Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 januari 2021, 00:35   #1
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard Is Premier Alexander De Croo gaan skiën in de kerstvakantie?

Bron:

https://www.demorgen.be/politiek/premier-de-croo-ontkent-op-skireis-te-zijn-geweest-in-kerstvakantie-met-zijn-agenda-als-bewijs~bf14d84c/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Het gerucht verspreidde zich vrijdagavond als een lopend vuurtje op Twitter, maar bereikte eerder ook al de redactie van De Morgen: premier Alexander De Croo zou aan het begin van de kerstvakantie een korte skireis gemaakt hebben. Nochtans had hij zelf opgeroepen om niet te reizen, om zo de Covid-epidemie in ons land geen nieuwe zuurstof te geven.

Volgens het gerucht zou De Croo uitgenodigd zijn door Christian Van Thillo, de eigenaar van DPG Media, het moederbedrijf van De Morgen. Ook Van Thillo ontkent het verhaal.


Een reconstructie van de agenda van de premier laat zien dat voor een uitgebreide skireis alvast geen tijd was. Op 18 december zat De Croo tot een stuk in de avond de persconferentie van het Overlegcomité voor. Een dag later zat hij op de mountainbike, voor een fietstocht met zijn zoon, in de buurt van Brakel. Het Strava-account van de premier bevat een registratie van die fietstocht.

Op 20 december ging de premier met kijkers in debat In De Zevende Dag. Een dag later ontving hij journalisten van De Morgen voor een interview. Op 22 december bracht De Croo dan weer een bezoek aan Sant’ Egidio in Antwerpen - daar werd hij ook gefotografeerd door de aanwezige pers. Diezelfde dag had hij ook een video-overleg met de Groep van Tien. Op 23 december dook de premier op in de studio van Radio 2.

Van 25 tot 28 december en op 2 januari registreerde de premier bovendien iedere dag een nieuwe fietstocht op zijn Strava-account.



Dat laatste geeft mij toch het gevoel dat hier al te hard werd gepoogd om ingedekt te zijn. Enfin, het moet allemaal nog bewezen worden natuurlijk.

Wel zeer benieuwd hoe dit afloopt; en indien effectief op niets berust, dan mag er wat mij betreft (hoewel absoluut geen sympathie voor Alexander - ik ben politicus omdat mijn papa ...) gerust opgetreden worden tegen het verspreiden van dit soort valse aantijgingen.

Mijn buikgevoel: het is waar.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 01:39   #2
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Bron:

https://www.demorgen.be/politiek/premier-de-croo-ontkent-op-skireis-te-zijn-geweest-in-kerstvakantie-met-zijn-agenda-als-bewijs~bf14d84c/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Het gerucht verspreidde zich vrijdagavond als een lopend vuurtje op Twitter, maar bereikte eerder ook al de redactie van De Morgen: premier Alexander De Croo zou aan het begin van de kerstvakantie een korte skireis gemaakt hebben. Nochtans had hij zelf opgeroepen om niet te reizen, om zo de Covid-epidemie in ons land geen nieuwe zuurstof te geven.

Volgens het gerucht zou De Croo uitgenodigd zijn door Christian Van Thillo, de eigenaar van DPG Media, het moederbedrijf van De Morgen. Ook Van Thillo ontkent het verhaal.


Een reconstructie van de agenda van de premier laat zien dat voor een uitgebreide skireis alvast geen tijd was. Op 18 december zat De Croo tot een stuk in de avond de persconferentie van het Overlegcomité voor. Een dag later zat hij op de mountainbike, voor een fietstocht met zijn zoon, in de buurt van Brakel. Het Strava-account van de premier bevat een registratie van die fietstocht.

Op 20 december ging de premier met kijkers in debat In De Zevende Dag. Een dag later ontving hij journalisten van De Morgen voor een interview. Op 22 december bracht De Croo dan weer een bezoek aan Sant’ Egidio in Antwerpen - daar werd hij ook gefotografeerd door de aanwezige pers. Diezelfde dag had hij ook een video-overleg met de Groep van Tien. Op 23 december dook de premier op in de studio van Radio 2.

Van 25 tot 28 december en op 2 januari registreerde de premier bovendien iedere dag een nieuwe fietstocht op zijn Strava-account.



