Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juli 2019, 18:29   #1
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.434
Standaard Alle elektrische fietsen zijn speedbikes.

Als ik zo als motorloze fietser eens rond- en terugkijk, kan ik enkel die conclusie trekken. Quasi elke fietser met een motor/accu rijdt > 25 km/u. Oud en jong, mannen en vrouwen, met grote fietstassen, kinder-, bagagekarren, stuiven weg een verkeerslichten en halen je bij 25 km/u in op bruggen tijdens het klimmen. Je moet de motor / accu zelfs niet eens zien om dat te beseffen, want zo zware / beladen fietsen kunnen enkel door atleten zulke snelheden halen.

Heel die wettenmakerij voor "speed pedelecs", en dat zogenaamde trapondersteuning stoppen bij 25 km/u, is dus dikke kul - dan zou geen 1 elektrische fietser zonder nummerplaat sneller kunnen.
Het is zelfs al kul vanaf het begin, stel je voor, je begint te duwen, vertrekt, versnelt, en dan bij 25 / uur stopt de motor en moet je de zware fiets aan die snelheid houden - als je dat zou kunnen welke zin heeft trapondersteuning tussen 0 en 25 dan nog? Om te stoefen aan verkeerslichten / als eerste weg te zijn?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 5 juli 2019 om 18:30.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2019, 18:37   #2
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Komt zo jaloers over wat u schrijft.

Who cares hoe snel iemand weg is aan het groen licht zolang het maar niet gevaarlijk wordt?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2019, 22:16   #3
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Als ik zo als motorloze fietser eens rond- en terugkijk, kan ik enkel die conclusie trekken. Quasi elke fietser met een motor/accu rijdt > 25 km/u.
(...)
Ik vind de regelgeving ook niet duidelijk.

Een fiets met motor is voor mij een snor- of brom- of motorfiets.

Trapondersteuning doet in deze niet terzake want die trapondersteuning is eigenlijk alleen maar een andere uitvoering van het klassieke gashendel dat je op elke snor-, brom- of motorfiets vindt.

Ik heb niets tegen elektrische fietsen tot 25 km/u of speedpedelecs tot 40 km/u maar het lijkt me niet meer dan logisch om ze legaal te behandelen voor wat ze zijn: snor- of brom- of motorfietsen. En ze ook te homologeren volgens de daarvoor nu gehanteerde normen.

Kortom: ik zie niet in waarom een snor- of brom- of motorfiets anders zou moeten behandeld worden omdat die een elektrische motor heeft.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2019, 22:38   #4
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Misschien kunnen jullie eens zeggen wat er dan specifiek veranderd dient te worden in de bestaande reglementering.

Het is niet alleen de snelheid waar rekening mee gehouden wordt in het reglement mbt het verschil tussen speed pedelecs en bromfietsen klasse B die beiden tot 45 km/u kunnen.

Citaat:
Welke verplichtingen gelden voor de nieuwe klasse bromfietsen ?
Wat de Wegcode betreft, zijn de bepalingen die gelden voor de bromfiets klasse B op de speed pedelec van toepassing. Daardoor moeten bestuurders van een speed pedelec een helm dragen. Ook wat de plaats op de weg betreft wordt voor de speed pedelec de parallel getrokken met de bromfiets klasse B. Toch is de reglementering tussen speed pedelecs en bromfietsen klasse B niet over de volledige lijn gelijklopend.

Wat zijn dan de verschillen ?
Het nieuw Koninklijk Besluit biedt de mogelijkheid om de speed pedelec bepaalde voordelen te geven ten opzichte van de bromfietse klasse B. Zo volstaat een fietshelm in plaats van een bromfietshelm. Verder kan de speed pedelec, mits aanpassing van de signalisatie toegelaten worden in straten met beperkt éénrichtingsverkeer en op voorbehouden wegen zoals fietssnelwegen. De wegbeheerders krijgen dus de ruimte om het gebruik van speed pedelecs op hun eigen wegen in te vullen. Hiervoor zijn in de Wegcode nieuwe onderborden en borden opgenomen.
Het reglenent lijkt me niet onlogisch gezien het uiterlijke verschil tussen beide voertuigen. Een speed pedelec is smaller en lichter en lijkt meer op een fiets en is dus geschikter voor fietspaden dan een bromfiets.

Laatst gewijzigd door Bach : 5 juli 2019 om 22:44.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2019, 22:49   #5
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Bedenk dat indien we ook de electrische fietsen tot 25km/u als bromfietsen willen behandelen dat zijn consequenties heeft:
Citaat:
Inschrijving
Zowel bromfietsen klasse A en B moeten sinds enige tijd een nummerplaat dragen en dus ingeschreven zijn zoals een auto, motorfiets, vrachtwagen,….
Bromfietsen die nog geen nummerplaat hebben moeten zich zo snel mogelijk in regel stellen.

Helmplicht
Bestuurders en passagiers van bomfietsen klasse A en B moeten een helm dragen. De boete bij het niet dragen van de helm bedraagt 55 euro.

