Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 oktober 2017, 10:38   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Maar ik klaag daar niet over, geertje. Ik stel het alleen vast. We blijven er over bezig omdat jij het ontkent. Jij bent de ongenuanceerde zwart-witdenker die beweert dat atheïsten niet proberen te bekeren. Je gaat nog verder door te stellen dat atheïsten per definitie ''iedereen met rust laten''. Terwijl er tal van autoritaire regimes zijn geweest die vanuit hun atheïsme gelovigen hebben vervolgd.
Natuurlijk zijn bepaalde atheïsten erop uit hun visie te verbreiden. Ik zou niet weten waarom dit ontkend zou moeten worden. Denk maar aan de grote reclameborden die enige tijd geleden op de Londense bussen werden aangebracht, "There's probably no god."
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 12:36   #42
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk zijn bepaalde atheïsten erop uit hun visie te verbreiden. Ik zou niet weten waarom dit ontkend zou moeten worden. Denk maar aan de grote reclameborden die enige tijd geleden op de Londense bussen werden aangebracht, "There's probably no god."
"Atheisten" zijn veelal seculieren en die seculieren willen dat er vooral niet geraakt wordt aan de huidige levenswijze. Praktisch heel de wereld is een seculiere wereldorde. De paus is zoiets als de monarchie in Belgie; goed voor ceremoniele taken en wat show maar hij heeft geen macht.

Als bijvoorbeeld zoals in het oude Rome onze levenswijze zou ineenstorten door allerlei problemen, schulden, invasies, enz. Dan vult religie waarschijnlijk die plaats van leegte in.

Maar voor seculieren is het leven dan ook niet meer dan een speelgoedje om je wat mee bezig te houden. Na een tijd heb je het wel gezien en ga je je meer en meer verdiepen in het "hogere"; zo denkt een religieus persoon tenminste...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 11:07   #43
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk zijn bepaalde atheïsten erop uit hun visie te verbreiden. Ik zou niet weten waarom dit ontkend zou moeten worden. Denk maar aan de grote reclameborden die enige tijd geleden op de Londense bussen werden aangebracht, "There's probably no god."
U stelt het correct, bepaalde atheïsten. De vraag is indien het atheïsme zelf intrinsiek een bekeringsdrang heeft.

Het niet geloven in een god is voor het atheïsme geen doel, terwijl het geloven in een god voor het Christendom wel degelijk belangrijk is. Men mag bijvoorbeeld zondigen zolang men maar het geloof niet afvalt. Het valt me altijd op hoeveel belang bepaalde religies hechten aan het geloven an sich.

Voor atheïsten is dit helemaal niet zo, men mag geloven zo veel men wil zolang men maar de individuele vrijheid respecteert.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 11:23   #44
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
U stelt het correct, bepaalde atheïsten. De vraag is indien het atheïsme zelf intrinsiek een bekeringsdrang heeft.

Het niet geloven in een god is voor het atheïsme geen doel, terwijl het geloven in een god voor het Christendom wel degelijk belangrijk is. Men mag bijvoorbeeld zondigen zolang men maar het geloof niet afvalt. Het valt me altijd op hoeveel belang bepaalde religies hechten aan het geloven an sich.

Voor atheïsten is dit helemaal niet zo, men mag geloven zo veel men wil zolang men maar de individuele vrijheid respecteert.
Atheïsme an sich houdt helemaal niet in dat men de individuele vrijheid respecteert. Atheïsme wil zeggen dat je het bestaan van God ontkent, niet meer niet minder. Toch wel straf hoeveel verwarring er hier bestaat over vrij courant gebruikte begrippen.

Jullie maken er altijd een complete warboel van door atheïsme in alles te vergelijken met het christendom.. terwijl het één een simpele overtuiging is m.b.t. het geloof in God, en het andere een religie met rituelen, gebruiken, geloofspunten, heilige teksten, instituten, enz..

Laatst gewijzigd door mvd : 8 oktober 2017 om 11:27.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 11:27   #45
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk zijn bepaalde atheïsten erop uit hun visie te verbreiden. Ik zou niet weten waarom dit ontkend zou moeten worden. Denk maar aan de grote reclameborden die enige tijd geleden op de Londense bussen werden aangebracht, "There's probably no god."
Atheïsten verdedigen hun eigen mening.
Dat lijkt mij iets anders dan iemand willen bekeren.
Gelovigen hebben geen eigen mening maar praten een profeet na.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 11:31   #46
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Atheïsten verdedigen hun eigen mening.
Dat lijkt mij iets anders dan iemand willen bekeren.
Gelovigen hebben geen eigen mening maar praten een profeet na.
En atheïsten praten andere atheïsten na.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 11:39   #47
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
be·ke·ren (bekeerde, heeft bekeerd)
1
van godsdienst, mening of partij laten veranderen


