Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 februari 2018, 20:10   #261
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Hoe weet je dat ? Al gelezen ? Da's rap.
Er bestaat een zoekfunctie, beste.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 21:01   #262
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Pandaman, na alles wat u geschreven hebt, komt er één sleutelvraag bij me op: welke bijbelgeleerden beschouwt u dan wel als academisch geloofwaardig?
Bijbelgeleerden ?
Hoeveel keer moet ik eigenlijk (nog) herhalen dat wat theologen/pastoors menen te moeten schrijven over het onderwerp christianisme en zijn ontstaan mij niet interesseert omdat die per definitie niet kunnen (willen ?) objectief zijn en dus op dat vlak geen geloofwaardigheid kunnen claimen.
Jij hebt hier in het recente verleden nog een stevig boompje afgestoken over het verschil tussen geloof en wetenschap.
Jouw bijbelgeleerden horen thuis in de wereld van het geloof. Nul komma nul dus.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 21:04   #263
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op zinnige praat kan een zinnige reactie komen. Uw berichten daarentegen, tja, hoe moeten we die op een beleefde manier omschrijven...? Braaksel. Dan druk ik mij nog geremd uit.
Welk braaksel bedoel je ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 21:10   #264
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Bijbelgeleerden ?
Hoeveel keer moet ik eigenlijk (nog) herhalen dat wat theologen/pastoors menen te moeten schrijven over het onderwerp christianisme en zijn ontstaan mij niet interesseert omdat die per definitie niet kunnen (willen ?) objectief zijn en dus op dat vlak geen geloofwaardigheid kunnen claimen.
Jij hebt hier in het recente verleden nog een stevig boompje afgestoken over het verschil tussen geloof en wetenschap.
Jouw bijbelgeleerden horen thuis in de wereld van het geloof. Nul komma nul dus.
Blijkbaar moet ik de vraag herhalen. Ik zal die voor u hertalen: kunt u namen geven van academici die volgens u wel geloofwaardig over het NT (of de bijbel in het algemeen) schrijven?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 21:13   #265
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aton, u liegt hier een hele tekst bij elkaar. Meer dan eens wordt heel duidelijk aangegeven wat Jezus predikte en hoe de geestelijke leiders van het Joodse volk erop reageerden.
De klassieke fout : vanuit het lezen van het NT proberen de geschiedenis (in casu het verleden) te duiden en te verklaren. Dit is geen historisch verslag, maar een redactie die vele generaties na de historische figuur Jezus is geschreven.
Het louter feit dat je kiest voor de terminologie "liegen" in dit discussiepunt toont aan hoe je tegenover het NT aankijkt : een absolute waarheid waaraan je andere zaken kunt/moogt toetsen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 21:20   #266
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik lees dagelijks in de bijbel. En het is heel duidelijk wat Jezus leerde en hoe verbeten sommige geestelijke leiders op wat Hij zei (maar ook deed) reageerden.
De tegenspraak zit gewoon hierin : wat de historische Jezus zegde/wilde/predikte had niets te maken met wat de redacteurs van wat wij kennen als het NT vanaf 71NC neerpenden en dan nog eens een tweede grondige revisie kreeg door de "kerkvaders" tijdens de befaamde concilies van nicae e.a.
Moest dat wel hetzelfde zijn, dan was er nu geen christianisme maar wel een klassieke lezing van het joodse geloof.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 21:20   #267
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De klassieke fout : vanuit het lezen van het NT proberen de geschiedenis (in casu het verleden) te duiden en te verklaren. Dit is geen historisch verslag, maar een redactie die vele generaties na de historische figuur Jezus is geschreven.
Het louter feit dat je kiest voor de terminologie "liegen" in dit discussiepunt toont aan hoe je tegenover het NT aankijkt : een absolute waarheid waaraan je andere zaken kunt/moogt toetsen.
Uw uitspraak die zich beperkt tot "het is geen historisch verslag" is niet van die aard mij te overtuigen. Hebt u enige argumentatie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 21:21   #268
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De tegenspraak zit gewoon hierin : wat de historische Jezus zegde/wilde/predikte had niets te maken met wat de redacteurs van wat wij kennen als het NT vanaf 71NC neerpenden en dan nog eens een tweede grondige revisie kreeg door de "kerkvaders" tijdens de befaamde concilies van nicae e.a.
Kijk eens aan, Panda die hier beweert dat het NT "een tweede revisie" kreeg. Waarop is dat dan wel gebaseerd buiten uw fantasie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 21:34   #269
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar moet ik de vraag herhalen. Ik zal die voor u hertalen: kunt u namen geven van academici die volgens u wel geloofwaardig over het NT (of de bijbel in het algemeen) schrijven?
Voor een bijbelvast persoon ben je wel niet erg beginselvast voor je eigen vraagstellingen moet ik vaststellen : dit was je vraag :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Pandaman, na alles wat u geschreven hebt, komt er één sleutelvraag bij me op: welke bijbelgeleerden beschouwt u dan wel als academisch geloofwaardig?
Zoals altijd : erg opletten met wat gelovigen zeggen & schrijven.

