Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2018, 00:00   #121
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Dan is mijn bron fout. Ik gaf de link.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 00:12   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dan is mijn bron fout. Ik gaf de link.
Als ik uw schrijfsel bekijk, gebruikt u veelvuldige gelijkaardige bronnen. Ik wil u dan ook aanraden bepaalde zaken eerst eens te controleren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 00:14   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dan is mijn bron fout. Ik gaf de link.
Hier de versie met aantekeningen:

https://statenvertaling.nl/tekst.php...4&ind=1#startg
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 00:18   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
NBV - Handelingen 4: 32 De groep mensen die het geloof had aanvaard, leefde eendrachtig samen. Geen van hen beschouwde zijn bezittingen als zijn persoonlijk eigendom, want ze hadden alles gemeenschappelijk. 33 De apostelen bleven met grote kracht getuigen van de opstanding van de Heer Jezus, en God begunstigde allen rijkelijk. (einde) (KJV en SV idem)
Ook de NBV eindigt niet met vers 33. Hier het vervolg:

https://www.debijbel.nl/bijbel/NBV/Handelingen-4
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 09:14   #125
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.604
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vergist zich, daar Aton de bijbel niet in de context wenst te lezen. Een noodzaak waar ik u op wijs. Wil u dat vers begrijpen, dan zal u het hele verhaal dat in het hoofdstuk voorkomt, moeten doornemen.
Dus je weet zelf geen antwoord.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 10:28   #126
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik uw schrijfsel bekijk, gebruikt u veelvuldige gelijkaardige bronnen. Ik wil u dan ook aanraden bepaalde zaken eerst eens te controleren.
Veelvuldig? Hoe komt u daar bij? Waar citeer ik uit 'gelijkaardige bronnen'? Ik citeer steeds uit de online Willibrord vertaling, ondanks dat deze erg traag werkt en ik vermeld de bron ook steeds. In dit geval was het een van de eerste treffers op Google en een mij onbekende bron met drie vertalingen naast elkaar, dat ziet er toch betrouwbaar uit, nietwaar? Maar ik heb geen zin om hier tijd in te steken want het betrof een toevallige bijkomstigheid, die mij opviel, waar u weer eens een hoofdzaak van gaat maken.

U negeert de hoofdzaak, namelijk een overeenkomst tussen de sekte van Nikolaüs en de sekte van Petrus. Volgens bepaalde bronnen hadden beide sekten 'alles gemeenschappelijk'. Het schrijfsel over de sekte van Petrus in Handelingen 4 lijkt dan geinspireerd te zijn door verhalen over sekten zoals van Nikolaüs.

Laatst gewijzigd door Piero : 10 december 2018 om 10:53.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 11:23   #127
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Afrekenen? Niemand wordt "afgerekend", want wordt de maagdelijke staat omwille van het Rijk Gods heel hoog aangeprezen. Voor mannen als vrouwen. Voor beiden. Uw visie is dus niet die het christendom in traditionele vorm leert en benadrukt.
Kom zeg het oude testament staat vol heren die hun oog lieten vallen op vrouwelijk schoon en daar hun werk van maakten.

Uw kerk onderhoudt bizarre relaties met het onderwerp seks, wie toetreedt tot een orde of priester wordt, moet die hele identiteit maar achterwege laten met alle excessen in uw kerk van dien.
En dan die obsessie met maagdelijkheid, te beginnen bij Maria, moeder van een kind notabene.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 12:34   #128
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.604
Standaard

