Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Johan Sauwens (CD&V) - 2 tot 8 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Johan Sauwens (CD&V) - 2 tot 8 februari "Ooit was hij een van de sterkhouders binnen de VU. Hij was zelfs tot driemaal toe lid van de regering. De laatste maal kwam er een abrupt einde aan door een bezoek aan Sint-Maartensfonds. Na het uiteenvallen van de partij vond hij politiek onderdak

 
 
Discussietools
Oud 3 februari 2004, 11:38   #1
De Knut
Minister
 
De Knut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 3.637
Standaard

Mijnheer Sauwens,

in een politiek verleden was U een overtuigd Vlaams-nationalist. Nu bent u terechtgekomen in een partij waar dat Vlaams-nationalisme door zeer velen wordt geweerd als de pest.
Hoe staat U als ex-nationalist tegenover bijvoorbeeld een Jos Chabert (de enige minister die uw partij nog "rijk" is) die in Brussel er in slaagt om keer op keer de belangen van de Brusselse Vlamingen te verkwanselen in ruil voor zijn blijkbaar eeuwigdurend ministerpostje?
De Knut is offline  
Oud 3 februari 2004, 19:34   #2
Johan Sauwens
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 64
Standaard

Ik was en ben Vlaamsgezind. Wat Brussel betreft moet de band met Vlaanderen absoluut verder aangehaald. Toen ik nog VU-minister was heb ik steeds het Lambermont-akkoord afhankelijk gemaakt van een goede Brussel-regeling. Ik kan me dus perfect vinden in de uitspraak van het CD&V-vernieuwingscongres in Kortrijk dat het Lombardakkoord (het Brussel-luik van Lambermont) moet worden teruggeschroefd. De dubbele meerderheid in Brussel opgeven voor wat extra "Vlamse" postjes is een slecht akkoord.

Chabert heeft dat toen mee goed gekeurd, dus ik veronderstel dat hij dit trouw uitvoert. Ik heb mijn persoonlijke inschattingf over zijn lijsttrekkerschap (hij trekt veel stemmen, maar is niet meteen boegbeeld van vervlaamsing en vernieuwing), maar als hij dit partijstandpunt trouw blijft heb ik met hem geen probleem. In het andere geval zal de partijtop zeker ingrijpen. De "vervlaamsing" van CD&V is onomkeerbaar. Ik zal daar persoonlijk over waken. Een goed verkiezingsresultaat zal me daar zeker bij helpen. Daar ga ik voor!!!
Johan Sauwens is offline  
Oud 3 februari 2004, 19:40   #3
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

En tot wat uw vervlaamsing leidt, weten we:
Hebt u soms nooit last van schaamte? Wat is het verschil in visie tussen CD&V en VB aangaande ziekteverzekering,het gezins- en gezondheidsbeleid, het hele werkgelegenheidsbeleid, de CAO’s, de vennootschapsbelasting, delen van het veiligheids- en justitiebeleid, de huurwetgeving, de mobiliteit en de NMBS, het wetenschapsbeleid en het rampenfonds?
Bruno* is offline  
Oud 4 februari 2004, 14:52   #4
Het Vlaams Collectief
Partijlid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2003
Berichten: 216
Standaard

Chabert is opnieuw lijsttrekker in Brussel.

Is dat die vervlaamsing en vernieuwing van de partij? Kom kom, mijnheer Sauwens... niet echt geloofwaardig he.
Neen, let's face it... de Brusselse CD&V is in weze een zeer onvlaamse partij.
__________________
Vlaanderen Republiek
Het Vlaams Collectief is offline  
Oud 4 februari 2004, 15:55   #5
Johan Sauwens
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 64
Standaard

Wie Vlaamsgezindheid reduceert tot extreem-rechts is of bevooroordeeld of te kwader trouw. Wat is er mis met de emancipatie van de Vlamingen in België? Mag men wel opkomen voor de eigenheid van de Papoea's, maar niet voor die van de Vlamingen?

Is Belgisch nationalisme beter dan Vlaamsgezindheid? En, als we het toch over collaboratie hebben, hebben Belgisch gezinden - de koning voorop - niet evengoed samengewerkt met de bezetter?

Wat de lijstvorming betreft: de partij kiest voor een evenwicht van ervaring en vernieuwing. Het Brusselse partijbestuur schuift Chabert naar voor wegens bewezen diensten. Dat wil niet zeggen dat de Vlaamse wind in de partij Brussel heeft overgeslagen.
Johan Sauwens is offline  
Oud 4 februari 2004, 15:58   #6
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Sauwens
Wie Vlaamsgezindheid reduceert tot extreem-rechts is of bevooroordeeld of te kwader trouw. Wat is er mis met de emancipatie van de Vlamingen in België? Mag men wel opkomen voor de eigenheid van de Papoea's, maar niet voor die van de Vlamingen?

