Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 september 2018, 10:19   #41
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Hoe kunt U dat staven ? Ik heb geen weet dat tabak ooit illegaal was voordien ? Dus zou ik moeilijk kunnen beweren dat het meer beginnen roken er kwam als gevolg van de legalisering die er altijd al was.

Nogmaals spreken alle ervaringen U tegen. Het legaliseren brengt nergens ter wereld een meer gebruik met zich mee. Tijdens de drooglegging nam het gebruik van Alcohol alleen maar toe. De strengste ZO Aziatische landen op gebied van drugs zitten er tot over hun oren in zelfs al werden dealers als konijnen neergeknald. Thailand verzuipt onder de Yabaa pillen.

Het legale heeft er wel voor gezorgd dat er weinig of geen criminaliteit rond was en de kwaliteit verzekerd. Hadden jongeren minder gerookt ware het ooit illegaal geweest ? Ik denk het niet maar alleszins waren er een hoop meer criminaliteit geweest en jongeren die uw geld hadden gepikt om (dure illegale ) tabak te kopen. Om nog maar te zwijgen van de kostprijs om die illegaliteit proberen te handhaven. De illegaliteit van drugs kost ons miljarden en dient op de koop toe tot niets. Wat je niet kunt zeggen van preventie die wel vruchten afwerpt.

En die preventie kost ons nu veel maar is in de eerste plaats veel te laat begonnen (roken was vroeger niet ongezond). En die preventie zal nu nog altijd goedkoper uitvallen dan het aantal rokers te laten toenemen met alle gevolgen van dien.

Spijtig Bobke maar de realiteit doet uw mening op alle vlakken rammelen.
Precies, het is altijd legaal geweest.
Dus ondanks alle preventie maatregelen blijven jongeren roken.
Ik heb nergens beweert dat jongeren meer beginnen roken zijn omdat het legaal geworden is.
Dat die preventie te laat begonnen is klopt niet, althans voor de jeugd.
Ze blijven evenveel roken, zelfs vrouwen en het nu is duidelijk dat er veel gezondheids risicos aan verbonden zijn.
Indien tabak destijds verboden was zou ik er nooit mee begonnen zijn zo simpel is het.
Spijtig Fredje, maar volgens mij rammelt uw mening nog harder.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 10:29   #42
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Waarom linkt u drugs aan links ? Hebben drugs een politieke voorkeur dan ? Ik dacht dat de grote dealers zelfs een grote voorkeur hebben voor de heel extreem rechtse aanpak. Hoe strenger de wetgeving hoe groter hun winsten. De drugsmaffia is als de dood voor een legalisering. En de grote afnemers en of gebruikers van Cocaïne zijn helemaal geen linkse drommels. Dat zijn heel welstellende jetset mensen. Linkse drommels hebben wegens beperkte middelen eerder een voorkeur voor cara pils.
Verder is uw gans verhaal heel warrig en veelal geraas.
Het zou me niet verwonderen dat U wat aan de benzodiazepinen bent
Omdat links zo willen legaliseren en rechts een drugoorlog voert waarschijnlijk.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 10:30   #43
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Heeft er ook maar één enkele gebruiker ook maar één dag niet zijn drug kunnen kopen in Antwerpen omwille van De Wevers oorlog tegen drugs?

Laatst gewijzigd door Bach : 9 september 2018 om 10:32.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 10:36   #44
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
We gaan dat eens rustig bekijken. In 1970 was dat ongeveer 36 BFR (marlboro) Nu is dat wat meer dan 200 bfr

Het gemiddeld loon was in 1970 ongeveer 286 BFR netto per maand
Het gemiddeld loon is in 2018 ongeveer 1900 BFR netto per maand.

Gemiddeld verdient een werknemer nu dus meer dan 6 X dan wat hij verdiende in 1970
Een pakje Marlboro kost nu een kleine 6 x zo veel als in 1970

Een pakje sigaretten kost in verhouding nu ongeveer precies hetzelfde als 50 jaar geleden