God die zijn eigen vrouw Asjera vermoordde, met zijn dochter Maria paarde en zijn zoon Jezus die zichzelf castreerde (Mattheus 19:12) om bij zijn moeder Maria te kunnen blijven.
Dat is het bijbelverhaal.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2018, 21:07   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
U negeert de hoofdzaak, namelijk een overeenkomst tussen de sekte van Nikolaüs en de sekte van Petrus. Volgens bepaalde bronnen hadden beide sekten 'alles gemeenschappelijk'. Het schrijfsel over de sekte van Petrus in Handelingen 4 lijkt dan geinspireerd te zijn door verhalen over sekten zoals van Nikolaüs.
In het NT wordt de nikolaïeten hoererij en het eten van offervlees verweten, iets wat we terug vinden in de geschriften van een aantal kerkvaders. Over "alles gemeenschappelijk" staat er niets.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 00:09   #130
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In het NT wordt de nikolaïeten hoererij en het eten van offervlees verweten, iets wat we terug vinden in de geschriften van een aantal kerkvaders. Over "alles gemeenschappelijk" staat er niets.
Hoererij en eten wat aan afgoden is geofferd wordt de Nikolaieten niet rechtstreeks verweten in Openbaringen 2. Hen wordt verweten dat ze vasthouden aan de leer van Bileam - die Israël een strik spande. Het betekent dat zijn de Wet van Mozes afgeschaft hadden. Er zijn ook kerkvaders die Nikolaieten niet beschuldigen van hoererij. Echter, hoererij betekent 'dingen (vrouwen) gemeenschappelijk hebben'. En inderdaad waren er sekten die beredeneerden dat God wilde dat mensen 'druiven en graan', en alles gemeenschappelijk zouden delen. Daarom stelde ik dat de sekte van Petrus volgens Handelingen 4 geïnspireerd was door zo een sekte, en mogelijk door de sekte van Nikolaüs, aangezien iemand met die naam daar wordt genoemd als een sleutelfiguur bij het verdelen van voedsel onder de leden van de groep christenen in Jeruzalem.
Openbaringen 2: 14 Maar Ik heb enkele dingen tegen u: gij hebt er daar die vasthouden aan de leer van Bileam, die Balak leerde de kinderen van Israël een strik te spannen, dat zij afgodenoffers zouden eten en ontucht bedrijven. 15 Zo zijn er ook bij u die vasthouden aan de leer van de Nikolaïeten. (Willibrord)
Wat de kerkvaders hierover schreven is onder andere: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nicolaism:
The last Western Church Father was Isidore of Seville, who finished the Etymologies, or the Origins, in the year 636 A.D. In Book VIII titled "The Church and sects (De ecclesia et sects)" he wrote, "The Nicolaites (Nicolaita) are so called from Nicolas, deacon of the church of Jerusalem, who, along with Stephen and the others, was ordained by Peter. He abandoned his wife because of her beauty, so that whoever wanted to might enjoy her; the practice turned into debauchery, with partners being exchanged in turn. Jesus condemns them in the Apocalypse, saying (2:6): “But this thou hast, that thou hates the deeds of the Nicolaites.” ... Thomas Aquinas believed that Nicholas supported either polygamy or the holding of wives in common.

Clement (in Stromata 3, 2) does condemn heretics whose views on sex he sees as licentious, but he does not associate them with Nicolas:

But the followers of Carpocrates and Epiphanes think that wives should be common property. Through them the worst calumny has become current against the Christian name. ...he [Epiphanes] says [in his book Concerning Righteousness] that the idea of Mine and Thine came into existence through the [Mosaic] laws so that the earth and money were no longer put to common use. And so also with marriage. 'For God has made vines for all to use in common, since they are not protected against sparrows and a thief; and similarly corn and the other fruits. But the abolition, contrary to divine law, of community of use and equality begat the thief of domestic animals and fruits. He brought female to be with male and in the same way united all animals. He thus showed righteousness to be a universal fairness and equality.
(vertaling laatste zin: Maar de afschaffing, in strijd met de goddelijke wet, van gemeenschap van gebruik en gelijkheid, verwekt de dief van huisdieren en vruchten. Hij bracht het vrouwtje bij het mannelijke en verenigde op dezelfde manier alle dieren. Hij toonde dus gerechtigheid als een universele rechtvaardigheid en gelijkheid.)
Of de christenen onder de leiding van Petrus nu Nikolaieten navolgden of Carpocrates en Epiphanes doet niet ter zake. Petrus verkondigde klaarblijkelijk de leer dat christenen hun huizen en akkers (graan en druiven) moesten verkopen en dat zij alles gemeenschappelijk moesten bezitten. Ze leefden als kloosterlingen samen. Ik vermoed dat dit verhaal verzonnen is en dat die gemeente van discipelen van Jezus onder leiding van Prtrus (was trouwens Jakobus niet de presbyter van Jeruzalem?) niet bestond in Jeruzalem. Dat zou niet getolereerd zijn door de priesters en Herodus en de Judaïsten.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 00:26   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
[indent]The last Western Church Father was Isidore of Seville, who finished the Etymologies, or the Origins, in the year 636 A.D. In Book VIII titled "The Church and sects (De ecclesia et sects)" he wrote, "The Nicolaites (Nicolaita) are so called from Nicolas, deacon of the church of Jerusalem, who, along with Stephen and the others, was ordained by Peter. He abandoned his wife because of her beauty, so that whoever wanted to might enjoy her; the practice turned into debauchery, with partners being exchanged in turn. Jesus condemns them in the Apocalypse, saying (2:6): “But this thou hast, that thou hates the deeds of the Nicolaites.” ... Thomas Aquinas believed that Nicholas supported either polygamy or the holding of wives in common.
Hoererij, ontucht... Vrouwen die onder mannen worden gedeeld, maar niet "alles gemeenschappelijk".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 00:39   #132
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoererij, ontucht... Vrouwen die onder mannen worden gedeeld, maar niet "alles gemeenschappelijk".
Thomas wist niet alles. Hij wist niet wat de auteurs van Handelingen voor ogen hadden toen ze Handelingen 4 gingen schrijven. Wij kennen niet de oorspronkelijke tekst van Openbaringen 2 zoals bedoeld door de Judaïstische auteur. Hij kan de sekte van Paulus genoemd hebben en dat kan veranderd zijn door een christen in de sekte van NikolaÜs. Het gaat er om dat er joodse sekten waren die alles gemeenschappelijk hadden en dat deze leer ook aan Petrus wordt toegeschreven, behalve om vrouwen gemeenschappelijk te hebben.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2019, 20:27   #133
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat is de zin of het nut van voort te fantaseren over bijeen gefabuleerde verhalen uit de 2e eeuw ? Dat heeft geen relatie meer met de historische figuren die aan de bron liggen van het verhaal van jezus en zijn familie. Concepten zoals "God de vader, en zijn zoon is Jezus" sporen gewoon niet met het Joodse geloof. En Jezus WAS een jood. Niet iemand van de mysteriescholen die later zijn naam & personage gebruikten om er het NT rond te schrijven en herschrijven in functie van een doel.
Jezus was geen Jood. Hij stond boven alle volkeren. Uiteraard waren Zijn leerlingen en volgelingen wel Joden, maar ook Zijn grootste vijanden.

