Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 december 2020, 22:41   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja maar er is ook veel protest tegen. Protest dat steeds maar groeit. Indien de katholieke kerk niet gaat inbinden en zich wat aanpast aan de tijd (en soms kan ze dat niet zoals inzake de abortuskwestie) dan gaat ze veel aanhang verliezen.
Hoezo? Wat komt de Kerk hier in uw discours doen? Bij mijn weten is de abortuswetgeving verstrengt na een uitspraak van het Hooggerechtshof. De Poolse Kerk heeft daar geen aandeel in.

Het protest waait uit radicaal-linkse hoek en het katholieke deel van Polen sluit de rangen, ook al omdat het protest zich soms richt tegen Poolse nationale monumenten. Iets wat heel slecht valt, ook bij Polen die eerder verder af staan van de Kerk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2020, 22:42   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Bovendien vind ik het uiterst hypocriet dat Polen abortus toelaat na verkrachting. En dat de katholieke Poolse kerk hier aan zijn medewerking verleent (stilzwijgende goedkeuring of expliciete kerkelijke goedkeuring?). Door abortus toe te laten na verkrachting slaat ze heel haar morele basis aan diggelen. Een potentieel kind blijft een kind. Ze verkwanselt en verloochent hierdoor haar morele principes! Een ware schande!!
Geen idee waar u dat vandaan haalt. Kunt u misschien verwijzen naar een uitspraak van het Pools episcopaat dat de abortus na verkrachting zonder meer goedkeurt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2020, 22:43   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En zelfs abortus omdat de vrouw in gevaar is, roept vragen om of dit wel conform is met de christelijke ethiek. hoort. Zie de film The Cardinal.
Kunt u misschien dan eens uitleggen naar welke christelijke moraal u verwijst op dat specifiek punt, opdat de verdere discussie niet naast elkaar gebeurt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2020, 22:44   #44
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Wat komt de Kerk hier in uw discours doen? Bij mijn weten is de abortuswetgeving verstrengt na een uitspraak van het Hooggerechtshof. De Poolse Kerk heeft daar geen aandeel in.

Het protest waait uit radicaal-linkse hoek en het katholieke deel van Polen sluit de rangen, ook al omdat het protest zich soms richt tegen Poolse nationale monumenten. Iets wat heel slecht valt, ook bij Polen die eerder verder af staan van de Kerk.
Neen maar ze fulmineert niet tegen deze wet. En dat zou ze moeten want haar heilig principe van het ongeboren leven wordt hier drastisch geschonden.




Toemaatje.


Als u nu denkt dat het alleen maar radicaal linkse vrouwen zijn die zich laten aborteren, dan bent u goed abuis.


(31 oktober 2020)
"Tienduizenden demonstranten hebben vrijdag de coronabeperkingen getrotseerd om in de Poolse hoofdstad Warschau te protesteren tegen een verbod op bijna alle abortussen."

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 december 2020 om 22:46.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2020, 22:47   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen maar ze fulmineert niet tegen deze wet. En dat zou ze moeten want haar heilig principe van het ongeboren leven wordt hier drastisch geschonden.
Tegen welke wet? Ik heb de indruk dat u toch niet goed geïnformeerd werd. De bestaande wetgeving werd door het Pools Hooggerechtshof in bepaalde gevallen (zoals eerder opgessomd) op non-actief gezet, omdat die in strijd is met de Poolse grondwet. Hierdoor kan abortus voortaan nog alleen in de eerder opgesomde gevallen. Dit is al een hele stap vooruit. Beter dit dat al een flink deel van de abortussen onmogelijk maakt, dan een liberale wet die de protesterenden weer beogen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2020, 22:48   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als u nu denkt dat het alleen maar radicaal linkse vrouwen zijn die zich laten aborteren, dan bent u goed abuis.
Hoezo? Waar deed ik zo'n uitspraak dan wel? Ik had het over het ideologisch geïnspireerd verzet tegen de uitspraak van het Hooggerechtshof.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2020, 22:52   #47
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Tegen welke wet? Ik heb de indruk dat u toch niet goed geïnformeerd werd. De bestaande wetgeving werd door het Pools Hooggerechtshof in bepaalde gevallen (zoals eerder opgessomd) op non-actief gezet, omdat die in strijd is met de Poolse grondwet. Hierdoor kan abortus voortaan nog alleen in de eerder opgesomde gevallen. Dit is al een hele stap vooruit. Beter dit dat al een flink deel van de abortussen onmogelijk maakt, dan een liberale wet die de protesterenden weer beogen.
Ja goed, maar de schending van de christelijke principes blijven bestaan. Ik hoor geen protest van uw kerk dat zelfs deze twee soorten abortussen nog blijven toegestaan. Uw kerk zou moeten het van de daken schreeuwen en protesten organiseren onder het motto: alle abortussen moeten verboden worden.


