Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 september 2018, 08:33   #421
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Natuurlijk komt in Nederland de burger en zijn veiligheid eerst! Ge moet eens enige maanden rondstruinen op het Internet en eens nagaan hoe groot de huidige misdadigheid in Nederland is. Ge zult nogal verschieten! Ik spreek dan nog niet eens over plofkraken van bankautomaten!

Norbert
Hilarisch dit bericht hahaha...we zijn niet anders dan de landen om ons heen . Leuk uw humor..gniffel...
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 08:36   #422
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Waar ik naartoe wilde is dit: mag in Nederland iemand wel koning of koningin worden als deze niet tot de Hervormde Kerk behoort? Ik heb altijd geleerd dat dit wettelijk niet mogelijk is..

Norbert
Detail, de hervormde kerk is nu opgegaan in de Protestantse Kerk Nederland (PKN). Wettelijk staat niets in de weg dat een katholiek koning(in) wordt. Dat is al heel lang geleden afgeschaft. Stond ook in de link van mij.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 08:56   #423
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat hebt u dan verkeerd geleerd.

U
heeft gelijk. Maar het heeft ooit wel in de grondwet van Nederland gestaan. De eerste Grondwet van het Koninkrijk der Nederlanden in 1813 bevatte een artikel dat vermeldde dat de religie van de Koning de „christelijk Hervormde godsdienst” was. Een lang leven was dit artikel niet beschoren. In 1815 verdween het, toen de Belgen –overwegend rooms-katholiek– deel gingen uitmaken van het koninkrijk. Daarna heeft de Grondwet nooit meer een bepaling over de religie van de Koning bevat. (Citaat uit: https://www.rd.nl/oud/vp/010402vp05.html )
Toch wordt, wat ik eerst beweerde, nog zo af en toe aangehaald in de grensstreek waarin ik zelf woon.


Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:00   #424
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Dat hebben ze me inderdaad aan de toog verteld nadat ik daar verteld had dat ik een Nederlander thuis aan tafel gehad had waarvan ik kon vermoeden dat hij twee dagen daarvoor niet gegeten had.
U, die een Nederlander in huis haalt? Kom, laten we elkaar geen Liesbeth noemen...!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:00   #425
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Detail, de hervormde kerk is nu opgegaan in de Protestantse Kerk Nederland (PKN). Wettelijk staat niets in de weg dat een katholiek koning(in) wordt. Dat is al heel lang geleden afgeschaft. Stond ook in de link van mij.
Sorry, ik had uw link niet bekeken.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:03   #426
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U, die een Nederlander in huis haalt? Kom, laten we elkaar geen Liesbeth noemen...!
Ik heb hem niet in huis gehaald ook! 't Was mijn broer die hem meegebracht had!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:07   #427
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Hilarisch dit bericht hahaha...we zijn niet anders dan de landen om ons heen . Leuk uw humor..gniffel...
Ik wacht nog steeds op die Nederlandse en Belgische misdaadcijfers waarmee Strandkruier zal aantonen dat Nederland een hel is en België een paradijs. Dat is toch wat hij beweert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:08   #428
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik heb hem niet in huis gehaald ook! 't Was mijn broer die hem meegebracht had!
Uw broodjeaapverhaal pakt echt niet, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:09   #429
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Toch wordt, wat ik eerst beweerde, nog zo af en toe aangehaald in de grensstreek waarin ik zelf woon.
Zegt dat iets over de onwetendheid of de vooroordelen "in de grensstreek waarin (?) u woont"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:12   #430
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
IK zou zeggen, blijven proberen. En meer nog.... Erop aansturen dat er een huwelijk tot stand komt tussen twee telgen uit noord en zuiden, zodat we vanaf dan kunnen sporen naar een dubbelmonarchie. En ik zeg dat tevens als anti-royalist want het zou per saldo resulteren in één koningshuis minder.
En tiens, dat is meteen de reden waarom die wet bestaat...?