Is Belgisch nationalisme beter dan Vlaamsgezindheid? En, als we het toch over collaboratie hebben, hebben Belgisch gezinden - de koning voorop - niet evengoed samengewerkt met de bezetter?
Ik heb de collaboratie nooit goedgekeurd, en ga niet naar herdenkingsmanifestaties ter ere van de collaboratie.
Patriot! is offline  
Oud 4 februari 2004, 16:03   #7
Het Vlaams Collectief
Partijlid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2003
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Sauwens
Dat wil niet zeggen dat de Vlaamse wind in de partij Brussel heeft overgeslagen.
Met dezelfde oude soep als voorheen? I.c. Jos Chabert (anti-Vlaamser bestaat nauwelijks), BRigitte Grouwels (veel lawaai, tot het er op aankomt. Ik denk maar aan hoe ze nu het wierookvat zwaait naar Ducarme die toch zoooo goed Nederlands praat. terwijl hij onverstaanbaar is!) en Walter Vandenbossche (die al huivert bij het woord Vlaams alleen).

De Vlaamse wind in Brussel lijkt me eerder ne scheet in een fles te zijn.
__________________
Vlaanderen Republiek
Het Vlaams Collectief is offline  
Oud 4 februari 2004, 16:43   #8
Johan Sauwens
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 64
Standaard

Ik heb samen met collega Grouwels goed samengewerkt in de Boetfortgroep. We hebben daar een sterke nota gemaakt over confederalisme in Brussel. Die nota is vooraf afgetoetst bij CD&V Brussel. De reacties waren unaniem positief. Dat zal zich ongetwijfeld vertalen in het verkiezingsprogramma van CD&V.

Ik wil die nota bij gelegenheid wel eens bezorgen.
Johan Sauwens is offline  
Oud 4 februari 2004, 16:45   #9
Het Vlaams Collectief
Partijlid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2003
Berichten: 216
Standaard

Bezorg hem maar aan Brigittes goede vriend Ducarme. Wel eerst in het Frans vertalen he.
__________________
Vlaanderen Republiek
Het Vlaams Collectief is offline  
Oud 4 februari 2004, 16:46   #10
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Wie Vlaamsgezindheid reduceert tot extreem-rechts is of bevooroordeeld of te kwader trouw. Wat is er mis met de emancipatie van de Vlamingen in België?
Beste vriend,
als de Vlamingen nu nog niet geëmancipeerd zijn, wanneer dan feitelijk wel?
Bruno* is offline  
Oud 4 februari 2004, 16:49   #11
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Sauwens
Wie Vlaamsgezindheid reduceert tot extreem-rechts is of bevooroordeeld of te kwader trouw. Wat is er mis met de emancipatie van de Vlamingen in België? Mag men wel opkomen voor de eigenheid van de Papoea's, maar niet voor die van de Vlamingen?

Is Belgisch nationalisme beter dan Vlaamsgezindheid? En, als we het toch over collaboratie hebben, hebben Belgisch gezinden - de koning voorop - niet evengoed samengewerkt met de bezetter?
Ik heb de collaboratie nooit goedgekeurd, en ga niet naar herdenkingsmanifestaties ter ere van de collaboratie.
Irrelevant, Patriot.


Mijn indruk over de CD&V is dat het een kruispunt is van verscheidene drukkingsgroepen, allen geïnspireerd op een Christelijk gedachtengoed. De enige relevante tweedeling voor deze discussie die er momenteel is in de CD&V is die tussen het pro-Vlaamse en pro-Belgische kamp. Ze bestond al ten tijde van Tindemans en Martens en komt ook nu duidelijk tot uiting. Mijn vraag is welke momenteel het sterkst doorweegt. Het is logisch dat in de oppositie de Vlaamse het sterkst lijkt, maar is dat wel zo? Houden de belgicisten en federalisten zich niet gewoon gedeisd tot ze weer in de regering gekatapulteerd worden? Wat is úw indruk?
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline  
Oud 6 februari 2004, 15:55   #12
Johan Sauwens
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 64
Standaard

Als ze in hun sociaal-economische ontwikkeling niet langer stuiten op Waalse veto's. Als hun welvaart niet langer wordt afgeroomd voor nutteloze transfers. Als ze niet langer de verfansende mechanismen in Brussel en de Vlaamse rand machteloos moeten ondergaan... Er is een hele weg afgelegd, maar het werk is lang niet af!
Johan Sauwens is offline  
Oud 6 februari 2004, 16:03   #13
Rudy Van Nespen
Minister-President
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Locatie: Hoboken
Berichten: 5.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Sauwens
Wie Vlaamsgezindheid reduceert tot extreem-rechts is of bevooroordeeld of te kwader trouw. Wat is er mis met de emancipatie van de Vlamingen in België? Mag men wel opkomen voor de eigenheid van de Papoea's, maar niet voor die van de Vlamingen?