In ieder geval: we blijven met het probleem: quid met de kinderen die verwekt werden na verkrachting.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2020, 22:56   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja goed, maar de schending van de christelijke principes blijven bestaan. Ik hoor geen protest van uw kerk dat zelfs deze twee soorten abortussen nog blijven toegestaan. Uw kerk zou moeten het van de daken schreeuwen en protesten organiseren onder het motto: alle abortussen moeten verboden worden.

In ieder geval: we blijven met het probleem: quid met de kinderen die verwekt werden na verkrachting.
Ik bezit geen enkele Kerk. Al veel eerder heb ik u erop gewezen dat het geen zin heeft uit te halen met woorden als "uw Kerk" e.d. Daarnaast zie ik geen enkele reden waarom de Kerk een belangrijke stap vooruit die enorm veel abortussen onmogelijk maakt, zou moeten afkeuren. Beter dit dan de totale liberalisering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2020, 22:56   #49
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Waar deed ik zo'n uitspraak dan wel? Ik had het over het ideologisch geïnspireerd verzet tegen de uitspraak van het Hooggerechtshof.
Hetgeen erop neerkomt dat er slechts enkele abortussen zouden worden toegestaan. En daartegen protesteren massa mensen. En dat zijn heus niet alleen 'linksen'. zoals u suggereert.

In ieder geval is abortus in mijn ogen immoreel. En nu wil men hier in België nog de termijn uitbreiden waarbinnen men abortus mag plegen. Neen, niet akkoord.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 december 2020 om 22:58.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2020, 22:58   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hetgeen erop neerkomt dat er slechts enkele abortussen zouden worden toegestaan. En daartegen protesteren massa mensen. En dat zijn heus niet alleen 'linksen'. zoals u suggereert.
Het protest wordt weldegelijk gedragen en gestuwd door links-radicaal, wat zich ook uit in bijvoorbeeld de aanval op een kerk in Krakov. Ook worden missen en andere kerkdiensten verstoord. Het is heel duidelijk uit welke richting de wind draait, wat natuurlijk niet wegneemt dat bepaalde mensen zich vanuit emotionaliteit laten meedrijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2020, 23:07   #51
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het protest wordt weldegelijk gedragen en gestuwd door links-radicaal, wat zich ook uit in bijvoorbeeld de aanval op een kerk in Krakov. Ook worden missen en andere kerkdiensten verstoord. Het is heel duidelijk uit welke richting de wind draait, wat natuurlijk niet wegneemt dat bepaalde mensen zich vanuit emotionaliteit laten meedrijven.
Stiekem abortus laten plegen deden vroeger veel christelijke vrouwen hier bij ons. In Polen zal dit niet anders zijn geweest. En het zal nog meer worden indien de zaken in Polen qua abortus blijven zoals ze nu zijn. Meer heb ik niet te zeggen over deze problematiek want we hebben daar al genoeg over gedebatteerd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 december 2020 om 23:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2020, 23:16   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Stiekem abortus laten plegen deden vroeger veel christelijke vrouwen hier bij ons. In Polen zal dit niet anders zijn geweest. En het zal nog meer worden indien de zaken in Polen qua abortus blijven zoals ze nu zijn. Meer heb ik niet te zeggen over deze problematiek want hebben daar al genoeg over gedebatteerd.
Deze redenering kan op alles toegepast worden. Overheden verbieden hard drugs, maar toch wordt het stiekem gebruikt. Overheden verbieden pederastie, maar toch gebeurt het in de duisternis. Is "het gebeurt toch" dan een argument om wat moreel slecht is, toch toe te laten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2020, 23:19   #53
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Deze redenering kan op alles toegepast worden. Overheden verbieden hard drugs, maar toch wordt het stiekem gebruikt. Overheden verbieden pederastie, maar toch gebeurt het in de duisternis. Is "het gebeurt toch" dan een argument om wat moreel slecht is, toch toe te laten?
Ik zeg dat ook niet.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2020, 23:22   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zeg dat ook niet.
Had ik niet gelezen dat u niet meer over het onderwerp ging discussiëren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2020, 08:02   #55
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Had ik niet gelezen dat u niet meer over het onderwerp ging discussiëren?
Stricto sensu is mijn laatste post dan ook geen discussie over het onderwerp meer.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2020, 14:15   #56
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Sedert de uitspraak van Hooggerechtshof geldt in Polen een strenge abortuswet die als voorbeeld kan dienen: enkel bij levensgevaar van moeder, bij onomstotelijk vastgesteld gebrek aan levensvatbaarheid en na verkrachting.
Dus zonder enig zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen, wat kan tellen in 2020.
Vandaar ook de stevige protesten tegen deze wetgeving die enkel als voorbeeld dient van het ontbreken aan zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen.