http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=bekeren&lang=nn


Geen dank, Eduard


Bovendien heeft 'geloof' of 'religie' betrekking op veel meer dan het christendom, jodendom, hindoeïsme, etc..
Wel, dan valt het verliezen van geloof daar niet onder.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 11:52   #48
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
In de titel van uw draadje vraag je niet naar de strategie, wel of er de intentie is.
Die intentie tot bekeren is er niet. Ik heb u letterlijk 2 citaten uit het boek 'fighting god' van de voorzitter van American Atheists David Silverman gegeven waaruit duidelijk blijkt dat hij niet uit is op het bekeren van theists, maar dat hij een defensieve strijd voert.
uw antwoord daarop is: 'waarom zou ik hem geloven?'

Tja, dan houdt het op.... bewijs dat hij liegt...
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 12:03   #49
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Spreek voor uzelf geert.

Ik heb uw opmerking waarbij je mensen wegzet als lui, achterlijk en idioot denigrerend genoemd. Niet de quote die je hierboven aanhaalt.
Gij hebt ooit dit als voorbeeld gegeven van een denigrerend commentaar van mij:

Laat jongeren bezig zijn met iets zinvol ipv van het aanbidden van een ingebeeld opperwezen.(als ik het mij goed herinner ging dat over rector Boeve die op de KUL bidruimte wou installeren voor moslims. Iets waarvan ik denk dat ge er ook tegen zijt)

Wat is daar denigrerend aan? Dat moet ge mij eens uitleggen!

Als iemand uit uw omgeving Thor begint te aanbidden, gaat gij dat als 'zinvol' beschouwen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht

En om van 'bekeringsdrang' te spreken is een bepaalde mate van volharding nodig.
Dan is elke reclame van coca cola een uiting van bekeringsdrang.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Het is niet omdat iemand occasioneel zegt dat God niet bestaat of net wel, dat er sprake is van bekeringsdrang. Als je uw recente berichten bekijkt moet je echt niet lang zoeken naar tirades over opperwezens. Telkens met de (idd denigrerende) term 'opperwezen'
Wat is er denigrerend aan de term 'opperwezen'? wat had ik moeten gebruiken? 'Alwetend en almachtig wezen'?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
, telkens luid roepend dat het niet bestaat
Dat is enkel in uw verbeelding dat ik dat 'luid roep'. ge kunt niet 'luid roepen' als ge iets schrijft.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
of dat het onzinnig is om er in te geloven. Ook in de draad over occidentofobie bv. kom je uit het niets aandraven met het feit dat je atheïst bent (waarbij je het woord 'atheïst' ook verkeerd gebruikt maar soit).
Allez, leg mij eens uit hoe ik het woord atheist verkeerd gebruik!

Laatst gewijzigd door geertvdb : 8 oktober 2017 om 12:28.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 12:04   #50
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Wikipedia is dan ook totaal geen wetenschappelijke bron.
En gij gebruik Vandale, dat is wel een wetenschappelijke bron?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 12:06   #51
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
En atheïsten praten andere atheïsten na.
Welk geloof hangen ze dan aan?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 12:09   #52
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Maar ik klaag daar niet over, geertje.
Ik heb nog nooit op dit forum iemand aangesproken met een verkleinwoord. Is dat niet denigrerend bedoeld van u?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ik stel het alleen vast. We blijven er over bezig omdat jij het ontkent. Jij bent de ongenuanceerde zwart-witdenker die beweert dat atheïsten niet proberen te bekeren.
Wel, ik heb het u al eens gevraagd, en ik vraag het u opnieuw, geef eens een voorbeeld van een atheist die u aanklampte en u probeerde te bekeren. Ik kan tientallen voorbeelden geven van mensen die aan mijn deur aanbelden met de boodschap dat ik naar de hel zou gaan als ik niet in Jezus zou geloven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Je gaat nog verder door te stellen dat atheïsten per definitie ''iedereen met rust laten''. Terwijl er tal van autoritaire regimes zijn geweest die vanuit hun atheïsme gelovigen hebben vervolgd.
De voorbeelden die u gaf waren communistische regimes.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 12:12   #53
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

#37 mvd
Atheïsme is geen religie
#38 JvdB
Atheïsme is een geloof.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 12:19   #54
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
U stelt het correct, bepaalde atheïsten. De vraag is indien het atheïsme zelf intrinsiek een bekeringsdrang heeft.

