Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 november 2015, 12:16   #1
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard Boscompensatiefonds - verdeling over gemeenten geen goed idee

Citaat:
Wouter Deprez: '150 hectare verdelen over 308 gemeenten?
Een heel slecht plan'


De acht miljoen euro die nu nog in het boscompensatiefonds, wordt verdeeld over alle Vlaamse gemeenten. Dat zegt minister van Omgeving en Milieu Joke Schauvliege (CD&V) in een interview met Het Belang van Limburg. 'Een bos van 150 hectare is al geen heel groot bos', reageert Wouter Deprez, die de discussie al wekenlang met de minister voert. 'Waarom zou je zo’n bos in 300 scheuren?'

http://www.standaard.be/cnt/dmf20151031_01948456
Deprez pleit blijkbaar voor een coherent en meer doordacht bossenbeleid. De middelen uit het boscompensatiefonds kunnen beter geïnvesteerd worden in het versterken van grotere boscomplexen of voldoende grote bossen nabij de steden. Ook voor het realiseren van de Europese natuurdoelen moeten er nog meer bossen aangelegd worden. Blijkbaar is er nood aan meer visie rond het ruimtelijke bosbeleid.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2015, 21:49   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Deprez pleit blijkbaar voor een coherent en meer doordacht bossenbeleid. De middelen uit het boscompensatiefonds kunnen beter geïnvesteerd worden in het versterken van grotere boscomplexen of voldoende grote bossen nabij de steden. Ook voor het realiseren van de Europese natuurdoelen moeten er nog meer bossen aangelegd worden. Blijkbaar is er nood aan meer visie rond het ruimtelijke bosbeleid.
In Vlaanderen is het grote probleem dat het aanleggen van een NIEUW bos van meer dan 10 bomen groot impliceert dat(nog maar eens) een aktief landbouwbedrijf weg geduwd moet worden.

We vinden het als maatschappij WEL normaal om in stilte steeds maar meer grond "aan te snijden" voor het uitbreiden van woonverkavelingen,en we vinden het ook normaal dat in onbruik geraakte boerderijen met flinke stukken aanbelanden keer op keer in handen vallen van "chichi's" die het dan omtoveren in "landelijke woningen"...(naburige landbouwers hebben financieel niet eens de mogelijkheden om tenminste een stuk land over te nemen om te bewerken)...

En dan zou er ook nog meer bos moeten bijkomen.
Ik zou het ook graag zien,maar vrees dat er daarvoor onderhand 5 miljoen mensen(en groeiend) te veel zijn in Vlaanderen....Het wordt hier een groot stadsgewest.


Langs de andere kant is het verdelen van dat "fonds" over de gemeentes ook geen goed idee.Wat gaan die daarmee kunnen doen dan wat struiken planten?

Laat het geld maar gebruiken om schulden te delgen.....of om voor de verandering wat chi-chi's te onteigenen....

Laatst gewijzigd door kelt : 2 november 2015 om 21:54.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2015, 21:58   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Ik ben met die kritiek op de beslissing om vele kleinere bosjes te maken, niet akkoord.

Elk Vlaams kind zou twee zaken moeten hebben:
een speeltuin/parkje binnen stapafstand
en een speelbos binnen fietsafstand.

Die noodwendigheid heeft vanzelfsprekend zeer weinig te maken met natuurbescherming, maar is evenzeer nodig.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 14:51   #4
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben met die kritiek op de beslissing om vele kleinere bosjes te maken, niet akkoord.

Elk Vlaams kind zou twee zaken moeten hebben:
een speeltuin/parkje binnen stapafstand
en een speelbos binnen fietsafstand.

Die noodwendigheid heeft vanzelfsprekend zeer weinig te maken met natuurbescherming, maar is evenzeer nodig.

.
Mensen zijn niet de enige wezens op deze planeet.

Stapafstand? Wat is dat? Wat is fietsafstand? Volgens mij hebben de meeste gemeentes nu al een plein/speeltuin binnen de 5km of een bos binnen de 10km.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 17:09   #5
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
In Vlaanderen is het grote probleem dat het aanleggen van een NIEUW bos van meer dan 10 bomen groot impliceert dat(nog maar eens) een aktief landbouwbedrijf weg geduwd moet worden.

We vinden het als maatschappij WEL normaal om in stilte steeds maar meer grond "aan te snijden" voor het uitbreiden van woonverkavelingen,en we vinden het ook normaal dat in onbruik geraakte boerderijen met flinke stukken aanbelanden keer op keer in handen vallen van "chichi's" die het dan omtoveren in "landelijke woningen"...(naburige landbouwers hebben financieel niet eens de mogelijkheden om tenminste een stuk land over te nemen om te bewerken)...

En dan zou er ook nog meer bos moeten bijkomen.
Ik zou het ook graag zien,maar vrees dat er daarvoor onderhand 5 miljoen mensen(en groeiend) te veel zijn in Vlaanderen....Het wordt hier een groot stadsgewest.


Langs de andere kant is het verdelen van dat "fonds" over de gemeentes ook geen goed idee.Wat gaan die daarmee kunnen doen dan wat struiken planten?

Laat het geld maar gebruiken om schulden te delgen.....of om voor de verandering wat chi-chi's te onteigenen....
Een post zoals we die van u kennen. Slaan, zalven, slaan, zalven, ... en slaan, zalven. Wat stel je nu eigenlijk voor? Volgens mij staat er niets in deze post waarmee je verder komt.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 17:58   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Mensen zijn niet de enige wezens op deze planeet.

Stapafstand? Wat is dat? Wat is fietsafstand? Volgens mij hebben de meeste gemeentes nu al een plein/speeltuin binnen de 5km of een bos binnen de 10km.
Ik heb toch de indruk dat je begrijpt waar ik voor pleit, namelijk niet alleen "grote bossen voor natuurbehoud" en "kleine bossen voor spelende kinderen".

Maar ja, wat zijn kinderen? Wat is een bos ? Wat zijn mensen ? Wat zijn wezens? ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 06:36   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.827
Standaard

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/op...inie/1.2488080

Een mooi geformuleerde situatieschets..

Ook in dit stukje voel je aan dat de auteur beseft dat dat boscompensatiegedoe op zichzelf maar een GEVOLG is en niet een OORZAAK van diepere problemen ....


mijn probleem:
Ik ken geen enkele(geen enkele) politicus van geen enkele(geen enkele!) partij die van het definitief,onafwendbaar stoppen en desnoods terugdraaien van de versnippering van de Vlaamse open ruimte een breekpunt zou durven maken.Hij,zij raakt in Vlaanderen niet verkozen....zo simpel is het!

Laatst gewijzigd door kelt : 5 november 2015 om 06:39.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 19:35   #8
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Als je iemand van de partij van de boeren ( CD&V ) op zo'n domeinen zet, dan weet je wat je mag verwachten. CD&V staat voor problemen ontkennen, doodzwijgen en voor status quo. Zij zullen nooit doelgerichte maatregelen nemen, maar steeds halfslachtige voorstellen doen die noch mossel noch vis zijn en hun doel voorbij schieten. Met zo'n partij en zo'n instelling kom je dan ook geen cm vooruit.

Wat mevrouw hier doet is de verantwoordelijkheid gewoon afschuiven. Ze heeft de hete aardappel door aan de gemeenten, waar competenties vaak ver te zoeken zijn. Misschien kunnen ze het geld van dis fonds wel gebruiken om asielzoekers op te vangen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be