Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 december 2002, 00:02   #1
rope
Burger
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Heverlee
Berichten: 174
Standaard

Citaat:
Bron: Het laatste nieuws 23/12/2002

Brussel - Volgend jaar zal de staatskas ruim 10,3 miljoen euro (415,5 miljoen frank) spenderen aan dotaties voor de koninklijke familie. Die dotaties worden niet als loon beschouwd en dus ook niet belast. Maar ze worden wel ieder jaar aan de index aangepast. Toch is het totaalbedrag voor 2003 verminderd door het overlijden van prinses Lilian, in juni van dit jaar.

Koning Albert ontvangt volgend jaar 7,576 miljoen euro (305,6 miljoen frank) aan werkingsmiddelen.

Sinds het overlijden van koning Boudewijn krijgt ook koningin Fabiola een jaarlijkse dotatie. Die bedraagt volgend jaar 1,334 miljoen euro (53,8 miljoen frank).

Toen Filip en Mathilde trouwde werd de geldsom die hij jaarlijks van de overheid krijgt nog wel verdubbeld, zodat de troonopvolger in 2003 recht heeft op 854.000 euro (34,4 miljoen frank).

Prinses Astrid, momenteel zwanger van haar vijfde kind, heeft in 2003 recht op 296.000 euro (11,9 miljoen frank).

Zoals deze krant vrijdag al schreef, krijgt Laurent geen verhoging van zijn dotatie als hij straks in het huwelijk treed met Claire Coombs. Laurent moet het volgend jaar met 284.000 euro (11,4 miljoen frank) stellen.
Filip koopt er een helicopter mee, Laurent een trouwring en een nieuw kostuum voor hem en zijn verloofde, Astrid zal er pampers mee kopen en een nieuwe kinderkoets, Albert kan zijn moto laten repareren sinds zijn laatste ongeluk en Fabiola heeft weer een nieuwe hoed.

Wat een nutteloze verspilling voor een nutteloze traditie...
__________________
Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop,
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.
rope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 00:16   #2
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

284 000 euro per jaar... Amaai. Punt één: Laurent komt feitelijk niet meer in aanmerking om koning te worden. Dat is louter theorie. Die baby van Astrid die op komst is zal ook voor hem komen. Punt twee: die Claire spreekt geen behoorlijk Nederlands. Haar verschijning op T.V. was een schaamtelijke vertoning. Moet zoiets 'n Belgicist voorstellen? Moet zoiets het Belgische volk vertegenwoordigen? Voor mij moet een prinses haar volk vertegenwoordigen, wat is anders de zin van het koningshuis?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 00:16   #3
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Tss, schandalig gewoon. Het Nederlands Koninklijk Huis kost ons volgend jaar maar € 7.474.000 en Beatrix is nota bene de rijkste vorstin ter wereld! Albert heeft zeker een slechte beleggingsadviseur...?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 00:22   #4
rope
Burger
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Heverlee
Berichten: 174
Standaard

En dan zwijgen we nog van de rijkdommen die ze overgehouden hebben uit de periode dat België nog kolonies had. Wat is daar eigenlijk mee gebeurd?
__________________
Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop,
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.
rope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 08:56   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

De talrijke hofleveranciers, paleisbedienden, onderhoudspersoneel, en vele anderen kunnen er maar wel bij varen.
Dit geld vloeit immers grotendeels naar de gemeenschap terug (behalve al eens een geheim Canadees spaarpotje van Boudewijn, maar dat is typisch belgisch )
We gaan toch weer niet zagen over het kostenplaatje zeker?
Als je de bedragen bekijkt die gespendeerd worden aan iets ultrafictief zoals de erediensten (waar eigenlijk buiten de voormannen niemand een bal aan heeft) dan is dit maar een marginaal sommetje.
Ik beloofde te separatisten en antimonarchisten geen kruideniersmentaliteit meer aan te wrijven, maar ik zie me genoodzaakt over te stappen op de aantijging dat het apothekers zijn, die alles op hun spreekwoordelijke schaaltje afwegen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 10:10   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
De talrijke hofleveranciers, paleisbedienden, onderhoudspersoneel, en vele anderen kunnen er maar wel bij varen.
Dit geld vloeit immers grotendeels naar de gemeenschap terug (behalve al eens een geheim Canadees spaarpotje van Boudewijn, maar dat is typisch belgisch )
Onbewezen stelling.

