Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 februari 2018, 17:31   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard Verrassing: de argumenten van de middenvakrijders

Wellicht zijn heel wat vld-kiezers eigenaren van een bmw, volvo of mercedes. Of sportwagen-types die graag de limiet van de tolerantiegrens van 120 km en meer opzoeken.
Dus wil de vld de middenvakrijders (die vervelende oenen van middenvakrijders) dubbel straffen.
Niet omdat het gevaarlijk is. Want als je achter die middenvakrijder blijft rijden, dan gebeurt er niks gevaarlijks.

Maar hier komen de argumenten, de gevoelens van de middenvakrijders.
Deel je ze of bestrijd je ze? Ben je zelf een van de enen, of een van de anderen?
Ikzelf zal niet veel sneller rijden dan 110 op de autosnelweg, en ik ga maar terug naar rechts als ik niet binnen de 30 tot 45 seconden weer terug naar dat middenvak moet.

titel: "De" middenvakrijder getuigt: daarom rijden ze in het midden van de snelweg
link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02...et-midden-van/


Citaat:
We zien het elke dag, al vele jaren lang: bestuurders die op de snelweg een langdurig verblijf op het middenvak verkiezen in plaats van het rechter- of linkerrijvak. Maar waarom is dat middenvak zo aantrekkelijk? We stelden die vraag op onze Facebookpagina en tot onze eigen verrassing volgden er erg veel eerlijke antwoorden van middenvakrijders.
Frederik Defossez
12 min

Politiek
Open VLD: "Verdubbel de boetes voor middenvakrijders"
Update 07:39

"Omdat het veiliger en vlotter is. In plaats van constant te veranderen tussen rechts en midden, verkeer dat er bij moet aan opritten... blijf je gewoon vlotjes op de middenstrook rijden aan de snelheid waaraan de meeste andere rijden op de middenstrook. Je kunt maar zo gemakkelijk zijn." (Bram)

"Ik vind het met mijn kleine auto niet veilig genoeg om van rijbaan te veranderen. Tussen de vrachtwagens voel ik me geplet en op het linkse vak voel ik me geplet door laagvliegers met flikkerlichten. Ik rijd 120. Dat gaat niet rechts en ook niet links." (Suzy)

"Je moet als autobestuurder al goed gek zijn om op een autostrade tussen de vrachtwagens te gaan rijden. Want dat is het grote probleem, op de rechterrijstrook rijden zware vrachtwagens bijna bumper aan bumper en maximum. 90km/u." (Jean-Pierre)

"Simpel. De middenrijstrook is de veiligste strook. Daar kan je aan een normale snelheid van 120 km/u rijden. Op de rechterrijstrook rijden een hele colonne vrachtwagens waar je je echt niet veilig tussen waant én die je constant in gaat halen. Let op, de vrachtwagens horen naar mijn mening wel degelijk thuis in dat vak. Op links rijden de "Schumacher-wannabees". (Jacky)
Binnenland
"Boetes voor middenvakrijden zijn hoog genoeg, pakkans moet hoger"
11:43

Om mijn snelheid te kunnen aanhouden, en niet steeds te moeten versnellen/vertragen voor het rechterrijvak waar trager verkeer op zit. Ik wil eigenlijk vermijden om elke halve minuut van rijvak te veranderen. Als het rechts rustig is, rij ik uiteraard rechts. Wanneer er rechts te veel traag verkeer zit, ben ik geneigd om eerder in het midden te blijven hangen. Rechts kan je nog 90 of 100 km/u rijden. Wie in het midden rijdt, zou het maximum van 120 km/u moeten halen. Ik ga er ook vanuit dat niemand mij kan voorbijsteken, aangezien 120 km/u de limiet is op de snelweg. Wie mij voorbij rijdt, die rijdt 130, 140 of 150 km/u en die bestuurder is ook in overtreding!" (Patrik)

"Waarom rij ik er graag... ? Het geeft me meer overzicht. Misschien is dat wel verkeerd, maar ik rij er het liefst." (Marsika)

"Ik ben niet echt een middenvaksrijder, maar vind het ook vervelend om telkens vanop het rechterrijvak constant te moeten uitwijken om vrachtwagens voorbij te steken en dan weer tussen de vrachtwagens te moeten invoegen." (Annabelle)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 17:48   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Simpel -indien het gaat- mag je niet op het middenvak blijven rijden.
Niet alle verkeersregels zijn duidelijk beschreven, maar betreffende verkeersregels zijn wel duidelijk uitgelegd.