Waarom vertelt U altijd van die dingen die helemaal niet kloppen ?? Ken uw materie alvorens u in discussie wil treden.
Ik dacht dat een pakje Marlboro toen ongeveer evenveel koste dan een brood.
En nu?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 10:39   #45
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Heeft er ook maar één enkele gebruiker ook maar één dag niet zijn drug kunnen kopen in Antwerpen omwille van De Wevers oorlog tegen drugs?
Geen idee.
Maar de tien punten vraag is, zijn er gebruikers bijgekomen omwille van De Wevers oorlog tegen drugs?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 15:54   #46
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik dacht dat een pakje Marlboro toen ongeveer evenveel koste dan een brood.
En nu?
En nu wat ? Het ging over de prijs van sigaretten. Die waren in verhouding 50 jaar geleden even duur als nu.
Brood is in verhouding nu goedkoper als toen. Sigaretten zijn dat niet.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 15:55   #47
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Geen idee.
Maar de tien punten vraag is, zijn er gebruikers bijgekomen omwille van De Wevers oorlog tegen drugs?
Zo slecht op de hoogte van de gangbare feiten ? Moet niet makkelijk zijn om zonder kennis van zaken in discussie te gaan.
En ja het druggebruik gaat overal omhoog ....overal in de wereld.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 september 2018 om 15:56.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 15:58   #48
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Omdat links zo willen legaliseren en rechts een drugoorlog voert waarschijnlijk.
Wie wil legaliseren ? De VS ? Zijn die links ? De verenigde naties ? Zijn die links ? Is jong VLD links ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 16:00   #49
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En nu wat ? Het ging over de prijs van sigaretten. Die waren in verhouding 50 jaar geleden even duur als nu.
Brood is in verhouding nu goedkoper als toen. Sigaretten zijn dat niet.
Hoe dan ook, de accijnzen zijn al een paar keer verhoogd.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 16:04   #50
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zo slecht op de hoogte van de gangbare feiten ? Moet niet makkelijk zijn om zonder kennis van zaken in discussie te gaan.
En ja het druggebruik gaat overal omhoog ....overal in de wereld.
Antwoord eens op de vraag die ik stelde als ge toch zo goed op de hoogte bent van de gangbare feiten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 16:10   #51
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wie wil legaliseren ? De VS ? Zijn die links ? De verenigde naties ? Zijn die links ? Is jong VLD links ?
Ja draai wat rond de pot.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 16:18   #52
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Precies, het is altijd legaal geweest.
Dus ondanks alle preventie maatregelen blijven jongeren roken.
Ik heb nergens beweert dat jongeren meer beginnen roken zijn omdat het legaal geworden is.
Dat die preventie te laat begonnen is klopt niet, althans voor de jeugd.
Ze blijven evenveel roken, zelfs vrouwen en het nu is duidelijk dat er veel gezondheids risicos aan verbonden zijn.
Indien tabak destijds verboden was zou ik er nooit mee begonnen zijn zo simpel is het.
Spijtig Fredje, maar volgens mij rammelt uw mening nog harder.
In 2013 rookte nog 27 % van de totale Belgische bevolking. In 2017 zou dat nog 20 % zijn.
En ja vrouwen roken in verhouding meer maar dat is niet moeilijk gezien ze vroeger omzeggens helemaal niet rookten.

En dat U nooit zou zijn beginnen roken had tabak verboden geweest kan u nooit met zekerheid zeggen tenzij U heiliger zou zijn dan de paus.

Aan mij had het alleszins niet tegengehouden. Trouwens ik ken heel wat vrienden die net als ik beginnen roken zijn precies opdat hun ouders ze het streng verboden.....want als jongere is alles wat verboden is wel heel erg aanlokkelijk.
Diegenen die niet begonnen roken zijn waren net diegenen die op dat gebied ouders hadden die hun de keuze lieten maar hun duidelijk maakten wat hun te wachten zou staan als ze er toch mee begonnen.

Net als bij mij hebben uw ouders het niet goed aangepakt en tekortgeschoten.

In Nederland gebruiken jongeren niet meer cannabis als in België. En dit terwijl de jongeren er in ieder stadje vrij wat cannabis kunnen gaan kopen. In landen die cannabis legaliseerden is er geen significant verhoog in het aantal gebruikers.
In Portugal waar alle drugs uit het strafrecht werden gehaald is er sindsdien geen verhoging van het aantal gebruikers integendeel zelfs.
Tot daar de feiten die we kunnen bewijzen.Uw betoog gaat over uw persoonlijke houding en beslissingen en gissingen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 september 2018 om 16:28.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 16:24   #53
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In 2013 rookte nog 27 % van de totale Belgische bevolking. In 2017 zou dat nog 20 % zijn.
En ja vrouwen roken in verhouding meer maar dat is niet moeilijk gezien ze vroeger omzeggens helemaal niet rookten.
En waarom is het aantal rokers gedaald?
Omdat ik en veel andere ouderen gestopt zijn met roken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 16:28   #54
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