Het niet geloven in een god is voor het atheïsme geen doel, terwijl het geloven in een god voor het Christendom wel degelijk belangrijk is. Men mag bijvoorbeeld zondigen zolang men maar het geloof niet afvalt. Het valt me altijd op hoeveel belang bepaalde religies hechten aan het geloven an sich.

Voor atheïsten is dit helemaal niet zo, men mag geloven zo veel men wil zolang men maar de individuele vrijheid respecteert.
Inderdaad.

Een belangrijk aspect van bekeren is beloning en straf.
Als ge bekeert tot een godsdienst is de beloning de hemel, indien ge weigert zult ge branden voor eeuwig in de hel. Als straf kan dat tellen!
Ik vind het ook geweldig van de vader van Jezus (die de god van de liefde is) dat hij zulke onwaarschijnlijk gruwelijk straf kan verzinnen!

Atheïsten beloven niets. Als ge uw geloof verzaakt is er geen beloning.

Bijgevolg: er is geen sprake van bekeren. wat een atheist zegt is: laat u niet vangen, laat u niet bang maken. Ze hebben geen bewijs voor hun claims.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 8 oktober 2017 om 12:20.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 12:26   #55
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Atheïsme an sich houdt helemaal niet in dat men de individuele vrijheid respecteert. Atheïsme wil zeggen dat je het bestaan van God ontkent, niet meer niet minder.
Fout! Een atheist zegt dat er geen bewijs is om te geloven in opperwezens, net zoals er geen bewijs is om te geloven in de verschrikkelijke yeti.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Toch wel straf hoeveel verwarring er hier bestaat over vrij courant gebruikte begrippen.
Gij schept die verwarring.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht

Jullie maken er altijd een complete warboel van door atheïsme in alles te vergelijken met het christendom.. terwijl het één een simpele overtuiging is m.b.t. het geloof in God,
hahaha! Simpel? Ge hebt God, die heeft een zoon, en dan is er nog een heilige geest!
Hoe dat dat echt zit tussen die 3, zeer veel concilies zijn daar nodig geweest om het 'uit te klaren', zeer veel mensen zijn er ook voor vermoord! Om nog niet te spreken over Maria, die blijkt ook half half goddelijk te zijn. En dan al die heiligen, die konden ook toveren! Simpel? Echt? Simpel??
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
en het andere een religie met rituelen, gebruiken, geloofspunten, heilige teksten, instituten, enz..
Zo simpel!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 12:58   #56
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Atheïsme an sich houdt helemaal niet in dat men de individuele vrijheid respecteert.
Dit is juist en ik heb dit ook niet beweerd, mss moet je de zin eens herlezen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Atheïsme wil zeggen dat je het bestaan van God ontkent, niet meer niet minder. Toch wel straf hoeveel verwarring er hier bestaat over vrij courant gebruikte begrippen.
Juist met deze nuance, het atheïsme ontkent het bestaan van één of meerdere goden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Jullie maken er altijd een complete warboel van door atheïsme in alles te vergelijken met het christendom.. terwijl het één een simpele overtuiging is m.b.t. het geloof in God, en het andere een religie met rituelen, gebruiken, geloofspunten, heilige teksten, instituten, enz..
Dit snap ik niet, maak je er nu zelf geen warboel van?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 13:51   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
U stelt het correct, bepaalde atheïsten. De vraag is indien het atheïsme zelf intrinsiek een bekeringsdrang heeft.

Het niet geloven in een god is voor het atheïsme geen doel, terwijl het geloven in een god voor het Christendom wel degelijk belangrijk is. Men mag bijvoorbeeld zondigen zolang men maar het geloof niet afvalt. Het valt me altijd op hoeveel belang bepaalde religies hechten aan het geloven an sich.

Voor atheïsten is dit helemaal niet zo, men mag geloven zo veel men wil zolang men maar de individuele vrijheid respecteert.
Niets heeft "intrensiek" een bekeringsdrang. Mensen hebben een bekeringsdrang. Uw vraag start dus met een totaal verkeerd beginpunt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 13:52   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Atheïsten verdedigen hun eigen mening.
Dat lijkt mij iets anders dan iemand willen bekeren.
Sommigen willen dat natuurlijk wel. Of hoe kijkt u aan tegen die borden op de Londense bussen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 13:54   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
En atheïsten praten andere atheïsten na.
Inderdaad, een aantal lopen nogal onnadenkend alles achter na wat bijvoorbeeld een Hawkins vertelt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 13:54   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
En atheïsten praten andere atheïsten na.
Inderdaad, een aantal lopen nogal onnadenkend alles achter na wat bijvoorbeeld een Hawkins vertelt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be