Citaat:
Artikel 9. Plaats van de bestuurders op de openbare weg
...

9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
...

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

(......)

Artikel 16. Inhalen

16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.

De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.
Alle verkeersregels tellen, uiteraard ook bepaalde uitzonderingen (17.2.5° kan nooit van toepassing zijn op een autoweg of autosnelweg)

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2018 om 18:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 17:53   #3
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Dwaas volk dat altijd op het middenvak blijft rijden, boetes vertiendubbelen aub.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 18:28   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wellicht zijn heel wat vld-kiezers eigenaren van een bmw, volvo of mercedes. Of sportwagen-types die graag de limiet van de tolerantiegrens van 120 km en meer opzoeken.
Dus wil de vld de middenvakrijders (die vervelende oenen van middenvakrijders) dubbel straffen.
Niet omdat het gevaarlijk is. Want als je achter die middenvakrijder blijft rijden, dan gebeurt er niks gevaarlijks.

Maar hier komen de argumenten, de gevoelens van de middenvakrijders.
Deel je ze of bestrijd je ze? Ben je zelf een van de enen, of een van de anderen?
Ikzelf zal niet veel sneller rijden dan 110 op de autosnelweg, en ik ga maar terug naar rechts als ik niet binnen de 30 tot 45 seconden weer terug naar dat middenvak moet.

titel: "De" middenvakrijder getuigt: daarom rijden ze in het midden van de snelweg
link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02...et-midden-van/
Ik ga liever met de flow en zet mijn cruise op 110 of 120 (afhankelijk van het verkeer) en rij rechts. Als ik inhaal tegen 120 dan ga ik wel niet naar rechts als ik direkt daarna terug een vrachtwagen moet inhalen.

Dat kunnen veel van die oenen die persé 130 of 140 willen rijden niet verdragen, vooral op een tweevaksbaan. Dan kunnen ze mijn gat kussen, ik rij 120 en ze kunnen toch niet voorbij.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 13 februari 2018 om 18:29.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 19:01   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat kunnen veel van die oenen die persé 130 of 140 willen rijden niet verdragen, vooral op een tweevaksbaan. Dan kunnen ze mijn gat kussen, ik rij 120 en ze kunnen toch niet voorbij.
Dat heeft de flitsbrigade niet graag, want jij bent ook schuld dat de pakkans vermindert.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2018 om 19:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 19:04   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik rij op het middenvak als er rechts een massa camions rijden en er drie baanvakken zijn.

Ik zie niet in wat ik verkeerd doe. Moet ik nu iedere minuut gaan wisselen van baanvak ? Maneurvers houden ook risicos in.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 19:06   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Afijn, ik vind dat ongevaarlijke overtredingen niet moeten gestraft worden als gevaarlijke.

Iedere verkeersovertreding is hinderlijk, maar niet elke verkeersovertreding is gevaarlijk.

Je moet dus rechts rijden, maar er moet op die middenvakrijders geen heksenjacht geopend worden.
En al zeker niet ten gevolge van het gezaag van de snelheidsduivels van laagvliegers.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 19:20   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Afijn, ik vind dat ongevaarlijke overtredingen niet moeten gestraft worden als gevaarlijke.

Iedere verkeersovertreding is hinderlijk, maar niet elke verkeersovertreding is gevaarlijk.