Net als bij mij hebben uw ouders het niet goed aangepakt en tekortgeschoten.
.
Klopt.
Zij rookten zelf zoals de meesten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 16:30   #55
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Klopt.
Zij rookten zelf zoals de meesten.
Die van mij niet en waren er fel tegen. Toch ben ik beginnen roken.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 16:36   #56
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Aan mij had het alleszins niet tegengehouden. Trouwens ik ken heel wat vrienden die net als ik beginnen roken zijn precies opdat hun ouders ze het streng verboden.....want als jongere is alles wat verboden is wel heel erg aanlokkelijk.
Diegenen die niet begonnen roken zijn waren net diegenen die op dat gebied ouders hadden die hun de keuze lieten maar hun duidelijk maakten wat hun te wachten zou staan als ze er toch mee begonnen.
.
Kan best, u bent ook met drugs begonnen hoewel het verboden was.
Maar toen rookte iedereen, zelfs op het werk.
Dan leek het flauw om het niet te doen terwijl iedereen het deed tijdens de pauze.
Je hoorde er gewoon niet bij.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 16:39   #57
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En waarom is het aantal rokers gedaald?
Omdat ik en veel andere ouderen gestopt zijn met roken.
En waarom stoppen ouderen nu veelal met roken ? Mijn grootvaders zijn helemaal nooit gestopt. Ik denk dat preventie er misschien dan toch iets mee te maken heeft. Mensen blijven wijzen op de negatieve gevolgen.

En nogmaals er zijn cijfers bevindingen onderzoeken overal ter wereld die bewijzen dat legalisering geen verhoging van het aantal gebruikers meebrengt. dat is voor mij het enige dat telt. Net als de criminaliteit er rond die daalt.

Drugscriminaliteit Uruguay daalt 20% na legalisering cannabis NIEUWS
08 februari 2018

Eén van de doelstellingen van het aanstaande wietteelt experiment in Nederland is om te monitoren wat het effect is op de drugsgerelateerde misdaad. Welnu, in Uruguay lopen ze ruimschoots voor op ons en daar blijkt dat die misdaad met liefst 20 procent is afgenomen!
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 16:40   #58
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Kan best, u bent ook met drugs begonnen hoewel het verboden was.
Maar toen rookte iedereen, zelfs op het werk.
Dan leek het flauw om het niet te doen terwijl iedereen het deed tijdens de pauze.
Je hoorde er gewoon niet bij.
Niet overdrijven

En ja toen rookte iedereen. Net zoals men nu nog heel dikwijls moreel moet meedrinken anders is men al vlug een droge stoppel.
Maar net opdat men er zicht op heeft begint men nu met Alcohol het verbruik proberen te milderen. En ik denk dat het al stilaan de goede weg opgaat.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 september 2018 om 16:42.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 16:42   #59
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Tot daar de feiten die we kunnen bewijzen.Uw betoog gaat over uw persoonlijke houding en beslissingen en gissingen.
Net het soort van dingen waar populistische politici op af gaan. De gevoelens en opninies van de bevolking. De oorlog tegen drugs zal duren zolang er populaire support voor is en niet omdat wetenschappelijke studies en de ervaring uitwijst dat de oorlog tegen drugs meer leed veroorzaakt dan een legalisatie. Daarnaast heb je natuurlijk groepen, zoals politie, gerecht of de maffia die gebaat zijn bij zo'n oorlog tegen drugs en druk uitoefenen op het systeem. Dus geeft men massa's geld uit om in feite niets te bereiken qua volksgezondheid en misschien zelfs negatieve resultaten qua criminaliteit en veiligheid.

Als je mensen geen gevaarlijke drugs wil doen nemen steek je geld in voorlichting, opvoeding en preventie. Niet in een oorlog die op geen enkel moment de drughandel heeft kunnen tegen houden.

Laatst gewijzigd door Bach : 9 september 2018 om 16:46.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 16:46   #60
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Net het soort van dingen waar populistische politici op af gaan. De gevoelens en oplinies de bevolking. De oorlog tegen drugs zal duren zolang er populaire support voor is en niet omdat wetenschappelijke studies en de ervaring uitwijst dat de oorlog tegen drugs meer leed veroorzaakt dan een legalisatie. Daarnaast heb je natuurlijk groepen, zoals politie, gerecht of de maffia die gebaat zijn bij zo'n oorlog tegen drugs en druk uitoefenen op het systeem. Dus geeft men massa's geld uit om in feite niets te bereiken qua volksgezondheid en misschien zelfs negatieve resultaten qua criminaliteit en veiligheid.
Populisten gaan voor de uitbuiting van de angst. Oorlog klinkt goed in de oren van de mensen die buiten hun harddrug alcohol helemaal geen weet hebben van hoe die 'andere' drugs er uitzien laat staan wat de effecten er van zijn.
Ik herinner me een uitzending op de televisie verborgen camera lang geleden. Een man strompelde over straat zogezegd dronken. De meeste mensen vonden dat plezant;
De acteur deed hetzelfde maar zei dat hij een joint had gerookt. Sommige mensen gingen echt op de loop en anderen ronduit kwaad.


Onbekend maakt onbemind. Wat men niet kent of weet boezemt angst in. En zeker in streken waar mensen wat enger van geest zijn.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 september 2018 om 16:50.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be