Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2018, 18:47   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is nochtans een feit dat de orthodoxe Joden bijvoorbeeld ijveren voor het sluiten van de winkels op een sabbat. In wijken waar veel orthodoxe Joden wonen worden handelaars verplicht te sluiten op de sjabbat. Anders is het heibel.
De vraag werd gesteld of orthodoxe Joden de invoering bepleiten van de strafbepalingen op bijvoorbeeld homoseksualiteit zoals verwoord in Numeri. U komt af met de sjabbatbepalingen die, zoals ze nu worden geïnterpreteerd, teruggaan op het talmoedisch en niet het bijbels jodendom. Daarom ook had Jezus toen scherpe kritiek op hun wettisch denken over de rustdag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 19:51   #62
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag werd gesteld of orthodoxe Joden de invoering bepleiten van de strafbepalingen op bijvoorbeeld homoseksualiteit zoals verwoord in Numeri. U komt af met de sjabbatbepalingen die, zoals ze nu worden geïnterpreteerd, teruggaan op het talmoedisch en niet het bijbels jodendom. Daarom ook had Jezus toen scherpe kritiek op hun wettisch denken over de rustdag.
Indien zekere orthodoxe joden nu al de sluiting van de winkels op een sabbat bepleiten en deze sluiting willens nillens opleggen aan winkeliers in wijken waar deze orthodoxe joden sterk vertegenwoordigd zijn, dan kan men zich wel degelijk de vraag stellen tot wat deze fanatiekers in staat zouden zijn, moesten ze het voor het zeggen hebben in de staat Israel. Tot vele nare dingen vrees ik.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 november 2018 om 19:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 20:04   #63
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag werd gesteld of orthodoxe Joden de invoering bepleiten van de strafbepalingen op bijvoorbeeld homoseksualiteit zoals verwoord in Numeri. U komt af met de sjabbatbepalingen die, zoals ze nu worden geïnterpreteerd, teruggaan op het talmoedisch en niet het bijbels jodendom.
Weer zo'n bewijs dat je niks afweet van het jodendom ! Orthodoxe joden hanteren nog steeds de Talmoet tot op de laatste yota zoals 2500 jaar geleden. Het Israëlisch leger heeft zelfs een aparte eenheid in het leven geroepen om deze chassidische joden onder te brengen. Zelfs voor de Israëliërs een probleem.
Citaat:
Daarom ook had Jezus toen scherpe kritiek op hun wettisch denken over de rustdag.
Dat is tekst van een auteur die Jezus nooit gekend heeft. Je verward hier weer feiten met fictie.

Laatst gewijzigd door Aton : 11 november 2018 om 20:05.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 20:23   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Weer zo'n bewijs ...
dat Aton niet kan lezen, want het ging over...

Citaat:
... de vraag (...) of orthodoxe Joden de invoering bepleiten van de strafbepalingen op bijvoorbeeld homoseksualiteit zoals verwoord in Numeri.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 20:24   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Indien zekere orthodoxe joden nu al de sluiting van de winkels op een sabbat bepleiten en deze sluiting willens nillens opleggen aan winkeliers in wijken waar deze orthodoxe joden sterk vertegenwoordigd zijn, dan kan men zich wel degelijk de vraag stellen tot wat deze fanatiekers in staat zouden zijn, moesten ze het voor het zeggen hebben in de staat Israel. Tot vele nare dingen vrees ik.
Ik stelde de vraag, maar er komt geen antwoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 20:25   #66
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Weer zo'n bewijs dat je niks afweet van het jodendom ! Orthodoxe joden hanteren nog steeds de Talmoet tot op de laatste yota zoals 2500 jaar geleden. Het Israëlisch leger heeft zelfs een aparte eenheid in het leven geroepen om deze chassidische joden onder te brengen. Zelfs voor de Israëliërs een probleem.
Dat is tekst van een auteur die Jezus nooit gekend heeft. Je verward hier weer feiten met fictie.
Toen ik jaren geleden eens op een sabbat stond voor joods winkeltje ergens in een stadje in Israel, was dat winkeltje wel open maar de eigenaar deed geen zaken op een sjabbat. De eigenaar zat evenwel voor zijn winkeltje zo'n beetje naar de beweging op straat te kijken. Hij verkocht ook aanstekers. Ik vroeg of hij me een vuurtje kon geven om een sigaret aan te steken want ik had de mijn briquet vergeten in het hotel. Hij zei niets, knikte naar de aanstekers, maar ik begreep het niet.