Je moet dus rechts rijden, maar er moet op die middenvakrijders geen heksenjacht geopend worden.
En al zeker niet ten gevolge van het gezaag van de snelheidsduivels van laagvliegers.
Die mensen vallen onder de categorie van compulsieve klagers.

Het verkeer is tegenwoordig zo'n miserie geworden dat je je best niet over elke prul zit op te winden want dan kan je beter thuisblijven.

Beter de échte gekken van de baan te houden (die zonder rijbewijs, verzekering, etc.).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 19:22   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maneurvers houden ook risicos in.
Idd en net echte middenvakplakkers is de hoofdreden dat meer maneuvers gebeuren, en dat de capaciteit van de snelweg gaat verminderen. (stel eens voor er zijn 3 rijstroken en alle wagens willen liefst in het midden blijven rijden )

De permanent plakkende middenvakrijder hoeft enkel naar rechts te spiegelen en doet 1 maneuver, namelijk zich verplicht naar de rechterstrook begeven.

Daar tegenover staat dat iemand op de rechterstrook rijdend een notoire middenvakrijder moet inhalen en terug naar zijn rechterstrook begeeft door een reglementaire inhaalbeweging liefst 4 maal van rijstrook moet wisselen of eigenlijk 4 maneuvers. Daarenboven moet hij 4 maal spiegelen om te kijken of de respectievelijke rijstrook vrij is.

Tel dit nu eens door naar duizenden voertuigen die een notoire middenvakplakker reglementair gaan moeten inhalen vanuit de rechterstrook.

De wegcode legt heel goed de uitzonderingen uit waar men op het middenvak mag blijven rijden, onder andere:
Citaat:
16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.

De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen:
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
...
En de snelheidslimiet rijden is daar geen uitzondering van, er zijn immers voertuigen die wettelijk sneller dan de limiet mogen rijden. Bovendien mag men door een eigen overtreding iemand anders niet proberen te handhaven.

Dat zou wel eens agressie kunnen uitlokken. Of wie weet rijdt er politie achter jou in een incognito-wagen met een prioritaire opdracht...

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2018 om 19:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 20:10   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Afijn, ik vind dat ongevaarlijke overtredingen niet moeten gestraft worden als gevaarlijke.

Iedere verkeersovertreding is hinderlijk, maar niet elke verkeersovertreding is gevaarlijk.

Je moet dus rechts rijden, maar er moet op die middenvakrijders geen heksenjacht geopend worden. En al zeker niet ten gevolge van het gezaag van de snelheidsduivels van laagvliegers.
Daarom is het normale middenvakplakken ook maar een eenvoudige overtreding, de allerlaagste. Of heeft zich daaraan iets veranderd? Bovendien bestaat het gevaarlijk middenvakplakken in Belziek wslk niet in de boetecatalogus.

In Duitsland wel, wordt met 1 strafpunt en 80 euro bestraft, ook specifiek snelweg:
Citaat:
https://www.bussgeldkatalog.de/rechtsfahrgebot/

Verstoß: Nichtbefolgen des Rechtsfahrgebotes Punkte Bußgeld (€)
- auf Autobahnen oder Kraftfahrtstraßen und dadurch einen anderen gefährdet 1 80.-
Uiteraard is men in BE wat achterlijk op het gebied wat eigenlijk gevaar inhoudt op de snelweg, idem met veiligheidsafstand houden.
Het voorbeeld is namelijk jouw draadstarter. En jij lijkt het ook niet te beseffen.

