Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 23 mei 2015, 16:41   #61
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

Het westen heeft zich van vijand vergist
ilfalco is offline  
Oud 23 mei 2015, 18:10   #62
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Krates Bekijk bericht
Door enkel de regio te bombarderen ga je inderdaad IS niet kunnen stoppen, daarom dat er dringend nood is aan een duidelijke politieke strategie.
Iets waarop ik in mijn vorige bijdrage al op alludeerde.

Een iets te simplistische redenatie naar mijn mening, het godsdienstige element speelt zeker mee maar is niet de voornaamste factor in dit conflict. Het islamisme is eerder een masker waar geopolitieke en economische belangen achter schuil gaan. IS is een kapitalistische reactie, gesteund door Saudische en Qataarse plutocraten.


.
Godsdienstige macht en wereldlijke macht ,zijn in de Islam niet gescheiden,
Zoals het in Europa in de middeleeuwen ook was.
Zelfs in de 19e eeuw nog heeft bij het ontstaan van Belgie ,de godsdienstige macht een belangrijke rol gespeeld.
cato is offline  
Oud 31 mei 2015, 02:08   #63
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Godsdienstige macht en wereldlijke macht ,zijn in de Islam niet gescheiden,
Zoals het in Europa in de middeleeuwen ook was.
Zelfs in de 19e eeuw nog heeft bij het ontstaan van Belgie ,de godsdienstige macht een belangrijke rol gespeeld.
Alsof de godsdienst in ander Europese landen ook geen machtsfactor was. De (Katholieke) Kerk was ook zeer belangrijk voor de uiteindelijke emancipatie van de Nederlandse Katholieken na eeuwen van Protestantse overheersing.

Sterker ik ben het wel met Van Agt eens, in dat klimaat van de 19e Eeuw zouden wel meer Katholieken de Heilige Stoel steunen en Zoeaven worden, toch waren het al met al toch niet zoveel. Verder was de Pauselijke Staat absoluut geen IS, het was eeuwenlang een gerespecteerde en geaccepteerde staat in Midden-Italië.

Overigens staat de Basiliek van Oudenbosch in mijn regio. Laatst bij de IJzeren Eeuw ging het over die Katholieke Emancipatie in de 19e Eeuw opgehangen aan Pierre Cuypers. Zijn relatief sobere Neo-Gotische stijl zat veel Protestanten al dwars, maar we hadden ook voor meer Neo-Barok kunnen kiezen. Verder blijft het mooi dat het Rijksmuseum en Amsterdam CS ontworpen zijn door een Katholieke architect uit Roermond (en ik ben zelf Brabander en dus geen Limburger).
Ook daar kwamen Zoeaven even aan bod, maar om ze IS avant la lettre te noemen doet ze toch te kort; het waren wel Nederlanders die voor een ander land gingen vechten.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline  
Oud 31 mei 2015, 15:36   #64
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Alsof de godsdienst in ander Europese landen ook geen machtsfactor was. De (Katholieke) Kerk was ook zeer belangrijk voor de uiteindelijke emancipatie van de Nederlandse Katholieken na eeuwen van Protestantse overheersing.

Sterker ik ben het wel met Van Agt eens, in dat klimaat van de 19e Eeuw zouden wel meer Katholieken de Heilige Stoel steunen en Zoeaven worden, toch waren het al met al toch niet zoveel. Verder was de Pauselijke Staat absoluut geen IS, het was eeuwenlang een gerespecteerde en geaccepteerde staat in Midden-Italië.

Overigens staat de Basiliek van Oudenbosch in mijn regio. Laatst bij de IJzeren Eeuw ging het over die Katholieke Emancipatie in de 19e Eeuw opgehangen aan Pierre Cuypers. Zijn relatief sobere Neo-Gotische stijl zat veel Protestanten al dwars, maar we hadden ook voor meer Neo-Barok kunnen kiezen. Verder blijft het mooi dat het Rijksmuseum en Amsterdam CS ontworpen zijn door een Katholieke architect uit Roermond (en ik ben zelf Brabander en dus geen Limburger).
Ook daar kwamen Zoeaven even aan bod, maar om ze IS avant la lettre te noemen doet ze toch te kort; het waren wel Nederlanders die voor een ander land gingen vechten.
U heeft helemaal gelijk, dat ook bij de christenen in Europa tot voor kort , kerkelijke macht en wereldlijke macht samengingen.
De Ijzeren Eeuw heb ik ook gezien en inderdaad Kuypers heeft veel gebouwd en veel betekend voor de emancipatie van de Katholieken.
Daarom zijn deze programma,s over onze geschiedenis ook zo belangrijk ,
want nu begrijpt bijna niemand meer, wat het verschil is tussen katholieken en protestanten.
Het relativeert ook alles wat er in deze tijd met de moslims gebeurt en
de jihadisten die voor hun geloof gaan vechten in het Midden Oosten.
Het is wel een groot verschil met Europa ,dat wij het al een tijd achter de rug hebben en dat de moslims er nog midden in zitten.
cato is offline  
Oud 6 juni 2015, 10:28   #65
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Docu:

https://www.youtube.com/watch?v=WVMFnESN1fg
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline  
Oud 6 juni 2015, 19:02   #66
Tamam
Minister-President
 
Tamam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2003
Berichten: 5.782
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
interessant.

ivm
die beelden met die 3 chauffeurs die IS doet stoppen en ze willekeurig neerschieten... zeg gewoon dat je uit bent op apparatuur en toegangswegen ipv te beginnen over hoeveel keer je moet knielen bij een gebed.

dat verhaal van die kerel die massamoord overleefde is pakkend.
Tamam is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be