PS Weet ge welke partijen die wetsvoorstellen tegenhielden en wie ze indiende..?
Vraag mij af of de lineair erfelijke uitsluiting niet in strijd is met de Europese richtlijnen. Dit kan misschien worden gezien als discriminatie op grond van afkomst.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:16   #431
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik wacht nog steeds op die Nederlandse en Belgische misdaadcijfers waarmee Strandkruier zal aantonen dat Nederland een hel is en België een paradijs. Dat is toch wat hij beweert.
Ja ik ook, maar ik weet niet of ik dit serieus moet nemen of niet. Kennelijk is het een " hot item " in het zuiden bij sommigen ?
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 15 september 2018 om 09:18.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:26   #432
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Sorry, ik had uw link niet bekeken.

Norbert
Verontschuldiging is niet nodig.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:28   #433
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht

U
heeft gelijk. Maar het heeft ooit wel in de grondwet van Nederland gestaan. De eerste Grondwet van het Koninkrijk der Nederlanden in 1813 bevatte een artikel dat vermeldde dat de religie van de Koning de „christelijk Hervormde godsdienst” was. Een lang leven was dit artikel niet beschoren. In 1815 verdween het, toen de Belgen –overwegend rooms-katholiek– deel gingen uitmaken van het koninkrijk. Daarna heeft de Grondwet nooit meer een bepaling over de religie van de Koning bevat. (Citaat uit: https://www.rd.nl/oud/vp/010402vp05.html )
Toch wordt, wat ik eerst beweerde, nog zo af en toe aangehaald in de grensstreek waarin ik zelf woon.


Norbert
Eerlijk gezegt denk ik dat veel mensen het hier ook niet exact weten.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:34   #434
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, geef dan eens cijfers met erna ook de Belgische misdaadcijfers. Durft u uw stellingen tegen de statistieken houden?
Een aantal maanden geleden verscheen hier bij ons in de krant een artikel over iemand die zich valselijk had uitgegeven voor politieagent en de onmiddellijke uitbetaling voor een boete had geëist van één van onze landgenoten. Zulk feit was in mijn streek nog nooit eerder voorgekomen. Hier was dat iets nieuws en nooit gehoord. Toen ben ik eens op het Internet gegaan en ik heb daar eens nagegaan of dit misdrijf ook in Nederland voorkwam. Groot was mijn verbazing toen ik in de Nederlandse kranten zag dat het ginder schering en inslag was en, neen, het ging hem daar niet elke keer over hetzelfde geval.
U weet ook dat in Nederland mensen wonen die betrokken kunnen raken bij kasteelmoorden.
Ik herinner me ook een langdurende nachtvlucht van een helikopter boven ons huis. Ik kreeg er maar geen idee van over wat dat toestel hier zo uitgebreid aan het uitspoken was, 's avonds laat in de winter, in het pikkedonker. De week daarop vertelde mijn huisarts mij dat het een helicopter van de politie was die met warmtesensoren op zoek was naar stallingen waarin Nederlandse weedkwekerijen vermoed werden.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:34   #435
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Eerlijk gezegt denk ik dat veel mensen het hier ook niet exact weten.
De SGP durft wel eens hoog van de toren te blazen en de Nederlandse monarchie als een instelling "bij de gratie Gods" te beschouwen. Ik heb het altijd als een vreemd standpunt beschouwd, daar de huidige Oranjes nu eenmaal niet bekend staan om hun "orthodoxe vasthoudendheid". Over maatschappelijke thema's koesteren ze toch vrij liberale standpunten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:42   #436
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De SGP durft wel eens hoog van de toren te blazen en de Nederlandse monarchie als een instelling "bij de gratie Gods" te beschouwen. Ik heb het altijd als een vreemd standpunt beschouwd, daar de huidige Oranjes nu eenmaal niet bekend staan om hun "orthodoxe vasthoudendheid". Over maatschappelijke thema's koesteren ze toch vrij liberale standpunten.
Ik vind ze altijd wel grappig. De Oranjes zijn behoorlijk vrijzinnig en de SGP is orthodox. Dat zijn elkaars tegenpolen. Vrijzinnig en libertijns katholiek staan dichter bij elkaar. Wijlen prinses Juliana ging jaren geleden ter communie tijdens een huwlijk...gniffel....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:43   #437
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Een aantal maanden geleden verscheen hier bij ons in de krant een artikel over iemand die zich valselijk had uitgegeven voor politieagent en de onmiddellijke uitbetaling voor een boete had geëist van één van onze landgenoten. Zulk feit was in mijn streek nog nooit eerder voorgekomen. Hier was dat iets nieuws en nooit gehoord. Toen ben ik eens op het Internet gegaan en ik heb daar eens nagegaan of dit misdrijf ook in Nederland voorkwam. Groot was mijn verbazing toen ik in de Nederlandse kranten zag dat het ginder schering en inslag was en, neen, het ging hem daar niet elke keer over hetzelfde geval.
U weet ook dat in Nederland mensen wonen die betrokken kunnen raken bij kasteelmoorden.
Ik herinner me ook een langdurende nachtvlucht van een helikopter boven ons huis. Ik kreeg er maar geen idee van over wat dat toestel hier zo uitgebreid aan het uitspoken was, 's avonds laat in de winter, in het pikkedonker. De week daarop vertelde mijn huisarts mij dat het een helicopter van de politie was die met warmtesensoren op zoek was naar stallingen waarin Nederlandse weedkwekerijen vermoed werden.
Graag de vergelijkende misdaacijfers. Niet de toogverhalen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:45   #438
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Toogpraat over Vlamingen zijn zus en Nederlanders zijn zo? Zijt gij 'n Vlaming en hebt ge al eens een Nederlander over de vloer gehad? Die krijgt ge niet eerder buiten dan tegen dat hij uw ijskast leeggevreten heeft. Ik heb het ooit zelf ondervonden.