Als er redelijk veel verkeer is is namelijk middenvakplakken altijd gevaarlijk. Je dwingt namelijk al het inhalende verkeer -vanuit de rechterstrook- 1 volledig extra inhaalmaneuver meer te maken, en vanuit de middenstrook 1 overbodig inhaalmaneuver. Dat kan al doortellen als men bvb 100 km lang zit te plakken aan pakweg 100-110 kmh.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2018 om 20:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 20:35   #11
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Ik Weer! De oplossing: LINKS Gaan rijden.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 13 februari 2018 om 20:35.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 20:37   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik Weer! De oplossing: LINKS Gaan rijden.
Daar rijden ze al, geen plaats voor jou.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 20:51   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wellicht zijn heel wat vld-kiezers eigenaren van een bmw, volvo of mercedes. Of sportwagen-types die graag de limiet van de tolerantiegrens van 120 km en meer opzoeken.
Dus wil de vld de middenvakrijders (die vervelende oenen van middenvakrijders) dubbel straffen.
Niet omdat het gevaarlijk is. Want als je achter die middenvakrijder blijft rijden, dan gebeurt er niks gevaarlijks.

Maar hier komen de argumenten, de gevoelens van de middenvakrijders.
Deel je ze of bestrijd je ze? Ben je zelf een van de enen, of een van de anderen?
Ikzelf zal niet veel sneller rijden dan 110 op de autosnelweg, en ik ga maar terug naar rechts als ik niet binnen de 30 tot 45 seconden weer terug naar dat middenvak moet.

titel: "De" middenvakrijder getuigt: daarom rijden ze in het midden van de snelweg
link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02...et-midden-van/
Ik onderschrijf uw mening volledig.

Middenvakrijders zijn een ergernis van een kwart van de autobestuurders, "dus laten we dat aanpakken". Nu, automobilisten, gefrustreerd als ze zijn, ergeren zich aan vanalles en nog wat. Alsof dat een argument hoeft te zijn. De boete wordt dan even hoog als GSM gebruik achter het stuur. U weet wel, waardoor fietsers en voetgangers opgeschept worden, waardoor mensen frontaal op tegenliggers rijden of zichzelf te pletter rijden tegen een boom. In Nederland bedraagt de boete daarvoor het dubbele, maar ja de pragmatische en logische Nederlanders lopen dan ook doorgaans 15 jaar voor op den Belgiek.

Kortom:

Citaat:
Verkeersexperten sabelen hogere boetes voor middenvakrijders neer: “Dit voorstel dient enkel om azijnpissers te paaien".
Say what?

Sensibiliseren van middenvakrijders en ze terecht wijzen is OK, voorstellen om de boetes te verhogen is zuiver populisme.

Misschien kan men voorstellen om de boetes voor rechts voorbijsteken te verhogen, wat dat is pas gevaarlijk.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 13 februari 2018 om 20:53.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 20:56   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik onderschrijf uw mening volledig.

Middenvakrijders zijn een ergernis van een kwart van de autobestuurders, "dus laten we dat aanpakken". Nu, automobilisten, gefrustreerd als ze zijn, ergeren zich aan vanalles en nog wat. Alsof dat een argument hoeft te zijn. De boete wordt dan even hoog als GSM gebruik achter het stuur. U weet wel, waardoor fietsers en voetgangers opgeschept worden, waardoor mensen frontaal op tegenliggers rijden of zichzelf te pletter rijden tegen een boom. In Nederland bedraagt de boete daarvoor het dubbele, maar ja de pragmatische en logische Nederlanders lopen dan ook doorgaans 15 jaar voor op den Belgiek.

Kortom:



Sensibiliseren van middenvakrijders en ze terecht wijzen is OK, voorstellen om de boetes te verhogen is zuiver populisme.

Misschien kan men voorstellen om de boetes voor rechts voorbijsteken te verhogen, wat dat is pas gevaarlijk.
Ik heb het al eens verteld: één van de Luk Alloo Wegpolitie afleveringen.

Politie auto zit op een tweebaansweg op het linkerbaanvak. File op het linkerbaanvak. De agent zit van zijn oren te maken op de voorligger en doet hem teken op het rechterrijvak te gaan rijden.
Die mens doet dat.