Bijbelgeleerden # academici
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 21:36   #270
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Voor een bijbelvast persoon ben je wel niet erg beginselvast voor je eigen vraagstellingen moet ik vaststellen : dit was je vraag :



Zoals altijd : erg opletten met wat gelovigen zeggen & schrijven.

Bijbelgeleerden # academici
Geen antwoord. Ik had het wel kunnen denken dat u geen naam kon geven van "geloofwaardige" academici over het NT.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 21:50   #271
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw uitspraak die zich beperkt tot "het is geen historisch verslag" is niet van die aard mij te overtuigen. Hebt u enige argumentatie?
Wat men ineen flanste in het concilie van nicea had niets met historiek te maken maar alles met een ordening om concurrerende strekkingen zoals het arianisme de mond te kunnen toesnoeren. Daar gaf men het christianisme zijn vorm, die tot op heden bestaat. Ik zie echt niet in wat een nieuwe eindredactie drie eeuwen na datum kan veranderen aan gebeurtenissen en feiten, wat maakt dat ze onmogelijk een historisch verslag kunnen vormen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 21:52   #272
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen antwoord. Ik had het wel kunnen denken dat u geen naam kon geven van "geloofwaardige" academici over het NT.
Dat was dan ook je vraag niet : je vroeg naar "bijbelgeleerden". Ik moet je toch niet opnieuw de link geven naar je eigen vraag ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 21:56   #273
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat men ineen flanste in het concilie van nicea had niets met historiek te maken maar alles met een ordening om concurrerende strekkingen zoals het arianisme de mond te kunnen toesnoeren. Daar gaf men het christianisme zijn vorm, die tot op heden bestaat. Ik zie echt niet in wat een nieuwe eindredactie drie eeuwen na datum kan veranderen aan gebeurtenissen en feiten, wat maakt dat ze onmogelijk een historisch verslag kunnen vormen.
Wat flantste men ineen in het concilie van Nicea als het om de bijbel gaat? Is dat die tweede revisie waarover u sprak?

Waar vinden wij de eerste revisie? En was er ook iets voor die revisie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 21:57   #274
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat was dan ook je vraag niet : je vroeg naar "bijbelgeleerden". Ik moet je toch niet opnieuw de link geven naar je eigen vraag ?
Ik heb aangegeven de vraag te hertalen. Wat evenwel opvalt, u kunt geen enkele naam geven van mensen die volgens u wel geloofwaardig schrijven over het NT en die toch enige academische erkenning hiervoor hebben gekregen.

Of toch?

Ik kijk alvast uit naar enige namen.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 13 februari 2018 om 21:57.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 09:40   #275
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Bijbelgeleerden ?
Hoeveel keer moet ik eigenlijk (nog) herhalen dat wat theologen/pastoors menen te moeten schrijven over het onderwerp christianisme en zijn ontstaan mij niet interesseert omdat die per definitie niet kunnen (willen ?) objectief zijn en dus op dat vlak geen geloofwaardigheid kunnen claimen.
Jij hebt hier in het recente verleden nog een stevig boompje afgestoken over het verschil tussen geloof en wetenschap.
Jouw bijbelgeleerden horen thuis in de wereld van het geloof. Nul komma nul dus.
Al die geleerdheid heeft de mensheid geen stap verder gebracht dan eindeloos dezelfde onzin te herhalen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 11:23   #276
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb aangegeven de vraag te hertalen. Wat evenwel opvalt, u kunt geen enkele naam geven van mensen die volgens u wel geloofwaardig schrijven over het NT en die toch enige academische erkenning hiervoor hebben gekregen.

Of toch?