Hij heeft duidelijk gezegd vlak voor zijn dood : "Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld". Duidelijker kan niet.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2019, 20:35   #134
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De tekst vanaf 34 vinden we niet in de KJ en de SV. De bron voor de neo-vulgaat had dus meer tekst dan de bronnen voor de KJ. De oorspronjelijke auteurs en afschrijvers gingen vrij om met het beschikbare bronmateriaal. Ook het vreselijke verhaal over Ananias en Safira dat hierna verteld wordt behoort tot dat materiaal. Petrus laat zich daar van zijn kwalijke kant zien als die twee personen dood neervallen nadat ze geld achter gehouden hadden en daarover logen tegen Petrus. Het verhaal is al een idiote legende voordat het in de Handelingen terecht komt. En dat wordt voor zoete koek geslikt.
Petrus heeft Ananias en Safira niet gedood, het was God die ze ter plekke dood liet neervallen. Wat mij betreft was deze straf te zwaar voor dergelijk feit. Ze hebben de kans niet gekregen om berouw te tonen en vergiffenis te vragen.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 5 januari 2019 om 20:36.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2019, 20:44   #135
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Tuurlijk is de maagdelijke geboorte van Jezus pure onzin... Een mirakeltje in meer om het hele bijbelverhaal bovennatuurlijk en dus goddelijk te doen overkomen...

De verwijzing naar de vroeger bestaande vrouwelijke godinnen en de vestaalse maagden moet het hele verhaal in de geschiedenis van de mensheid of moet ik eerder zeggen het godendom inschrijven...

Wat het boek "van Venus tot Madonna" betreft waar ik hierboven naar verwezen heb, is dit een interessant boek dat aan de hand van de evolutie van de godsdiensten, te beginnen met de verering van de moederfiguur, Gea, de evolutie van de mensheid vanuit een matriale kultuur naar een patriale kultuur uitlegt...
En in deze evolutie is de maagdelijkheid vooral te zien als een neutraliseren van de eens overheersende vrouwelijke invloed...
Alles zal duidelijk worden bij de terugkomst van Jezus. Je zal zien dat alles wat beschreven is geweest in het Nieuwe Testament waar gebeurd is of dat je er nu mee eens bent of niet, het maakt niet uit. Iedereen zal zich moeten verantwoorden op de Dag Des Oordeels.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2019, 21:05   #136
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Max van Dietschland kan uitkomst brengen.
Waarom zou ik uitkomst kunnen bieden ?
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2019, 21:38   #137
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.899
Standaard

-
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 5 januari 2019 om 21:38.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 00:41   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Jezus was geen Jood. Hij stond boven alle volkeren. Uiteraard waren Zijn leerlingen en volgelingen wel Joden, maar ook Zijn grootste vijanden.

Hij heeft duidelijk gezegd vlak voor zijn dood : "Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld". Duidelijker kan niet.
Jezus was weldegelijk een Jood. Hij komt immers uit het Huis van David. Kijk maar eens Zijn stamboom na bij bijvoorbeeld Mattheüs.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 08:44   #139
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Petrus heeft Ananias en Safira niet gedood, het was God die ze ter plekke dood liet neervallen. Wat mij betreft was deze straf te zwaar voor dergelijk feit. Ze hebben de kans niet gekregen om berouw te tonen en vergiffenis te vragen.
Wat mij betreft ook. God is een tiran en Hij steunt tirannen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2019, 00:42   #140
Hypatia
Burger
 
Geregistreerd: 2 januari 2015
Berichten: 179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
bevruchting: door een wonder dat de goddelijkheid van Jezus aantoont. Echter, dat ontkent dan weer Zijn menselijke natuur. Jezus is dan een van de zonen Gods en geen mensenzoon
Nochtans meen ik in het NT gelezen te hebben dat Jezus zichzelf meermaals een mensenzoon noemde.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be