Norbert
U bent wel een buitenissige Ollanderhater, want de meesten verwijten 'ons' dat we eten juist helemaal niet belangrijk vinden, in tegenstelling tot die boergondische Belgen. Broodje kaas en klaar is kees, dat is wat meestal wordt aangeroepen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 09:58   #439
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
U bent wel een buitenissige Ollanderhater, want de meesten verwijten 'ons' dat we eten juist helemaal niet belangrijk vinden, in tegenstelling tot die boergondische Belgen. Broodje kaas en klaar is kees, dat is wat meestal wordt aangeroepen.
En ondertussen steken de Belgen massaal de grens over om in Nederland voeding in te slaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:02   #440
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw broodjeaapverhaal pakt echt niet, hoor.
Zal ik u nog eens een paar broodjeaapverhalen vertellen? Wist u dat het vaak Nederlanders zijn die in de Franse Alpen gedood of gewond raken door steenslag, die van de bergen komt? Dat komt omdat de Nederlandse vakantiegangers daar nooit luisteren naar de waarschuwingen van de berggidsen die hen zeggen dat ze daar of ginder niet mogen wandelen.
En in de Zuid-Afrikaanse wildparken is het gekend dat het meest Nederlanders zijn die door de wilde dieren aangevallen en opgegeten worden. Daar willen ze ook niet naar de parkopzichters luisteren als deze mensen hen vertellen dat ze de ramen van hun gehuurde auto moeten dichtlaten en niet uitstappen om een foto te nemen als ze onderweg een leeuw tegenkomen die naast de weg ligt te zonnen.
Het is inderdaad welbekend dat een Nederlander alles beter weet, hé?
Moes jy dit in Afrikaans wou gelees het dan sal ek jou daaroor in Afrikaans gesels. Dit maak die saak nie vir my nie.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be