Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 november 2018, 17:39   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard "Belg" nog niet klaar om het stuur los te laten...

Of de Belgische wegen tegen dan klaar gaan zijn (markeringen, signalisatie) zouden ze zich beter afvragen...

Citaat:
Amper een op de vier Belgen klaar voor zelfrijdende auto

Nog niet klaar om stuur los te laten



De vraag is niet meer of de zelfrijdende auto zal doorbreken, maar wanneer.

Terwijl de autowereld de mond vol heeft van de zelfrijdende auto en zo goed als elk zichzelf respecterend merk eraan sleutelt, staat de Belg nog niet te springen om zich te laten rijden in een auto zonder bestuurder. Het wantrouwen is groot, blijkt uit een nieuwe bevraging. “Nochtans wacht auto’s met bestuurder hetzelfde lot als paard en kar”, zegt Mark Pecqueur van de Thomas More Hogeschool.

Kristof SIMOENS

De Belg staat niet te trappelen om in een zelfrijdende auto te stappen, laat staan om er snel een te kopen: amper een kwart is voorstander van een snelle invoering. Dat blijkt uit een bevraging van Bosch Mobility Solutions, dat rijhulpsystemen voor de automobielindustrie ontwikkelt. “Belgen hebben meer moeite om de controle over het stuur uit handen te geven dan automobilisten in de twaalf andere bevraagde landen ”, zegt Sandra Vancolen van Bosch. “Belgen zien zelfrijdende functies vooral als ondersteunend: bij het parkeren, tijdens langere ritten op de snelweg of in de file. Maar hun kinderen door zo’n zelfrijdende auto bijvoorbeeld naar school of de sportclub laten brengen, nee, dat niet. Terwijl ze daar in pakweg Brazilië, Italië en China, maar ook in onze buurlanden, minder moeite mee hebben.”

Nochtans is het al lang niet meer de vraag óf de zelfrijdende auto zal doorbreken, wel wanneer hij zijn opwachting maakt. “Ook in België. Auto’s met bestuurder wacht hetzelfde lot als paard en kar”, voorspelt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool. “Maar België is een écht autoland met heel veel bedrijfswagens, dus er zal wat meer tijd overgaan.”

Al is het ook een kwestie van mentaal een knop om te draaien: “Mensen vinden het beangstigend om het stuur uit handen te geven. Nochtans is al lang aangetoond dat ruim 90 procent van alle ongevallen terug te brengen is tot een menselijke fout.”

En dat is niet het enige voordeel van autonoom rijden, zo blijkt uit studies. “Autonoom rijden leidt tot minder files en wachten, wat de verkeersflow met 80 procent kan verbeteren”, zegt Sandra Vancolen. “Tegelijk kunnen we 23 tot 39 procent brandstof besparen doordat we efficiënter rijden. En als we niet langer zelf moeten rijden, winnen we makkelijk een klein uurtje per dag om aan andere dingen te besteden.”

Alleen moet dan dringend dé belangrijkste belemmering voor de doorbraak van autonoom rijden worden aangepakt: “En dat is de wetgeving”, zegt Pecqueur. “Op dat vlak loopt Europa helaas achter op onder meer de Verenigde Staten en China, waar al volledig autonoom rijdende auto’s op de baan zijn, sommige zelfs zonder chauffeur.”

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20181106_...frijdende-auto

Laatst gewijzigd door Micele : 7 november 2018 om 17:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 19:48   #2
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Ik heb er ook nog steeds geen vertrouwen in.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 19:53   #3
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Ik ben er nu ook niet dadelijk een voorstander van.
Is zo onnatuurlijk.

Mss later, weet het niet.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 20:49   #4
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Het verkeersreglement zegt dat je het stuur niet mag loslaten. Voil?*.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 20:57   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Het verkeersreglement zegt dat je het stuur niet mag loslaten. Voil?*.
Dat verkeersreglement zal dan zodanig aangepast moeten worden.
Eigenlijk zou dat al moeten gebeurd zijn.

Citaat:
Alleen moet dan dringend dé belangrijkste belemmering voor de doorbraak van autonoom rijden worden aangepakt: “En dat is de wetgeving”, zegt Pecqueur. “Op dat vlak loopt Europa helaas achter op onder meer de Verenigde Staten en China, waar al volledig autonoom rijdende auto’s op de baan zijn, sommige zelfs zonder chauffeur.”

