Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 november 2018, 23:43   #81
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.377
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
In het Westen vallen de blasfemiewetten één voor éen.
Dat denk je maar, het Europees hof heeft een vrouw veroordeeld omdat ze Mohammed een pedofiel noemde, wat moeilijk tegen te spreken is. De term pedopriester is echter geen probleem.

blasfemiewetten vallen maar worden vervangen door iets met een andere naam, religeuze gevoelens moeten nu beschermd worden.

https://www.cnsnews.com/news/article...european-court

"Strasbourg concluded that the Austrian courts had “carefully balanced the applicant’s right to freedom of expression with the rights of others to have their religious feelings protected"
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2018, 02:01   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dat denk je maar, het Europees hof heeft een vrouw veroordeeld omdat ze Mohammed een pedofiel noemde, wat moeilijk tegen te spreken is.
Dat was niet de uitspraak van het Europees Hof.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2018, 01:12   #83
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Het is belangrijk genoeg dat blasfemie op zich niet strafbaar is. Valt niet te minimaliseren.
Wat rest, na verwijdering van de blasfemie wetten, valt onder de eeuwige discussie van 'vrijheid van meningsuiting'. Die is op zich nooit absoluut maar een 'balancing act' van censuur of geen censuur, van bestraffing of geen bestraffing. Daar gaan rechtbanken over.

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 november 2018 om 01:13.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2018, 13:57   #84
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Caving in to mob rule:


Citaat:
Foreign Office 'allowed Pakistan mob to dictate Asia Bibi asylum case'
Home Office urged not to grant asylum out of fears for the safety of consular staff
https://www.theguardian.com/uk-news/...bi-asylum-case
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2018, 15:00   #85
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het is belangrijk genoeg dat blasfemie op zich niet strafbaar is. Valt niet te minimaliseren.
Wat rest, na verwijdering van de blasfemie wetten, valt onder de eeuwige discussie van 'vrijheid van meningsuiting'. Die is op zich nooit absoluut maar een 'balancing act' van censuur of geen censuur, van bestraffing of geen bestraffing. Daar gaan rechtbanken over.
Alles hangt af van de machthebbers/politieke cultuur van het moment.
Vroeger mocht je dingen zeggen/tonen die vandaag niet meer mogen en vandaag mogen dingen gezegd/getoond worden, die vroeger foei waren.
Rechtbanken spreken ook maar over 'het recht' van het moment, zeker als het om politieke meningen gaat, daarom is totale vrijheid van meningsuiting een maatschappelijke steunpilaar en al wie daar anders over denkt is nen dikke fascist, vergelijkbaar met de inquisiteurs van weleer.

Trouwens, iederéén heeft wel 'n gevoelige plek die 'gekwetst en beledigd' kan worden, maar aangezien emoties subjectief zijn en niet objectief kunnen gemeten/vastgesteld worden, zou daar geen rekening mee moeten gehouden worden.
Vandaar dat het miljard moslims de pot op kunnen, wanneer iemand beweert dat Mohammed ne pedo is en de islam 'n achterlijk geloof.
Als ze daar niet tegen kunnen zijn ze even achterlijk.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2018, 18:00   #86
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het is belangrijk genoeg dat blasfemie op zich niet strafbaar is. Valt niet te minimaliseren.
Vervolgens blijkt hoe schrappen van strafbaarheid van blasfemie wordt krachteloos gemaakt door een rechter die belediging van de profeet uitlegt als belediging van een bevolkingsgroep, of het kwetsen van de religieuze gevoelens van een bevolkingsgroep hetgeen strafbaar is. Dat is een zware rechterlijke dwaling. Beledigen van een persoon of groep is (volgens mij) beperkt tot leugenachtige smadelijke uitingen betreffende de gedragingen van die persoon of groep. Dat is zonneklaar. Wat die vrouw beweerde betrof niet een gedrag van moslims maar het geloof. Het is het recht van moslims om elke uitspraak en elk gedrag van Mohammed te bewonderen en het recht van ongelovigen en satirische cartoonisten om dat belachelijk maken. Dat is niet nieuw. Dat gebeurdt al eeuwen en het is heilzaam omdat het zieke geesten kan genezen waandenkbeelden. Een geloof dat daar niet tegen bestand is kan men beter opdoeken.

De vrouw die door de rechtbank in Oostenrijk is veroordeeld tot een boete omdat zij - totaal onnodig evenwel - de profeet Mohammed een pedofiel noemde heeft DUS geen enkele wet overtreden. De rechter heeft het recht krom gemaakt. Als dit niet rechtgezet wordt dan kan iemand die beweert dat Jezus met Maria Magdalena neukte en dat hij de zoon is van de Romeinse soldaat Panthera met wie Maria een geheime verhouding had eveneens veroordeeld worden voor beledigen van een bevolkingsgroep als iemand de rechter daar om vraagt.

