Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 januari 2018, 09:42   #61
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Ik Niet, ik heb een hekel aan die dingen, kom er elke morgen om 07.40 uur 3 verschillende tegen, hier gewoon rond de kerk tussen de kinderen, ze rijden op het fietspad tegen de verkeersrichting omdat ze te lui zijn om rond de kerk te rijden. Ze vliegen zonder te stoppen de baan over terwijl er hier kinderen naar de bus stappen, stoppen aan zebrapaden is voor hen niet weggelegd. Gewoon, onverantwoord is het, een duimpje om eens te bellen hebben ze ook al niet.
Eerlijk, ik heb alle dagen zin om er zo eentje van zijn fiets te sleuren en er een beetje verantwoordelijkheidsgevoel in te timmeren, want zoals het nu is, is het wachten op het eerste ongeval hier.
De nieuwe fietsterroristen zijn geboren en geloof me ze zijn erger dan die wielertoeristen waar het hier 's zondags vol van rijdt.

PS. Zij (de fietsterroristen) dragen dan beschermkledij, een harnas, elleboogbeschermers, kniebeschermers en een helm, onze kinderen hier die dragen een jas en een boekentas? verdorie ik heb een hekel aan die nieuwe fietsterroristen.
Stoort de e-fiets jou of de persoon die er mee rijdt ?

Ik vermoed dat je vooral problemen hebt met de fietser.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 10:05   #62
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.920
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Stoort de e-fiets jou of de persoon die er mee rijdt ?

Ik vermoed dat je vooral problemen hebt met de fietser.
Ik fiets ook en erger mij heel dikwijls aan het gedrag van andere fietsers. Een hele hoop denken dat het verkeersreglement niet van toepassing is op fietsers.
Nu gaan we de situatie krijgen dat er 'fietsers' zijn die eigenlijk met een bromfiets op weg zijn die zich op dergelijke wijze gaan gedragen. Stel u voor: bromfietsen tussen de voetgangers.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 10:17   #63
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik fiets ook en erger mij heel dikwijls aan het gedrag van andere fietsers. Een hele hoop denken dat het verkeersreglement niet van toepassing is op fietsers.
Nu gaan we de situatie krijgen dat er 'fietsers' zijn die eigenlijk met een bromfiets op weg zijn die zich op dergelijke wijze gaan gedragen. Stel u voor: bromfietsen tussen de voetgangers.
Fietsers ergeren zich aan autos die ook te pas en te onpas zich parkeren op fietspaden, fietsers afsnijden, te snel rijden en te kort langs fietsers doorrijden. Voetgangers ergeren zich aan geparkeerde wagens op de voetpaden, aan autos die geen voorrang verlenen bij zebrapaden, enz....

Allemaal symptomatisch aan onaangepaste infrastructuur die stelselmatig is ontworpen en gebouwd met enkel de wagen in gedachten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 11:09   #64
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Stoort de e-fiets jou of de persoon die er mee rijdt ?

Ik vermoed dat je vooral problemen hebt met de fietser.
Met de mentaliteit en waarschijnlijk het machtsgevoel dat die mensen krijgen op zo een fietske. Er lopen hier een honderdtal kinderen rond die komen met de fiets of te voet naar de bushaltes hier rond de kerk en die E-idioten die vliegen daardoor, het is gewoon oppassen voor hen.

En voor de draadstarter, mijn dochter is 13 en in de zomer fiets die met een heel gewone fiets 16 km. naar en 16 km. terug van 't school.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 11:13   #65
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik fiets ook en erger mij heel dikwijls aan het gedrag van andere fietsers. Een hele hoop denken dat het verkeersreglement niet van toepassing is op fietsers.
Nu gaan we de situatie krijgen dat er 'fietsers' zijn die eigenlijk met een bromfiets op weg zijn die zich op dergelijke wijze gaan gedragen. Stel u voor: bromfietsen tussen de voetgangers.
Dat is hier schering en inslag en wat vooral heel erg is vind ik, is dat de politie hier alles oogluikend toelaat, proces - verbaal wordt hier nooit opgemaakt, orders van de burgemeester (hij moest zo eens een stem verliezen).
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 11:17   #66
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Fietsers ergeren zich aan autos die ook te pas en te onpas zich parkeren op fietspaden, fietsers afsnijden, te snel rijden en te kort langs fietsers doorrijden. Voetgangers ergeren zich aan geparkeerde wagens op de voetpaden, aan autos die geen voorrang verlenen bij zebrapaden, enz....