Laatst gewijzigd door Micele : 7 november 2018 om 20:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 21:14   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Plus velen die zoveel spaargeld niet willen loslaten om hun stuur te kunnen loslaten.
En nog veel meer die zoveel spaargeld niet hebben om hun stuur te kunnen loslaten. .
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 21:36   #7
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.623
Standaard

Hahaha...dat ze eerst maar eens zorgen dat het ding fatsoenlijk KAN rijden, de technologie helemaal de kinderziektes ontgroeid is EN de hele infrastructuur aangepast is, dan praten we eens verder...grote mond maar het staat nog heel lang niet op punt zodat het massaal kan ingevoerd worden....ze willen weer hardlopen voor ze kunnen kruipen...
En daar heeft machtscontrole weer mee te maken: elektrische auto's en digitale elektriciteitsmeters dan kunnen ze ongebreideld het gepeupel gijzelen vanop afstand en zelfs bepalen of je wel kunt werken gaan...een beetje denken zoals die f*cking gestoorde politiekers:
Wie kan er nu iets op tegen hebben dat de files opgelost worden?
Wie kan er iets hebben tegen goedkoper rijden door minder brandstof te verbruiken?
En ook nog eens tijdswinst?
Wie kan er nu iets hebben tegen meer verkeersveiligheid? (Je zal maar tot die 10% behoren waarbij de technologie de oorzaak is van je ongeval/overlijden...)
Gemakzucht zal ook volop uitgespeeld worden: komaan, mensen het maakt je leven toch ozooooo veel gemakkelijker?

Het zou nochtans een gedroomde kans zijn om brokkenpiloten die niet kunnen rijden, zatte en onder invloed van drugs recidivisten en respectlozen welke de verkeersregels aan hun laars lappen, van de baan te halen en te houden.
Autonome auto als straf, dat zou het zijn!

Maar dat is niet de bedoeling, zoals met camera's en criminelen worden de camera's enkel gebruikt om de brave burgers te beloeren, te controleren en te pluimen, de criminelen worden beschermd en staan nooit herkenbaar op beeld of hebben wel privacy en de burgers niet.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.

Laatst gewijzigd door Oma : 7 november 2018 om 21:37.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 22:01   #8
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Hahaha...dat ze eerst maar eens zorgen dat het ding fatsoenlijk KAN rijden, de technologie helemaal de kinderziektes ontgroeid is EN de hele infrastructuur aangepast is, dan praten we eens verder...grote mond maar het staat nog heel lang niet op punt zodat het massaal kan ingevoerd worden....ze willen weer hardlopen voor ze kunnen kruipen...
En daar heeft machtscontrole weer mee te maken: elektrische auto's en digitale elektriciteitsmeters dan kunnen ze ongebreideld het gepeupel gijzelen vanop afstand en zelfs bepalen of je wel kunt werken gaan...een beetje denken zoals die f*cking gestoorde politiekers:
Wie kan er nu iets op tegen hebben dat de files opgelost worden?
Wie kan er iets hebben tegen goedkoper rijden door minder brandstof te verbruiken?
En ook nog eens tijdswinst?
Wie kan er nu iets hebben tegen meer verkeersveiligheid? (Je zal maar tot die 10% behoren waarbij de technologie de oorzaak is van je ongeval/overlijden...)
Gemakzucht zal ook volop uitgespeeld worden: komaan, mensen het maakt je leven toch ozooooo veel gemakkelijker?

Het zou nochtans een gedroomde kans zijn om brokkenpiloten die niet kunnen rijden, zatte en onder invloed van drugs recidivisten en respectlozen welke de verkeersregels aan hun laars lappen, van de baan te halen en te houden.
Autonome auto als straf, dat zou het zijn!

Maar dat is niet de bedoeling, zoals met camera's en criminelen worden de camera's enkel gebruikt om de brave burgers te beloeren, te controleren en te pluimen, de criminelen worden beschermd en staan nooit herkenbaar op beeld of hebben wel privacy en de burgers niet.
Ze scannen zelfs of het witmensen zijn en laten die dan te pletter rijden.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 22:46   #9
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.942
Standaard

Ik rij gewoon liever zelf, beste techneuten.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 23:38   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik rij gewoon liever zelf, beste techneuten.
Tot je niet meer moogt.

