Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 december 2018, 17:57   #1821
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Totaal naast de kwestie. U verwijt mensen van niet-christelijke signatuur dat ze het heel vaak oneens zijn wanneer het gaat over de christelijke godsdienst.
Ik verwijt niets.

Ik stel vast: iedere discussie onder jullie over om het even welk onderwerp over het christendom leidt uiteindelijk tot een ongelooflijk verschil in mening.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 18:02   #1822
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik verwijt niets.

Ik stel vast: iedere discussie onder jullie over om het even welk onderwerp over het christendom leidt uiteindelijk tot een ongelooflijk verschil in mening.
En ik stel vast dat christenen onder mekaar al ééuwen ruzie maken. En dat er een ongelooflijk verschil in mening is in vele opzichten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 december 2018 om 18:04.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 18:04   #1823
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En ik stel vast dat christenen onder mekaar al ééuwen ruzie maken.
Niet mijn verantwoordelijkheid.

Wel uw verantwoordelijkheid als de discussie tussen u en Aton uit de hand loopt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 18:22   #1824
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet mijn verantwoordelijkheid.

Wel uw verantwoordelijkheid als de discussie tussen u en Aton uit de hand loopt.

Maar wel als u een discussie voert met een protestant of een calvinist of met een Getuige van Jehova. Dan is het wel degelijk uw verantwoordelijkheid. En dan verschilt u samen ook van mening. Normaal op een forum. Als er geen verschil was in mening, dan kon men dit forum opdoeken. En het is niet omdat Aton heetgebakerd is, dat ik daarom echt ruzie met de man heb.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 20:09   #1825
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, u ontwikkelt een cirkelredenering. U stelt: Petrus heeft nooit bestaan. Argumenten zijn er niet te zien. Het is een dogmatisch startpunt van uw redenering. En daarop borduurt u dan verder om te eindigen met uw uitspraak over het graf.
Niet waar. Ik gaf een duidelijk argument. Ik heb het nu voor u onderstreept. Ik schreef op 29 november: "Het is mij tot op heden niet gelukt om mij bij Simon Petrus uit het NT een reëel persoon voor te stellen en ook maar iets te geloven van wat het NT over deze figuur beweert. Deze figuur heeft nooit bestaan en zijn graf zal men tevergeefs zoeken. Iets suggereren vind ik belachelijk."

Het onderstreepte is een geldig argument. Men mag van een kroniekschrijver, wat de evangelisten en de auteur van de Handelingen pretenderen te zijn, verwachten dat deze een logisch en geloofwaardig verslag schtijft over gebeurtenissen en daden en uitspraken van personen die hij ten tonele voert. Ik gaf u mijn conclusie over de figuur van Petrus: die heeft nooit bestaan. Hij is verzonnen en om de figuur van Jezus, ook zeker grotendeels fictief, relief te geven en de idee te ontwikkelen van een gemeenschap van christenen in Jeruzalem, die met Pinksteren spontaan zou zijn ontstaan, maar die eveneens nooit heeft bestaan. Dat heb ik u in een andere draad al uitgelegd. Ik hoef niet te bewijzen dat al die verhalen gelogen zijn. Wie ze gelooft mag proberen te bewijzen dat ze waar zijn. En daar heb ik nog niets van gemerkt.

Van cirkelredenering is geen sprake. Dat het graf van Petrus nooit gevonden zal worden is een logische consequentie van de opvatting dat die figuur nooit heeft bestaan. Evenzo zal er van hem geen brief of sandaal of tandenborstel worden gevonden. Moet ik nu bewijzen dat die dingen niet zijn gevonden?

