Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2008, 23:17   #121
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
De laatste belg en C2C vervullen hun rol als 'mensen die beledigingen willen slingeren' met verre, zie ik.
Als je niet doet alsof, is het zowaar nog grappiger ...
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 00:43   #122
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Kijk, ik geef toe dat ik enkel politieke economie bestudeer ... [blablabla]


Dat ge weer veel zever aan vertellen zijt. Ge doet zelfs niet eens moeite om uit te leggen wat ge bedoelt. Zolangs gewoonlijk. Niet meer dan pogingen om uzelf slimmer te laten lijk dan ge zijt en mensen te overdonderen met termen zonder inhoudelijk verhaal. Ik heb u nog geen enkele keer zien uitleggen wat ge bedoelt. Altijd zever "haja, maar ik, ik hou mij daar niet mee bezig, ik weet het allemaal beter met [plaats hier een vage, verzonnen term]" zonder één woord uitleg. Het enigste waar gij in geïnteresseerd zijt is "kapitalisme" zwartmaken.

Het begrip "politieke economie" is dikke zever omdat politiek en economische studie nu eens geen zak met elkaar te maken hebben. Economische studie is het "hoe" van productie en consumptie begrijpen. Politiek draait om machtsverhoudingen. Die machtsverhoudingen hebben nougabollen te zeggen aan economische wetmatigheden, just gelijk discussie tussen wetenschappers nougabollen te zeggen heeft aan natuurwetten.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 4 december 2008 om 00:46.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 02:46   #123
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Boolean datatype dus (true or false).

Ik wacht met spanning af !
Mss dat er eigenlijk wel ruimte is voor nieuwe praxeologische verkenningen, maar voorlopig ga ik dat iig niet doen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 10:57   #124
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht


Dat ge weer veel zever aan vertellen zijt. Ge doet zelfs niet eens moeite om uit te leggen wat ge bedoelt. Zolangs gewoonlijk. Niet meer dan pogingen om uzelf slimmer te laten lijk dan ge zijt en mensen te overdonderen met termen zonder inhoudelijk verhaal. Ik heb u nog geen enkele keer zien uitleggen wat ge bedoelt. Altijd zever "haja, maar ik, ik hou mij daar niet mee bezig, ik weet het allemaal beter met [plaats hier een vage, verzonnen term]" zonder één woord uitleg. Het enigste waar gij in geïnteresseerd zijt is "kapitalisme" zwartmaken.

Het begrip "politieke economie" is dikke zever omdat politiek en economische studie nu eens geen zak met elkaar te maken hebben. Economische studie is het "hoe" van productie en consumptie begrijpen. Politiek draait om machtsverhoudingen. Die machtsverhoudingen hebben nougabollen te zeggen aan economische wetmatigheden, just gelijk discussie tussen wetenschappers nougabollen te zeggen heeft aan natuurwetten.
economie draait om weinig meer dan om machtsverhoudingen.
elk economisch systeem is een menselijke keuze en geen 'natuurwet'.
vrije markt is een keuze, geen 'natuurlijke toestand'.
productie en consumtie zijn veruitwendigingen van sociaal/maatschappelijke machtsverhoudigen.

probeer dat eerst te snappen ipv uw frustraties af te reageren op mensen die 100 keer meer weten dan gij.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 13:11   #125
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
economie draait om weinig meer dan om machtsverhoudingen.
elk economisch systeem is een menselijke keuze en geen 'natuurwet'.
vrije markt is een keuze, geen 'natuurlijke toestand'.
productie en consumtie zijn veruitwendigingen van sociaal/maatschappelijke machtsverhoudigen.

probeer dat eerst te snappen ipv uw frustraties af te reageren op mensen die 100 keer meer weten dan gij.
Neen, dat is het helemaal niet, Mitgard.
Enfin, het zal ook wel zo zijn dat 'machtsverhoudingen' een rol spelen, hoor, daar niet van. Als de overheid, bijvoorbeeld, alle productiemiddelen in handen heeft, dan zal jij inderdaad daar moeten werken waar de overheid u zet, bijvoorbeeld. In een vrije markt heb je gelukkig nog een veel grotere keuze - geen absolute keuze, dat bestaat niet, maar ze bestaat gelukkig wel.

Dat een economisch systeem geen 'natuurwet' is, is waar. Communisme of een complete vrije markt - dat zijn zaken waar mensen voor zullen moeten kiezen. Doch, dat neemt niet weg dat er geen economische wetmatigheden zijn en als je welvaart en dergelijke belangijk vindt, dan ga je toch moeten neigen naar een vrije markt, hoe pijnlijk dat dat ook is om te aanvaarden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 19:17   #126
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Neen, dat is het helemaal niet, Mitgard.
Die Adrian toch, zelfs als je niet doet alsof wordt je optreden grappiger met de minuut. De enige ware is ... Adrian !!!!!