Allemaal symptomatisch aan onaangepaste infrastructuur die stelselmatig is ontworpen en gebouwd met enkel de wagen in gedachten.
Komaan, Tavek, je wil de parking van een warenhuis afrijden en naar rechts afslaan, je kijkt of er links geen auto's of fietser aankomen je wil vertrekken maar plots zie je gelukkig zal ik maar zeggen een oud vrouwtje of jong ding dat even lekker aan het spookrijden is op het fietspad. Toch wel herkenbaar denk ik dan, wel als er nu zo een idioot langs de verkeerde kant tegen 45 km u komt aangevlogen is het bingo mijn gedacht.
Verkeersregels en een fietsbewijs dringen zich op en zeker aan onze jeugd.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 16 januari 2018 om 11:46.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 11:42   #67
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik fiets ook en erger mij heel dikwijls aan het gedrag van andere fietsers. Een hele hoop denken dat het verkeersreglement niet van toepassing is op fietsers.
Nu gaan we de situatie krijgen dat er 'fietsers' zijn die eigenlijk met een bromfiets op weg zijn die zich op dergelijke wijze gaan gedragen. Stel u voor: bromfietsen tussen de voetgangers.
Het is een gedragsprobleem... ik heb ook al door voortgangerszones gereden met de speed pedelec, maar ik rij dan stapvoets en zelfs trager dan de gemiddelde fietser dan (mag feitelijk niet volgens de wegcode)...

Het probleem, en dat zie ik bij sommige mede speed-pedelec weggebruikers op de baan, is dat ze zich als de sterksten onder de zwakke weggebruikers gaan gedragen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 11:45   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

45 % van de nieuw verkochte fietsen zijn e-fietsen las ik in de krant.

...wie weet worden het nog de "nozembrommertjes" van de jaren 60.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 11:53   #69
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
45 % van de nieuw verkochte fietsen zijn e-fietsen las ik in de krant.

...wie weet worden het nog de "nozembrommertjes" van de jaren 60.
dat zijn nog altijd dezelfde personen ook! deze keer op (brug)pensioen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 11:56   #70
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat zijn nog altijd dezelfde personen ook! deze keer op (brug)pensioen.
Hela ik had toen wel een bromfiets, maar had wel geen dure lederen jas voor bij de nozems te behoren.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 12:02   #71
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Het is een gedragsprobleem... ik heb ook al door voortgangerszones gereden met de speed pedelec, maar ik rij dan stapvoets en zelfs trager dan de gemiddelde fietser dan (mag feitelijk niet volgens de wegcode)...

Het probleem, en dat zie ik bij sommige mede speed-pedelec weggebruikers op de baan, is dat ze zich als de sterksten onder de zwakke weggebruikers gaan gedragen.
Normaliter wordt die enkel gebruikt voor woon-werk.

Om met het gezin te gaan fietsen of naar de bakker te gaan is er een normale fiets.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 12:04   #72
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.920
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Normaliter wordt die enkel gebruikt voor woon-werk.

Om met het gezin te gaan fietsen of naar de bakker te gaan is er een normale fiets.
Dat is toch aan het veranderen hoor. Men koopt nu gewoon een e-bike ipv een gewone fiets. Ik zie ze op den buiten meer en meer.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 12:11   #73
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Meer regeltjes en beperkingen zouden de verkoop van S-pedelecs wel eens kunnen afremmen.
Linkje uit NL:
Citaat:
https://www.elektrischefietsen.com/2...rkoop-gedaald/

De verkoop van speed-pedelecs in Nederland is in de eerste maanden van 2017 met 14 procent gedaald. In totaal rijden er ruim elfduizend speed-pedelecs in Nederland. In Limburg is de snelle e-bike het minst populair, blijkt uit CBS-cijfers.

Kopers zijn volgens branche-organisatie Bovag terughoudend vanwege de aanhoudende onzekerheid over de verkeersregels voor dit type fiets. Een speed-pedelec kan dankzij elektrische trapondersteuning 45 kilometer per uur rijden.