Citaat:
Wat rest, na verwijdering van de blasfemie wetten, valt onder de eeuwige discussie van 'vrijheid van meningsuiting'. Die is op zich nooit absoluut maar een 'balancing act' van censuur of geen censuur, van bestraffing of geen bestraffing. Daar gaan rechtbanken over.
Nee, dat rest niet. Want dan zijn we overgeleverd aan de willekeur van de rechter en de trots en arrogantie van personen die krankzinnige fabels geloven en zich uitsloven om een niet bestaand monster genaamd God of Allah te vriend te houden, bang gemaakt voor dat monster met het verhaaltje dat deze de persoon na diens dood voor eeuwig zal pijnigen in de hel als die niet naar zijn pijpen danst. Het niveau van Roodkapje en de heks, zielig en achterlijk.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2018, 18:31   #87
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik weet echt niet waar je daarmee naartoe wil. Ik snap niets van je colère.
Pleit je soms voor behoud van de blasfemiewetten?
Ben je tegen het behandelen door rechtbanken van het al of niet censureren van zaken die misschien moeten gecensureerd worden nadat de blasfemie wetten opgeheven zijn?
Waar ben je dan wel voor?

Ik herhaal:

In Spanje werd kort geleden de acteur Willy Toledo opgesloten omdat hij de blasfemie wet in Spanje wilde testen tot het uiterste.

Die dienen voor mij inderdaad verwijderd te worden.

Hoe groot de verbale beledigingen ook zijn, ze verdienen geen celstraffen.

Citaat:
En España, sin llamarse blasfemia sino escarnio, también es punible.
https://es.wikipedia.org/wiki/Ley_contra_la_blasfemia

Ze hebben in Spanje een ander naampje bedacht voor blasfemie: Bespotting. Het is inderdaad even erg of nog erger iemand voor bespotting achter tralies te draaien.

Misschien bedoel je dat?

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 november 2018 om 18:32.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2018, 18:46   #88
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Inderdaad, daar komt het op neer. Bespotting van godsdienst is een eeuwenlange traditie in Europa die nu opeens wordt ontkend - in Oostenrijk en Spanje.

Ik zie dat ik in de eerste paragraaf had moeten toevoegen 'wat die vrouw beweerde - in Oosterijk - ... ". Dat was inderdaad niet duidelijk. Maar zie de tweede paragraaf daar is het verband.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2018, 18:56   #89
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard @eno2

Hoe kom je op het idee dat een rechter uitspraken over godsdienst mag cencureren. Kent hij de waarheid? In wiens belang is dat?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2018, 19:13   #90
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik ben geen jurist maar een gewone burger en democraat met opvattingen over aan wie het toekomt over mogelijke censuur te beslissen in een democratie.

Blasfemiewetten zijn toegespitst op overmatige bescherming van religieuze gevoelens van een religieuze deelgroep. Een historisch anachronisme en in mijn ogen een aanfluiting van de scheiding van Kerk en Staat. Weg ermee.

De wijze en aard van censuur op (wat ik noem het resterende terrein van de ) vrije meningsuiting , die wordt per democratische consensus bepaald en via wetten en rechtbanken uitgevoerd.

Die dingen zijn altijd in flux, de tijdsgeest verandert etc...

Ik kan met bepaalde wetgevingen en uitspraken problemen hebben, maar ik kan enkel invloed uitoefenen met mijn stem en met andere democratische middelen die tot mijn beschikking staan.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2018, 20:33   #91
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik ben geen jurist maar een gewone burger en democraat met opvattingen over aan wie het toekomt over mogelijke censuur te beslissen in een democratie.

Blasfemiewetten zijn toegespitst op overmatige bescherming van religieuze gevoelens van een religieuze deelgroep. Een historisch anachronisme en in mijn ogen een aanfluiting van de scheiding van Kerk en Staat. Weg ermee.

De wijze en aard van censuur op (wat ik noem het resterende terrein van de ) vrije meningsuiting , die wordt per democratische consensus bepaald en via wetten en rechtbanken uitgevoerd.

Die dingen zijn altijd in flux, de tijdsgeest verandert etc...


Ik kan met bepaalde wetgevingen en uitspraken problemen hebben, maar ik kan enkel invloed uitoefenen met mijn stem en met andere democratische middelen die tot mijn beschikking staan.
Censuur zoals u die zich voorstelt bestaat gelukkig niet in de moderne wereld. Een intellectuele flux is onmogelijk bij censuur, want censuur dient om alles te houden zoals het is. De intellectuele ontwikkeling van de maatschappij wordt niet door rechters geleid of belemmerd.

Lees alsjeblieft het artikel over censuur bij wikipedia voor je hier mee verder gaat. Daar vind je onder andere de onderstaande categoriën. En, hoewel niet precies geformuleerd, maakt het artikel duidelijk dat er geen censuurwetten zijn; censuur wordt niet vooraf toegepast door de rechter, maar alleen als personen of rechtspersonen terecht klagen omdat zij door een uiting beledigd zijn. De profeet mag ook klagen als hij dat kan). Daarnaast is er een vorm van (zelf)censuur verplcht voor media betreffende onzedelijke afbeeldingen. Bekende vormen van censuur
Censuur vanwege politieke motieven

Censuur vanwege religieuze motieven

Censuur vanwege seks en geweld

Censuur vanwege smaad

Militaire censuur

Zelfcensuur
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be