Citaat:
https://www.demorgen.be/binnenland/s...www.google.be/

Steeds meer ouderen moeten rijbewijs inleveren: "Ze beseffen niet dat het ooit ophoudt"

04-04-18, 09.53u - Dieter Bauwens

Steeds meer ouderen worden ongeschikt verklaard om met de wagen te rijden. Dat blijkt uit cijfers van Vias, het Belgisch kenniscentrum voor verkeersveiligheid. En dat verdict valt veel senioren zwaar. "Eigen mobiliteit is een vorm van levenskwaliteit."

Die harde mededeling moet steeds vaker worden gebracht, blijkt uit cijfers van Vias, waarover La Libre Belgique bericht. Steeds meer ouderen worden immers ongeschikt verklaard om met de wagen te rijden.
En de andere talrijke voordelen, zie draadstarter.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 november 2018 om 23:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 23:42   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik zou niks liever willen dan een zelfrijdende wagen.

Fijn gazet lezen, emails voort werk doen of filmke kijken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 00:06   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.285
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik zou niks liever willen dan een zelfrijdende wagen.

Fijn gazet lezen, emails voort werk doen of filmke kijken.
Dutje doen , ook lekker.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 08:07   #13
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik zou niks liever willen dan een zelfrijdende wagen.

Fijn gazet lezen, emails voort werk doen of filmke kijken.
En de mensen krijgen nog meer burn outs en de bazen zullen de tijd in uw zelf rijdende wagen wel als gratis werktijd bekijken. Voor mij ook geen zelf rijdende wagen aub. Zelfs geen wagen meer nodig. Misschien op termijn terug een oldtimer met dikke benzinemotor aanschaffen. Om rond de kerk, naar de bakker en mijn zoon zijn bedrijf te rijden. Maar vandaag zelf geen wagen in het bezit. Mijn vrouw haar salariswagen en dat is het. Dus bij de RVA staat in mijn dossier "geen eigen wagen, moeilijke verplaatsingsmogelijkheden"
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 08:42   #14
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik zou niks liever willen dan een zelfrijdende wagen.

Fijn gazet lezen, emails voort werk doen of filmke kijken.
Neem wat meer de trein of de bus dan kunt ge dat nu ook al.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 08:43   #15
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
En de mensen krijgen nog meer burn outs en de bazen zullen de tijd in uw zelf rijdende wagen wel als gratis werktijd bekijken. Voor mij ook geen zelf rijdende wagen aub. Zelfs geen wagen meer nodig. Misschien op termijn terug een oldtimer met dikke benzinemotor aanschaffen. Om rond de kerk, naar de bakker en mijn zoon zijn bedrijf te rijden. Maar vandaag zelf geen wagen in het bezit. Mijn vrouw haar salariswagen en dat is het. Dus bij de RVA staat in mijn dossier "geen eigen wagen, moeilijke verplaatsingsmogelijkheden"
Jij was toch terug aan het werk ?

Ik ben terug aan het werken En het is best zwaar. Gelukkig zijn het loon en de voordelen goed. Want anders had ik er al lang de brui aan gegeven

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 8 november 2018 om 08:55.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 09:07   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
En de mensen krijgen nog meer burn outs en de bazen zullen de tijd in uw zelf rijdende wagen wel als gratis werktijd bekijken. Voor mij ook geen zelf rijdende wagen aub. Zelfs geen wagen meer nodig. Misschien op termijn terug een oldtimer met dikke benzinemotor aanschaffen. Om rond de kerk, naar de bakker en mijn zoon zijn bedrijf te rijden. Maar vandaag zelf geen wagen in het bezit. Mijn vrouw haar salariswagen en dat is het. Dus bij de RVA staat in mijn dossier "geen eigen wagen, moeilijke verplaatsingsmogelijkheden"
Ah is uw job bij BMW al terug gedaan ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 09:08   #17
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Neem wat meer de trein of de bus dan kunt ge dat nu ook al.
Er zijn geen treinverbindingen of busverbindingen hier.

(I shit you not...)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 09:09   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Neem wat meer de trein of de bus dan kunt ge dat nu ook al.
Maar die trein en bus rijdt niet heen en terug of naarwaar je juist wilt of wanneer je wilt, en staat ook nooit in je huisgarage.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 09:10   #19
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tot je niet meer moogt.



En de andere talrijke voordelen, zie draadstarter.
Foert voor dat alles: ik rij zelf, punt
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 09:15   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Foert voor dat alles: ik rij zelf, punt
Prrt zei het paard.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 november 2018 om 09:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be