Minst populair
Uit cijfers van belangenorganisatie Rai blijkt dat er tot en met juli 1906 speed-pedelecs zijn geregistreerd. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 2193.

Rai vindt het nog te vroeg om conclusies te trekken uit de dalende registratiecijfers. Een woordvoerder noemt ze wel opmerkelijk. “We hebben de voorbije jaren alleen maar stijging gezien. Het zou zonde zijn als die trend door wetgeving wordt doorbroken.”

Helmplicht
Sinds 1 juli van dit jaar mogen speed-pedelecs niet meer op het fietspad komen en geldt er een helmplicht. De snelle e-bikes worden gezien als bromfiets en zijn daarom verbannen naar de gewone rijbaan. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur onderzoekt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid de gevaren van die maatregel. Mocht blijken dat de risico’s te groot zijn, dan wordt de snelle e-bike mogelijk weer terug naar het fietspad gestuurd.

Aanhoudende onduidelijkheid schrikt potentiële kopers af
, stelt een woordvoerder van Bovag. Een speed-pedelec kost tussen de drie- en tienduizend euro. Die investering doe je alleen als je zeker weet wat je met de fiets mag.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 januari 2018 om 12:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 12:15   #74
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.920
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Meer regeltjes en beperkingen zouden de verkoop van S-pedelecs wel eens kunnen afremmen.
Linkje uit NL:
Volledig verschillende wetgeving daar in Nederland. Ze moeten daar op de rijbaan.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 12:17   #75
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Volledig verschillende wetgeving daar in Nederland. Ze moeten daar op de rijbaan.
In Nederland zijn dan ook al doden gevallen.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 12:17   #76
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Volledig verschillende wetgeving daar in Nederland. Ze moeten daar op de rijbaan.
Maar wetgeving kan veranderen...

Citaat:
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/o...etssnelweg-mag

'Onbegrijpelijk dat snelle e-bike niet op fietssnelweg mag'

Laatst gewijzigd door Micele : 16 januari 2018 om 12:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 12:43   #77
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Normaliter wordt die enkel gebruikt voor woon-werk.

Om met het gezin te gaan fietsen of naar de bakker te gaan is er een normale fiets.
Niet noodzakelijk... een kleinigheidje halen bij de bakker of doe-het-zelver, zeker op het platteland waar de afstanden al wat groter zijn, dan is de speed pedelec ideaal en blijft de auto wat meer in de garage staan.

En gezinnen, soms kom ik oudere koppels tegen waar de man een fervent wielertoerist is en vrouwlief (die allicht normaal het tempo niet aankan) dan maar op een Stromer meerijdt.

Ook in Italië deze zomer al Stromers gezien met Belgische nummerplaat, dus ook voor vakantiedoeleinden biedt dit nieuwe mogelijkheden...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 13:29   #78
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is toch aan het veranderen hoor. Men koopt nu gewoon een e-bike ipv een gewone fiets. Ik zie ze op den buiten meer en meer.
Op de buiten spelen die problemen waar u over spreekt minder. Het zijn de meer stedelijke gebieden met veel verkeer en drukte waar de snelle e-fiets geen aangepaste infrastructuur heeft.

Op de boerenbuiten, zoals hier bij ons, kan je langs kanalen en over veldwegen doorknallen zonder een kat tegen te komen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 14:34   #79
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hela ik had toen wel een bromfiets, maar had wel geen dure lederen jas voor bij de nozems te behoren.
the Fonz...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 14:57   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
the Fonz...

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nozem
Nozem is een Nederlands woord dat werd geïntroduceerd in 1955. Hiermee werd een destijds nieuw type jongeling aangeduid: zelfbewust en vaak agressief, gekleed in spijkerbroek en leren jack en uitgedost met vetkuif, hangend op zijn bromfiets voor de snackbar. In het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands wordt het woord omschreven als 'probleemjongere, opstandige jongere'.
Nozems in het buitenland:
http://home.kpn.nl/rpn60/krantenstukjes_buitenland.htm

Laatst gewijzigd door Micele : 16 januari 2018 om 15:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be