Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Afschaffen van subsidies voor erkende godsdiensten?
ja 52 83,87%
nee 9 14,52%
maakt mij niet uit 1 1,61%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 januari 2007, 15:17   #21
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
De Kerk heeft geen moeite met het laten vallen met het laten vallen van de weddebetalingen aan priesters.
Maar dan verwacht de Vlaamse Kerk wel dat ze al haar afgepakte gebouwen, landerijen en kunstschatten van voor 1801 terugkrijgt van de staat.
Ondertussen is het horigdom en zo wel verboden.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 15:21   #22
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ondertussen is het horigdom en zo wel verboden.
Tuurlijk

Verpachting is toch nog altijd wettelijk?
__________________
pAx Et BoNuM

Laatst gewijzigd door Judokus : 2 januari 2007 om 15:21.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 15:21   #23
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
De Kerk heeft geen moeite met het laten vallen met het laten vallen van de weddebetalingen aan priesters.
Maar dan verwacht de Vlaamse Kerk wel dat ze al haar afgepakte gebouwen, landerijen en kunstschatten van voor 1801 terugkrijgt van de staat.
Dan is ze weer 100% zelfbedruipend zoals vroeger.
Hetgeen ze allemaal zelf gepikt hebben van de arme burgers. Ge moet toch wel het lef hebben om dit te zeggen. Trouwens je weet toch hoe het roerend goed verdeeld is in België : 1. de overheid 2. de kerkgemeenschap 3. Fortis ...

Als de kerk dan toch zo een grote mond opzet dat ze dan hun eigen gebouwen eens beginnen zelf onderhouden en hun eigen personeel beginnen te betalen ipv deze kost op de rug van de maatschappij te schuiven.

Laatst gewijzigd door Geertje : 2 januari 2007 om 15:22.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 15:26   #24
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Tuurlijk

Verpachting is toch nog altijd wettelijk?
Dus ik ben vandaag eigenaar van een stukje grond dat ik kon kopen omdat de gemeente gronden moest wegdoen, en morgen komt men mij vertellen dat ik eigenlijk huur moet beginnen te betalen aan de lokale parochie?

Kom, dat loopt volledig scheef. Gewoon afschaffen die boel, en erfenislasten eveneens afschaffen. Daar haalde de Kerk vroeger haar fortuinen uit, uit erfenissen, en dan kunnen we nu eens zien of dat de congregatie tot realistische proporties wordt verwerkt.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 15:27   #25
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Hetgeen ze allemaal zelf gepikt hebben van de arme burgers. Ge moet toch wel het lef hebben om dit te zeggen. Trouwens je weet toch hoe het roerend goed verdeeld is in België : 1. de overheid 2. de kerkgemeenschap 3. Fortis ...
De Kerk heeft nooit gepikt! De landerijen van de Kerk komen
1. Uit legaten en schenkingen
2. Eigen landwinning door abdijen (bv. Ter Duinenabdij, Koksijde: won land uit de Noordzee)
3. Eigendommen van welgestelde geestelijken die stamden uit rijke families en zo overgebracht werden naar de Kerk.

De Kerk heeft door haar invloed veel gekregen (dat is waar), maar wie beweert dat de Kerk gepikt heeft, neemt een loopje met de waarheid.
Citaat:

Als de kerk dan toch zo een grote mond opzet dat ze dan hun eigen gebouwen eens beginnen zelf onderhouden en hun eigen personeel beginnen te betalen ipv deze kost op de rug van de maatschappij te schuiven.
De Kerk hoeft haar gebouwen zelf niet te onderhouden, vermits die nog steeds officieel eigendom zijn van de staat.
__________________
pAx Et BoNuM

