur.
Dat zit uiteraard in het onderhoudscontract voor 20 jaar dat in die prijs inbegrepen zat.

Citaat:
Maar, hoeveel m² heb je liggen?
2,5KWp

Citaat:
In alle geval, zelfs al hebt U 5000 kw/u jaar, da's €300 "winst". Op €7000 is dat een rendement van 4.3%
Dan doet mijn pensioensparen het nog steeds beter.... En die "winst" word bijgeteld bij het basiskapitaal.
Gaat U uw installatie uitbreiden aan €300 per jaar?
Ik heb 3000 kwh/ jaar, dat levert 750 euro gsc's per jaar en 250 euro verbruiksbesparing ( grosso modo)

Over 20 jaar levert die 7000 euro investeringen dus zowat 20 000 euro op, 13 000 na aftrek van investering. Dat is dus 650 per jaar winst.

Uiteraard zou het plaatje anders liggen zonder certificaten, dan is het rendement maar minnetjes zolang de huidige prijzen voor elektriciteit gangbaar zijn.
Maar wat zullen die binnen 10 jaar zijn?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 17:55   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 'XIII' Bekijk bericht
Ik vrees ook dat het een truuk is om de zonnepanelen industrie opnieuw een boost te geven. Voor mij is het gestuurde regeringsreclame.
Dat is dan wel een truc die ik ook zou willen kennen. Verlicht ons.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 20:09   #16
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waw, ge moet eerst €20 000 op tafel leggen, om een "winstmarge" van €60 te realiseren.
Zelfs al denk je op 20 jaar, dan doe je €1200 "winst". De inflatie gaat net iets sneller nietwaar.

Ik denk dat ik dan een zuinigere wagen aanschaf. Sneller en meer rendement.
You're missing the point.

Het punt is namelijk dat de prijs van installaties voor zonne-energie naar beneden gaat ( \ ) terwijl de prijs van klassieke energieopwekking net de tegenovergesteld beweging maakt ( / ).
Nu al zouden we dus reeds op een break even punt zitten ( curven snijden elkaar; ( X )), waardoor het dus een effectief rendabele en concurrentiele techniek zou zijn.

Subsidies dienen aanvankelijk om een systeem op te starten en de ontwikkeling sneller te laten gaan en worden in de tijd afgebouwd tot de techniek dus effectief rendabel is.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2012, 14:03   #17
'XIII'
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 oktober 2012
Berichten: 1.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dat is dan wel een truc die ik ook zou willen kennen. Verlicht ons.
Zonne-energie-industrie ligt op haar gaat. Meer werkloosheid. Door zonne-energie nu als winstgevend zonder subsidies te verkopen tracht men de mensen te overhalen om toch te investeren en zo terug meer werkgelegenheid te creëren in die industrietak.
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2012, 14:07   #18
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

€ 60,5 per MwH..........WAAAAAAAAAW, ik ben echt verrast. Dat is nog eens een winst zeg !!!!!!! Moet ik nodig over de daken gaan schreeuwen.



Ik denk dat mijn bankrekening aan 0,6% interest nog meer opbrengt.

Laatst gewijzigd door Stingray : 3 december 2012 om 14:10.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2012, 14:08   #19
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 'XIII' Bekijk bericht
Zonne-energie-industrie ligt op haar gaat. Meer werkloosheid. Door zonne-energie nu als winstgevend zonder subsidies te verkopen tracht men de mensen te overhalen om toch te investeren en zo terug meer werkgelegenheid te creëren in die industrietak.
X2, men is de boel weer de lucht in aan het praten. Zalig zijn de armen van geest.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2012, 14:22   #20
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Dat zit uiteraard in het onderhoudscontract voor 20 jaar dat in die prijs inbegrepen zat.



2,5KWp



Ik heb 3000 kwh/ jaar, dat levert 750 euro gsc's per jaar en 250 euro verbruiksbesparing ( grosso modo)

Over 20 jaar levert die 7000 euro investeringen dus zowat 20 000 euro op, 13 000 na aftrek van investering. Dat is dus 650 per jaar winst.

Uiteraard zou het plaatje anders liggen zonder certificaten, dan is het rendement maar minnetjes zolang de huidige prijzen voor elektriciteit gangbaar zijn.
Maar wat zullen die binnen 10 jaar zijn?
Subsidies betekenen nog altijd niet dat ze rendabel zijn hé.

Binnen 10 jaar zijn die zonnepanelen verhoudingsgewijs duurder, want de energie om ze te maken zal duurder zijn enerzijds en de Chinezen zullen het tegen dan beu geworden zijn om voor niets te gaan werken.

Laatst gewijzigd door Stingray : 3 december 2012 om 14:24.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be