Ik ging naar enkele Joodse kennissen die met mij op reis waren en vertelde het verhaal. Zij wezen me erop dat de winkelier een orthodoxe Jood was die daarom zelf geen vuur mocht geven want het was sjabbat. Sabbat was immers rustdag. En dat moet men letterlijk nemen. Maar dat deze winkelier me wel de toestemming had gegeven om een van de aanstekers die in zijn winkeltje lagen te gebruiken om mijn sigaret aan te steken...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 november 2018 om 20:42.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 20:30   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toen ik jaren geleden eens op een sabbat stond voor joods winkeltje ergens in een stadje in Israel, was dat winkeltje wel open maar de eigenaar deed geen zaken op een sjabbat. De eigenaar zat evenwel voor zijn winkeltje zo'n beetje naar de beweging op straat te kijken. Hij verkocht ook aanstekers. Ik vroeg of hij me een vuurtje kon geven om een sigaret aan te steken want ik had de mijn briquet vergeten in het hotel. Hij zei niets, knikte naar de aanstekers, maar ik begreep het niet.

Ik ging naar enkel Joodse kennissen die met mij op reis waren en vertelde het verhaal. Zij wezen me erop dat de winkelier een orthodoxe Jood was die daarom zelf geen vuur mocht geven wat het was sjabbat. Sabbat was immers rustdag. En dat moet men letterlijk nemen. Maar dat deze winkelier me wel de toestemming had gegeven om een van de aanstekers die in zijn winkeltje lagen te gebruiken om mijn sigaret aan te steken...
In Berchem is het vaak niet anders. Liften bewoond door chassidische Joden worden uitgeschakeld op de sabbat, want ook een lift mag op zo'n dag niet werken. U hoeft het echt niet zo ver van huis te zoeken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 20:31   #68
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Berchem is het vaak niet anders. Liften bewoond door chassidische Joden worden uitgeschakeld op de sabbat, want ook een lift mag op zo'n dag niet werken. U hoeft het echt niet zo ver van huis te zoeken.
Kan je in een lift wonen?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 20:32   #69
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Berchem is het vaak niet anders. Liften bewoond door chassidische Joden worden uitgeschakeld op de sabbat, want ook een lift mag op zo'n dag niet werken. U hoeft het echt niet zo ver van huis te zoeken.
Inderdaad, als het waar is, is uw voorbeeld minstens even frappant.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 20:36   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Inderdaad, als het waar is, is uw voorbeeld minstens even frappant.
Ja, het is waar. Daarom ook dat de chassidische Joden van het Antwerps stadsbestuur hebben kunnen verkrijgen dat er een eroev werd gespannen, waardoor ze bepaalde zaken tijdens de sabbat wel kunnen doen. Het wettisme neemt in het talmoedisch jodendom ongekende vormen aan, iets wat Jezus in Zijn tijd al aankaartte en de confrontatie met schriftgeleerden op dat vlak niet uit de weg ging.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 20:40   #71
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, het is waar. Daarom ook dat de chassidische Joden van het Antwerps stadsbestuur hebben kunnen verkrijgen dat er een eroev werd gespannen, waardoor ze bepaalde zaken tijdens de sabbat wel kunnen doen. Het wettisme neemt in het talmoedisch jodendom ongekende vormen aan, iets wat Jezus in Zijn tijd al aankaartte en de confrontatie met schriftgeleerden op dat vlak niet uit de weg ging.

Ja, maar zelfs binnen de eroev zijn er beperkingen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 20:56   #72
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen enkele Joodse stroming past de strafbepalingen uit Numeri toe. Al eeuwen.