Ik kijk alvast uit naar enige namen.
Neen, je doet dat bewust : "bijbelgeleerden" als equivalent begrip voor academici vermelden. Ik heb geen zin om mee te stappen in dergelijke manipulatie. Dat is meer iets voor pastoors.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 11:28   #277
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Al die geleerdheid heeft de mensheid geen stap verder gebracht dan eindeloos dezelfde onzin te herhalen.
"Bijbelgeleerden" zullen wellicht met interesse/verwondering/humor jouw versie van de bijbel lezen, Harrie. Er is niet echt een grote spagaat tussen Morosofie en Theologie.

Voor academici liggen de standaarden wel wat hoger hoor.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 11:34   #278
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
"Bijbelgeleerden" zullen wellicht met interesse/verwondering/humor jouw versie van de bijbel lezen, Harrie. Er is niet echt een grote spagaat tussen Morosofie en Theologie.

Voor academici liggen de standaarden wel wat hoger hoor.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 12:00   #279
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
Standaard vervolg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=79

Lukas... schrijft: (2:40) 40 Het kind (Jezus) groeide op en nam toe in krachten; het werd vervuld van wijsheid en de genade Gods rustte op Hem. Wat betekende dat? Op dit vers is heel wat commentaar geleverd. Men kon vermoeden dat de wijsheid van het kind Jezus te danken was aan zijn dualiteit, aan zijn tweede natuur als God. ...
Ellicott's Commentary luidt: (40) Waxed strong in spirit.... The soul of Jesus was human, i.e., subject to the conditions and limitations of human knowledge, and learnt as others learn. The heresy of Apollinarius, who constructed a theory of the Incarnation on the assumption that the Divine Word (the Logos of St. John’s Gospel) took, in our Lord’s humanity, the place of the human mind or intellect, is thus, as it were, anticipated and condemned. ...
De gangbare exegese van Lukas 2:40 is dat de goddelijke natuur van Jezus geen effect had op zijn menselijke natuur en voor hemzelf niet waarneembaar was. Echter, in de anecdotes over Jezus' optreden die de evangelisten optekenden blijkt dat niet te kloppen. De ontologie van Jezus rammelt. Dat blijkt onder andere uit Lukas 8, waar Jezus diverse wonderen verricht uit eigen kracht, dus zonder God of de heilige Geest aan te roepen.

Als het schip waarop Jezus zich bevindt met de twaalf dreigt te vergaan kalmeert hij de wind en de zee door deze "met een dwingend woord" aan te spreken: "'De apostelen werden door vrees bevangen en vol verbazing zeiden ze tot elkaar: 'Wie is Hij toch, dat Hij zelfs aan de winden en het water bevelen geeft en dat ze Hem gehoorzamen?'" Vervolgens vroeg een legioen duivels hem om in de zwijnen te mogen gaan en "Jezus stond het hun toe". Het hoogtepunt was de opwekking van de dochter van Zaïrus: "(54) Hij pakte haar bij de hand en riep: 'Meisje, sta op!"

De vermenging van de twee naturen van Jezus blijkt zonneklaar uit de anecdote over de genezing van de vrouw die bloed vloeide: 46 Jezus zei: 'Iemand heeft Mij aangeraakt, want Ik heb een kracht van Mij voelen uitgaan.' Hiermee wordt de exegese van Lukas 2:40 volledig onderuit gehaald. Jezus was zich wel degelijk bewust van zijn goddelijke natuur en de vermogens die daaraan worden toegeschreven. Dit kan men niet verklaren door te stellen dat het evangelie van Lukas veel later is geschreven dan dan dat van Marcus, want we vinden dit verhaal ook bij Marcus (5:30). De rammelende ontologie van Jezus is kenmerkend voor het christendom. Dat defect is niet verholpen door diverse alternatieve ontologiën van Jezus als ketters te veroordelen.

Laatst gewijzigd door Piero : 14 februari 2018 om 12:02.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 12:53   #280
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dit kan men niet verklaren door te stellen dat het evangelie van Lukas veel later is geschreven dan dan dat van Marcus, want we vinden dit verhaal ook bij Marcus (5:30). De rammelende ontologie van Jezus is kenmerkend voor het christendom. Dat defect is niet verholpen door diverse alternatieve ontologiën van Jezus als ketters te veroordelen.
Bij Lukas zitten we al in gnostische kringen en heeft nog weinig te maken met het evangelie volgens Marcus. Men ziet hier al duidelijke de scheur groter worden tussen het judaïsme en het christendom. Johannes gaat hierin nog een stapje verder.

Laatst gewijzigd door Aton : 14 februari 2018 om 12:54.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be