Laatst gewijzigd door Judokus : 2 januari 2007 om 15:36.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 15:27   #26
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Het probleem met de subsidies aan de katholieke Kerk is dat deze worden berekend a.h.v. het aantal gedoopten en niet a.h.v. het aantal effectieve kerkgangers en/of gelovigen. Of geloven jullie werkelijk dat er tien maal meer praktiserend gelovigen dan vrijzinnigen zijn in ons landje? Men zou de kerkgangers een bijdrage moeten laten betalen voor het onderhouden van de door hen gewenste missen en erediensten en de bezoldiging van de door hen gewenste pastoors. De 90 % van de bevolking die niet naar de Kerk gaat, moet hiervoor niet opdraaien. Wel vind ik dat iedereen mee moet investeren in de kerkgebouwen en de religieuze kunst, vermits het hier cultureel en historisch erfgoed betreft. Dit belangt ons tenminste allemaal aan, niet de een of de andere geestelijke die elke zondag dezelfde (voor mij tenminste) onzin aan de mensen verkondigt.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 15:29   #27
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Nee.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 15:32   #28
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Het probleem met de subsidies aan de katholieke Kerk is dat deze worden berekend a.h.v. het aantal gedoopten en niet a.h.v. het aantal effectieve kerkgangers en/of gelovigen. Of geloven jullie werkelijk dat er tien maal meer praktiserend gelovigen dan vrijzinnigen zijn in ons landje? Men zou de kerkgangers een bijdrage moeten laten betalen voor het onderhouden van de door hen gewenste missen en erediensten en de bezoldiging van de door hen gewenste pastoors. De 90 % van de bevolking die niet naar de Kerk gaat, moet hiervoor niet opdraaien. Wel vind ik dat iedereen mee moet investeren in de kerkgebouwen en de religieuze kunst, vermits het hier cultureel en historisch erfgoed betreft. Dit belangt ons tenminste allemaal aan, niet de een of de andere geestelijke die elke zondag dezelfde (voor mij tenminste) onzin aan de mensen verkondigt.
Dat klopt niet, mijn beste freespirit.

Subsidies worden niet berekend a.h.v. het aantal kerkgangers, maar a.h.v. het aantal 'ambtenaren van de eredienst',

m.a.w. de grondwettelijke subsidies = wedde- en pensioensuitkeringen aan pastoors, rabbi's, vrijzinnige consulenten,...

Aangezien het aantal pastoors, met de huidige roepingencrisis, drastisch zal zakken in de komende decennia, zal ook de subsidies (die daaraan direct gekoppeld zijn) verhoudingsgewijs zakken.
__________________
pAx Et BoNuM

Laatst gewijzigd door Judokus : 2 januari 2007 om 15:33.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 15:46   #29
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

OK Judokus, ik kan fout zijn. Ik verwarde de subsidievoorwaarden met de voorwaarden om officieel als katholiek bestempeld te worden (gedoopt of niet gedoopt), dan krijgt men een waanzinnig onrealistisch cijfer als meer dan 90 % van de Belgische bevolking. Als dat inderdaad zo is als je zegt met die pastoors enz. dan zal de 'ongelijkheid' zich wel oplossen. Als men de pastoors meerekent die nu nog leven maar al op 'rust' zijn, dan rekent men dus nog wel een grote groep niet meer actieve 'werknemers' mee en aldus krijgt men een subsidieverhouding die wel degelijk niet meer beantwoordt aan de realiteit van vandaag. Op langere termijn met de mindere 'roepingen' zal men dan een correctie krijgen.

Groeten
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 15:46   #30
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

OK Judokus, ik kan fout zijn. Ik verwarde de subsidievoorwaarden met de voorwaarden om officieel als katholiek bestempeld te worden (gedoopt of niet gedoopt), dan krijgt men een waanzinnig onrealistisch cijfer als meer dan 90 % van de Belgische bevolking. Als dat inderdaad zo is als je zegt met die pastoors enz. dan zal de 'ongelijkheid' zich wel oplossen. Als men de pastoors meerekent die nu nog leven maar al op 'rust' zijn, dan rekent men dus nog wel een grote groep niet meer actieve 'werknemers' mee en aldus krijgt men een subsidieverhouding die wel degelijk niet meer beantwoordt aan de realiteit van vandaag. Op langere termijn met de mindere 'roepingen' zal men dan een correctie krijgen.