Daarom is het uit de context rukken van citaten (zowel binnen de bijbel als binnen de geloofsgemeenschap) een gebrek aan intellectuele eerlijkheid.
Context is belangrijk maar ik merk toch dat vele christelijke groepen goochelen met bijbelcitaten alsof het een woordenboek of receptenboek betreft. Men kan met dat boek in de hand zowel liefde als haat, zowel vrede als oorlog, troost of verdoemenis verkopen.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 21:09   #73
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toen ik jaren geleden eens op een sabbat stond voor joods winkeltje ergens in een stadje in Israel, was dat winkeltje wel open maar de eigenaar deed geen zaken op een sjabbat. De eigenaar zat evenwel voor zijn winkeltje zo'n beetje naar de beweging op straat te kijken. Hij verkocht ook aanstekers. Ik vroeg of hij me een vuurtje kon geven om een sigaret aan te steken want ik had de mijn briquet vergeten in het hotel. Hij zei niets, knikte naar de aanstekers, maar ik begreep het niet.

Ik ging naar enkele Joodse kennissen die met mij op reis waren en vertelde het verhaal. Zij wezen me erop dat de winkelier een orthodoxe Jood was die daarom zelf geen vuur mocht geven want het was sjabbat. Sabbat was immers rustdag. En dat moet men letterlijk nemen. Maar dat deze winkelier me wel de toestemming had gegeven om een van de aanstekers die in zijn winkeltje lagen te gebruiken om mijn sigaret aan te steken...
Typisch. Soortgelijk grappig heb ik eens meegemaakt in een dorpje in Nederland vele jaren geleden. Ik zat echt zonder benzine en daar vond ik een pompstation, maar de man zei me dat ik moest wachten tot de eredienst gedaan was voor hij me mocht bedienen. Eerst dacht ik dat het een grap was... niet dus.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 21:11   #74
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het wettisme neemt in het talmoedisch jodendom ongekende vormen aan, iets wat Jezus in Zijn tijd al aankaartte en de confrontatie met schriftgeleerden op dat vlak niet uit de weg ging.
Volgens jouw bijbelverhaaltjes.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 21:13   #75
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Context is belangrijk maar ik merk toch dat vele christelijke groepen goochelen met bijbelcitaten alsof het een woordenboek of receptenboek betreft. Men kan met dat boek in de hand zowel liefde als haat, zowel vrede als oorlog, troost of verdoemenis verkopen.
Yep
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 21:51   #76
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Berchem is het vaak niet anders. Liften bewoond door chassidische Joden worden uitgeschakeld op de sabbat, want ook een lift mag op zo'n dag niet werken. U hoeft het echt niet zo ver van huis te zoeken.
Klopt langs geen kanten.
Als ze die uitschakelen is dat omdat ze de rest willen verplichten hun sabbat-gezever te respecteren door deelname
Een lift an sich mag perfect werken.
Domotica is dan ook een welgekomen zegen voor chassidische Joden .. het 'werken' (instellen van de timers) gebeurt namelijk vóór aanvang sabbat
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2018, 22:12   #77
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Klopt langs geen kanten.
Als ze die uitschakelen is dat omdat ze de rest willen verplichten hun sabbat-gezever te respecteren door deelname
Een lift an sich mag perfect werken.
Domotica is dan ook een welgekomen zegen voor chassidische Joden .. het 'werken' (instellen van de timers) gebeurt namelijk vóór aanvang sabbat

Vraag is overigens of dit wettelijk zo maar kan. Een lift kan levensreddend zijn bijvoorbeeld.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2018, 09:24   #78
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Vraag is overigens of dit wettelijk zo maar kan. Een lift kan levensreddend zijn bijvoorbeeld.
Ik vraag me zo af, wat indien er een conflict is? Mogen die chassidische Joden zich dan verdedigen op de sabbat?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2018, 12:32   #79
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Vraag is overigens of dit wettelijk zo maar kan. Een lift kan levensreddend zijn bijvoorbeeld.
Niet als het brand he
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be