Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 december 2018, 20:26   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Piero?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De tekst dateert waarschijnlijk uit de tweede eeuw, maar het probleem zal al wel aan de orde gekomen zijn in de eerste eeuw, bij een christelijke sekte die de figuur van Maria ging vereren als een eeuwige maagd. De rooms katholieke kerk is uit die sekte ontstaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Over welke sekte gaat dit?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 20:32   #42
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Volgens mij moet men voor een goede discussie met goede argumenten komen.
Ik sta open voor argumenten ter ondersteuning van wat u beweert. Als ik daar geen raad mee weet zal ik mij misschien proberen in te lezen. Maar hierboven is gesteld dat de Kerk de sporen naar gnosticisme heeft uitgewist. Dan zal de discussie moeilijk van de grond kunnen komen.
Dit kun je gebruiken ter inleiding :
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek...e-geschriften/
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 21:07   #43
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Ik heb eens, lang geleden, een boek van Dolto gelezen waarin ze de bijbel uitlegde vanuit het oogpunt van het Oedipuscomplex en daarin legde ze de opgelegde maagdelijkheid van Maria uit vanuit de wil van de zoon dat zijn moeder alleen van hem is en was en dus niets met zijn vader van doen kon hebben gehad.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 21:46   #44
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik heb eens, lang geleden, een boek van Dolto gelezen waarin ze de bijbel uitlegde vanuit het oogpunt van het Oedipuscomplex en daarin legde ze de opgelegde maagdelijkheid van Maria uit vanuit de wil van de zoon dat zijn moeder alleen van hem is en was en dus niets met zijn vader van doen kon hebben gehad.
Harry Potter al gelezen ? Ook leuk.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 21:54   #45
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik heb eens, lang geleden, een boek van Dolto gelezen waarin ze de bijbel uitlegde vanuit het oogpunt van het Oedipuscomplex en daarin legde ze de opgelegde maagdelijkheid van Maria uit vanuit de wil van de zoon dat zijn moeder alleen van hem is en was en dus niets met zijn vader van doen kon hebben gehad.
Iets in die richting 'fantaseerde' ik al. Zie boven. Het probleem is dat Maria dan gedwongen zou zijn om maagd te blijven en erger nog, dat zij de macht zou hebben om haar zoon te kwetsen door toch een seksuele relatie aan te gaan. Dat zou de goddelijke zoon in een afhankelijke positie brengen en dat willen goden liever vermijden. Het zou dan veiliger zijn voor Jezus om zijn moeder te doden. Verder is het een zonderlinge theorie. Maar de verhouding tussen God de Vader, de Zoon en de Moeder is ook zonderling.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 21:56   #46
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Harry Potter al gelezen ? Ook leuk.
Men kan Harry Potter misschien ook vanuit Oedipus uitleggen...
Maar die zienswijze over vanalles en nog wat dat ze ons willen wijsmaken opent dikwijls de ogen...
Waarom moet Maria absoluut maagd zijn in een mannengodsdienst anders dan omdat zij, o.w.v. het diepingewortelde Oedipuscomplex in zichzelf, hun eigen moeder als hun eigenheid zien en niet willen delen met iemand anders, nl. de vader???

Maagdelijkheid in verder doorgedreven zin kan ook gezien worden als het 'eeuwige nu', niet bezoedeld door het verleden. Elk ogenblik op zich is volmaakt en oneindig...
Dus ergens de volheid van het bestaan...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 2 december 2018 om 21:57.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 21:57   #47
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Piero?
Goed lezen wat er staat Jan.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 22:01   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Goed lezen wat er staat Jan.
Er staat nergens te lezen om welke sekte het gaat. U blijft heel vaag. U vermeldt ook geen enkele historisch verband met de katholieke Kerk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 22:04   #49
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dit kun je gebruiken ter inleiding :
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek...e-geschriften/
Zoals ik al stelde: ik heb geen belangstelling voor dat onderwerp.
En ik zie het belang niet voor het onderwerp van deze draad.
Daarom zal ik mij er voorshands niet in verdiepen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 22:08   #50
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Iets in die richting 'fantaseerde' ik al. Zie boven. Het probleem is dat Maria dan gedwongen zou zijn om maagd te blijven en erger nog, dat zij de macht zou hebben om haar zoon te kwetsen door toch een seksuele relatie aan te gaan. Dat zou de goddelijke zoon in een afhankelijke positie brengen en dat willen goden liever vermijden. Het zou dan veiliger zijn voor Jezus om zijn moeder te doden. Verder is het een zonderlinge theorie. Maar de verhouding tussen God de Vader, de Zoon en de Moeder is ook zonderling.
In die optiek wordt Maria niet gezien als een zelfstandige persoon, maar enkel als een aanhangsel van het mannelijke principe, het mannelijke 'goddelijke' principe...