Groeten
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 16:05   #31
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Uit de Gazet van Antwerpen (leek me wel interessant in deze discussie):

De kerk is geen schatkamer


“Het meest verrassend vind ik dat zo’n gecentraliseerde kerk als de katholieke zo’n versnipperde financiële structuur heeft. In totaal gaat het om 8.000 verschillende portemonnees. Raak daar maar eens wijs uit.” Dat zegt Geert Delbeke (66)(foto Dirk Vertommen), auteur van een boek over Het geld van de Kerk.


Geert Delbeke was van 1968 tot vorig jaar verbonden aan de Katholieke Televisie- en Radio-omroep (KTRO). Hij is de eerste die een (uitgebreid) boekje opendoet over de financiële achtergronden van de Kerk, waarvoor hij ook de medewerking kreeg van betrokken instanties. “Ik heb de indruk dat de tijd van de geheimdoenerij voorbij is. Zo vernam ik dat de Belgische bisdommen jaarlijks rond de 125.000 euro afdragen aan Rome.”

Hoe rijk is de Kerk nu werkelijk?

Niet te zeggen, want dé portemonnee van dé Kerk bestaat niet. België telt 3.895 parochies die elk minstens twee portemonnees hebben: de kerkfabriek en een vzw. Die parochies zijn verenigd in 244 decanaten, ook elk met minstens één vzw. Dan zijn er nog de acht bisdommen met hun eigen structuren. Zo kom je uit bij in totaal 8.000 portemonnees. En dan heb ik het nog niet over de kloosters en abdijen, noch over de vele katholieke organisaties en verenigingen zoals Broederlijk Delen en Welzijnszorg.

De vele kunstschatten van de Kerk zijn toch een immense schatkamer?

De kunstschatten van vóór Napoleon, roerend en onroerend, zijn eigendom van de gemeenten. Ze zijn niet te gelde te maken, maar onvervreemdbaar eigendom van de gemeenschap.

Wat betaalt de overheid aan de Kerk?

Voor salarissen 100 miljoen euro, van de gemeenten komt ook ongeveer zoveel. Daarnaast wordt in totaal 280 miljoen euro uitgekeerd voor het onderwijs in godsdienst en lekenmoraal. Alles samen geven de overheden - staat, gewesten en gemeenten - 580 miljoen per jaar uit aan levensbeschouwing. Daarvan gaat precies 79,28% naar de katholieke kerk. En dus niet 96%, zoals destijds gelanceerd.

Is er controle op deze geldstromen?

Neen. Een bisdom, een parochie, een klooster, een instelling... zijn allemaal financieel gescheiden machten. Bij mijn onderzoek was ik verrast door het kunst- en vliegwerk dat bisdommen moeten doen om de eindjes aan mekaar te knopen. Over verborgen schatten beschikt de Kerk zeker niet.

Priesters worden steeds meer vervangen door parochie-assistenten, leken. Krijgen die dezelfde wedde als een pastoor?

Ja, en de vraag is of zo’n jaarsalaris van 16.672 euro wel ernstig te noemen is voor iemand met zo’n verantwoordelijkheid. Mensen met een gezin moeten afhaken. Hier dringt zich een serieuze herziening op. Daarvoor kan men zich misschien laten inspireren door het wetsontwerp over de salarisschalen van de morele consulenten in de georganiseerde vrijzinnigheid. Ze krijgen een beginwedde van 24.000 euro, met tweejaarlijkse verhogingen tot 42.800 euro per jaar. Twee keer zoveel als een pastoor of een parochieassistent.

Hebt u ook een idee van de rijkdom van congregaties en abdijen?

Kloosters hebben een rijk patrimonium opgebouwd maar geven het aan de samenleving terug, want vele zijn volop bezig met de overdracht van hun instellingen aan nieuwe vzw’s, bestuurd door leken. Weinig bekend is wat religieuze congregaties - zeker van vrouwen - opbrengen voor steun aan sociale projecten van alle aard, ook niet-kerkelijke hulporganisaties zoals Greenpeace.