De politiewagen blijft gewoon op het linkerrijvak rijden
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 21:11   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Hln.be voor de dummies:

Citaat:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...exact~a27489a7

Links blijven rijden op de snelweg: wat zegt de wegcode exact?
24 februari 2015

Citaat:
Hoewel de regels rond rechts rijden duidelijk zijn, blijken de Belgen ze steeds vaker aan hun laars te lappen. Uit de Europese barometer Verantwoord Rijgedrag 2015 die deze maand verscheen bleek namelijk dat maar liefst 59 procent van de bestuurders de middelste rijstrook gebruikt terwijl de rechterrijstrook vrij is. Vorig jaar was dat nog 56 procent.

Het maakt voor de wegcode trouwens geen verschil of je nu rijdt op een weg met rijstroken of niet, of op een autosnelweg of een andere soort weg. Zo rechts mogelijk betekent dus ook de meest rechtse rijstrook volgen.

Doordat we rechts moeten rijden, mag je dus ook enkel links inhalen. "En dan wordt het gevaarlijk en hinderlijk wanneer bestuurders bijvoorbeeld op de autosnelweg op de middenrijstrook blijven rijden, terwijl er rechts van hen een lege rijstrook ligt", zegt Houttequiet nog. "Rechts inhalen is in zo'n situatie verboden, waardoor dus iedereen de middenrijder langs links op één enkele rijstrook moet inhalen en zo de capaciteit van de weg fors onderbenut wordt. Dat leidt uiteindelijk tot filevorming."

Bovendien zorgt het ervoor dat sommige bestuurders toch rechts gaan inhalen, wat dan weer voor frustratie bij de links- of middenrijders zorgt.
Nu weten we ook waarom de Belgische 3-snelwegen dikwijls onnodig stokkend verkeer hebben, soms plotseling, ook door nerveuze remtikkers zonder te remmen.

Asos en schrikscheiters rijden vooral voortdurend onnodig in het midden.

Maar goed dat er niet veel te veel zijn anders kunnen we al die 3-4 strooks snelwegen kastreren naar 2-strooks. Dan bestaan er geen middenvakplakkers. LOL.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2018 om 21:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 21:36   #16
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik rij op het middenvak als er rechts een massa camions rijden en er drie baanvakken zijn.

Ik zie niet in wat ik verkeerd doe. Moet ik nu iedere minuut gaan wisselen van baanvak ? Maneurvers houden ook risicos in.
Ik heb daar geen probleem mee zolang die middenvakrijders dat niet doen aan 95 km/u. Ik rij ook meestal tussen de 110 en 120 km/u maar als ik merk dat er mij een andere wagen, die veel sneller rijd, inhaalt zorg ik wel dat die ongehinderd voorbij kan. Dat die 130 of 190 rijd maakt mij niet uit, daar heb ik geen last van, waar ik wel last van heb is van dat soort dat mij tegen amper 1 km/u sneller voorbij komt om daarna voor mijn neus te komen vertragen. Daar zouden ze eens beter wat boetes voor uitschrijven.

Laatst gewijzigd door Garry : 13 februari 2018 om 21:39.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 22:03   #17
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Als een manoeuvre uitvoeren op de autostrade al te veel is...

Luie chauffeurs noem ik het die geen rekening houden met anderen.

Hoog tijd om dit zwaarder te beboeten.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 22:39   #18
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Als een manoeuvre uitvoeren op de autostrade al te veel is...

Luie chauffeurs noem ik het die geen rekening houden met anderen.

Hoog tijd om dit zwaarder te beboeten.
Rijbewijs afnemen, dat soort volk is onbekwaam om met een auto te rijden.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 22:43   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Rijbewijs afnemen, dat soort volk is onbekwaam om met een auto te rijden.
Of enkel op gewone wegen laten rijden waar tegenliggers op "hun rijvak" afkomen.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2018 om 22:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 22:48   #20
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.226
Standaard

In Frankrijk controleren ze lange middelvakplakkers vanuit de lucht. Ook te korte afstanden tussen auto's worden op die manier gecontroleerd. Kunnen we hier alleen maar van dromen. (bron : Een Frans TV journaal van 1 of 2 jaar geleden)
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 13 februari 2018 om 22:49.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be