De vrouw, het vrouwelijk beginsel wordt overal waar ze kunnen volledig uitgesloten en/of ondergeschikt gemaakt aan het mannelijke principe...

Zij zijn de heersers...

Ik zie het opkomen van de godsdiensten in onze Westerse contreien, met de Islam als treurig hoogtepunt als een zich loswerken uit de oudere oerbeginselen waar het vrouwelijke principe, de vrouwelijke moederfunctie alles overheerste en misschien zelfs op een zeker ogenblik het mannelijk principe volledig verbrijzelde...

En zoals eens moeder de vrouw het mannelijke verbrijzelde zo zien we nu hoe 'god de Vader' zijn eigen kinderen belet om zelfstandig en dus groot en goddelijk te worden...
Beste voorbeeld is het belang dat er gelegd wordt op, ook en vooral in de Islam, op de wet van gehoorzaamheid, zelfs van blinde gehoorzaamheid ipv zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, en opgroeien tot volmaakte individuen...

De maagdelijkheid van Maria is eigenlijk iets om haar sexueel steriel te maken, om het vrouwelijke in haar te vernietigen...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 2 december 2018 om 22:12.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 22:13   #51
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er staat nergens te lezen om welke sekte het gaat. U blijft heel vaag. U vermeldt ook geen enkele historisch verband met de katholieke Kerk.
Misschien kan u iets bijdragen?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 22:18   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Misschien kan u iets bijdragen?
Vreemd dat u zelf niet wil ingaan op wat u zelf beweerde, nl. dat er een of andere sekte zou hebben bestaan die de Mariaverering zou begonnen zijn en van waaruit de katholieke Kerk zou ontstaan zijn.

Allemaal "zou", want in heel uw betoog staat er geen enkel concreet historisch element.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 22:19   #53
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
In die optiek wordt Maria niet gezien als een zelfstandige persoon, maar enkel als een aanhangsel van het mannelijke principe, het mannelijke 'goddelijke' principe...

De vrouw, het vrouwelijk beginsel wordt overal waar ze kunnen volledig uitgesloten en/of ondergeschikt gemaakt aan het mannelijke principe...

Zij zijn de heersers...

Ik zie het opkomen van de godsdiensten in onze Westerse contreien, met de Islam als treurig hoogtepunt als een zich loswerken uit de oudere oerbeginselen waar het vrouwelijke principe, de vrouwelijke moederfunctie alles overheerste en misschien zelfs op een zeker ogenblik het mannelijk principe volledig verbrijzelde...

En zoals eens moeder de vrouw het mannelijke verbrijzelde zo zien we nu hoe 'god de Vader' zijn eigen kinderen belet om zelfstandig en dus groot en goddelijk te worden...
Beste voorbeeld is het belang dat er gelegd wordt op, ook en vooral in de Islam, op de wet van gehoorzaamheid, zelfs van blinde gehoorzaamheid ipv zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, en opgroeien tot volmaakte individuen...