De Kerk verliest steeds meer terrein. Moet de overheid er zoveel geld blijven insteken?

In feite betekenen die 580 miljoen euro per jaar in totaal een peulenschil. Er zullen trouwens steeds plekken in de samenleving nodig zijn die tot niets dienen, maar waar mensen rust, stilte en bezinning kunnen vinden. Opvallend is dat mensen hun parochiekerk niet graag afgeven, ook al gaan ze er niet naar de mis. Zo heeft de stad Charleroi een bevraging gedaan bij de bevolking welke van de 72 kerken afgebroken kon worden. Het antwoord was: geen enkele...

Geert Delbeke, Het geld van de Kerk, 320 blz., 19,95 euro, Davidsfonds, Leuven.

bron: http://www.gva.be/dossiers/-k/geldkerk/dossier.asp
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 16:11   #32
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
In feite betekenen die 580 miljoen euro per jaar in totaal een peulenschil.
Dat is een zeer gevaarlijke redenering.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 16:13   #33
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Ook uit de Gazet van Antwerpen:

“Priesters verdienen niet veel maar klagen nooit”

Rijk zijn pastoors niet. “Maar ik hoor actieve priesters ook zelden klagen over hun wedde”, zegt Toon Osaer, woordvoerder van kardinaal Godfried Danneels. Hoeveel verdient een pastoor? Wie betaalt de wedde? En waar gaat het geld van misvieringen naartoe? Toon Osaer en Geert Lesage van de persdienst van de Belgische Bisschoppenconferentie klappen uit de biecht.

Hoeveel verdient een parochiepriester?

Dat bedrag is bij wet vastgelegd en is gepubliceerd in Het Staatsblad. Een groot geheim is het dus niet. Het bruto-jaarinkomen van een parochiepriester bedraagt 16.672,87 euro. Netto heeft de priester ongeveer 1.050 euro per maand. De staat keert de wedde uit.

Heeft een priester nog andere inkomsten?

Bovenop de wedde is er het zogenaamde casueel: inkomsten uit begrafenissen en huwelijken. Hoeveel de priester hiervan krijgt, is moeilijk te zeggen, want er zijn grote verschillen tussen de parochies. In elk geval krijgt de priester slechts een klein gedeelte van dat geld. Ook de kerkfabriek, het bisdom en de koster en organist krijgen hun deel. Sommige priesters geven hun gedeelte van het ‘casueel’ aan de parochie, maar ze doen dat vrijblijvend. Daarnaast hebben pastoors ook inkomsten uit misintenties.

Wonen pastoors altijd gratis?

Doorgaans wel. Actieve priesters krijgen gratis huisvesting in de pastorij. De gemeenten staan in voor het onderhoud ervan.Sommige gemeenten doen dat voorbeeldig, andere daarentegen...

Heeft een priester recht op anciënniteitsverhogingen?

Neen. Een beginnend priester verdient evenveel als een priester met jaren ervaring. Of hij 25 of 65 is, maakt dus geen verschil.

Hoeveel pensioen krijgt een priester?

Het pensioen is gelijk aan de wedde, maar het casueel is veel minder. Omdat bejaarde priesters geen recht meer hebben op een gratis woonst, hebben zij het financieel veel moeilijker. Vooral bejaarde en zieke priesters kunnen daardoor in de problemen raken.


Bruto-salaris

bron: Gazet van Antwerpen
http://www.gva.be/dossiers/-k/geldkerk/dossier.asp
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 16:18   #34
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
De Kerk heeft geen moeite met het laten vallen van de weddebetalingen aan priesters.
Er zijn er toch geen meer.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 16:26   #35
puud
Parlementslid
 
Geregistreerd: 2 april 2005
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
De Kerk heeft nooit gepikt! De landerijen van de Kerk komen
1. Uit legaten en schenkingen
2. Eigen landwinning door abdijen (bv. Ter Duinenabdij, Koksijde: won land uit de Noordzee)
3. Eigendommen van welgestelde geestelijken die stamden uit rijke families en zo overgebracht werden naar de Kerk.