Dat laatste geeft mij toch het gevoel dat hier al te hard werd gepoogd om ingedekt te zijn. Enfin, het moet allemaal nog bewezen worden natuurlijk.

Wel zeer benieuwd hoe dit afloopt; en indien effectief op niets berust, dan mag er wat mij betreft (hoewel absoluut geen sympathie voor Alexander - ik ben politicus omdat mijn papa ...) gerust opgetreden worden tegen het verspreiden van dit soort valse aantijgingen.

Mijn buikgevoel: het is waar.
't Zou mij niet verwonderen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 10:17   #3
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Het zou gaan om een etentje in de bergen. Misschien dat P.R. op het forum zit en ons wat meer uitleg kan verschaffen.

Het komt van dezelfde man die de kat de bel aangebonden heeft in verband met de spuiten saga. Ook eerst hard ontkend door de betrokkenen.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 10:23   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

K&k.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 10:24   #5
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

'k heb wel horen zeggen dat hij op Kerstavond in Geraardsbergen op restaurant zat. Achter gesloten rolluiken en met nog andere gezinnen.
Jammer dat hier geen foto's van gemaakt zijn, voorlopig. De zoon van een nog aanwezig koppel strooit dit rond.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 23 januari 2021 om 10:25.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 10:26   #6
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
K&k.
Dat zou betekenen dat ik niet twijfel; en van oordeel ben dat het kul is.
Mag ik nog van mening zijn, dat het wel eens zou kunnen?
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 10:28   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Dat zou betekenen dat ik niet twijfel; en van oordeel ben dat het kul is.
Mag ik nog van mening zijn, dat het wel eens zou kunnen?
Het is al debunked en er is altijd nog de fact check draad.
Als ik hier zo’n onnozelheden over Bart De Wever zou zetten, je zou wat horen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 10:33   #8
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is al debunked en er is altijd nog de fact check draad.
Als ik hier zo’n onnozelheden over Bart De Wever zou zetten, je zou wat horen.
Strava is niet debunken.

In sommige middens is het gangbaar om af en toe eens de privejet te nemen om gaan te eten in het buitenland (en dan heb ik het niet over Bornem). Al dan niet met activiteit. Daar heb je dan maar enkele uren voor nodig.

Ik zeg niet dat het niet gebeurd is, maar ik gok dat er geen harde bewijzen komen.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 10:34   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
'k heb wel horen zeggen dat hij op Kerstavond in Geraardsbergen op restaurant zat. Achter gesloten rolluiken en met nog andere gezinnen.
Jammer dat hier geen foto's van gemaakt zijn, voorlopig. De zoon van een nog aanwezig koppel strooit dit rond.
Ik heb al horen zeggen dat Dries en Tom Nieuwjaar doorgebracht hebben in een gay bar in Tirol.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 23 januari 2021 om 10:34.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 11:13   #10
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
Strava is niet debunken.

In sommige middens is het gangbaar om af en toe eens de privejet te nemen om gaan te eten in het buitenland (en dan heb ik het niet over Bornem). Al dan niet met activiteit. Daar heb je dan maar enkele uren voor nodig.

Ik zeg niet dat het niet gebeurd is, maar ik gok dat er geen harde bewijzen komen.
Tja, Van Thillo, De Morgen....................die dekken mekaar immers in.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 14:10   #11
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb al horen zeggen dat Dries en Tom Nieuwjaar doorgebracht hebben in een gay bar in Tirol.
als dat zo is heb ik daar geen probleem mee. Ben je homofoob Dadee?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 14:22   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
als dat zo is heb ik daar geen probleem mee. Ben je homofoob Dadee?
Neen, en gij?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 15:36   #13
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Neen, en gij?
Absoluut niet.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 16:30   #14
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Pure laster, De Croo zat in een live uitzending op de VRT.

Maargoed, de NVA is de Trump partij geworden: leugens verspreiden, haar mandatarissen en kiezers geloven toch alles, zo lomp en slecht van karakter dat ze zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 16:34   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Bron:

https://www.demorgen.be/politiek/premier-de-croo-ontkent-op-skireis-te-zijn-geweest-in-kerstvakantie-met-zijn-agenda-als-bewijs~bf14d84c/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Het gerucht verspreidde zich vrijdagavond als een lopend vuurtje op Twitter, maar bereikte eerder ook al de redactie van De Morgen: premier Alexander De Croo zou aan het begin van de kerstvakantie een korte skireis gemaakt hebben. Nochtans had hij zelf opgeroepen om niet te reizen, om zo de Covid-epidemie in ons land geen nieuwe zuurstof te geven.