Citaat:
Jan wijst u op een enorme zwakte in heel uw bouwwerk: het beginaxioma. Ook opvallend dat u steeds verwijst naar teksten waarbij u iedere keer aanstipt dat ze eigenlijk niet te betrouwen zijn. Waarop steunt u dan? Op uw eigen fantasie. Het is al veel eerder aan bod gekomen toen ik aanstipte dat uw redenering (en bijvoorbeeld die van Aton) steeds uitgaat van veronderstellingen, meningen van uzelf en anderen... Met als resultaat dat jullie het nooit onder elkaar eens. HO, Aton en Piero lopen iedere keer weer tegen elkaars muren aan.
Van een bouwwerk is geen sprake en ook niet van een axioma. Sinds wanneer is een ontkenning een axioma? Is atheïsme een axioma? Liever draaien we het om. Geloof in God is een axioma. Geloof in de figuur van Petrus de apostel is een axioma. En natuurlijk verwijs ik naar teksten die niet te betrouwen zijn. DAT IS HET ONDERWERP VAN DEZE DISCUSSIE.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 21:02   #1826
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Niet waar. Ik gaf een duidelijk argument. Ik heb het nu voor u onderstreept. Ik schreef op 29 november: "Het is mij tot op heden niet gelukt om mij bij Simon Petrus uit het NT een reëel persoon voor te stellen en ook maar iets te geloven van wat het NT over deze figuur beweert. Deze figuur heeft nooit bestaan en zijn graf zal men tevergeefs zoeken. Iets suggereren vind ik belachelijk."
Dat is geen argument. Dat is slechts uw mening. U verklaart immers: "Ik geloof niet wat er in het NT over Petrus staat".

De vraag naar het waarom van die mening beantwoordt u niet. En juist dat zou de argumentatie kunnen inhouden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 21:03   #1827
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het onderstreepte is een geldig argument. Men mag van een kroniekschrijver, wat de evangelisten en de auteur van de Handelingen pretenderen te zijn, verwachten dat deze een logisch en geloofwaardig verslag schtijft over gebeurtenissen en daden en uitspraken van personen die hij ten tonele voert. Ik gaf u mijn conclusie over de figuur van Petrus: die heeft nooit bestaan. Hij is verzonnen en om de figuur van Jezus, ook zeker grotendeels fictief, relief te geven en de idee te ontwikkelen van een gemeenschap van christenen in Jeruzalem, die met Pinksteren spontaan zou zijn ontstaan, maar die eveneens nooit heeft bestaan. Dat heb ik u in een andere draad al uitgelegd. Ik hoef niet te bewijzen dat al die verhalen gelogen zijn. Wie ze gelooft mag proberen te bewijzen dat ze waar zijn. En daar heb ik nog niets van gemerkt.

Van cirkelredenering is geen sprake. Dat het graf van Petrus nooit gevonden zal worden is een logische consequentie van de opvatting dat die figuur nooit heeft bestaan. Evenzo zal er van hem geen brief of sandaal of tandenborstel worden gevonden. Moet ik nu bewijzen dat die dingen niet zijn gevonden?
Jawel, en ook hier komt u af met een cirkelredenering: "Ik geloof het niet, dus is niet waar. Het is niet waar, omdat ik het niet geloof". Tot die twee korte zinnen valt heel uw betoog te herleiden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 21:04   #1828
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Van een bouwwerk is geen sprake en ook niet van een axioma. Sinds wanneer is een ontkenning een axioma? Is atheïsme een axioma? Liever draaien we het om. Geloof in God is een axioma. Geloof in de figuur van Petrus de apostel is een axioma. En natuurlijk verwijs ik naar teksten die niet te betrouwen zijn. DAT IS HET ONDERWERP VAN DEZE DISCUSSIE.
De discussie ging niet over het geloof in God of Gods bestaan, maar wel de wijze waarop u omspringt met het NT. En die vertoont een tegenstrijdigheid van jewelste: citeren uit teksten die u nadien voor onwaar verklaart. Waarom citeert u dan teksten waaraan u geen waarde hecht?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2018, 15:04   #1829
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De discussie ging niet over het geloof in God of Gods bestaan, maar wel de wijze waarop u omspringt met het NT. En die vertoont een tegenstrijdigheid van jewelste: citeren uit teksten die u nadien voor onwaar verklaart. Waarom citeert u dan teksten waaraan u geen waarde hecht?
Zie nieuwe draad "De verloochening van Petrus." Of kijk eerst hier:

https://forum.politics.be/showpost.p...62&postcount=1

Laatst gewijzigd door Piero : 15 december 2018 om 15:06.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 18:02   #1830
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