Beetje last van Godswaan, mijn beste ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2008, 12:39   #127
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Neen, dat is het helemaal niet, Mitgard.
Enfin, het zal ook wel zo zijn dat 'machtsverhoudingen' een rol spelen, hoor, daar niet van. Als de overheid, bijvoorbeeld, alle productiemiddelen in handen heeft, dan zal jij inderdaad daar moeten werken waar de overheid u zet, bijvoorbeeld. In een vrije markt heb je gelukkig nog een veel grotere keuze - geen absolute keuze, dat bestaat niet, maar ze bestaat gelukkig wel.
ik vind ook niet de de overheid alle productiemiddelen in handen moet hebben.
ik ben tot nader order geen communist.
het maakt voor de productiemiddel-loze trouwens weinig uit dat de staat of de kapitalist de productiemiddelen bezit, hij is even onvrij.
alleen heeft hij in een democratie invloed en controle op de staat, waar hij in het staatsloze kapitalisme geen enkele controle heeft op de bezitters van de productiemiddelen, en dus de speelbal van de grillen van de markt en de kapitalisten is.

Citaat:
Dat een economisch systeem geen 'natuurwet' is, is waar. Communisme of een complete vrije markt - dat zijn zaken waar mensen voor zullen moeten kiezen. Doch, dat neemt niet weg dat er geen economische wetmatigheden zijn en als je welvaart en dergelijke belangijk vindt, dan ga je toch moeten neigen naar een vrije markt, hoe pijnlijk dat dat ook is om te aanvaarden.
voor mijn part mag er vrij initiatief zijn, vrije concurrentie en mag op vele domeinen van productie en consumptie de markt spelen.
alleen dient m.i. de overheid corrigerend op te treden om de excessen van de markt in te perken en diegenen die noodzakelijkerwijs uit de boot vallen in de markt, op te vangen.
bovendien lijkt het mij ook verstandig om bepaalde openbare dienstverlening aan de overheid over te laten.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2008, 01:05   #128
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
alleen heeft hij in een democratie invloed en controle op de staat, waar hij in het staatsloze kapitalisme geen enkele controle heeft op de bezitters van de productiemiddelen, en dus de speelbal van de grillen van de markt en de kapitalisten is.
Ik vind het straf dat gij vandaag nog de illusie heeft dat 'de' democratie zoveel invloed heeft. Machtsverbanden en lobbygroepen hebben dat en gij en ik hebben die dictats te slikken. Enfin, dat is toch hoe ik het zie.

Ik vind ook niet da tmensen invloed 'moeten' hebben. De consument zal beslissen of mensen goed of slechte producten maken. Als ze goede producten maken, blijven ze rijk. Als ze slechte maken, worden ze arm. Rechters zullen oordelen of ze dat binnen de spelregels van het recht doen. Als ze dat wel doen, geen probleem. Als ze dat niet doen, worden ze vervolgd. Wat meer invloed zou er nodig zijn?

Citaat:
alleen dient m.i. de overheid corrigerend op te treden om de excessen van de markt in te perken en diegenen die noodzakelijkerwijs uit de boot vallen in de markt, op te vangen.
In verband met dat eerste: zou het niet kunnen dat de overheid heel wat van die excessen (1) verergerd en (2) creëert? Enfin, dat lijkt me nu echt wel iets waar je niet meer omheen kan. Vanwaar de assumptie dat een 'wilde' vrije markt zo erg zou zijn? Het staatsapparaat gebruiken voor belangengroepen lijken me juist niet zo'n goed idee - dat is wel wat er vandaag constant gebeurt.

Over dat tweede denk ik fundamenteel anders - ik denk dat de overheid daar alleen maar ogenschijnlijk goed kan doen. Maar goed, dat hebben we al eens gehad.