Volgens het gerucht zou De Croo uitgenodigd zijn door Christian Van Thillo, de eigenaar van DPG Media, het moederbedrijf van De Morgen. Ook Van Thillo ontkent het verhaal.


Een reconstructie van de agenda van de premier laat zien dat voor een uitgebreide skireis alvast geen tijd was. Op 18 december zat De Croo tot een stuk in de avond de persconferentie van het Overlegcomité voor. Een dag later zat hij op de mountainbike, voor een fietstocht met zijn zoon, in de buurt van Brakel. Het Strava-account van de premier bevat een registratie van die fietstocht.

Op 20 december ging de premier met kijkers in debat In De Zevende Dag. Een dag later ontving hij journalisten van De Morgen voor een interview. Op 22 december bracht De Croo dan weer een bezoek aan Sant’ Egidio in Antwerpen - daar werd hij ook gefotografeerd door de aanwezige pers. Diezelfde dag had hij ook een video-overleg met de Groep van Tien. Op 23 december dook de premier op in de studio van Radio 2.

Van 25 tot 28 december en op 2 januari registreerde de premier bovendien iedere dag een nieuwe fietstocht op zijn Strava-account.



Dat laatste geeft mij toch het gevoel dat hier al te hard werd gepoogd om ingedekt te zijn. Enfin, het moet allemaal nog bewezen worden natuurlijk.

Wel zeer benieuwd hoe dit afloopt; en indien effectief op niets berust, dan mag er wat mij betreft (hoewel absoluut geen sympathie voor Alexander - ik ben politicus omdat mijn papa ...) gerust opgetreden worden tegen het verspreiden van dit soort valse aantijgingen.

Mijn buikgevoel: het is waar.
Ik geloof nooit dat Den Dweil zo dom is.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 23:42   #16
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Van Thillo heeft even een telefoontje gedaan en er zijn excuses gekomen van de klokkenluider in kwestie.
Niks aan de hand.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 09:12   #17
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Dat zou betekenen dat ik niet twijfel; en van oordeel ben dat het kul is.
Mag ik nog van mening zijn, dat het wel eens zou kunnen?
Awel, da's dan blijkbaar eentje of... geentje? (banpunt?)
Met genegenheid from da beloved Chef Inkwiziteur.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 10:09   #18
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
Van Thillo heeft even een telefoontje gedaan en er zijn excuses gekomen van de klokkenluider in kwestie.
Niks aan de hand.
Klopt. De klokkenluider vertelde dit zelf op Twitter. Als er niets van aan is, en de klokkenluider zelf krijgt (via het platform waarop hij de bewering maakte) de wind van voor, dan is het hoogstens merkwaardig dat iemand als Van Thillo even de telefoon neemt om eens te zeggen hoe het precies zit.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 12:21   #19
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

De Croo schreeuwt zijn onschuld uit,noemt het fake-news en toont zijn fietsroutes op strava.De Croo is de Vlaamse Trump,en die strava routes?Veel succes in de rechtbank als dat je alibi is.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 12:44   #20
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
De Croo schreeuwt zijn onschuld uit,noemt het fake-news en toont zijn fietsroutes op strava.De Croo is de Vlaamse Trump,en die strava routes?Veel succes in de rechtbank als dat je alibi is.
Strava is inderdaad een zeer zwak excuus. Dat een krant zoals De Morgen (die zichzelf als 'kwaliteitskrant labelt) dat als 'het' bewijs naar voor schuift, is toch ook best opvallend.

Werd een politicus van NV-A of Vlaams Belang van iets gelijkaardig beschuldigd; en strava zou door die politicus als bewijs naar voor geschoven worden, dan zou die zelfde krant in enkele punten aangeven hoe je strava makkelijk kan beïnvloeden; en hoe aldus strava niet als bewijs mag/kan gezien worden.

En let wel, ik blijf van oordeel dat wanneer iets wordt gezegd, dat ook bewezen moet worden. Maar de manier waarop strava kritiekloos wordt aanvaard als bewijs, ... dat vind ik toch maar opmerkelijk.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be