Daarvoor zouden we de boekhouding van het koninklijk paleis moeten kunnen inzien om zo een vergelijking te maken tussen de gemeenschapsbijdragen en de gemaakte kosten die weer naar de gemeenschap terugvloeien.

Maar het gaat mij eerder om iets veel fundamenteler: is het gerechtvaardigd dat een gemeenschap zoveel moet investeren in een ondemocratische instelling?

Mij verbaast het steeds dat de linksen op dit forum de monarchie bewieroken en verdedigen. Hoe dit te rijmen valt met hun gedachtengoed is mij een volkomen raadsel. En hoe ze dat tot een geheel smeden met hun ideologische voorgangers die wild tekeer gingen tegen dergelijke feodale instellingen is me al even onduidelijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 10:18   #7
rope
Burger
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Heverlee
Berichten: 174
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Daarvoor zouden we de boekhouding van het koninklijk paleis moeten kunnen inzien om zo een vergelijking te maken tussen de gemeenschapsbijdragen en de gemaakte kosten die weer naar de gemeenschap terugvloeien.
Af en toe lichten ze wel eens een tipje op van de sluier, de helicopter van Flipke, Paola die miljoenen verbrast aan "kunst" in vertrekken die nauwelijks gebruikt worden, ... enz.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Maar het gaat mij eerder om iets veel fundamenteler: is het gerechtvaardigd dat een gemeenschap zoveel moet investeren in een ondemocratische instelling?

Mij verbaast het steeds dat de linksen op dit forum de monarchie bewieroken en verdedigen. Hoe dit te rijmen valt met hun gedachtengoed is mij een volkomen raadsel. En hoe ze dat tot een geheel smeden met hun ideologische voorgangers die wild tekeer gingen tegen dergelijke feodale instellingen is me al even onduidelijk.
Tegenwoordig zijn het de linksen die vooral het koningshuis willen behouden omdat het duidelijk is dat zij bij een eventuele opsplitsing hier in Vlaanderen nauwelijks nog invloed zullen hebben. Als het economisch goed gaat, zal het sociaal ook goed gaan. Koningshuis en linksen houden zichzelf kunstmatig in stand zo lang het kan.
__________________
Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop,
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.
rope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 10:36   #8
AdFundum
Vreemdeling
 
AdFundum's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2002
Locatie: Gent
Berichten: 72
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
De talrijke hofleveranciers, paleisbedienden, onderhoudspersoneel, en vele anderen kunnen er maar wel bij varen.
Dit geld vloeit immers grotendeels naar de gemeenschap terug
EWEL sie, voor nen keer kan'k 't ferm goe vinden met uw mening.

k, we zitten te zeiken 10 milj euro, maar wa is da begot. da's
1 EURO PER PERSOON.

beste 'super-anti-royalisten',
reken s uit wat n president kost? om de 3-4 jaar nen anderen die zoveelmogelijk geld in z'n zakken probeert te steken. elke keer da gezeik om zo nen nieuwen te gaan kiezen...
zo'n verbetering?

btw, de koning heeft toch geen reet te zeggen da is toch wel ferm een seremoniele funtie hé, dus laat dienen mens maar rondtjeezen hij doe meer goed dan kwaad (ik trek m'n woorden wel terug moest hij iets te maken hebben met roze baletten)

AdFundum
__________________
het verbaal geweld blijft escaleren op dit forum...
doe er iets aan!
AdFundum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 10:42   #9
AdFundum
Vreemdeling
 
AdFundum's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2002
Locatie: Gent
Berichten: 72
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rope
de helicopter van Flipke
ged8 van wat n helicopter kost? zoveel of nen groten auto.
ge kunt zelfs al helicopterkes kopen vanaf 700 000 Bef, dusja... why not hé.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rope
Paola die miljoenen verbrast aan "kunst" in vertrekken die nauwelijks gebruikt worden, ... enz.
wel laten we eerlijk zijn die luster was wel cool gedaan hé azo met die schelpkes van da soort groenachtig keverke
__________________
het verbaal geweld blijft escaleren op dit forum...
doe er iets aan!
AdFundum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 10:48   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdFundum
beste 'super-anti-royalisten',
reken s uit wat n president kost? om de 3-4 jaar nen anderen die zoveelmogelijk geld in z'n zakken probeert te steken. elke keer da gezeik om zo nen nieuwen te gaan kiezen...
zo'n verbetering?
Gelieve niet in de lucht te discussiëren.

Geef ons gewoon de cijfers: hoeveel kost de presidentiële functie in Frankrijk, Duitsland, Ierland, Griekenland, Italië, Finland, Portugal en Oostenrijk.