Lichten
De lichten van een bromfiets moeten altijd branden, dus zowel ’s nachts als overdag.

Rijbewijs en leeftijd
Bestuurders van bromfietsen klasse A moeten minimum 16 jaar zijn. Ze mogen evenwel pas passagiers vervoeren vanaf 18 jaar. Bestuurders van bromfietsen klasse B moeten minimum 16 jaar zijn. Ze mogen evenwel pas passagiers vervoeren vanaf 18 jaar. Bovendien moeten ze een rijbewijs categorie AM hebben (tenzij geboren voor 15/02/1961).

Documenten
Je moet steeds de volgende documenten bijhebben als je met je bromfiets klasse A op de openbare weg rijdt: identiteitskaart, gelijkvormigheidsattest, een geldige verzekering en het kentekenbewijs. Voor een klasse B komt het rijbewijs hier natuurlijk bij.
Willen we dat? En waarom zou je dan niet hetzelfde willen voor alle fietsen die uiteindelijk even snel mogen in de praktijk (en dikwijls sneller gaan).
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2019, 22:51   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als ik stevig doorduw op een gewone electrische fiets haal ik 28-29 per uur. En dan valt de ondersteuning volledig weg. En dat is het gewoon benenpower met een zware fiets.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2019, 22:53   #7
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Ik zou overreglementering pogen te vermeiden zodat meer mensen geneigd zullen zijn met de fiets te gaan. Het zeker niet duurder en gecompliceerder maken voor de gebruiker.

Werk liever aan je eigen mentaliteit en erger u niet als er een oudje sneller kan optrekken dan jezelf. België is al een verstikkend gereglementeerd land. Laat het zijn. Je kan en hoeft niet alles te beheersen. Adem.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 05:28   #8
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Komt zo jaloers over wat u schrijft.

Who cares hoe snel iemand weg is aan het groen licht zolang het maar niet gevaarlijk wordt?
Gevaarlijk, je moet hier eens komen fietsen en bovendien hebben die elektrische gekken geen duimpjes om te bellen. Ze komen hier soms in trossen van 30 a 40 oude kneuten voorbij men deur geflitst, fietsuitstapjes met den vrouwenbond, elektrische fiets verplicht, hallucinant wat ik te zien krijg hier.
Den heb je nog die speedbikes een vijftal idioten zie ik elke werkdag spookrijden hier, heb er al een paar zien onderuit gaan en ik kan niet ontkennen dat ik dan enig leedvermaak voel, verkeerstegels zijn blijkbaar niet aan hen besteed.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 07:48   #9
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Gevaarlijk, je moet hier eens komen fietsen en bovendien hebben die elektrische gekken geen duimpjes om te bellen. Ze komen hier soms in trossen van 30 a 40 oude kneuten voorbij men deur geflitst, fietsuitstapjes met den vrouwenbond, elektrische fiets verplicht, hallucinant wat ik te zien krijg hier.
Den heb je nog die speedbikes een vijftal idioten zie ik elke werkdag spookrijden hier, heb er al een paar zien onderuit gaan en ik kan niet ontkennen dat ik dan enig leedvermaak voel, verkeerstegels zijn blijkbaar niet aan hen besteed.
Dit keer geef ik je volledig gelijk.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 07:52   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Misschien kunnen jullie eens zeggen wat er dan specifiek veranderd dient te worden in de bestaande reglementering.

Het is niet alleen de snelheid waar rekening mee gehouden wordt in het reglement mbt het verschil tussen speed pedelecs en bromfietsen klasse B die beiden tot 45 km/u kunnen.



Het reglenent lijkt me niet onlogisch gezien het uiterlijke verschil tussen beide voertuigen. Een speed pedelec is smaller en lichter en lijkt meer op een fiets en is dus geschikter voor fietspaden dan een bromfiets.
Naam: 3c959b85-b1aa-4efb-843f-5e0757b66b98.jpg
Bekeken: 195
Grootte: 100,1 KB

Dit is een snorfiets. Zie jij daar veel verschil in ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 6 juli 2019 om 07:53.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 08:24   #11
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Misschien kunnen jullie eens zeggen wat er dan specifiek veranderd dient te worden in de bestaande reglementering.
Wat men ook veranderd, laat het op Europees niveau gebeuren voordat België zich belachelijk maakt met rijexamens voor fietsers enzo.