Citaat:
bovendien lijkt het mij ook verstandig om bepaalde openbare dienstverlening aan de overheid over te laten.
Buh, als jij de rijken wilt subsidieren, dan mag dat van mij. Ik snap dat enkel niet zo goed.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2008, 08:54   #129
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Ik vind ook niet dat mensen invloed 'moeten' hebben. De consument zal beslissen of mensen goed of slechte producten maken. Als ze goede producten maken, blijven ze rijk. Als ze slechte maken, worden ze arm. Rechters zullen oordelen of ze dat binnen de spelregels van het recht doen. Als ze dat wel doen, geen probleem. Als ze dat niet doen, worden ze vervolgd. Wat meer invloed zou er nodig zijn?
Psychoconomisch gezien lijkt er iets vergeten te worden. Wie bepaalt de spelregels dan?
Citaat:
Buh, als jij de rijken wilt subsidieren, dan mag dat van mij. Ik snap dat enkel niet zo goed.
Je snapt nogal weinig Adrian, als je de rijken gewoon geeft waar ze aan verslaafd zijn betekent dit dat ook de armen er beter van worden. Maar misschien heb je het nog nooit op deze manier bekeken. We hoeven hier slechts de omgekeerde logica te hanteren en dat gekoppeld aan een wereldcentrische visie die uitgaat van omvatting, niet van uitsluiting. Het aanwenden van allerhande argumenten om tegenstellingen te bekrachtigen leidt steeds tot spanning, de argumenten verbinden biedt neutralisatie van het probleem.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2008, 09:17   #130
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
In verband met dat eerste: zou het niet kunnen dat de overheid heel wat van die excessen (1) verergerd en (2) creëert?
Dat zou kunnen, andersom ook.
Citaat:
Enfin, dat lijkt me nu echt wel iets waar je niet meer omheen kan. Vanwaar de assumptie dat een 'wilde' vrije markt zo erg zou zijn?
Omwille van de strijd die kan ontstaan binnen het perceptieveld waarin maatschappellijk gehandeld wordt, hierdoor wordt spanning gecreëerd met het gekende ‘wij tegen zij’ verhaal. Het ‘wij tegen zij’ verhaal stagneert progressie en leidt tot frustratie.
Citaat:
Het staatsapparaat gebruiken voor belangengroepen lijken me juist niet zo'n goed idee - dat is wel wat er vandaag constant gebeurt.
Uiteraard, een logische reactie die ontstaat vanuit het lineaire denken dat op zich streeft naar een hoger perceptieveld, zo ook hoger ethische normen.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2008, 11:56   #131
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik vind ook niet da tmensen invloed 'moeten' hebben. De consument zal beslissen of mensen goed of slechte producten maken. Als ze goede producten maken, blijven ze rijk. Als ze slechte maken, worden ze arm.
natuurlijk.
en als iedereen weet dat vervuiling slecht is, zal niemand nog vervuilen.
daar hoeft helemaal geen controle of dwang op.


kijk daar, een smurf.

Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2008, 12:52   #132
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
kijk daar, een smurf.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2008, 13:42   #133
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Als we pleiten voor consumptiematiging betekent dat inderdaad een beperking op onze luxe.
Ruben, hier ben ik niet zo zeker van, het tegendeel lijkt me zelfs bewaarheid te kunnen zijn. Naar mijn idee staat een vermindering in consumptie niet automatisch in relatie tot een vermindering van luxe.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2008, 15:46   #134
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
natuurlijk.
en als iedereen weet dat vervuiling slecht is, zal niemand nog vervuilen.
daar hoeft helemaal geen controle of dwang op.
kijk daar, een smurf.
Vervuiling valt onder:
Citaat:
Rechters zullen oordelen of ze dat binnen de spelregels van het recht doen. Als ze dat wel doen, geen probleem. Als ze dat niet doen, worden ze vervolgd. Wat meer invloed zou er nodig zijn?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2008, 17:13   #135
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Vervuiling valt onder
Kan je ook iets meer concretiseren hoe je de verhouding ziet tussen 'vervuiling' en 'zolang er kopers zijn, kunnen producten verkocht worden' ? In hoeverre draagt de manipulatie van die kopers bij tot de vervuiling? Hoe houden die rechters daar rekening mee ? Welke wetten komen daarvoor in aanmerking en zijn ze ook aangepast aan een tijd waarin overconsumptie als normaal wordt beschouwd? Alvast dank.

Laatst gewijzigd door MIS : 6 december 2008 om 17:14.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2008, 19:01   #136
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Buh, als jij de rijken wilt subsidieren, dan mag dat van mij. Ik snap dat enkel niet zo goed.

Rijken subsidiëren zichzelf. Altijd en overal. Gewoon omdat zij potentieel de meeste middelen hebben om hun doel te bereiken. En hun doel is rijker worden.

Daarbij wordt inderdaad ook gebruik gemaakt van de overheid. Alle middelen zijn goed.

Maar zolang er overheid is, en dus het getal van de leden van een groep nog enige macht vertegenwoordigd, onafhankelijk van hun rijkdom, is er hoop.

Van zodra de macht van het rijk zijn en daarmee het beschikken over middelen van enkelen de macht van het getal van een groep overstijgt is er geen hoop meer. En daar wilt gij naar toe.

Een voorbeeld hoe 'de rijken' zichzelf subsidiëren en het algemeen belang zonder scrupules op de helling zetten:
De automatische index aanpassingen, bedoelt om ons allemaal de mogelijkheid tot leven te geven ondanks de prijspolitiek van een agressief kapitalisme. Misbruikt door rijk om zich nog meer te verrijken, immers, kleine lonen krijgen proportioneel niet veel toegevoegd door een indexaanpassing. Rijk daar en tegen profiteert des te meer, daaarom worden de hoogste inkomsten nog meer verhoogd (rijk kent rijk) en dat betaald zichzelf door index aanpassingen.

De markt, die zo graag een 'vrije markt' zou zijn, doet dat helemaal vrijwillig, met een heel duidelijk doel voor ogen: door de te grote loonverschillen elk norm gericht overheidsbeleid onmogelijk maken.

Elke zogenaamde mislukking van zogenaamd overheidsinmenging is te verklaren (het mislukken) door de reactie van de 'markt' te analyseren in functie van 'meer winst'.
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be