Wat is het kostenplaatje in Zwisterland?

Laten we daarvan vertrekken.

En wat de rest betreft: redeneert u ook zo als het over de parlementsverkiezingen gaat? Zouden we in uw optiek dan niet beter een sterke man aan het hoofd van het land plaatsen, want, om u te parafraseren, "elke keer da gezeik om zo al die nieuwe te gaan kiezen...". Weg met onze democratie; teveel "gezeik" die verkiezingen!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 11:25   #11
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

De New York Herald Tribune: een republiek kost 3 �* 4 maal meer als een Monarchie.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 11:26   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
De New York Herald Tribune: een republiek kost 3 �* 4 maal meer als een Monarchie.
Zo kan ik het ook. Graag concrete verwijzing en cijfers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 11:33   #13
AdFundum
Vreemdeling
 
AdFundum's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2002
Locatie: Gent
Berichten: 72
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdFundum
elke keer da gezeik om zo nen nieuwen te gaan kiezen...
zo'n verbetering?
teveel "gezeik" die verkiezingen!
met elke keer da gezeik bedoelde ik: gezeik van presidents verkiezingen (zo nog s bovenop de andere verkiezingen)
ik redeneer uiteraar NIET zo over parlementsverkiezingen. (we hebben stemplicht en zo MOET het blijven).
Maar wat ik bedoelde was: waarom nog n president nodig? hebben we nog niet genoeg inspraak met parlementsverkiezingen? of laten we die laatste zin anders formuleren:
zal onze inspraak zoveel vergroten door een president te verkiezen?

i dont think so.
maar als ge vindt da'k fout zit met m'n mening is een "RE:" altijd welkom
misschien kan jij mij m'n mening beinvloeden of veranderen...
give it a try
__________________
het verbaal geweld blijft escaleren op dit forum...
doe er iets aan!
AdFundum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 11:54   #14
AdFundum
Vreemdeling
 
AdFundum's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2002
Locatie: Gent
Berichten: 72
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
De New York Herald Tribune: een republiek kost 3 �* 4 maal meer als een Monarchie.
bedankt om wat ik vermoedde te steunen
(maar heb je ook cijfers? )

AdFundum
__________________
het verbaal geweld blijft escaleren op dit forum...
doe er iets aan!
AdFundum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 12:08   #15
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Ik zal ze wel eens zoeken, maar ben er zeker van dat de Monarchie minder kost.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 12:08   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdFundum
met elke keer da gezeik bedoelde ik: gezeik van presidents verkiezingen (zo nog s bovenop de andere verkiezingen)
ik redeneer uiteraar NIET zo over parlementsverkiezingen. (we hebben stemplicht en zo MOET het blijven).
Maar wat ik bedoelde was: waarom nog n president nodig? hebben we nog niet genoeg inspraak met parlementsverkiezingen? of laten we die laatste zin anders formuleren:
zal onze inspraak zoveel vergroten door een president te verkiezen?
Er zijn verschillende soorten presidentschappen. De inhoud kan volledig verschillen. Wilt u een louter ceremonieel presidentschap dan moet u een voorbeeld nemen aan Griekenland. Wilt u een zwaar uitgebouwd (en dus met een veel groter financieel plaatje) presidentschap dan moet u naar Frankrijk kijken. Daartussen liggen er dan nog wat schakeringen.

Niemand verplicht ons trouwens presidentsverkiezingen te organiseren. De president van Griekenland wordt door het parlement gekozen, niet bij algemene parlementsverkiezingen.

Als een president in uw ogen de democratie niet verhoogt, dan is dat zeker het geval voor de koning (waar iedere band met het volk ontbreekt, daar hij zijn functie louter door erfelijkheid krijgt). Waarom dan nog de monarchie verdedigen?

Moet een president? Neen. Zwitserland is daar toch het mooiste voorbeeld van. Er bestaat een voorzitter van de Bundesrat (de landsregering) die gedurende één jaar het presidentsschap waarneemt, maar daar houdt het dan ook mee op. Het is immers geen echte president in de eigenlijke zin van het woord, maar slechts diegene die de ceremoniële verwelkoming van buitenlandse staatshoofden op zich moet nemen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 12:10   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Ik zal ze wel eens zoeken, maar ben er zeker van dat de Monarchie minder kost.
Men kan maar zeker zijn wanneer men cijfers heeft bekeken. Al de rest is nattevingergedoe. En bijgevolg niet geloofwaardig.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be