Laatst gewijzigd door Bach : 6 juli 2019 om 08:26.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 08:30   #12
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Wat men ook veranderd, laat het op Europees niveau gebeuren voordat België zich belachelijk maakt met rijexamens voor fietsers enzo.
Een paar uur verkeersles volgen zou heel veel fietsers geen kwaad doen integendeel.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 08:38   #13
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Gevaarlijk, je moet hier eens komen fietsen en bovendien hebben die elektrische gekken geen duimpjes om te bellen. Ze komen hier soms in trossen van 30 a 40 oude kneuten voorbij men deur geflitst, fietsuitstapjes met den vrouwenbond, elektrische fiets verplicht, hallucinant wat ik te zien krijg hier.
Den heb je nog die speedbikes een vijftal idioten zie ik elke werkdag spookrijden hier, heb er al een paar zien onderuit gaan en ik kan niet ontkennen dat ik dan enig leedvermaak voel, verkeerstegels zijn blijkbaar niet aan hen besteed.
Je hebt mensen die weten wat ze doen en je hebt mensen die denken dat ze weten wat ze doen. Vraag het aan de mensen zelf, ze behoren allemaal tot de eerste categorie en daar veranderen regeltjes niks aan en zij die in de running zijn voor Darwin award's zullen er altijd zijn.
Van zodra die in een situatie komen dat een fout zwaar wordt afgestraft vallen ze als vliegen.
En wat krijgen we vandaag? E-bikes waarvan aankoop en gebruik voor iedereen wordt aangeprezen. Oud, jong, onnozel, verstandig, dik, dun,... begin de slachtoffers maar te tellen.

Weinigen beseffen dat 40km/uur gelijk staat met een val van bijna 7 meter hoogte, 25 km/uur is dan 3 meter hoogte.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 6 juli 2019 om 08:39.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 08:51   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.998
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Je hebt mensen die weten wat ze doen en je hebt mensen die denken dat ze weten wat ze doen. Vraag het aan de mensen zelf, ze behoren allemaal tot de eerste categorie en daar veranderen regeltjes niks aan en zij die in de running zijn voor Darwin award's zullen er altijd zijn.
Van zodra die in een situatie komen dat een fout zwaar wordt afgestraft vallen ze als vliegen.
En wat krijgen we vandaag? E-bikes waarvan aankoop en gebruik voor iedereen wordt aangeprezen. Oud, jong, onnozel, verstandig, dik, dun,... begin de slachtoffers maar te tellen.

Weinigen beseffen dat 40km/uur gelijk staat met een val van bijna 7 meter hoogte, 25 km/uur is dan 3 meter hoogte.
Veel mensen die nu zoiets kopen zijn zelfs niet gewoon om aan 25 km/u te fietsen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 09:14   #15
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Veel mensen die nu zoiets kopen zijn zelfs niet gewoon om aan 25 km/u te fietsen.
Ook juist en veel mensen die zoiets kopen WETEN ook niet wat het is om aan 25km/uur te fietsen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 09:19   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Als ik zo als motorloze fietser eens rond- en terugkijk,
....
Tsja, als gij zo eens rondkijkt ... dan ziet ge nogal wat hé zeg.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 09:21   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik vind de regelgeving ook niet duidelijk.

Een fiets met motor is voor mij een snor- of brom- of motorfiets.
....
.
Wat voor jou is, is evenveel waard als wat voor mij is: nul de botten.

Wat er wel is: de definities in de wegcode.

Die zijn moeilijker geworden de laatste jaren. Maar ja, het leven wordt ook ingewikkelder, met allerhande voortbewegingstoestellen edm.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 09:26   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik zou overreglementering pogen te vermeiden zodat meer mensen geneigd zullen zijn met de fiets te gaan. Het zeker niet duurder en gecompliceerder maken voor de gebruiker.

Werk liever aan je eigen mentaliteit en erger u niet als er een oudje sneller kan optrekken dan jezelf. België is al een verstikkend gereglementeerd land. Laat het zijn. Je kan en hoeft niet alles te beheersen. Adem.
2

Volledig akkoord.

Als een oudje zo wild wil rijden als toen hij of zij 16 was op een brommertje van toen ... laat ze maar doen.

Wel akkoord dat er moet opgelet worden dat ze geen andere mensen omver rijden. (dat ze zelf vallen, ik trek het me niet aan)
Maar dat zit tussen de oren van de verkeershooligans.
Dat ga je er niet uitstampen met een onnozel kursuske elektrisch fietsen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 09:27   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.998
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat voor jou is, is evenveel waard als wat voor mij is: nul de botten.

Wat er wel is: de definities in de wegcode.

Die zijn moeilijker geworden de laatste jaren. Maar ja, het leven wordt ook ingewikkelder, met allerhande voortbewegingstoestellen edm.
Door uitzonderingen te maken maakt men dingen onduidelijk. Typisch Belgisch koterij gedoe.
Gewoon hetzelfde reglement voor alle gemotoriseerde tweewielers tot 25 km/u. Wat is daar mis mee?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 09:29   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Nog iets:
ik overweeg dat als ik nog eens met de kleinste kleinkinderen ga wandelen op een gemengd fiets-voet-pad, om ze systematisch een bal mee te laten nemen.

Die wielerterroristen die van ver schreeuwen dat de baan voor hen alleen is, hebben daar veel schrik van. Als die kleine die bal per ongeluk laat vallen ... (ook zo met een hond die wat levendig-spelend aan de lijn trekt ...) ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be