Atheïsten geloven in de wetenschap, in het realistische..echter, Atheïsme is op zekere hoogte ook een religie, of in ieder geval een doctrine, want veel atheïsten vertonen nml hetzelfde gedrag als de aanhangers van een religie
Ze “weten zeker” dat ze het gelijk aan hun kant hebben en worden onverdraagzaam en vijandig.
Een theïst kijkt naar de wereld, haar ontstaan en haar ordening. Hij/zij verwondert zich hierover en zegt: 'Er moet toch meer zijn!'
Een atheïst kijkt naar de wereld, haar ontstaan en haar ordening. Hij/zij verwondert zich hierover en zegt: 'Meer hoeft er niet te zijn!'

Ik ben niet gelovig, christendom als Islam zijn allemaal creaties van machtsbeluste mensen. Dwazen.

www.positief-atheisme.nl/

Citaat:
'Positief Atheïsme', een site voor mensen die zelfstandig durven denken, ongehinderd door religie en dogma. Maar vooral ook een site voor hen die zich van deze geestelijke last willen bevrijden, en een woord van bemoediging voor allen die zich bezwaard voelen voelen onder de restricties die religie oplegt aan hun levensvreugde, aan hun rationeel intellect, aan hun empathie en verdraagzaamheid voor de medemens, aan hun vrije ontplooiing, kortom voor allen die gebukt gaan onder al die beperkingen die religie ten onrechte aan hun volledige mens-zijn oplegt.

Laatst gewijzigd door siegfried1648 : 23 januari 2021 om 18:03.
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 10:17   #1831
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.604
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht

Ik ben niet gelovig, christendom als Islam zijn allemaal creaties van machtsbeluste mensen. Dwazen.
De atheïsten zijn evenzeer machtsbelust in wetenschap en techniek en kapitalisme hebben ze de wereld veroverd.

Maar de verzoening van het geloof en de wetenschap is mijn atoomtheorie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 10:32   #1832
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De atheïsten zijn evenzeer machtsbelust in wetenschap en techniek en kapitalisme hebben ze de wereld veroverd.

Maar de verzoening van het geloof en de wetenschap is mijn atoomtheorie.
De Ron Hubbard van politics.be
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 11:24   #1833
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.604
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De Ron Hubbard van politics.be
Hubbard heeft mijn atoomtheorie niet ontdekt.

En zijn God kwam niet veel verder dan de Thetan, maar het bestaan van God kon hij niet bewijzen.

Thetan is in de nomenclatuur van de Scientology-beweging de aanduiding van het begrip geest in de oorspronkelijke betekenis van dat woord: de ziel, het onstoffelijke deel van de mens, datgene wat zich bewust is van het eigen bewustzijn.

Bijgevolg zal iemand pas wanneer hij de zevende drijfveer (geestelijke) bereikt, de Achtste drijfveer (oneindigheid) in zijn geheel ontdekken en tot een volledig begrip komen van het Opperwezen en de relatie die hij daarmee heeft.

Ik: God is de oneindige Thetan, het oneindige IK.
Maar als oneindige veelheid zijn dat de microwezentjes, die de ware hogere goden zijn.

Ik heb hem toen wel mijn atoomtheorie gestuurd, maar hij stond er niet voor open.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 26 januari 2021 om 11:26.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 13:23   #1834
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Atheïsten geloven in de wetenschap, in het realistische..echter, Atheïsme is op zekere hoogte ook een religie, of in ieder geval een doctrine, want veel atheïsten vertonen nml hetzelfde gedrag als de aanhangers van een religie
Atheïsme is een doctrine zoals het niet verzamelen van postzegels een hobby is.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 12:14   #1835
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.604
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Atheïsme is een doctrine zoals het niet verzamelen van postzegels een hobby is.
Zo is het....en niet eten een lust.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be