De Kerk heeft door haar invloed veel gekregen (dat is waar), maar wie beweert dat de Kerk gepikt heeft, neemt een loopje met de waarheid.
De Kerk hoeft haar gebouwen zelf niet te onderhouden, vermits die nog steeds officieel eigendom zijn van de staat.
De kerk heeft nooit gepikt.

Betaling voor aflaten was pure diefstal.
De boetes en confiscaties van de inquisitie waren pure diefstal.
__________________
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is."
Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 16:27   #36
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Er zijn er toch geen meer.
Juist, als de Vlaamse Kerk al haar afgepakte gebouwen, landerijen en kunstschatten van voor 1801 zou terugkrijgen van de staat, dan zou ze veel gelukkiger zijn dan de huidige situatie.

Een priester werkt gemiddeld 58 uur per week voor 1.050 euro per maand. Ik ken weinig mensen die willen wisselen...
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 16:32   #37
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Een priester werkt gemiddeld 58 uur per week voor 1.050 euro per maand. Ik ken weinig mensen die willen wisselen...
Dat staat er niet enkel, er staat luchtjes bij: "en wordt in onderhoud voorzien door de gemeenten". Kleine nuance. Het priesterschap kies je overigens nog altijd zelf. Daar moet ik niet verantwoordelijk voor gesteld worden.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 16:33   #38
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
De Kerk heeft nooit gepikt! De landerijen van de Kerk komen
1. Uit legaten en schenkingen
2. Eigen landwinning door abdijen (bv. Ter Duinenabdij, Koksijde: won land uit de Noordzee)
3. Eigendommen van welgestelde geestelijken die stamden uit rijke families en zo overgebracht werden naar de Kerk.

De Kerk heeft door haar invloed veel gekregen (dat is waar), maar wie beweert dat de Kerk gepikt heeft, neemt een loopje met de waarheid.
De Kerk hoeft haar gebouwen zelf niet te onderhouden, vermits die nog steeds officieel eigendom zijn van de staat.
Je zou toch eens je geschiedenis moeten leren. Daar is het één en al diefstal wat de kerkelijke klok slaat. Ze vervolgen de heksen en slaan dan hun boedel aan, maar dat was in naam van god zeker, dan is het toegelaten.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 16:43   #39
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud Bekijk bericht
Betaling voor aflaten was pure diefstal.
Dat is sinds het Concilie van Trente ook verboden. [quote]
Citaat:
De boetes en confiscaties van de inquisitie waren pure diefstal.
Ik praat inquisitie niet goed. Ik vind dat een zwarte bladzijde in de kerkgeschiedenis.

Maar als je stelt dat de Kerk rijk geworden is door de Inquisitie, dan is dat heel onjuist. Ze is er zelfs armer van geworden, door de vele godsdienstoorlogen waarin men verstrikt raakte.

Uitvoering van straffen en verbeurdverklaring van eigendommen waren het werk van de wereldlijke overheid en niet van de Kerk. Het is dus niet zo, zoals in series zoals Blackadder wordt gesuggereerd, dat de Inquisitie een middel was om bezittingen te verwerven, wel om protestantse macht (met vooral wereldlijke motieven) te breken.
__________________
pAx Et BoNuM

Laatst gewijzigd door Judokus : 2 januari 2007 om 16:48.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 16:45   #40
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat staat er niet enkel, er staat luchtjes bij: "en wordt in onderhoud voorzien door de gemeenten". Kleine nuance. Het priesterschap kies je overigens nog altijd zelf. Daar moet ik niet verantwoordelijk voor gesteld worden.
Dat is juist. Het is en blijft een roeping want voor het geld moet je het allesinds niet doen.
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be