De maagdelijkheid van Maria is eigenlijk iets om haar sexueel steriel te maken, om het vrouwelijke in haar te vernietigen...
Ik heb geen geduld om uw post uit te lezen. Als het om een principe gaat en niet om een vrouw dan is er ook geen sprake van een oedipus complex. Relaties tussen principes gaan boven mijn bevattingsvermogen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 22:24   #54
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik heb geen geduld om uw post uit te lezen. Als het om een principe gaat en niet om een vrouw dan is er ook geen sprake van een oedipus complex. Relaties tussen principes gaan boven mijn bevattingsvermogen.
Dus bij de maagdelijkheid van Maria gaat het volgens u enkel om Maria???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 10:30   #55
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Dus bij de maagdelijkheid van Maria gaat het volgens u enkel om Maria???
Feitelijk gaat het om de opvattingen van degenen die haar personage gecreëerd hebben. Zouden die hun eigen oedipuscomplex op Jezus geprojecteerd hebben met als resultaat dat Maria maagd moest zijn? We betrekken dan de Griekse mythologie op Jezus. Als we dat doen in dit verband moeten we ook verklaren waarom Minerva en Vesta besloten om maagd te blijven.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 13:19   #56
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
In die optiek wordt Maria niet gezien als een zelfstandige persoon, maar enkel als een aanhangsel van het mannelijke principe, het mannelijke 'goddelijke' principe...

De vrouw, het vrouwelijk beginsel wordt overal waar ze kunnen volledig uitgesloten en/of ondergeschikt gemaakt aan het mannelijke principe...

Zij zijn de heersers...

Ik zie het opkomen van de godsdiensten in onze Westerse contreien, met de Islam als treurig hoogtepunt als een zich loswerken uit de oudere oerbeginselen waar het vrouwelijke principe, de vrouwelijke moederfunctie alles overheerste en misschien zelfs op een zeker ogenblik het mannelijk principe volledig verbrijzelde...

En zoals eens moeder de vrouw het mannelijke verbrijzelde zo zien we nu hoe 'god de Vader' zijn eigen kinderen belet om zelfstandig en dus groot en goddelijk te worden...
Beste voorbeeld is het belang dat er gelegd wordt op, ook en vooral in de Islam, op de wet van gehoorzaamheid, zelfs van blinde gehoorzaamheid ipv zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, en opgroeien tot volmaakte individuen...

De maagdelijkheid van Maria is eigenlijk iets om haar sexueel steriel te maken, om het vrouwelijke in haar te vernietigen...


Het is al erg genoeg om tegen de onzin die de kerk over haar eigen historiek rondstrooit te knokken maar als we nu nog pure zweefkezerij van LoLo's en hippies erbij moeten nemen gaan we zeker de mist in...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 13:21   #57
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het is al erg genoeg om tegen de onzin die de kerk over haar eigen historiek rondstrooit te knokken maar als we nu nog pure zweefkezerij van LoLo's en hippies erbij moeten nemen gaan we zeker de mist in...
²
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 13:32   #58
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.604
Standaard

Wat moet die maagdelijke geboorte nu wel zijn?
Dat het kindeke Jezus uit Maria's reet tevoorschijn kwam in plaats van de vagina?...
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 13:40   #59
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Wat moet die maagdelijke geboorte nu wel zijn?
Dat het kindeke Jezus uit Maria's reet tevoorschijn kwam in plaats van de vagina?...
Willen we anders eens een draadje openen over de methodiek v/d geboorte van Harrie en zijn microwezentjes ?

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 17:44   #60
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Feitelijk gaat het om de opvattingen van degenen die haar personage gecreëerd hebben. Zouden die hun eigen oedipuscomplex op Jezus geprojecteerd hebben met als resultaat dat Maria maagd moest zijn? We betrekken dan de Griekse mythologie op Jezus. Als we dat doen in dit verband moeten we ook verklaren waarom Minerva en Vesta besloten om maagd te blijven.
De vraag is of bij de secte die Maria vereerde het gaat om Maria als moeder van God of Maria als bijna de enige vrouwelijke figuur van betekenis, die zomaar niet opzij gezet kan worden, in heel het bijbelverhaal...

Waarom Minerva en Vesta besloten om maagd te blijven??? Besloten ze dat zelf of was het onder druk van de andere goden of van de mensjes die hen uitvonden???
Bovendien was het voor vrouwen misschien wel de enige manier om hun zelfstandigheid te behouden en niet onder het juk te komen van de hoofdzakelijk door mannen geregeerde wereld...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be