[size=7]Is Belgisch nationalisme beter dan Vlaamsgezindheid? En, als we het toch over collaboratie hebben, hebben Belgisch gezinden - de koning voorop - niet evengoed samengewerkt met de bezetter?[/size]

Wat de lijstvorming betreft: de partij kiest voor een evenwicht van ervaring en vernieuwing. Het Brusselse partijbestuur schuift Chabert naar voor wegens bewezen diensten. Dat wil niet zeggen dat de Vlaamse wind in de partij Brussel heeft overgeslagen.
Meneer Sauwens,

Mag ik U vriendelijk doch kordaat vragen om heel goed op te letten met zulke uitspraken?
U begeeft zich op heel glad ijs met zulke uitspraken...
__________________
"J'en ai marre!"

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline  
Oud 6 februari 2004, 17:09   #14
Johan Sauwens
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 64
Standaard

Akkoord. Toch heeft koning Leopold nauw samengewerkt met de bezetter, zelfs op de koffie bij Hitler. Dit moet natuurijk wel in het juiste tijdsperspectief worden gezien. Enfin dit is geschiedenis.
Johan Sauwens is offline  
Oud 6 februari 2004, 17:19   #15
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Sauwens
Akkoord. Toch heeft koning Leopold nauw samengewerkt met de bezetter, zelfs op de koffie bij Hitler. Dit moet natuurijk wel in het juiste tijdsperspectief worden gezien. Enfin dit is geschiedenis.

Beste Johan, ik raad U, en vooral U, aan niet te veel over de collaboratie te preken.
Patriot! is offline  
Oud 6 februari 2004, 19:54   #16
Lorenzo
Vreemdeling
 
Lorenzo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Berichten: 68
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Sauwens
Akkoord. Toch heeft koning Leopold nauw samengewerkt met de bezetter, zelfs op de koffie bij Hitler. Dit moet natuurijk wel in het juiste tijdsperspectief worden gezien. Enfin dit is geschiedenis.

Beste Johan, ik raad U, en vooral U, aan niet te veel over de collaboratie te preken.
Nee, oké, dan beginnen we maar aan de repressie zeker

Wanneer amnestie? Over ter wereld geeft men amnestie, maar in Belgie kan het niet. Waarom?

Amnestie is niet goedkeuren, maar de bladzijde omdraaien. Maar voor Vlamingen kan dat niet, voor congolezen, Ruandezen, ... natuurlijk wel ...
Lorenzo is offline  
Oud 6 februari 2004, 20:08   #17
Luddo
Minister
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: In de stille Kempen
Berichten: 3.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Sauwens
Ik heb samen met collega Grouwels goed samengewerkt in de Boetfortgroep. We hebben daar een sterke nota gemaakt over confederalisme in Brussel. Die nota is vooraf afgetoetst bij CD&V Brussel. De reacties waren unaniem positief. Dat zal zich ongetwijfeld vertalen in het verkiezingsprogramma van CD&V.

Ik wil die nota bij gelegenheid wel eens bezorgen.
Ik volg de Vlaamse Beweging al van voor 1960. Je kan een sportzaal tot in de nok vullen met de nota's, de plannen, de wetsvoorstellen, de boeken over de Vlaamse problematiek maar daar blijft het ook bij. Traditioneel iets voor Vlaamse Bewegenden: "VEEL BLA BLA BLA maar geen BOEM BOEM BOEM!" Genoeg nota's... alleen nog daden! Het is hoopgevend dat de CD&V nu van plan is van daden te stellen maar laat mij de vrijheid om mijn twijfels hierover te hebben na 50 jaar CVP-beloften! In Brussel halen beloften niets meer uit! Die Chabert... heb je voor hem geen plaatske waar de zon nooit schijnt?
__________________
Ik ben het kleine jongetje dat vanop de schouders van zijne papa naar de stoet kijkt en uitroept: "Papa, de koning heeft weer geen kleren aan!
Luddo is offline  
Oud 8 februari 2004, 20:11   #18
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Sauwens
Akkoord. Toch heeft koning Leopold nauw samengewerkt met de bezetter, zelfs op de koffie bij Hitler. Dit moet natuurijk wel in het juiste tijdsperspectief worden gezien. Enfin dit is geschiedenis.

Beste Johan, ik raad U, en vooral U, aan niet te veel over de collaboratie te preken.
Beste Bob,

Wie is er hier het meest collaborateur van het Vlaamse volk: Jij of ik?
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline  
Oud 8 februari 2004, 20:44   #19
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!


Beste Johan, ik raad U, en vooral U, aan niet te veel over de collaboratie te preken.
Beste Bob,

Wie is er hier het meest collaborateur van het Vlaamse volk: Jij of ik?
Ik denk niet dat het d�*t soort collaboratie is waar het over gaat. Ik denk dat we het eerder bij 60 jaar geleden en bij Sint-Maartensfondsen moeten gaan zoeken...
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 8 februari 2004, 22:47   #20
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!


Beste Johan, ik raad U, en vooral U, aan niet te veel over de collaboratie te preken.
Beste Bob,

Wie is er hier het meest collaborateur van het Vlaamse volk: Jij of ik?
Wat voor een belachelijke, puberale ( @ Thomas) is me dat nu. Wat word ik nu verondersteld te antwoorden?
Patriot! is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be