Zo krijg je vanzelf weer illegale abortuspraktijken. Sluit dit niet aan bij de strikte Katholieke mentaliteit, anderen beknotten in hun rechten en veroordelen tot smerige achterkamertjespraktijken .
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2020, 14:25   #57
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dus zonder enig zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen, wat kan tellen in 2020.
Vandaar ook de stevige protesten tegen deze wetgeving die enkel als voorbeeld dient van het ontbreken aan zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen.

Zo krijg je vanzelf weer illegale abortuspraktijken. Sluit dit niet aan bij de strikte Katholieke mentaliteit, anderen beknotten in hun rechten en veroordelen tot smerige achterkamertjespraktijken .
Ze hebben het beschikkingsrecht anti conceptie te gebruiken.
Moeten we besnijdenissen bij vrouwen toelaten omdat het anders slecht kan gebeuren?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2020, 15:44   #58
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ze hebben het beschikkingsrecht anti conceptie te gebruiken.
Moeten we besnijdenissen bij vrouwen toelaten omdat het anders slecht kan gebeuren?
" Ze" hebben zelfbeschikkingsrecht over hun lot, ook over al of niet moeder worden. Waarom u over het verminken van vrouwelijke geslachtsdelen begint als argument binnen deze discussie? Geen idee.
Mocht er geen nood bestaan aan abortus, ondanks anti conceptie, ( een verantwoordelijkheid voor mannen en vrouwen trouwens) was deze discussie er niet.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2020, 15:55   #59
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
" Ze" hebben zelfbeschikkingsrecht over hun lot, ook over al of niet moeder worden. Waarom u over het verminken van vrouwelijke geslachtsdelen begint als argument binnen deze discussie? Geen idee.
Mocht er geen nood bestaan aan abortus, ondanks anti conceptie, ( een verantwoordelijkheid voor mannen en vrouwen trouwens) was deze discussie er niet.
Waarom u moord als zelfbeschikkingsrecht ziet is mij veel maal meer vreemd.

Je zegt het goed: als mensen verantwoordelijker zouden vrijen was deze discussie er niet. Maar een fout rechtzetten met moord is geen oplossing. Als we een onschuldig leven al in de baarmoeder mogen vermoorden zijn de daarop volgende mensenrechten een hol begrip.

Er was niet eens vraag naar een verhoging van de abortustermijn, waarom deden ze dit dan? Waarom is 12 weken niet voldoende? Heeft u ooit de ingreep gezien van een laattijdige abortus? Dat is de baby in de baarmoeder uit elkaar rukken. Wie daarachter kan staan heeft psychopathische neigingen volgens mij.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2020, 16:41   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dus zonder enig zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen, wat kan tellen in 2020.
Vandaar ook de stevige protesten tegen deze wetgeving die enkel als voorbeeld dient van het ontbreken aan zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen.
Helemaal niet juist, daar een abortus geen uiting is van zelfbeschikkingsrecht. Een zwangere vrouw nieuw leven in haar schoot. Geen eigen leven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be